هشدار اژه‌ای به نامزدهای انتخابات/ پرسش‌های روزنامه اصولگرا از شورای نگهبان

  4030321096 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هشدار اژه‌ای به نامزدهای انتخابات/ پرسش‌های روزنامه اصولگرا از شورای نگهبان

 

پرسش‌های روزنامه اصولگرا از شورای نگهبان

فرهیختگان نوشت: «برداشت اولیه از فهرست نهایی نامزدهای انتخابات 1403 شباهت‌هایی با لیست 1400 دارد اما تفاوت‌های مهمی هم دارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به فضای رو به جلوی جامعه حداقل یک دوقطبی محدود درحال شکل‌گیری است. آغاز انتخابات 1403 شبیه 1400 نیست، چون تفاوت مهمی وجود دارد؛ نبود کاراکتری مثل سیدابراهیم رئیسی که ظرفیت ایجاد اجماع قطعی حداقل در یک بلوک را ایجاد کند و از سوی دیگر در قطب مقابل اصولگرایان گزینه‌هایی هستند که دیگر نمی‌شود به شکل زنگ تفریح به آنها نگاه کرد.

اما این دو انتخابات شباهتی مهم هم دارند، فهرست رد و تایید صلاحیت‌شده‌ها مانند قبل شبهاتی را ایجاد کرده که خوب است شورای نگهبان جدی و صریح و نه با آن ادبیات کلیشه‌ای مرسوم درباره آنها توضیح بدهد. شاید این توضیح روی انتخابات اثری نداشته باشد، اما روی تصویر ته‌نشین‌شده از شورا موثر خواهد بود و در آینده به نفع خود شورا شود.

مصداق آنچه باید در 1400 جبران می‌شد چه بود و آن امر چه نسبتی با فهرست جدید دارد؟ گزینه‌ای که سه‌سال قبل تایید شده و در این مدت کار خاصی نکرده، چرا حالا در لیست نیست؟ گزینه‌ای که سال‌های قبل تایید می‌شد و در این چندسال عملکرد اعتراض‌آمیزی داشته، چطور دوباره تایید شده‌ است؟

نگارنده تعلق خاطری به مصادیق این پرسش‌ها ندارد و بعید است هیچ‌گاه نام آنها را روی برگه رای بنویسد، اما بالاخره نمی‌توان از پرسش‌هایی که در جامعه ممکن است طرح شود، راحت گذشت.»

عباس عبدی در اعتماد نوشت: «برداشت اولیه از فهرست نهایی نامزدهای انتخابات 1403 شباهت‌هایی با لیست 1400 دارد اما تفاوت‌های مهمی هم دارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به فضای رو به جلوی جامعه حداقل یک دوقطبی محدود درحال شکل‌گیری است. آغاز انتخابات 1403 شبیه 1400 نیست، چون تفاوت مهمی وجود دارد؛ نبود کاراکتری مثل سیدابراهیم رئیسی که ظرفیت ایجاد اجماع قطعی حداقل در یک بلوک را ایجاد کند و از سوی دیگر در قطب مقابل اصولگرایان گزینه‌هایی هستند که دیگر نمی‌شود به شکل زنگ تفریح به آنها نگاه کرد.

اما این دو انتخابات شباهتی مهم هم دارند، فهرست رد و تایید صلاحیت‌شده‌ها مانند قبل شبهاتی را ایجاد کرده که خوب است شورای نگهبان جدی و صریح و نه با آن ادبیات کلیشه‌ای مرسوم درباره آنها توضیح بدهد. شاید این توضیح روی انتخابات اثری نداشته باشد، اما روی تصویر ته‌نشین‌شده از شورا موثر خواهد بود و در آینده به نفع خود شورا شود.

مصداق آنچه باید در 1400 جبران می‌شد چه بود و آن امر چه نسبتی با فهرست جدید دارد؟ گزینه‌ای که سه‌سال قبل تایید شده و در این مدت کار خاصی نکرده، چرا حالا در لیست نیست؟ گزینه‌ای که سال‌های قبل تایید می‌شد و در این چندسال عملکرد اعتراض‌آمیزی داشته، چطور دوباره تایید شده‌ است؟ نگارنده تعلق خاطری به مصادیق این پرسش‌ها ندارد و بعید است هیچ‌گاه نام آنها را روی برگه رای بنویسد، اما بالاخره نمی‌توان از پرسش‌هایی که در جامعه ممکن است طرح شود، راحت گذشت.»

اما از سوی دیگر روزنامه جوان از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرده و نوشته است: «‌شورای نگهبان یک روز پس از معرفی رسمی سه نامزد جبهه اصلاحات در نشست خبری این جبهه، یکی از آنان را تأیید کرد. این را می‌توان بطلان یکی از پرتکرارترین ادعا‌های اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون علیه نظام و نهاد پربحث آن یعنی شورای نگهبان دانست.

اگر جست‌وجویی ساده از دو دهه پیش تا حالا و حتی در همین نشست خبری جدید جبهه اصلاحات انجام دهیم، هزاران‌بار و نه کمتر، این ادعای اصلاح‌طلبان را خواهیم دید که «کشور مشکل دارد، چون شورای نگهبان گزینه‌های اصلی ما را رد می‌کند و ما نمی‌توانیم رقابت کنیم، پس جناح اصولگرا که فاقد صلاحیت اداره کشور است، پیروز می‌شود و مشکلات کشور همچنان بدون حضور ما باقی می‌ماند»!

