دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

گروه تعاملی الف،   4030429008 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

گروه تعاملی الف - حسین غزالی:

1- در بین سال‌های 1982 تا 1992 تعدادی سرباز آمریکائی در لبنان گروگان گرفته شدند. هنگامی که بوش پدر، رئیس جمهور شد در اولین سخنرانیش به طور غیر مستقیم از ایران برای آزادسازی گروگان‌ها کمک خواست و گفت: اگر شما حسن نیت خود را ثابت کنید ما هم خوبی شما را جبران خواهیم کرد و این چرخه همین‌طور ادامه پیدا خواهد کرد. البته بوش بعدا به صورت مستقیم هم از طریق آقای پیکو دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی از ایران کمک خواست.

رئیس جمهور آن وقت ایران آقای هاشمی رفسنجانی تصمیم به همکاری گرفت و ایران از اعتبار خود استفاده کرد و گروگان‌های آمریکائی آزاد شدند. آقای هاشمی رفسنجانی انتظار داشت مقداری از تحریم‌ها رفع شود یا مقداری از پول های بلوکه شده ایران آزاد شود اما به محض اینکه پای آخرین گروگان آمریکائی به فرودگاه آمریکا رسید سخنگوی کاخ سفید جلوی دوربین گفت: از نظر ما هیچ چیزی تغییر نکرده است.

آقای پیکو هم که پیغام بیار بود در صفحه 4 کتاب مرد بی تفنگ نوشت: بعد از آزادی تمام گروگان‌ها آمریکائی‌ها مجبورم کردند به ایران بروم و در چشم های آقای رفسنجانی زل بزنم و بگویم: از حسن نیت و جبران خبری نیست.

2- اواخر سال 1373 ایران قصد داشت میدان های نفتی در جنوب ایران را توسط سرمایه گذار خارجی گسترش بدهد. همه فکر می‌کردند سود انبوه این سرمایه‌گزاری قرار است به شرکت فرانسوی توتال برسد اما آقای هاشمی رفسنجانی بار دیگر برای اثبات حسن نیت به آمریکا این فرصت را به شرکت آمریکائی کانکو پیشنهاد داد. آمریکائی‌ها اول استقبال کردند اما در نهایت وقتی فهمیدند این کار برای ایران چه سودی دارد نه تنها این پیشنهاد را قبول نکردند بلکه یکی از بزرگترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع کردند. بیل کیلینتون دموکرات با 2 فرمان اجرایی هر گونه سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش انرژی ایران را ممنوع کرد و کنگره هم قانون ایلسا که بعدا تبدیل به ایسا شد را تصویب کرد که تا امروز هم ادامه دارد و به خاطر همین تحریم است که سایر کشورها هنوز هم حق سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند. یعنی نه تنها پیشنهاد ایران باعث بهبود روابط نشد بلکه باعث ایجاد مشکلات بیشتر شد.

3- بعد از حادثه 11 سپتامبر، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و قصد داشت القاعده و طالبان را نابود کند اما چون شناخت درستی از منطقه نداشت مکان‌های خالی یا غیر نظامی را بمباران می کرد. ایران برای تامین امنیت مرزهای خودش و همچنین بهبود روابط با آمریکا طی مذاکراتی به نام کانال ژنو تصمیم گرفت به آمریکا کمک اطلاعاتی بکند و طبق اشرافی که به منطقه داشت به مدت 18 ماه مکان دقیق تروریست‌ها را به آمریکائی‌ها داد. آمریکائی‌ها از اطلاعات ایران و موفقیت خود بسیار راضی بودند اما بوش، در آن سخنرانی معروف، ایران را محور شرارت خواند.

4- در اوائل اردیبهشت 1382 در هفته های اول حمله آمریکا به عراق در زمان آقای خاتمی، یک نامه از طرف ایران به آمریکا فرستاده شد و در آن ایران پیشنهاد داده بود که ما موارد نارضایتی آمریکا را برطرف می‌کنیم. مثلا از حزب الله و حماس حمایت نمی‌کنیم، در مورد سلاح‌های کشتارجمعی شفاف سازی می‌کنیم، در مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین دخالت نمی‌کنیم و نفوذ خود در عراق را کم می‌کنیم و در عوض شما هم تحریم‌ها و تلاش برای براندازی نظام را کنار بگزارید و از منافقین حمایت نکنید اما به گفته دستیار کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا وقتی نامه به کاخ سفید رسید پاسخشان این بود: ما با اشرار مذاکره نمی‌کنیم. تریتا پارسی می‌گوید: مقامات کاخ سفید این نامه را دلیل بر ضعف و استیصال ایران تلقی کردند.

