قالیباف: طرفدار واردات خودرو نیستیم اما با ایجاد رانت هم شدیدا مخالفیم

  4020911091

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما که به مناسبت هفته مجلس روی آنتن رفت، به بررسی موضوعاتی از جمله مسکن، خودرو و محیط زیست پرداخت.

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون توقف» در خصوص مشکلات حوزه مسکن عنوان کرد: در اینکه مسکن مهم‌ترین چالش جامعه ما به ویژه برای قشر جوان است شکی نیست، امروز در دنیا و در کشورهایی که شرایط ایده‌آل دارند، زوجین باید حدود 7 تا 8 سال از حقوق و درآمدشان را به طور کامل صرف خرید یک واحد مسکونی در حد عرف کنند، در کشورهایی که شرایط سخت‌تر باشد حداکثر بین 11 تا 12 سال حقوق را باید جمع کنند، اما در کشور ما این زمان بسیار بیشتر است و این یک اشکال بزرگ است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: مجلس یازدهم یکی از ویژگی‌هایی که داشت با نقشه راه حرکت کردیم و با چالش‌های اساسی کشور روبرو شدیم که روی اولویت اول یعنی قانونگذاری و اولویت دوم نظارت متمرکز شدیم. در این مجلس قانون جهش تولید مسکن را جامع و کامل نوشتیم. در آن قانون سه نکته کلیدی داریم چون یکی از ویژگی‌های قانون این است که بعد از نوشتن ظرفیت اجرایی هم داشته باشد و روش‌مندی آن هم مشخص شود. در این قانون گفتیم دولت بزرگترین ظرفیتی که در دست دارد زمین است و بعد از آن تسهیلاتی که می‌تواند، در اختیار بگذارد، اما چیزی که مهم است تصدی‌گری درامر مسکن است که باید از آن پرهیز شود یعنی دولت نباید مسکن بسازد، چون این کار خطای بزرگی است، در این قانون دولت را از تصدی‌گری در ساخت مسکن بازداشتیم و از دولت خواستیم زمین را در اختیار مردم قرار دهد و نکته بعدی تسهیلاتی بود که بانک‌ها باید بدهند و باز هم معتقدیم که درآمد مردم به اندازه بازگشت وام‌ها نیست و باید به این نکته هم دقت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: بعد از آن امکانی است که دولت در تأمین مصالح دارد چون منابع انسانی و انرژی‌مان ارزان است. مجلس این قانونگذاری را به صورت روشن و دقیق انجام داد، اما قانونگذاری برای مسکن جزء افق دور است چون تا مسکن به دست مردم برسد زمان خواهد برد. واقعیت این است که بخشی از مؤسسات دولتی و نیمه دولتی مثل بانک‌ها تولید مسکن می‌کنند، بخش خصوصی هم همین طور و تورم خودش قیمت را بالا می‌برد، در تورم آنها که سرمایه دارند آسیب نمی‌بینند و آنها که سرمایه ندارند بیشترین آسیب را می‌بینند.

قالیباف با اشاره به اینکه در اینجا یک تعداد واحد احتکار شده داریم، اظهار کرد: ما هیچ وقت از افرادی که از خانه خودشان استفاده می‌کنند مالیات اخذ نکردیم و این بحث مالیات برای کسی است که چندین خانه می‌سازد و از تورم سود می‌برد، قطعا باید از آنها مالیت گرفت. ما هیچ وقت از دارایی‌های عادی فرد مالیت نگرفتیم، اما از سوداگری در ارز و طلا و خودرو و مسکن اخذ مالیات کردیم. چراکه سوداگری باید کنترل شود، پس یک قانون درست کردیم مالیات بر خانه‌های خالی که اجاره نمی‌دهند، یک قانون دیگر که بین مجلس و شورای نگهبان در حال رفت و آمد بوده و در شرف ابلاغ است، ساماندهی رابطه موجر و مستأجر و کنترل قیمت و راه‌اندازی مجموعه سامانه‌‌ای است که بتواند املاک را ساماندهی کند که وزارت صمت و راه مسؤول این امر شدند تا جلوی دلالی‌ها گرفته شده و ثبت و کنترل شد.

