سخنی با رئیس جمهور آینده؛ چرا راه واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی سهل و واجب است؟

حسین ادهمی،   4030305119 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
سخنی با رئیس جمهور آینده؛ چرا راه واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی سهل و واجب است؟

 

رئیس جمهور آینده کشور هر شخصیتی که باشد یکی از ماموریت های وی، تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» خواهد بود و البته این مهم، نیازمند تصمیم قاطع و سپردن کار به بخش خصوصی متخصص به عنوان موتور پیشران بهره وری و تولید به جای کشیدن بار بر دوش دولت است.

مواردی که در ادامه می آید، اساسی ترین مسائل مربوط به واگذاری صنایع به بخش خصوصی به ویژه در حوزه خودروسازی است؛ صنعتی که  در سایه ساختار معیوب،   به ویرانه ای روی دست دولت های پی در پی،  بحران روز افزون بدهی – نارضایتی مردم و .... تبدیل کرده اند:

1-اگر چه در حال حاضر آمار دقیق و رسمی منتشر نشده که نشان دهد سهم دولت و نهادهای شبه‌دولتی از اقتصاد کشور چقدر است، اما اغلب کارشناسان بر این باورند که سهم بخش خصوصی از کل اقتصاد کشورحد اکثر  به حدود ۲۰ درصد می‌رسد.
با این حال، یحیی آل‌اسحاق، رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران گفت: قبلا گفته می‌شد که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است و شاید در طول این سال‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصداز این حجم کاسته شده باشد، اما اتفاق ویژه ای هنوز نیفتاده است. گلایه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب از وضعیت خصوصی سازی گواه این واقعیت است.

2-این معضل عمومی در کلیت بخش خصوصی (حجم کوچک نگه داشته شده بخش خصوصی) در مصائب متعدد خودروسازان دولتی از جمله زیان انباشته و وعده های تولید نامحقق، آنهم در یک صنعت مادر که 64 رشته شغلی دیگر را نیز در زنجیره خود دارد، مشهود تر و محسوس تر است. شکی نیست که وضعیت خودروسازی ما بحرانی و اورژانسی است و بلکه به تعبیر برخی دیگر، ما شاهد مرگ بالینی خودروسازی در ایران هستیم. 

3-در ۱۱ اسفند۱۴۰۰ و یک ماه بعد از انتقاد رهبر معظم انقلاب از وضعیت خودروسازی در ایران، رئیس‌جمهور فقید ایران (شهید خدمت  سید ابراهیم رئیسی) به یکی از شرکت ایران خودرو سرکشی و دستوراتی صادر کرد که به فرمان هشت‌ماده‌ای برای صنعت خودروسازی مشهور شد. 
خواسته رئیسی در این فرمان هشت ماده‌ای بالا بردن کیفیت خودروهای تولید داخل و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است و از جمله دستورهایی که رئیسی در جهت حمایت از حقوق مصرف ‌کننده‌ها صادر کرد، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ بود. 
اهداف و بندهای فرمان 8 ماده ای هنوز رنگ تحقق به خود نگرفته است به خصوص که مقرر شد سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود. 
در این دستور، پیش بینی شده بود که در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شود.
در بند ۸ آمده بود: واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.
با گذشت بیش از 2 سال، هنوز این تعویق در تعیین تکلیف، هر روز در حال حجیم تر کردن توده هولناک زیان انباشته است؛ هر لحظه و هر ثانیه.

4-به نظر می رسد در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، رئیس جمهور محترم آینده، لازم نیست انرژی مضاعفی برای تحقق این شعار بگذارد؛ فقط کافی است اکنون که هیچ کس در واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی تردیدی ندارد، تصمیم این اقدام،بویژه درمورد مهم ترین خودرو ساز کشور یعنی ایران خودرو که 30 درصد سهامش نزد بخش خصوصی و اعلام آمادگی هم برای برعهده گرفتن مدیریت است  اتخاذ شود و صد البته که نظارت بر عملکرد خودروسازی های واگذار شده به بخش خصوصی باید بر عهده دولت باشد. دولت می تواند بخش زیادی از اهداف شعار جهش تولید را با مشارکت مردم که در بخش خصوصی متبلور می شود، به نتیجه برساند.

5-اما به نظر می رسد در صورت تعویق این فرایند علاوه بر زیان انباشته ای که به بیانی هر ثانیه 3 میلیون تومان و به بیان دیگر ساعتی 11 میلیارد تومان، روی دست دولت می گذارد، شعار سال نیز در این زمینه، محقق نخواهد شد. هر ماه هم بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به این زیان اضافه می‌شود که همین موضوع باعث افت تولید در خودروسازان خواهد شد.

6-این صنعت از مشکلات ساختاری ناشی از عدم خصوصی سازی  در سطوح مختلف رنج می‌برد و جالب است بدانید برخی کارشناسان حوزه خودرو باور دارند که به همین علت «اگر خودروسازان روزی ۲۰ ساعت هم کار کنند، باز هم ساعتی ۱۱ میلیارد تومان ضرر می‌دهند.» بنابراین، جلوی ضرر را با سپردن کار به بخش خصوصی متخصص و صنف ماهر در کار، هر چه زودتر بگیرید، منفعت است. 