اما شورای نگهبان برای انتخاب رئیس‌جمهور نهم، مسعود پزشکیان گزینه اصلی جبهه اصلاحات را تأیید کرد. با آنکه این جبهه، انتخابات چندماه پیش کشور را تحریم و اعلام کرده بود می‌خواهد کنار مردم بایستد! و امروز توضیح نداده است که این مردم در این چند ماه دقیقاً چه تغییری کرده‌اند که دوباره می‌خواهند کنار مردم بایستند و این بار نه با تحریم انتخابات که با شرکت در انتخابات؟! شورای نگهبان بر این رفتار غیردموکراتیک جبهه اصلاحات چشم پوشید.»

انتقاد سلیمی نمین از شورای نگهبان

 عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا در مهر نوشت: اعلام فهرست تأیید شدگان نامزدهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور بدان جهت که بستر انتخاباتی رقابتی را فراهم می‌سازد نویدبخش مشارکتی پرشور است، اما اینکه چنین ترکیبی ناخواسته در یک طیف سیاسی انسجام غیر تشکیلاتی ایجاد می‌کند و در طیفی دیگر به پراکندگی آرا دامن خواهد زد برخی احرازها و عدم احرازها را قابل تأمل می‌نماید.

تردیدی نمی‌توان داشت که کلیت این نهاد نظارتی در انجام وظیفه خطیرش به دور از محاسبه‌گری‌ها عمل کرده است؛ با این پیش فرض به ویژه با شناخت از فقها می‌بایست ابهاماتی را روشن ساخت. مثلاً احراز رجل بودن فردی از اصول‌گرایان در انتخابات گذشته ریاست جمهوری قابل توجیه بود؛ زیرا صرفاً جنبه استنباطی داشت، اما همین فرد بعد از انتخابات مسئولیت یک نهاد را به عهده گرفت.

آیا عملکرد وی در این نهاد بر شورای محترم نگهبان پنهان بوده است که مجدداً صلاحیت مدیریتی اش برای تصدی بالاترین جایگاه اجرایی کشور احراز شده است؛ هکذا برخی از نامزدهای اصول گرایی دیگر که صرفاً بر عددهای یک طرف رقابت می‌افزایند!؟ یا کسانی که دلایل اقامه شده برای عدم احراز صلاحیت آقای علی لاریجانی (که پاسخ مبسوط ایشان را در انتخابات گذشته به دنبال داشت) به یاد دارند تکرار چنین موضعی را هرگز قابل هضم نمی‌پندارند.

به درستی می‌توان ادعا کرد هرچه از ابتدای پیروزی ملت ایران بر سلطه‌گران و برکشیده آنان فاصله می‌گیریم نقش چنین نهادی در تضمین سلامت کشور بر همه دلسوزان این مرز و بوم روشن‌تر می‌شود؛ لذا صیانت از چنین دستگاه نظارتی بر همه واجب و بر تک تک اعضای آن واجب‌تر به نظر می‌رسد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که هرچند آقای لاریجانی هیچیک از دو طیف سیاسی را در این انتخابات نمی‌توانست نمایندگی کند، اما بدون تردید عدم احراز صلاحیتش برای دو دوره، پایگاه رأی وی را متوجه اصول‌گرایان نمی‌سازد.

تکرار برخی رویکردها ارائه دلایل منطقی قوی‌تری را می‌طلبد، مگر آنکه به این منطق متوسل شویم که حرف مرد یکی است! البته نه از نوع حرفِ مرد آن مرد قدیم این نهاد.»

هشدار اژه‌ای به نامزدهای انتخابات

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اعلام اسامی کاندیدا‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم گفت: تمامی اشخاصی که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم احساس وظیفه کرده و با انگیزه‌های مختلف ثبت‌نام کردند، چه آن‌هایی که صلاحیت‌شان احراز شد و چه آن‌هایی که این امر برای‌شان محقق نشد، باید در تراز شخصیتی عمل کنند که داوطلب تصدی کرسی مهم ریاست جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا، اصل اساسی، قائل شدن احترامِ ویژه برای قانون است؛ قطعاً در این قضیه و به طور کلی، قضایای مشابه، نباید عملی مرتکب شد که سبب سوء‌استفاده و بهره‌برداری دشمن شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، توصیه‌های مهمی را خطاب به نامزد‌های احراز صلاحیت‌شده مطرح کرد و گفت: کاندیدا‌های احرازصلاحیت‌شده که فرآیند و موسمِ تبلیغات انتخاباتی آن‌ها طبعاً آغاز شده و یا آغاز می‌شود قطعاً توجه و عنایت دارند که باید اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ باید بر آنچه که سبب تقویت انسجام ملی می‌شود و مایه امیدواری برای آحاد جامعه بویژه جوانان است، تاکید و تکیه کرد و از هر آنچه که موجب اِفتراق و سیاه‌نمایی و خوشحالی و شَعف دشمن می‌شود، اِجتناب و اِحتراز ورزید. انتظار آن است که نامزد‌های انتخابات این موارد مهم را به ستاد‌های تبلیغاتی و هواداران خود گوشزد کنند؛ همچنین ضروی است کاندیدا‌ها و ستاد‌های آنان به هشدار‌ها و تذکرات دستگاه‌های نظارتی نیز توجه ویژه داشته باشند تا خدای‌ناکرده برای خود و یا دیگران، دردسر و تصدیع و مزاحمتی ایجاد نکنند.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در فرآیند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدار‌های دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوّش کنند، قطعاً با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهند شد.

رئیس عدلیه متذکر شد: در ایام تبلیغات انتخاباتی رعایت کامل موازین قانونی، امری بسیار مهم است؛ نامزد‌های انتخاباتی و ستاد و هواداران آن‌ها در تمام شوؤن و اقدامات‌شان همواره قانون را مدنظر قرار دهند.