وی همچنین اضافه کرد: پس قانون‌های مربوط به تولید، مالیات بر خانه‌های خالی و اجاره به صورت کارهای کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت ابلاغ واجرایی شده و دولت هم برای اجرای آنها زحمت می‌کشد، البته یک مقاومت‌هایی وجود دارد یعنی تا این سامانه‌ها فعال شده و فرهنگ‌سازی شود نیاز داریم رسانه‌ها و صداوسیما به ما کمک کنند، البته نظم و انضباط مهم است تا این کار پیش برود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در تولید سند به نظرم متورم هستیم، نه اینکه سند نداریم شاید بیش از اندازه هم سند تولید کردیم اما از برنامه دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم زیر 30 درصد و با اغماض 30 درصد تحقق پیدا کرده و آن برنامه‌ها هم به طور اساسی مشکلات ریشه‌ای و ساختاری را حل نکردند. یک کاری که در برنامه هفتم مقید بودیم و دولت و مجلس با هم هماهنگ پیش رفتیم این بود که برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کردیم که مطمئنیم که امکان اجرای آن وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به موضوع خودرو گفت: در حوزه صنعت خودرو یکی از کارهایی که مجلس یازدهم انجام داد، بازنگری در بحث خودرو و تجدید نظر و ساماندهی قانون صنعت خودرو بود که انجام و ابلاغ شد، البته یک اشکالات ریشه‌ای داریم، تولید حتما موضوع اول کشور ماست، و ما وظیفه داریم هر چقدر می‌توانیم برای تولید تسهیل‌گری کنیم، رشد اقتصادی بر اساس تولید است، اما اگر این حمایت از تولید و تسهیل‌گری برای تولید جنبه رانت به تولید داشته و مشروط و ساماندهی شده نباشد ظلم به تولید است. مصداق روشن این کار صنعت خودرو در کشور است ، این حوزه را از رقابتی بودن خارج کردند، این همه رانت داده شده، امروز ببینید از جهت کیفیت، کمیت از جهت دیونی که شرکت‌های خودروسازی روی دست کشور گذاشتند، زیان انباشته آنجا و زیان‌هایی که در فروش دارند، چه وضعیتی داریم، همه این خودروها با رانت تولید شده و بعد با قرعه کشی فروش می‌روند.

قالیباف همچنین تأکید کرد: در ساماندهی خودرو تلاشی که مجلس کرد با مقاومت‌های زیادی همراه بود، بیش از یک سال و نیم رفت و برگشت داشتیم تا اجازه ورود ماشین داده شده و انحصار شکسته شود، این کار بعد از چند دهه انجام شد، ما این مدت طولانی متکی به خودروی داخلی بودیم، سرنوشت ما از نظر مصرف بنزین، بدنه و کیفیت، قیمت تمام شده حتی با ارز آزاد چه شد، این کاری بود که مجلس انجام داد، البته ما طرفدار واردات نیستیم اما با رانت ایجاد کردن هم مخالفیم. دولت هم تلاش می‌کند تا این قانون واردات به سرعت اجرایی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظر من این است که ما امروز خودروساز نیستیم بلکه مجموعه‌ساز هستیم، گفت: ایجاد یک پلتفرم خوب خودرو دو میلیارد دلار هزینه دارد که بتواند با دنیا رقابت کند و این زمانی اقتصادی است که این پلتفرم 10 سال عمر کند و اگر در هر سال 4 میلیون تیراژ خودرو باشد یعنی 40 میلیون خودرو تولید کند، ما امروز با این فاصله داریم، ولی می‌توانیم شریک‌هایی داشته باشیم که در همین شرایط تحریم هم این کار را انجام دهیم چون با نیروی کار و انرژی ارزان می‌توانیم در این پلتفرم‌ها با خودروسازهایی که هستند مشارکت کنیم، من با جدیت می‌گویم این ظرفیت حرفه‌ای در کشور وجود دارد.

وی در پایان در خصوص موضوع محیط زیست نیز یادآور شد: محیط زیست امروز جزء استراتژی‌های بخشی هر جامعه است، محیط زیست یعنی بخشی از اقلیم و تغییر در بارش‌ها در این موضوع اثرگذار است، اما یکی از مشکلات بی‌رویه استفاده کردن است، ما به دلایل مختلف این سهم محیط زیست را ندادیم، گفتیم شرب و صنعت کشاورزی ولی عمل نکردیم و نگفتیم سهم محیط زیست. ما در حوزه پسآب‌های و برگشت آن سرمایه‌گذاری نکردیم، امروز پسآب‌های ما می‌توانند صنعت‌مان را جوابگو باشند، لذا در مجلس یازدهم ما روی آب‌های زیرسطحی متمرکز شدیم.