سنت‌شکنی در این انتخابات ضروری است

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030321076 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بخشی از فرسودگی امر انتخابات در ایران فارغ از عملکرد نهادهای سیاسی و مشکلات سایه‌افکنده بر کشور، به شکل سیاست‌ورزی سیاسیون بازمی‌گردد؛ آنانی که انتخابات را به مناسک سیاسی تکراری تبدیل کرده و بدون ایده‌های نو و چشمگیر در صدد رسیدن به کرسی‌های قدرت هستند. انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، می‌تواند فصلی نو در جهت سنت‌شکنی‌های موجود باشد و شرایط کنونی هم ایجاب می‌کند که اهتمام جدی برای درانداختن ایده‌های نو صورت گیرد.

از جمله اقداماتی که می‌تواند رای‌دهندگان را با نامزدها و رویکرد دولت احتمالی آنان آشنا کند، اعلام ترکیب بخشی از اعضای کابینه است. هر چند که مشخص‌کردن کامل افراد حاضر در دولت‌ احتمالی نامزدها و دادن وعده مبنی بر حضور نفرات اعلام شده، امری نشدنی است اما می‌توان در اثنای تبلیغات انتخابات، ترکیب حضور معاونان و یا گزینه‌های احتمالی تصدی‌گری وزارت‌خانه‌های کلیدی را مشخص کرد. این مسئله‌ای است که سال‌ها در خلال انتخابات به آن بی‌توجهی شده و رای‌دهندگان هیچ‌گاه از ترکیب کابینه و حتی معاون‌اولی دولت احتمالی کاندیداها اطلاعی نداشته و این امر، ظرفیت سبد رای آنان را دچار اختلال کرده است. در صورت معرفی اعضای اصلی کابینه احتمالی، رای‌دهندگان با شناخت بیشتر از نامزد مدنظر به رای‌دادن ترغیب می‌شوند اما این موضوع در ظاهر ساده و پیش‌پا افتاده همچنان در عرصه انتخابات مغفول مانده است.

چه‌بسا نامزدی به لحاظ برخورداری از ویژگی‌های شخصیتی و کاریزمای سیاسی دچار نقصان‌هایی باشد و همین امر در وهله اول بی‌رغبتی عمومی را برای رای‌دادن به او موجب شود اما می‌تواند با بهره‌گیری از این ظرفیت و مشخص‌کردن معاونان و وزرای دولت احتمالی‌اش، اقبال بیشتری را نصیب خود کرده و مسیر رای‌آوری خود را هموار کند. تا کی قرار است کاندیداها در تبلیغات، سخنان و مناظرات خود به بیان کلیاتی تکراری بپردازند؟ آیا نامزدهای منصب ریاست‌جمهوری مطلع نیستند که مردم برای رای‌دادن نیاز به اقناع از سوی آنان دارند و از مهم‌ترین اشکال قانع‌کردن مردم برای حضور موثر در صحنه، شناخت کافی از نامزدها و ترکیب دولت‌های آنان است؟

اگر ۶ نامزد فعال در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در اندیشه بهره‌گیری از مزیت ذکر شده باشند، هم راه برای خود آنان هموار شده و هم سطح و کیفیت سیاست‌ورزی ارتقا می‌یابد. فارغ از این، شناخت کافی از نامزدها و دولت‌های احتمالی‌شان، حق مردمی است که کاندیداها انتظار دارند حضوری فعال در انتخابات داشته و به آنان رای دهند. این حق را زایل نکنید.