واکنش ملایم لاریجانی به ردصلاحیت در انتخابات

علی لاریجانی با انشتر بیانیه‌ای به ردصلاحیت خود در انتخابات ریاست جهوری واکنش نشان داد. در بخش‌هایی از این بیانیه خطاب به ملت ایران آمده است: «آنچه باعث شد به عرصه انتخابات بیایم شرایط خطیر بویژه در قلمرو شرایط سخت اقتصادی بود و موقعیت حساس بین‌المللی بخصوص فشار تحریم‌های ظالمانه بر معیشت مردم عزیز بود و‌ امیدوار بودم که با یاری شما بتوانیم موانع را مرتفع و مسیر توسعه ملی ایران را فراهم نمایم. 

اما شورای محترم نگهبان علی رغم نظرات مثبت نهاد‌های مسئول و حکم قوه قضاییه، در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا، باز سازوکاری غیرشفاف مانع در مسیر چنین همراهی بوجود آورد. البته به فضل الهی حرکت ما در مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت متوقف نخواهد شد.»

ترکیب مسئولان ستاد زاکانی مشخص شد

رئیس و مسئولان ستادهای انتخاباتی علیرضا زاکانی برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند.

به گزارش ایسنا، لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد انتخابات، امین توکلی‌زاده رئیس ستادهای مردمی، داوود گودرزی رئیس ستاد هواداران و علی نادعلی به‌عنوان مسئول ستادهای مردمی تهران انتخاب شدند.

مالک شریعتی نیز به‌عنوان سخنگوی ستاد زاکانی انتخاب شد.

همانگونه که قابل پیش بینی بود عمده مسئولان ستاد زاکانی از مدیران فعلی شهرداری تهران‌اند.

زاکانی تا آخر انتخابات به وعده اش عمل کند

عصرایران نوشت: «در دوره های اخیر انتخابات ریاست جمهوری با پدیده زشت و غیر مردمی به نام کاندیداهای پوششی - از سوی هر دو جناح - مواجه بوده ایم؛ کاندیداهایی که از همان ابتدا قصد ماندن نداشتند و برای سیاسی کاری آمده بودند و بیش از آن که کاندیدا باشند، "شو من" و "دلال سیاسی" بودند.

این بار، زاکانی در توئیتی با نام بردن از خدا و شهدا و مردم و "شهید رئیسی" رسماً و صراحتاً گفته است که کاندیدای پوششی نیست و تا آخر خواهد ماند و بدین ترتیب، اولین کاندیدایی شده که با قاطعیت ماندنش تا آخر رقابت ها را اعلام کرده است. این وعده را به خاطر می سپاریم و منتظر روزهای آینده می مانیم تا ببینیم راست گفته است یا نعوذبالله دروغ؟!

 از بقیه کاندیداها هم می خواهیم، از زاکانی یاد بگیرند و باقی ماندن شان را از همین الان اعلام کنند و اگر می خواهند بروند، قبل از شروع مناظره ها کنار گیری کنند تا نه مردم وهن شوند و امکانات عمومی که به طور رایگان در اختیارشان قرار می گیرد، مورد سوء استفاده قرار گیرد.»

پیش‌بینی ابطحی درباره پورمحمدی

سیدمحمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب و رییس دفتر رئیس جمهور در دولت خاتمی نوشت: شاید از این پیش بینی تعجب کنید. اما پدیده «مناظرات» مصطفی پورمحمدی  خواهد بود. اطلاعات زیاد محرمانه و غیر محرمانه از ۴۵ سال گذشته دارد. سخنور است. و قصد ندارد پوششی برای افراطیون باشد. و پشتوانه حاکمیتی قوی دارد. اما رقابت انتخاباتی بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود.»

تاکید قالیباف بر حل مشکلات اقتصادی و همدلی اجتماعی در اولین بیانیه انتخاباتی

محمدباقر قالیباف در نخستین بیانیه انتخاباتی خود خطاب به ملت ایران نوشت: «ایران عزیز ما، هر اندازه در اقتدار و توان بازدارندگی مورد حسرت دیگر کشورها قرار گرفته، در عرصۀ اقتصاد و رفاه نیاز به جهش دارد. معیشت و قدرت خرید خانوارهای ما وضعیت مناسبی ندارد، شاخص‌های عدالت و برابری از آرمان‌ها فاصله دارد و بخشی از جوانان و نخبگان برای آینده زندگی‌شان احساس نگرانی می‌کنند.

با وجود آن، ما دقیقاً در همین لحظه است که می‌توانیم با همدلی اجتماعی، اتحاد ملی و کاری جهادی حرکت خود را به‌سوی زندگی خوب و ایران پیشرفته شتاب بخشیم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. امروز فرصت آن را داریم که به حرکت کشور شتابی دوباره دهیم. آن فرصت همین انتخابات پیشِ‌روست، و نه زمان دیگر.

پیشرفت ایران، و بهبود کیفیت زندگی خانوارها و عدالت فراگیر، با مشارکت همه ممکن است و دقیقاً به همین دلیل است که امروز شما و فقط خود شما می‌توانید باری دیگر قهرمان داستان پیشرفت ایران باشید.»

محسن رضایی: نیروهای انقلاب راهی جز اجماع ندارند

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در حاشیه افتتاحیه دومین کنفرانس ملی دانش مبنا به احتمال اجماع بین نامزدهای نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: نیروهای انقلاب راهی جز اجماع ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: منظور از اجماع نیروهای انقلاب، اجماع در اندیشه ها، برنامه ها، توانایی ها و خروج از فرد گرایی و شخص محوری است.

