مشکلات قانونی ناشی از گم شدن گواهینامه رانندگی

  4020920100 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به ضرورت همراه داشتن گواهینامه رانندگی، گم شدن گواهینامه می‌تواند، فرد را با مشکلات قانونی، مواجه نماید.

گواهینامه رانندگی، سندی است که نشان دهنده مهارت و اجازه قانونی دارنده آن برای هدایت خودرو و وسایل نقلیه بوده و در خصوص خودرو به تناسب نوع ماشین دارای انواع متفاوتی، نظیر گواهینامه پایه یک، پایه دو، پایه سه و ویژه و گواهینامه موتور است و هنگام رانندگی با وسایل نقلیه باید همراه فرد باشد.

انواع گواهینامه

گواهینامه پایه یک

برای رانندگی با خودروهای سنگین (خودروهای باربری بیش از شش تن و خودروهای مسافربری بیش از ۲۶ نفر) نیاز به گواهینامه رانندگی پایه یک است.

گواهینامه پایه دو

گواهینامه پایه دو نوعی از گواهینامه رانندگی است که برای خودروهایی با ظرفیت خاص، مثل ون و مینی‌بوس صادر می‌شود و با دریافت آن می‌توانید با این مدل ماشین‌ها رانندگی کنید و حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی مسافر را انجام دهید.

گواهینامه پایه دو برای رانندگان اتومبیل‌هایی است که ظرفیت نهایی آن ۱۵ نفر و یا وزن حداکثر ۳۵۰ کیلوگرم دارند. اگر راننده سرویس مدرسه، خودروی آموزشی، تمامی ماشین‌های دولتی مانند آتش‌نشانی، آمبولانس و ماشین‌های باربر مانند کامیونت و وانت و سواری هستید، باید گواهینامه پایه دو داشته باشید.

گواهینامه پایه سه

با گواهینامه پایه سه، رانندگی با تمام ماشین‌های سواری شهری مثل تاکسی‌ها، وانت‌ها، سواری‌ها و شاسی‌ بلندها (به جز خودورهای وانت نیسان و ون) امکان‌پذیر است. گواهینامه پایه سه مجوز رانندگی با خودروهایی با حداکثر مجموع وزنی ۳٫۵ تن و حداکثر ۹ سرنشین است.

گواهینامه ویژه

گواهینامه ویژه، گواهینامه‌ای است که برای رانندگی انواع وسایل نقلیه کشاورزی و صنعتی و کارگاهی نظیر لودر و لیفتراک، باید اخذ شود و متقاضی دریافت آن، تنها در صورت داشتن مدارک لازم و شرایط دریافت، نظیر برخورداری از گواهی سلامت یا داشتن 20 سال سن قادر به اخذ آن خواهد بود.

در صورت گم شدن گواهینامه رانندگی چه باید کرد؟

گواهینامه رانندگی که دارای انواع مخصوص به خود می‌باشد، یک سند مهم برای اثبات مهارت و اجازه قانونی راندن وسایل نقلیه مختلف توسط دارنده آن است و گم شدن گواهینامه می‌تواند، فرد را با دردسرهای جدی و مسائلی نظیر سوء استفاده و یا جعل، مواجه کند.

پیگیری گواهینامه مفقودی

پس از گم شدن گواهینامه ابتدا بهتر است فرد به سامانه پست یافته به آدرس postyafteh.post.ir مراجعه کرده و در قسمت جست و جوی پیدا شده‌ها، نسبت به پیگیری گواهینامه مفقودی خود، اقدام نماید؛ چراکه در بسیاری موارد، پس از گم شدن گواهینامه، یابنده، آن را به اداره پست، تحویل می‌دهد یا در صندوق‌های پست می‌اندازد. در غیر این صورت، از قسمت ثبت مفقودی در این سایت، نسبت به اعلام گم شدن گواهینامه، اقدام کند.

در مرحله دوم پس از گم شدن گواهینامه، فرد باید سریعا به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و درخواست صدور گواهینامه المثنی را داشته باشد و در قسمت ذکر علت درخواست صدور المثنی، مفقودی یا گم شدن گواهینامه را درج نماید.

