ایجاد مسیر جدید ریلی بین ایران و ترکیه/ تسهیل دسترسی به اروپا

  4021008082

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل می‌شود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا می‌کند.

عباس خطیبی در گفت‌وگو با ایلنا درباره راه‌اندازی کریدوری جدید از طریق ساخت مسیر ریلی جدید ایران و ترکیه اظهار داشت: راه‌اندازی این کریدور جدید  از چند سال گذشته مطرح بوده اما به تازگی در پیوست قانون برای آن ردیف درنظر گرفته شده و جزو  تکالیف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل محسوب می‌شود و ما هم پیگیر  ماده ٢٣ را اخذ کند. 

وی ادامه داد: طرف ترکیه هم اگر همکاری کند مسیر ریلی از جلفا به چشم ثریا (واریانت مرند) و ترکیه هم از مسیر قارص به چشم ثریا متصل می‌شود و این شبکه و کریدوری جدید به سمت اروپا ادامه پیدا می‌کند.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: به دلیل این دسترسی جدید به اروپا این طرح بسیار مهمی محسوب می‌شود و در کنار خط ریلی رازی، یک خط جدید ریلی بین ایران و ترکیه است.  

خطیبی گفت: مطالعات فاز صفر این پروژه پیش از این، در اختیار شرکت راه‌آهن بوده اما تکمیل این مطالعات در دستور شرکت ساخت قرار داده شده و برای تکمیل آن نیاز داریم مجوز ماده ٢٣ قانون را داشته باشیم و این مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه اخذ شود، کار با سرعت پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه این خط جدید، کریدور مهمی برای ایران است، تاکید کرد: ترکیه هم اخیرا به صورت غیررسمی اعلام کرده که علاقه‌مند به اجرای این پروژه است. در این همکاری ترکیه از مسیر قارص به چشم ثریا و ایران از مسیر  مرند به چشم ثریا می‌رسیم. مرند از ۶٠ سال گذشته به شبکه ریلی متصل است و از این مسیر ریلی، بنادر جنوبی کشورمان در مسیر جدید ریلی به اروپا متصل می‌شوند.

معاون شرکت ساخت گفت: خط فعلی ریلی به  ترکیه در وان قطع می‌شود و در ادامه به دریای سیاه می‌رسد اما این خط جدید از طریق ترکیه به طور مستقیم به شبکه ریلی اروپا می‌رسد.