خسارت ۲.۷ میلیارد دلاری شرکت کشتیرانی «زیم» اسرائیل در نتیجه جنگ غزه و حملات انصارالله یمن

  4021224068

بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی گلوبس، شرکت کشتیرانی «زیم» اسرائیل در مقایسه با سود ۴.۶ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۲ میلادی، در سال گذشته ۲.۷ میلیارد دلار ضرر کرد و درآمدهای آن با ۵۸.۹ درصد کاهش به ۵.۱۶ میلیارد دلار رسید که دلیل آن، جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و حملات انصارالله یمن در دریای سرخ به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر اشغالی است.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، روزنامه گلوبس افزود: تعداد کانتینرهای حمل شده توسط شرکت زیم در سال ۲۰۲۳ به ۳.۳ میلیون کانتینر کاهش یافت و میانگین قیمت حمل و نقل یک کانتینر به ۱۲۰۳ دلار رسید که در مقایسه با ۳۲۴۰ دلار در سال ۲۰۲۲میلادی ۶۳ درصد کاهش داشت.

گفتنی است شرکت «زیم» دو سال پیش اعلام کرد که بیشترین سود ثبت شده توسط یک شرکت اسرائیلی را به دست آورده است.

خسارت شرکت زیم طی سه ماهه پایانی سال گذشته

در سه ماهه آخر سال گذشته که شاهد عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین علیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غلاف غزه و به دنبال آن جنگ ویرانگر  اسرائیل در غزه بود، درآمد شرکت زیم با کاهش ۴۵ درصدی به ۱.۲ میلیارد دلار و زیان خالص به ۱۴۷ میلیون دلار رسید در حالی که سود خالص این شرکت در سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۲ به ۴۱۷ میلیون دلار رسیده بود.

بر اساس گزارش این روزنامه، ورود آزاد پول به شرکت زیم در سال ۲۰۲۳ به میزان ۸۴ درصد کاهش یافت و به ۹۱۹ میلیون دلار رسید و بدهی‌های شرکت در پایان سال به ۲.۳ میلیارد دلار رسید.

«الی گلیکمن»، رئیس و مدیر اجرایی شرکت زیم گفت: «جنگ در نوار غزه و جنگ در شمال با حزب الله لبنان ما را تهدید می‌کند. غافلگیری در سطح تجارت عملی، تهدید حوثی‌ها برای تردد کشتی‌ها زیم  است که از طریق تنگه باب المندب از و به کانال سوئز  حرکت می‌کند اما به دلیل تهدیدات، ما خدمات خود را در این خطوط متوقف کردیم.»

حملات انصارالله

گلیکمن افزود: «تهدیدات حوثی‌ها منجر به سازماندهی سریع و افزایش تعداد کشتی‌ها در خط اسرائیل از ۱۰ به ۱۵ فروند کشتی شد و از آنجایی که تقاضا افزایش قابل توجهی داشت ما تعداد کشتی‌ها را افزایش دادیم. در عمل زیم تنها شرکتی است که خدمات مستقیم به اسرائیل را تضمین می‌کند، بنابراین ما شاهد افزایش قابل توجهی در تقاضا بودیم و شرکت در حال انجام ارزیابی‌های مکرر از وضعیت کشتیرانی مطلوب  است.»

قیمت حمل و نقل در خطوطی که به سمت اسرائیل و مدیترانه شرقی حرکت می‌کنند اخیراً به طور قابل توجهی افزایش یافته است، گاهی اوقات از حدود ۲۰۰۰ دلار به حدود ۶۰۰۰ دلار افزایش یافته است. اسرائیل حدود ۸ درصد از فعالیت شرکت‌های زیم را تشکیل می‌دهد و گلیکمن انتظار افزایش قابل توجهی در سهم اسرائیل در فعالیت‌های شرکت را ندارد.

رئیس این شرکت حملات انصارالله را از نظر مدت زمان آنها یک «بحران محلی» دانست که پس از پایان جنگ (علیه غزه)، یا تهدید حوثی‌ها متوقف می‌شود یا شرکت‌های کشتیرانی راه حلی پیدا می‌کنند که منجر به کاهش قیمت‌ها ددر نیمه دوم سال شود.