وی در خصوص برگزاری جلسه وحدت بین نیروهای انقلاب نیز گفت: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان به احتمال قوی این کار انجام خواهد شد.

نگاه متفاوت رسانه‌ها به پزشکیان

با اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات توسط شورای نگهبان حضور مسعود پزشکیان با واکنش متفاوت رسانه‌ها روبه‌رو شد. رسانه‌های اصلاح‌طلب عموما استقبال خوبی از پزشکیان کردند. عموم این روزنامه ها تیتر اصلی خود را با عکس بزرگ به مسعود پزشکیان اختصاص دادند. این استقبال از جهتی قابل پیش‌بینی و از جهتی غیرمنتظره بود. قابل پیش‌بینی بود چون پزشکیان تنها نامزد رسمی اصلاح‌طلب در انتخابات است.

اما حمایت برخی رسانه‌های اصلاح طلب از جهت عدم تناسب ایده‌های ایشان با پزشکیان غیرمنتظره بود. مثلا محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در روزنامه این حزب نوشت: «مسعود پزشکیان در جبهه اصلاحات از بدنه به رأس رسید و بدون سیاست‌بازی، صادقانه سخن گفت و با وجود حمایت احزاب چپ از نامزدهای لیبرال و تکنوکرات توانست به ‌عنوان نماینده جبهه در انتخابات بدل شود و حتی جایگاهی هم‌تراز با اسحاق‌ جهانگیری بیابد. این پیروزی اقلیت بر اکثریت و بدنه بر رأس بود بدون آنکه بزرگان اصلاحات برای او هزینه‌ای کنند.

اینکه جبهه اصلاحات باید به عهد خود وفا کند و نه ‌تنها رئیس جبهه که رهبر اصلاحات باید به بیانیه‌ای که صادر کرده است، عمل کند و از نامزد تایید شده جبهه اصلاحات حمایت کند. نامزدی که در انتخابات مجلس دوازدهم با وجود تحریم جبهه اصلاحات با حمایت بدنه اصلاح‌طلبی (که بیانیه روزنه‌گشایی را منتشر کرد) به مجلس راه یافت. در واقع نقض عهد جبهه اصلاحات پایان هر نوع تعامل اصلاحات و حاکمیت خواهد بود و این طرحی است که طراح آن خود جبهه اصلاحات بود.»

تقریبا همه علاقمندان به سیاست می‌دانند که پزشکیان بیش از همه چیز به گرایش‌های عدالتخواهانه شهرت دارد و در مقابل حزب کارگزاران به گرایش‌ بازار آزاد. طبیعتا با این پیش‌زمینه حمایت غلیظ این حزب از پزشکیان غیرمنتظره است.

اما واکنش روزنامه کیهان به تایید صلاحیت پزشکیان هم قابل توجه بود. کیهان در مطلبی در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «در میان نامزد‌های تأیید شده، از جمله نام مسعود پزشکیان دیده می‌شود؛ نماینده چند دوره مجلس که صلاحیت او در انتخابات اسفند ماه گذشته مجلس، از سوی هیئت‌های اجرائی تأیید نشده بود، اما از سوی شورای نگهبان تأیید شد.

پزشکیان، ۱۸ دی‌ماه سال گذشته در این‌باره خبر داد: «اگر دخالت رهبری نبود امکان رد صلاحیت من وجود داشت». او افزوده بود: «از زمانی که خودمان را شناختیم، سعی کردیم برای انقلاب و نظام کار کنیم و صادقانه رفتار کردیم. حضور من برای این است که عده‌ای را پای صندوق‌‌های رأی بکشانم و از طرفی سخنگوی مردمی باشیم که مشکل دارند... در رسانه‌ها و از جاهای مختلف شنیدم که مقام معظم رهبری، اسم مرا آوردند و سؤال کردند که به چه دلیل در هیئت اجرائی این‌طور شده، و مرا مدیون خودشان کردند. نهایتاً اگر توصیه‌های رهبری نبود، تصور نمی‌کنم آنها می‌خواستند مرا تأیید کنند».

پزشکیان همچنین ۸ فروردین ۱۴۰۳، درباره روند تأیید صلاحیت خود در انتخابات مجلس و اینکه با توصیه رهبری تأیید شده، گفته بود: «بنده از جاهای مختلف این را شنیدم. در یک جلسه غیر علنی فرموده بودند که چرا این کار را کردید؟ شورای نگهبان هم اعلام کرد که ما هیچ وقت این کار را نکردیم و همیشه (آقای پزشکیان) را تأیید کردیم، بلکه هیئت اجرائی رد کرده بود».

نکته‌ای که کیهان به آن اشاره کرده است با زبان دیگری توسط سعید لیلاز هم بیان شده است. سعید لیلاز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در آرمان ملی نوشت: «من در مورد احراز صلاحیت آقای پزشکیان اغراق نمی‌کنم ولی معتقدم یک گام بسیار مهم به سمت ملت و طبقه متوسط ایران است.

آقای پزشکیان یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که نه تنها از یکطرف تماما اصلاح‌طلب است بلکه هرگز در طول زندگی‌اش نکوشیده- از نقطه مقابل اینکه- حکومت را چه رهبری، چه مجلس و چه نهادهای امنیتی نظامی را از خودش عصبانی کند.

یعنی هیچگاه با ارکان اصلی قدرت در ایران تقابل هم نداشته و این به آقای پزشکیان یک ویژگی بی‌همتا می‌دهد و یک موقعیت تاریخی بی‌همتا به ما می‌دهد که ما بتوانیم هم نرخ مشارکت در انتخابات را بالا ببریم و هم اینکه بسیار امیدوار باشیم انتخابات را با آقای پزشکیان در دور اول ببریم.»