7-کارشناسان در این باره اجماع دارند که «خصوصی‌سازی باعث افزایش کارایی خودروسازان و ثبات مدیریتی می‌شود.» بدیهی است با دولتی ماندن خودروسازان، شاهدیم که مدیران بنگاه‌های دولتی در فواصل کوتاه، عوض می‌شوند و این از نگاه سرمایه گذاران (چه داخلی و چه خارجی) یک پیام شدیدا منفی و حاکی از فقدان دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۹۴۵۵۲۱:۱۵:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۵
بنظرم دو چیز در این شرایط هر دولتی (تأکید می کنم هر دولتی) سر کار بیاد درست نمی شه 1- خودرو 2- اینترنت چون اراده ای نیست.... اگر اراده اش باشه 24 ساعته حله
ناشناس۳۴۹۹۵۴۲۲۳:۲۹:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۵
برای تحقق اهداف رئیسی خودروسازی پتروشیمی فولاد مس و..... باید از دست مافیا آزاد بشه
ناشناس۳۴۹۹۵۵۶۲۳:۵۷:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۵
کسی از پس مافیای خودرو برنمی‌آید.
ناشناس۳۴۹۹۶۳۱۰۵:۲۶:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۶
یه چهارنفررا تاییدصلاحیت کنین که بتونن مشارکت راببرن بالا . خواهشا کاندیداهایی که برای ملت جذابن بیاورین
مصطفی۳۴۹۹۶۶۸۰۸:۰۵:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۶
اینکه فکر کنیم صرف واگذاری به بخش خصوصی مشکل رو حل می کنه اشتباه هست . وقتی واگذاری به بخش خصوصی درست هست که واگذاری درست و رقابتی باشد و تنها واگذاری رانت و انحصار نباشد . اگر دولت خودروسازی را واگذار کند ولی نظارتی بر روی انحصار و نحوه عملکرد اون ها نداشته باشند که ضررش بیشتره چون ذات بخش خصوصی دنبال سود بیشتر هست نه در نظر گرفتن صلاح و خیر مردم برای همین اگر قرار هست فقط رانت و انحصار رو کامل در اختیار بخش خصوصی بذارند بهتر هست واگذار نشود .
ناشناس۳۴۹۹۶۸۹۰۸:۲۸:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۶
ضرر دولتی بودنش بیشتر است چون ضرر از جیب مردم و دولت داده می شود
ناشناس۳۴۹۹۷۶۲۱۰:۰۹:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۶
مصرف سوخت خودرو داخلی دو برابر استاندار جهانی مصرف بنزین ما در روز 110 میلیون لیتر در روزاگر خودروهای ما استاندار بودن 60میلیون لیتر مصرف روزانه داشتیم 50 میلیون لیتر ذخیره بنزین داشتیم اگر لیتری 80 سنت حساب بشه مبلغش میشه 40 میلیون دلار این عدد ضرب در 365 شود میشود 15 میلیلارد دلار درامد میشود معادل 75 همت یعنی از کسری بودجه دولت که عامل تورم میباشد و فشار میاورد به تک تک مردم
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  5. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  6. مساله دهک‌بندی برای ارائه خدمات به ایثارگران از بودجه حذف می‌شود

  7. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  8. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  9. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

  10. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

  11. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

  12. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  13. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

  14. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

  15. خضریان: میدری به اصل خود در مجلس ششم بازگشت

  16. ورزشگاه رویایی عربستان برای جام جهانی ۲۰۳۴

  17. غریب آبادی: گروسی دست خالی از ایران نرفت/درصورت تصویب قطعنامه پاسخ قاطع و فوری می‌ دهیم

  18. جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرید؛ مردم چه گناهی کردند؟

  19. پاریس: تلاش می‌کنیم با آلمان و انگلیس به مذاکرات هسته‌ای با ایران بازگردیم

  20. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

  21. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. چطور ترازش کنیم؟!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  22. یارانه‌ها واریز شد

  23.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  24. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

پربحث‌های هفته

  1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  2. چطور ترازش کنیم؟!

  3. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  4. یارانه‌ها واریز شد

  5. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  6. هجوم تهرانی ها به این منطقه برای خرید مسکن/ واحدهای کوچک هم نایاب شد  

  7. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  8. یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز؛ نامعلوم!

  9. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  10. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

  11. تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

  12. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

  13. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

  14. رونمایی از یک نامه جنجالی/ قیمت خودرو را ۸۰ درصد گران کنید  

  15. تصمیم اخیر دولت، قیمت خودروهای ایرانی را نجومی‌تر کرد + جدول قیمت

  16. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

  17. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

  18. آقای همتی! بالاخره نقدینگی کم است یا زیاد؟

  19. جزئیات جدید از دلیل عدم واریز یارانه آبان ماه

  20. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

  21. قالیباف: همه در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم

  22. فرزین: ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم

  23. نرخ ارز نیما و توافقی بهم نزدیک می‌شود/۱۷۰۰همت رانت توزیع شد

  24.  امکان تک نرخی کردن ارز با توجه به شرایط جامعه وجود ندارد

  25. حمایت وزیر اقتصاد از رفع فیلتر

آخرین عناوین