"راه امام خمينى" 

  4030314054

دکتر علی دارابی نوشت: بزرگداشت نام، ياد، آرمان و راه بزرگان هر جامعه اى نشانه قدر شناسى از كسانى است كه در تاريخ آن كشور نقش آفرين بوده اند. افزون بر اين فرصتى براى مرور و بازخوانى انديشه ها و ديدگاه هاى آنان و بهره بردارى براى حكمرانى و اداره كشور در شرايط امروز است.

در اين ميان نقش "امام خمينى" به عنوان رهبر انقلاب و موسس جمهورى اسلامى ايران بسيار مهم است. 
به مناسبت سالگرد رحلت ايشان بازخوانى برخى از مهم ترين "انديشه هاى امام "را در اين نوشته مد نظر داريم؛

1- امام با موروثى بودن قدرت، پاسخگو نبودن، انحصارى بودن و طبقاتى بودن مديريت و قدرت در كشور به شدت مخالف بود.
2- از نظر امام " *مردم* " نقش اساسى در اداره كشور دارند.
خواسته آنان كه در قالب انتخابات و راى خود را نشان ميدهد ميزان و ملاک براى مردم سالارى و تحقق جمهوريت است.
3- حضور روحانيت در امور اجرايی از ديدگاه امام در اولويت نيست. شرايط استثنايی جامعه و وجود روحانيونى كه كارآمد و داراى صلاحيت هاى لازم باشند و مورد اقبال جامعه، سه شرط اصلى براى ورود به حوزه اجرايی كشور است.
شرايط استثنايی بسيار مهم و قابل مداقه است.
4-  قانونگرايی همواره مورد تاكيد امام بود. مراقبت دائمى از اينكه امور كشور بر مبناى قانون باشد، شاخص بود. نامه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در ماه هاى آخر حيات امام و تاكيدى كه ايشان داشت؛
جنگ خاتمه يافته و "همه امور بايد بر اساس قانون باشد". نمونه بارزى از قانونگرايی امام بود.
5- حمايت از فلسطين را امام به مساله جهانى تبديل كرد. قبل از انقلاب معدود كشورهاى عربى بودند كه از فلسطين حمايت مى كردند. اعلام روز جهانى قدس در آخرين جمعه ماه مبارک رمضان از سوى امام نه تنها جهان اسلام بلكه بسيارى از جهانيان را متوجه فلسطين كرد. بى ترديد جهانى شدن حمايت از فلسطين و ضديت با رژيم اشغالگر قدس در پرتو راهبرد امام بوده است.
6- از نگاه امام مسئولان وامدار مردم و خادم آنان هستند. رابطه مسئولان در نظام اسلامى رابطه ارباب رعيتى نيست. مسئولان در برابر قانون و مردم بايد پاسخگو باشند. ۱۴ و ۱۵ خرداد و
تقويم مناسبت ها و رويدادها فرصتى براى مرور و بازخوانى افكار و انديشه هاى امام خمينى است تا از رهگذر آن بتوانيم از ميراث خمينى بزرگ صيانت كنيم.
چه زيبا رهبرى معظم انقلاب اسلامى فرمودند؛
"اين انقلاب بى نام خمينى در هيج جاى جهان شناخته شده نيست" .