اما روزنامه فرهیختگان نگاه دیگری به پزشکیان دارد و وی را آنچنان گزینه جدی و مهمی نمی‌داند: «پزشکیان به‌عنوان یکی از گزینه‌های رسمی و حزبی اصلاح‌طلبی فرصت‌هایی دارد. او می‌خواهد در فضای انتخابات چیزی بیشتر از همتی 1400 باشد. مزیت مهم پزشکیان درحال‌حاضر فرصت‌های قومیتی پیش‌روی اوست. پزشکیان به‌دلیل ناشناختگی نسبی در سطح ملی هرچند فرصت‌هایی را از دست داده، اما رای منفی زیادی هم ندارد.

اینکه بدنه اصلاح‌طلب به وعده حزبی‌شان عمل کنند یا نه، به توانایی‌های سیاست‌ورزانه پزشکیان برمی‌گردد. در آغاز انتخابات به‌نظر می‌رسد او فعلا گزینه جذابی برای بدنه اجتماعی تحریمی اصلاح‌طلبان نباشد و تیم تبلیغاتی‌اش کار دشواری برای برساخت جدید از پزشکیان دارد.»

روزنامه جوان با انتقاد تلویحی از تاییدصلاحیت پزشکیان نوشت: «شورای نگهبان در تأیید نامزد اصلاح‌طلبان نیز به‌نظر می‌رسد بدون نگاه سیاسی و مهندسی عمل کرده است. نه به موضع‌گیری‌های او در آشوب ۱۴۰۱ توجه کرد، نه به ضعف‌های دوره وزارت او مانند برخی پرونده‌های مهم ملی و نیز پرونده تقلب در آزمون دستیاری. می‌توان گفت که درست هم همین بوده است، اما نمی‌توان گفت که این‌ها بهانه‌ای برای آنچه اصلاح‌طلبان «مهندسی انتخابات» می‌نامند، نیست

