به گزارش ایرنا، وبگاه تِک اِکسپلور در گزارشی آورده است: رسانهها طی سالهای گذشته به صورت گستردهای تصادفهای مربوط به وسایل نقلیه خودران را پوشش داده و این تصور را ایجاد کردهاند که این وسایل ممکن است ناایمن یا در مقایسه با وسایل نقلیهای که انسانها آنها را میرانند، دارای ایمنی کمتری باشند.
مهندسان دانشگاه فلوریدای مرکزی (در آمریکا) اطلاعات مربوط به تصادف ۲ هزار و ۱۰۰ وسیله نقلیه خودران و ۳۵ هزار و ۱۱۳ وسیله نقلیه را که انسانها رانندگی آنها را بر عهده داشتند، در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ میلادی، در ایالت کالیفرنیا را بررسی کردند تا دریابند ایمنی وسایل نقلیه خودران بیشتر است یا وسایل نقلیهای که رانندگان آنها انسانها هستند.
پژوهشگران دریافتند وسایل نقلیه خودران معمولاً ایمنتر از خودروهایی هستند که انسانها آنها را هدایت میکنند؛ به عبارت دیگر، در شرایط یکسان، احتمال تصادف یک خودروی خودران کمتر از سایر وسایل نقلیه است.
آنها متوجه شدند فقط در دو موقعیت، وسایل نقلیهای که رانندگانشان انسانها بودند امنتر بودند: در هنگام رانندگی در سَحَر یا غروب همچنین هنگام دور زدن. پژوهشگران دریافتند که نورِ کمِ محیط در هنگام طلوع یا غروب خورشید، همچنین شرایط پیچیدهای که هنگام دور زدن وجود دارد، حسگرهای وسایل نقلیه خودران را دچار اختلال میکند.
از نظر پژوهشگران باید پژوهشهای بیشتری برای یافتن مشکلات وسایل نقلیه خودران و اطمینان از ارتقای کیفیت و ایمنی آنها صورت گیرد؛ به ویژه با توجه به اینکه بیشتر خودروسازان بزرگ قصد دارند خودروهای غیرخودران را در سالهای آینده به صورت تدریجی حذف کنند.