لزوم توجه بخش خصوصی به ۴ بازار صادراتی

  4021125003

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم توجه به صادرات غیرنفتی گفت: در شرایط فعلی باید به بازارهای عراق، روسیه، چین و پاکستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و نباید از آنها غفلت کرد.

به گزارش فارس؛ محمدرضا مرتضوی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با اشاره به موضوع حمایت از صنعت و تولید گفت: منظور ما از حمایت، حمایت توام با دخالت قیمت‌گذاری، تعیین نرخ، روش‌های توزیع و ایجاد سامانه‌های مختلف نیست و این نوع حمایت را بدترین نوع حمایت می‌دانیم، بلکه به عنوان بخش خصوصی انتظار داریم که بهترین نوع حمایت آن است که مردم اطلاع درستی از وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی کشور داشته باشند و اخبار صحیح از پیشرفت‌های صنعتی کشور منتشر شود.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: ما به عنوان بخش خصوصی استراتژی بلند مدت نداریم و برنامه‌های ما کوتاه مدت و نهایتا دو ساله است، زیرا با توجه به شرایط و مشکلاتی مثل تورم، و نقدینگی نمی‌توان برنامه‌ریزی طولانی مدت داشت.
مرتضوی با اشاره به لزوم تقویت بازارهای صادراتی اظهار داشت: شاید یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ما در حوزه کالای غیرنفتی کشور عراق باشد و بعضا انتقاداتی صورت می‌گیرد که چرا تمرکز روی این بازار است که در اینجا باید بگویم این کشور روزانه حدود 5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و لذا به یکی از کشورهای پولدار تبدیل شده که در بازار خرید می‌کند، بنابارین این فرصت برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم کالاهای تولید‌مان را به این کشور بفروشیم.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ما حتما باید به بازار عراق و بازارهایی نظیر افغانستان و روسیه تمرکز کنیم.
وی افزود: روسیه یکی از بزرگترین بازارهای جهان بوده است، اما ما از آن غافل بودیم و لذا با توجه به مشکلاتی که اخیرا برای این کشور بوجود آمده توجه ما به بازار این کشور بیشتر شده است. 
مرتضوی اظهار داشت: حتما باید به بازار پاکستان تمرکز کرد و همچنین باید به دنبال صادرات و واردات از چینی باشیم و به عنوان بخش خصوصی باید به این بازارها توجه کنیم.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: متاسفانه برخی از عوامل سیاسی تجارت را در ایران غیراقتصادی می‌کند. 
در ادامه این نشست آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت در مورد استراتژی در صنعت گفت: قبول داریم که اقتصاد خبرد از کلان تاثیر می‌گیرد، در سطح کلان کشور استراتژی توسعه اقتصاد نداریم. در این باره هیچ راهبردی که مصوب شده و قابلیت و تضمین اجرا داشته باشد، در کشور وجود ندارد. سند چشم انداز وجود دارد اما به آن نمی‌رسیم زیرا ضمانت اجرا ندارد. 
وی بیان داشت: سند استراتژی توسعه صنعتی را می‌نویسیم و در قفسه می‌ماند هر وزیر یک راهبرد و استراتژی می‌نویسد و آن را به وزیر بعدی تحویل می‌دهد و وزیر بعدی باز هم همین‌ها را از نو می‌نویسد و راهبردی وزرای قبلی را قبول ندارند. 
خالقی با اشاره به دیدار تولید کنندگان با مقام معظم رهبری گفت: دو سال قبل مقام معظم رهبری در برابر خواسته بخش خصوصی تاکید فرمودند که استراتژی توسعه اقتصادی کشور نوشته شود، اما متاسفانه هیچ خبری از این موضوع نیست و علیرغم پیگیری‌های بخش خصوصی این مهم اتفاق نیفتاده است.
وی بیان داشت: وقتی کشور و اقتصاد استراتژی ندارند که مطابق آن عمل کرد لذا یک بنگاه خرد هم نمی‌تواند استراتژی داشته باشد. 
به گزارش فارس، بیست و یکمین جشنوراه تولید ملی - افتخار ملی روز دوشنبه 30 بهمن برگزار می‌شود.