منصوری رییس ستاد جلیلی می‌شود

به گزارش مهر، بر اساس اخبار غیر رسمی و شنیده‌ها «محسن منصوری» معاون اجرایی دولت سیزدهم، به عنوان رییس ستاد «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، معرفی خواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۵۱۶۱۲۲:۰۵:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۲۱
فقط دکتر پزشکیان . هر کس دیگری اوضاع کشور را بدتر و تحریم ها رو بیشتر میکنه
ناشناس۳۵۱۵۲۹۲۰۰:۵۶:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۲
این که همان آشوب و تحریم هست!!
ناشناس۳۵۱۵۴۵۳۰۸:۴۳:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
تحریم ها زمان کاغذ پاره گفتن و نعمت بودن تحریم ها ، احمدی نژاد به وجود آمد و تا الان ادامه دارد
ناشناس۳۵۱۵۴۸۶۰۹:۳۵:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
هیلاری کلینتون : تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۳۵۱۵۵۱۰۱۰:۰۳:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ولی در زمان روحانی از حدود 700 عنوان حدود 1500 عنوان شد
ناشناس۳۵۱۵۷۵۱۱۴:۵۲:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
آقای پزشکیان شاید دارای چند خصیصه و محاسن خوب باشد ولی قطعا مرد این میدان نیست و لطمات جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد شد
ناشناس۳۵۱۵۶۱۷۱۲:۱۵:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۲۲
عزیزم کاغذ پاره گفتن و... حاشیه هست که آن هم بعد تحریم ها بود! شما به جای فرار رو به جلو دوستانتان را مبرا نکنید!!
ناشناس۳۵۱۵۳۴۴۰۵:۰۵:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ریاست محترم قوه قضاییه قاضی القضات محترم جناب اژه ای لطفا به تبلیغات سو بعضی از کاندیدها توجه ویژه داشته باشید و اینطور نباشد که بعد از تایید صلاحیت هرگونه که بخواهند تبلیغات نمایند یکی از این کاندیدها که هنوز نه به بار است و نه به دار با سو استفاده از شرایط بوجود آمده در جامعه عنوان کرده برای من بی حجابی ملاک نیست و خواسته از این طریق ناصواب رای عده ای را برای خود رقم بزند لطفا مدعی العموم تذکر ویژه به ایشان بدهند
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۱۵۴۷۳۰۹:۱۸:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۲۲
قربان کسی مگر جلوی شما را گرفته بود؟! اگر برای شما با حجابی ملاک است خب پا پیش می گذاشتید و ثبت نام می کردید! شما نمی توانید عقایدشان را ولو به فرض محال (فرض محال که محال نیست) صد در صد هم درست و متقن و بحق هم که باشند به دیگران دیکته کنید ! در مقوله حجاب و چند و چون برخورد یا تعامل با آن حرف و حدیث فراوان است و مطمئنا جناب ایشان هم نخواسته اند مغایر تاکیدات و تعالیم عالیه اسلام و اعتقادات دینی و مذهبی اکثریت ملت مسلمان ایران نظری بدهند ولی نمی توان به صرف داشتن نیت و قصد خیر و حتی هدف مقدس و متعالی برای نیل و رسیدن به آن وسیله را توجیه کرد. «هدف وسیله را توجیه نمی کند» باید به خودمان بباورانیم متاسفانه در قضیه حجاب اصلا خوب عمل نکرده ایم و قبل از اینکه دیگران را مواخذه نماییم باید به خودمان خرده بگیریم که چرا کاری کرده ایم که بیشتر به صورت رفتار و رویکرد لجوجانه و لجبازی بروز و ظهور یافته است. والله اعلم
ناشناس۳۵۱۵۵۰۳۰۹:۴۸:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۲۲
کشور جمهوری اسلامی ایران است و حجاب و عفاف هم حکم دین و هم قانون مصوب کشور و رعایت آن در سطح جامعه بر همگان واجب و لازم الاجراست با توجه به مماشات صورت گرفته در طی دوسال گذشته متاسفانه عده ای فریب خورده که عقده واگشوده اند و عده ای نیز مروج بی حجابی و بی غیرتی شده اند لذا لایحه عفاف و حجاب هرچه سریعتر باید تصویب شده و مروجین فساد و بی بند و باری به مجازات برسند
ناشناس۳۵۱۵۵۱۵۱۰:۱۱:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۲۲
اینکه حجاب در دین اسلام واجب است و بنابر احکام امر به معروف (واجب دینی دیگر) مرحله سوم امر به معروف یعنی اعمال قدرت بر حکومت واجب است طبق نظر تمام مراجع بزرگوار که متخصصان فقه هستند بیان شده. حال شما می گوئید بر فرض محال درست باشد!!!
ناشناس۳۵۱۵۵۶۳۱۱:۱۱:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ایت الله سیستانی مرجع شیعه هستند و حجاب را در عراق و لبنان اجباری اعلام نکرده اند و حاکم مسلمان را ملزم به تحمیل حجاب نمی دانند
ناشناس۳۵۱۵۶۴۰۱۲:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۲
جناب ۳۵۱۵۵۶۳ اولا شما نظر ایشان را در دو موردی که بنده گفتم بخوان همین است که گفتم دوما ایشان رهبر عراق و لبنان نیستند که برای حاکمان تعیین تکلیف کنند
ناشناس۳۵۱۵۴۴۵۰۸:۳۸:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۲۲
این نظر شماست روحانی و ظریف هم مثلا می خواستند تحریم ها را بردارند ولی بیش از دو برابر کردند
ناشناس۳۵۱۵۹۳۰۱۸:۳۷:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۲
آقای پزشکیان ممکن است در مواردی تجربه و تخصص داشته باشند اما به هیچ وجه مرد میدان ریاست جمهوری نیستند و ردای ریاست جمهوری برای ایشان بسیار گشاد است
ناشناس۳۵۱۵۱۸۲۲۲:۱۷:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
الان همتی چه کرد که رد صلاحیت شد بعد 4 سال ؟
ناشناس۳۵۱۵۳۰۰۰۱:۰۵:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
با پزشکیان جابه جا شد برای تنوع
ناشناس۳۵۱۵۳۲۳۰۱:۴۳:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۲
هیچی چندتا انتقاد ساده کرد به آقایان
ناشناس۳۵۱۵۴۹۰۰۹:۳۷:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ربطی ندارد
ناشناس۳۵۱۵۴۹۹۰۹:۴۲:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
در ضمن ایشان اصلا نباید تایید هم می شد
ناشناس۳۵۱۵۵۰۵۰۹:۵۳:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۲
اطلاعات محرمانه بانک مرکزی را به بیکانگان لو داده و آنها با استفاده از این اطلاعات فشارهای مضاعفی به کشور وارد کرده اند در ضمن یکی از بانیان وضع فلاکت بار اقتصادی موجود ایشان به اتفاق نوبخت و نهاوندیان و نیلی هستند
ناشناس۳۵۱۵۱۹۲۲۲:۲۰:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
نامزدها : تکراری - تکراری - تکراری و ... + پزشکیان
سلطان۳۵۱۵۱۹۴۲۲:۲۲:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۱
