به گزارش ایسنا، محمدمهدی طهرانچی در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: موضوع پژوهش به عنوان موضوع بسیار مهم برای کشور در نظام دانشگاهی با تاخیر وارد شد، در حقیقت وقتی که در دانشگاههای ایرانی وارد شد مفهوم صرفا آموزشی بود؛ در صورتی که در غرب به دلیل اینکه علم محور اصلی حرکت دانشگاه بود، تعریف این مفهوم متفاوت با دانشگاههای ایران بود.
وی افزود: این رویه تا انقلاب اسلامی ادامه داشت، دانشگاه آموزشی و ترویجی بنیان گذاشته شده پس از انقلاب اسلامی با خودباوری که در میان جوانان و نخبگان کشور به واسطه جنگ تحمیلی ییش آمد، دانشگاه در ذیل رهبری وارد بحثی شد که رشد و نمو دانشگاه بود و حوزه پژوهش به واسطه شکلگیری دورههای تحصیلی شکل گرفت.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه در سه حوزه فعال است، بیان کرد: دانشگاه در حوزه فرهنگ و حوزه علم و حوزه فناوری است، تعریف وزارت خانه که نهاد علم را دنبال می کرد تا سال ۸۳ عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی بوده است؛ اما متاسفانه در سال ۸۳ با تغییر اساسنامه فرهنگ را از نهادهای اداره کننده خارج کردند و تبدیل به وزارت علوم شد.
رئیس دانشگاه آزاد عنوان کرد: اشتباه بعدی این بود که تحقیقات را نیز مستقل مفروض کردند، در حالی که عنوان وزارت خانه باید فرهنگ، علوم و فناوری نامیده میشد.
طهرانچی عنوان کرد: در رابطه با جامعه برون داد دانشگاه، عرصه اجتماعی، اقتصادی و نوآوری دارد که منجر به رفتارسازی اجتماعی میشود؛ چرا ما در کشور با چالش جدی فرهنگی مواجه ایم؟ چون وظیفه پژوهش در فرهنگ را دانشگاهها دنبال نمیکنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فرهنگ نیاز به پژوهش دارد و باید بررسی شود که چگونه تحولات را حل کنیم، این نگاه سطحی باعث ایجاد معاونت پژوهش و فناوری شد، پژوهش لایه رویکردی به مقوله علم است.
وی افزود: دانشگاه یک فضای گلخانه ای است که جامعه غربی مبنای ساخت خود را در محیط می بینید، پژوهش سه مقوله پژوهش در فرهنگ، علم و فناوری دارد، که در لایه بعدی آموزش، پژوهش و کاریست را دنبال کند.
طهرانچی عنوان کرد: از آنجا نگاه دانشگاه به پژوهش صرفا یک نگاه اکتشافی در حوزه علم است و به سایر بخشهای تسری پیدا نکرده است، پژوهش در علم منجر به مقاله می شود؛ اما پژوهش فناوری منجر به سند اختراع می شود، سند اختراع در کشور هنوز ساختار نشده است.
به گفته وی، ما به سند اختراع هنوز نرسیدیم و مقاله را با تغییراتی معادل آن میدانیم. ما یک مقاله از قالبهای پژوهش که در حوزه علم است را می خواهیم وارد سایر بخشهای دیگر کنیم. مهندسان کشور نیز پژوهش در علم میکنند و نه پژوهش در فناوری.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر ساختار دانشگاه آزاد بیان کرد: در زمان ورود به دانشگاه به دلیل این رویکرد اشتباه تصمیم گرفتیم این موضوع را اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: ما افتخار می کنیم به سرمایه انسانی دانشگاه آزاد و انصافا سرمایه انسانی چه در حوزه اعضای هیئت علمی، کارمندان و دانشجویان، سرمایه بینظیری است اگر این سرمایه در یک ساختار با هدف و هوشمند قرار بگیرد که نیازمند کمک دولتی نباشیم.
طهرانچی عنوان کرد: اساسا ساختاری که متکی به کمک دولتی باشد، خروج خوبی نخواهد داشت، دانشگاه آزاد رابطه خوبی با دولت سیزدهم دارد؛ اما هیچ وقت درخواست کمک نخواهیم داشت. ما کنشگری را فعال می کنیم و جذب منابع از آنچه که در اقتصاد کشور وجود دارد، صورت می گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ساختار دانشگاه آزاد متکی بر بودجه نفت و مالیات نیست و دارای استقلال مالی است، این ساختار امیدبخش و سازنده به دنبال به رسمیت شناخته شدن جایگاه علمی از سوی دستگاههای اجرایی است. اقبال عمومی جامعه نسبت به دانشگاه آزاد، افزایش یافته است و افزایش تعداد دانشجویان از ۸۰۰ هزار نفر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر موید این موضوع است.