استعلام شماره گواهینامه مفقودی با کد ملی

با توجه به اینکه برای درخواست صدور گواهینامه المثنی، در صورت گم شدن گواهینامه، نیاز به شماره گواهینامه مفقودی می‌باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره نحوه استعلام شماره گواهینامه مفقودی با کد ملی، توضیح دهیم که به یکی از شیوه‌های زیر، قابل انجام است.

اولین شیوه، مراجعه متقاضی، به پلیس +10 می‌باشد که در این مراجعه، فرد باید کد ملی خود را به همراه مدارک هویتی، به مسئول مربوطه در مرکز پلیس +10 تحویل دهد و مسئول مربوطه پس از استعلام، شماره گواهینامه مفقودی را تحویل فرد خواهد داد.

شیوه دوم، بدین صورت خواهد بود که متقاضی باید به مرکز راهور ناجا مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی و شماره ملی خود درخواست خود، مبنی بر دریافت شماره گواهینامه مفقودی را اعلام دارد. شایان ذکر است این مراکز می‌توانند اقدام به صدور تائیدیه‌ای برای شماره گواهینامه مفقود شده، ارائه نمایند که در تمامی ادارات، معتبر است.

تنها شیوه و روش صدور گواهینامه المثنی، مراجعه حضوری، به مراکز پلیس +10، ارائه مدارک لازم، پرداخت هزینه‌های مورد نیاز و پر کردن فرم درخواست صدور گواهینامه المثنی می‌باشد.

مدارک لازم برای صدور گواهینامه رانندگی المثنی

امکان صدور گواهینامه المثنی، صرفا در صورت ارائه مدارک لازم برای انجام این امر، امکان پذیر می‌باشد.

مدارک هویتی، از قرار اصل یا کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی (شایان ذکر است که افرادی که تاکنون، اقدام به ثبت نام و دریافت کارت ملی ننموده اند، باید، ابتدا نسبت به ثبت نام کارت ملی هوشمند، اقدام کرده و کپی برابر اصل رسید ثبت نام خود را به جای کارت ملی، ارائه دهند). مدارک مربوط به تعیین گروه خونی، فیش واریز هزینه‌های صدور گواهینامه المثنی و ارائه استعلام‌های لازم از پلیس راهنمایی رانندگی است.

اطلاعات پستی صحیح و در دسترس باشد

پس از ثبت درخواست صدور گواهینامه المثنی گواهینامه فرد، ظرف 30 الی 40 روز کاری به آدرس پستی که فرد حین ثبت نام ارائه نموده ارسال خواهد شد و بدیهی است که در صورت نامعتبر بودن اطلاعات پستی، گواهینامه صادره، به اداره پست مرجوع می‌گردد. شایان ذکر است که در گذشته، ارائه عکس سه در چهار نیز ضروری بود که امروزه به‌دلیل تجهیز دفاتر پلیس +10، از فرد عکس بیومتریک گرفته خواهد شد.

پیگیری صدور گواهینامه المثنی با کد ملی

پس از ثبت درخواست صدور گواهینامه المثنی، شخص باید منتظر بماند تا گواهینامه برای وی ارسال گردد. در صورتی که متقاضی، تمایل به پیگیری وضعیت صدور گواهینامه المثنی خود داشته باشد، می تواند از طریق اینترنت و با کمک کد ملی خود، نسبت به این امر اقدام کند که نحوه انجام آن مطابق زیر است:

متقاضی باید آدرس سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا به نشانی najatracking.post.ir را در مرورگر خود، جست و جو و نوع سند خود را گواهینامه انتخاب نماید و ادامه مراحل را انجام دهد.

پیگیری گواهی نامه رانندگی با کد مرسوله پستی از طریق اینترنت

برای پیگیری گواهینامه رانندگی با کد مرسوله پستی و از طریق اینترنت، متقاضی باید آدرس سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست یعنی tracking.post.ir را در مرورگر خود جستجو نماید تا وارد صفحه‌ای شود و با وارد کردن کد مرسوله خود از وضعیت گواهینامه ارسالی آگاه گردد.