خودتان هم می دانید با توجه به جمیع جهات و من حیث المجموع در حال حاضر و نسبت به سایر ۵ کاندیدای تایید صلاحیت شده خدا را شکر ایشان(جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان) بهترین هستند. والله اعلم
ناشناس۳۵۱۵۲۹۳۰۰:۵۷:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۲۲
لطف بفرمایید از چه لحاظ بهتر می باشد؟!!!!! جواب ساده هست چون اصلاح طلب است !!
ناشناس۳۵۱۵۳۲۹۰۲:۰۴:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
نه سابقه خوبی دارد و نه اخلاق مدار و حتی با سفارش برای مجلس تایید شد و الان از این سو استفاده کرده و نامزد ریاست جمهوری شده که هیچ برنامه ای هم ندارد و و در حد آن هم نیست احساس تکلیف کرده
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۱۵۴۴۳۰۸:۳۷:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
خوشا به حال و احوال تان که همینطوری دیگران را هم چشم و گوش بسته تصور کردن!) درباره یک پزشک متخصص و با سالها کار و تجربه در مناصب اجرایی و قانونگذاری نظر می دهید. جناب اگر از لحاظ سیاسی با ایشان مشکلی دارید این حق شماست که در همان حوزه و رویکرد سیاسی با ایشان مخالفت کنید و اشکالی هم ندارد! اما اینکه به خاطر زاویه داشتن سیاسی با ایشان این چنین توانایی ها و نقاط قوت شخصیتی یک کاندیدای برگزیده و مورد احترام لااقل بخشی از جامعه خودتان(در انتخابات سهم این بخش بوضوح قابل تشخیص و تمیز خواهد بود) را زیر سئوال می برید واقعا جای تأسف بسیار دارد. هموطن گرامی من به قول شاعر و نقاش توانا و همشهری عزیزمان زنده یاد سهراب سپهری عزیز چشم ها را باید شست! موفق باشید.
ناشناس۳۵۱۵۴۹۸۰۹:۴۲:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
از سوابق ایشان می‌گوییم و نه صرفا دنبال رو یک طیف بودن حداقل کواکبیان بهتر از ایشان هست
ناشناس۳۵۱۵۵۹۱۱۱:۳۷:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ظاهرا این شما هستید که به خاطر زاویه داشتن بابرخی دیگر اینگونه حزب گرایانه وجانبدارانه از کسی که هیچ کارنامه مثبتی ندارد دفاع می کنید .
ناشناس۳۵۱۵۹۲۴۱۸:۳۱:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
تحت هیج شرایطی و قطعنا و یقینا و تحقیقا این انقلاب دیگر بدست نااهلان و نامحرمان نخواهد افتاد
ناشناس۳۵۱۵۴۶۰۰۸:۵۰:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۲
زاکانی در شهرداری چه کار مثبتی کرده یا جناب قالیباف در مجلس .
ناشناس۳۵۱۵۴۹۲۰۹:۳۸:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
زاکانی با مساعدت دولت 2000 دستگاه اتوبوس برقی و 100 هزار تاکسی برقی و 1000 واگن مترو با انتقال تکنولوژی از چین خریده کاری که روحانی با وجود برجام نکرد و با توسعه مترو و حمل و نقل عمومی معضل الودگی هوا حل خواهد شد.
ناشناس۳۵۱۵۵۷۰۱۱:۱۹:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۲
من در تهران زندگی می کنم و وضعیت خدمات شهری و بخصوص جمع آوری زباله و تمیزی شهر و ایجاد فضای سبز و ... با آمدن زاکانی افتضاح بوده زمان قالیباف خدمات شهری خیلی بهتر بود در ضمن روحانی هیچ وقت شهردار نبود و شهردار تعیین نکرد !
ناشناس۳۵۱۵۶۴۱۱۲:۵۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۲
تعلل دولت قبل در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلایل اصلی الودگی هواست نظافت معابر و خیابانها اکنون قابل قبول است در دوره قبل که اصلاح طلبان مدیریت کردند پروژه های عمرانی تعطیل شده بود و فقط به تغییر نام معابر و خیابان ها مشغول بودند !
ناشناس۳۵۱۵۴۹۵۰۹:۴۰:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۲
از قبلی خودش بهتر عمل کرده در زیر ساخت سازی
ناشناس۳۵۱۵۴۶۲۰۸:۵۱:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۲
سابقه فقط سابقه درخشان جناب جلیلی در مذاکرات با غرب
ناشناس۳۵۱۵۴۹۷۰۹:۴۱:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
جلیلی باج نمی‌داد چون ایران دوست واقعی بود ولی جهت اطلاع شما قالیباف برنده هست
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۱۵۳۹۸۰۷:۴۸:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ممنون هستم از شما هموطن گرامی که متن کامنت دو روز قبل اینجانب را در اینجا استفاده کرده اید! البته با پخش برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر در شب گذشته(دوشنبه ۲۱ تیر) مشخص گردید خوشبختانه جناب دکتر پزشکیان نه تنها به عنوان یک پزشک و طبیب متخصص بیماری ها را می شناسند و معالجه می کنند بلکه در حوزه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و مخصوصا اقتصادی نیز به مشکلات و چاره کار آشنایی دارند. به ضرس قاطع باید عرض کنم که ایشان با توجه به اینکه سابقه کار اجرایی(وزارت) و همچنین کار تقنینی(نمایندگی و نایب رئیسی مجلس) را در کارنامه خودشان دارند علاوه بر تعهد و تخصص و دارا بودن شاخص های شخصیتی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به خوبی با قانون برنامه هفتم توسعه و مسائل مدیریتی و اقتصاد ایران هم آشنایی کافی داشته و دارند و این می تواند به عنوان نقطه قوت ایشان در مدیریت عالی قوه اجرایی کشور بسیار ثمربخش باشد. از اینرو توصیه به انتخاب جناب دکتر پزشکیان از هر جهت قابل دفاع بوده و هست. « و من الله التوفیق»
ناشناس۳۵۱۵۲۰۷۲۲:۲۶:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۱
اقای پزشکیان اصلاح‌طلب با حمایت خاتمی اگه در دور اول برنده نشه بدون شک در دور دوم برنده است
ناشناس۳۵۱۵۳۲۷۰۲:۰۰:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۲
راه شهید طی خواهد شد و هیچ قرابتی با این جریان مرموز وجود ندارد
ناشناس۳۵۱۵۲۹۹۰۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
واكنش ملايم لاريجاني به رد صلاحيتش در انتخابات ! --------------------- --- حالا چرا واكنش ملايم از طرف لاريجاني ؟ -- لابد با خودش گفته نيت ما خدمت به مُلك و ملت بوده ... قصد ما اين بود كه در خدمت مردم و مملكت باشيم و خود را وقف نظام و مردم و وطن كنيم ! ... اما حالا كه اين توفيق نصيب ما نشد ، باكي نيست و گرنه اين مسندها و صندلي ها خود به خود براي ما به اندازه آب بيني يك بزغاله ارزشي ندارد ! ... نظر بنده اين است كه جناب لاريجاني اين چنين فكري با خود كرده است و واكنش ملايمي نسبت به رد صلاحيتش بروز داده است ! .. الله اعلم !
ناشناس۳۵۱۵۳۰۱۰۱:۰۵:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
کارآمدتر از قالیباف در بین نامزدها نداریم
ناشناس۳۵۱۵۴۴۹۰۸:۴۰:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
جناب قالیباف هم قانون های طرح صیانت . طرح حجاب و افزایش سن بازنشستگی در کارنامه دارند
ناشناس۳۵۱۵۴۹۳۰۹:۳۸:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
ایشان طرح داده؟!!!!! حال بر فرض داده لطف کن بگو مشکل آن کجاست!!!
ناشناس۳۵۱۵۹۱۵۱۸:۲۶:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
مشکل اینجاست که مردم تا آخر عمر باید کار کنند و بازنشسته نشوند جا هم برای جوانان برای اشتغال باز نشود.
ناشناس۳۵۱۵۳۰۳۰۱:۰۸:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۲
هر وقت اصلاح طلبان زیادی دنبال رای جمع کردن هستند شک کنید و فتنه ای دارند
ناشناس۳۵۱۵۳۰۵۰۱:۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۲
پزشکیان برنامه خاصی نداره و صحبتهایش بسیار کلی هست .. پزشکیان می خواهد رای بیاورد بعد بر اساس نظر همفکرانش آنچه را که می‌خواهند پیش ببرند.. دلیل این بی برنامگی هم این است که گویا اصلا فکرش هم نمی‌کردند قرار ست او را بعنوان کاندیدا معرفی کنند و خودش هم حتی این فکر را نداشته و بیشتر بعنوان پوشش آمده است و حالا در متن است و تعجب کرده .. برنامه ندارد و نخواهد داشت و همچنان بر مواضع قبلی پافشاری می‌کند مث اینکه می‌گوید fatf داخلی داشته باشیم و ظریف خوب است وزیر خارجه باشد برجام را احیا کنیم.. نوعی رها شدگی در سخنانش وجود دارد که واقعا ترسناک است برای این برهه از حال کشور حکم داروی اشتباه و تشخیص غلط دارد ..
ناشناس۳۵۱۵۳۳۷۰۳:۳۳:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
پزشکیان میانه رو‌‌ تا اصلاح طلب به خاطر همین هم کسی جدیش نخواهد گرفت
ناشناس۳۵۱۵۳۵۸۰۶:۳۰:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
اما شورای نگهبان برای انتخاب رئیس‌جمهور ، مسعود پزشکیان گزینه اصلی جبهه اصلاحات را تأیید کرد...آقای پزشکیان گزینه اصلی اصلاح طلبان است؟!!! تمام گزینه های موجود اصولگرایان را تایید کرده اید در مقابل یک نفر اصلاح طلب که گزینه فرعی است. گو اینکه همین گزینه فرعی هم اگر بتواند آرای خاموش و کسانی که با انتخابات اخیر قهر کردند را به میدان بیاورد باز 5 نفرتان را حریف است
ناشناس۳۵۱۵۴۵۶۰۸:۴۶:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۲۲
شما انگار از اخبار خود اصلاح طلبان هم خبر ندارید که پزشکیان یکی از سه گزینه حزب آن ها بود
ناشناس۳۵۱۵۶۴۲۱۲:۵۷:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۲
چرا شورای نگهبان به جای جلیلی و قالیباف همه وزرای اقای رئیسی که آمده بودند را تایید نکرد؟ کدام گزینه اصلی اصولگرایان رد صلاحیت شده؟ چرا جهانگیری رد شده چرا از اصلاح طلبان انقدر می ترسید.
ناشناس۳۵۱۵۷۳۶۱۴:۲۳:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
از اصلاح طلبانی که دلار را 10 برابر کردند باید ترسید.
ناشناس۳۵۱۵۴۱۴۰۸:۰۱:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۲۲
قالیباف ، زاکانی ، هاشمی و... همه بانیان وضع موجود هستند و رای نخواهد آورد
ناشناس۳۵۱۵۴۶۱۰۸:۵۱:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۲
بانیان وضع موجود روحانی و ظریف هستند با خزانه خالی و بدهکار
ناشناس۳۵۱۵۵۴۸۱۰:۵۱:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۲
حتی یک نامزد فرعی اصلاحات را در مقابل ۵ نامزد اصلی و دائمی اصولگرایان تحمل نمی کنيد؟ ؟؟
ناشناس۳۵۱۵۸۳۶۱۶:۳۰:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۲۲
باور کنید بقیه دنیا اینقدر بیکار نیستند که همه اش به ما فکر کنند و علیه ما توطئه بچینند. آنها انرژی شان را صرف پیشرفت کشور خود می کنند نه فکر کردن به ما.
ناشناس۳۵۱۶۲۵۴۰۷:۴۰:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
هر نامزدی حق دارد مراحل کارش را تا هر جا که تشخیص می دهد طراحی و اجرا کند و هر جا لازم دانست در صحنه رقابت بماند یا خارج شود.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  15. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  16. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  17. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  18. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  22. قالیباف یا جلیلی؟

  23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. ابتکار: پزشکیان صدای معترضان، زنان و دختران مظلوم ایران  است

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

    2. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

    3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

    4. دروغ‌های بزرگ!

    5. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

    6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

    7. زاکانی انصراف داد

    8. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

    9. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

    10. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

    11. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

    12. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

    13. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

    14. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

    15. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

    16. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

    17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ظریف باید درباره مکانیسم ماشه پاسخگو باشد/ قالیباف چرا در مجلس حقوق‌ها را افزایش نداد؟

    18. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

    19. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

    20. قالیباف یا جلیلی؟

    21. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

    22. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

    23. پزشکیان از ظریف برائت جست؟!

    24. توصیه احمد توکلی به نامزدهای انتخابات: در دولت خود از اقتصاددانان عدالت‌خواه و حامی اقشار ضعیف بهره ببرید

    25. دختر زاکانی: پدرم اصلا خشمگین نیست

    آخرین عناوین