 5- در مورد برجام با اینکه ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مطلب را بارها تایید کرد اوبامای دموکرات در حین برجام، تحریم‌های جدیدی وضع کرد و ترامپ هم که از برجام خارج شد.

* حضرت علی (ع) درباره اهمیت بررسی تاریخ، خطاب به امام حسن (ع) بیان داشتند: پسرم! درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده‌ام امّا در كردار آنها نظر افكندم و در اخبارشان انديشيدم و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكى از آنان شده‌ام بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بوده‌ام ... (نهج البلاغه، نامه 31)

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۰۲۱۴۰۹:۳۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چقد آمریکا بد عهد و بد است . بخصوص مسئولین ما به همه عهدهای خود به مردم پایبند بوده اند و این می تواند الگویی برای آمریکایی ها و سایر کشورها باشد.
ناشناس۳۵۶۰۳۸۶۱۲:۱۵:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۰
مذاکره خوب و لازم است اما نباید امید در مردم ایجاد کرد. واقعیت این است که با وضع موجود در جهان بخصوص جنگ اکراین امکان رسیدن به نتیجه فوق‌العاده از مذاکرات اتمی تقریبا غیرممکن است. شاید محتمل‌ترین نتیجه همان سیاست کمتر در مقابل کمتر باشد.
ناشناس۳۵۶۰۴۲۵۱۳:۱۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
بدتر از این لیست را می‌توان برای چین و روسیه تهیه کرد ولی قرارد 25 ساله و راهبردی و استراتژیک با این دو دشمن قسم خورده اشکالی ندارد چون اصل آمریکا ستیزی است.
ناشناس۳۵۶۰۵۵۹۱۵:۱۶:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چین و روسیه دشمن ما نیستند چه رسد با اینکه دشمن قسم خورده باشند. در مجامع بین‌المللی هم خیلی وقتها به نفع ایران نظر و رای دادند و حمایت کردند اما آنها مانند هر کشور دیگری بر اساس منافع ملی خودشان با ما تعامل دارند نه اینکه صرفا منافع ما را دنبال کنند. اما امریکا به هیچ وجه شبیه اینها نیست نه فقط سابقه خراب و جنایت‌کارانه‌اش علیه ما بلکه همین رفتارهای چند دهه اخیر و حتی رفتارش با دولتهایی که متمایل به امریکا حساب میشوند نیز خصمانه بود نه دوستانه
ناشناس۳۵۶۰۷۷۹۱۸:۱۷:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
خب اگر همون رفتار صمیمانه که با روسیه و چین داریم با آمریکا هم داشتیم اونها هم دوست تر از روس و چین می شدند.نقش مخرب حزب توده و تامین ۹۰ درصد سلاح صدام توسط شوروی ، بمباران حرم رضوی و اشغال ایران از اقدامات مخرب روسیه است که آمریکا هم نداشته.
ناشناس۳۵۶۰۵۹۷۱۵:۵۷:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
عزیزم اگه با چین قرارداد 25 ساله بسته شد با آمریکا هم به توافق برجام رسیدیم این خود آمریکا بود که خارج شد
ناشناس۳۵۶۰۴۷۱۱۳:۴۱:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
آفرین قشنگ آمریکا رو تبرئه کردی با وجود دوستانی مثل شما احتیاج به دشمن نداریم
ناشناس۳۵۶۰۵۹۰۱۵:۵۰:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چون بعضی مسئولین به عهد خود وفا نکردند پس هی برویم با آمریکا مذاکره بیهوده کنیم و به بعضی ها هم 700 سکه جایزه مذاکره بدهیم غیر از خرج های این همه سفر و ...؟؟؟
ناشناس۳۵۶۰۶۰۹۱۶:۰۶:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
مگر آمریکایی ها کم به خودشون دروغ می گن؟ یه نمونه اش دیوار مرزی با مکزیک یا اخراج مکزیکی ها یا بستن گوانتانامو و ....
ناشناس۳۵۶۱۰۱۴۰۰:۱۴:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳۱
واقع نمی‌دونم چرا این مسئله آمریکا قرار نیست هیچ وقت حل بشود. به آمریکا نباید تک‌بعدی نگاه کرد طوری که از بغض آمریکا ناچار باشیم شریک روسیه‌ی جنایتکار و متجاوز یا چین‌ کمونیست باشیم که قطعا قرابت فرهنگی‌شان با ما اگر از آمریکا کمتر نباشد بیشتر نیست‌. قرار نیست سیاست‌های تجاوزکارانه و امپریالیستی آمریکا و یا جنبه‌هایی از فرهنگ آمریکایی که در تضاد با دین و فرهنگ ما هست پذیرفته بشود. اما آمریکا در عین حال یک قاره بزرگ است، سی‌درصد تولید جهانی در این کشور انجام می‌شود، مهد فناوری‌های پیشرفته، دانشگاه‌های طراز اول و ظرفیت‌های عظیمی از دانش و کانون تنوع فرهنگ بشری است که نه تنها تضادی با فرهنگ و دین ما ندارد بلکه حتی خیلی بیشتر از چین و روسیه با ما قرابت دارد. مخلص کلام اینکه چین و آلمان و ژاپن هم هزاران تضاد فرهنگی و‌سیاسی و یا حتی دشمنی با آمریکا دارند اما هیچ کدام ایران نشدند.
ناشناس۳۵۶۰۲۲۵۰۹:۳۷:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
البته این که در قبل آمریکا بد قولی کرده که حتما همینگونه است اما این موضوع باعث نباید بشود که کلا مذاکره را تعطیل کنیم بلکه باید با چشم باز و با استفاده از تجربیات قبلی مذاکره کنیم و تضامینی هم در قبال تعهدات از طرف مقابل درخواست نماییم....
ناشناس۳۵۶۰۴۷۶۱۳:۴۹:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
مهمتر اینکه حواسمان باشد در هر حال احتمال اینکه امریکا به یک توافق معقول و متناسب راضی نشود زیاد است پس حتما باید برای اداره کشور بدون توافق برنامه داشته باشیم
ناشناس۳۵۶۰۲۳۷۰۹:۴۵:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
از منظر اقتصادی بگویم چرا تحریم ها اعمال کرد ؟ سال 90 زمانی که دوران سرکوب ارزی به اوج خود رسید و اقتصاد به مرحله شوک تخلیه آن نزدیک شده سال 96 هم همین‌گونه بود و زمان تخلیه آن سرکوب ارزی و بهره بانکی.... سیاسی بگویم؟ سال 88 آشوب ها سال 97 دنبال برجام های متعدد! الان هیچ کدام از موارد بالا نیست و در نتیجه توافقی هم نیست و این هنر دولت شهید بود و کشور هم آرامش بیشتری داشت
ناشناس۳۵۶۰۴۷۷۱۳:۵۰:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
همینطوره اما برخی تحلیل‌گرها این واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند و تحلیل‌های کاملا یکطرفه ارائه می‌دهند که نتیجه آن را هم در گذشته دیدیم
ناشناس۳۵۶۰۲۹۹۱۰:۳۶:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
تعجب. این هست که 20 سال انواع مذاکرات و توافقات هسته ای شد اما دشمن عقب نرفت جلوتر آمد ولی به همین راه ادامه دادید
ناشناس۳۵۶۰۳۶۰۱۱:۵۴:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
البته این نکته مهم را باید در نظر داشت که وقتی با یک ابرقدرت دربیفتیم و اقدامات مختلفی بر ضد منافعش انجام بدیم اون هم دشمنی سخت می کند.رفتار روسیه با اوکراین یا چین با تایوان نمونه بارزی هست. به هر حال من معتقدم میشه به جای دشمنی راه دوستی را پیش گرفت و البته این دوستی دوطرفه باید باشد.
ناشناس۳۵۶۰۴۱۵۱۳:۰۴:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
واگذاری منافع ملی و دخالت دیگران در امور داخلی کشور همیشه محکوم هست
ناشناس۳۵۶۰۵۵۴۱۵:۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۳۰
میشه بفرمایید چه کار خلاف قوانین بین‌المللی بر ضد منافع امریکا انجام دادیم؟ و همینطور بفرمایید چطور میشه با امریکا طرح دوستی دو طرفه ریخت وقتی او پایبند نیست؟ گفتن حرفهای قشنگ هنر نیست، هنر دیدن واقعیتها و تصمیم و حرکت بر اساس آنها است
ناشناس۳۵۶۰۳۰۹۱۰:۴۴:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
با دشمن هم می شود توافقاتی در موضوعات مختلف داشت .
ناشناس۳۵۶۰۵۶۱۱۵:۱۹:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
بله تا به حال هم توافقاتی در موضوعات مختلف داشتیم چه مسائل ایران چه منطقه و جهان. و همه این تجربه‌ها هم دشمنانه بودن و پایبند نبودن امریکا به تعهدات را نشان داده است
ناشناس۳۵۶۰۳۱۳۱۰:۴۸:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چرا از ادوغان یاد نمی گیرید سیاست را هم با بایدن واسد وپوتین ترامپ بن سلما ن بعضی وقتها دوست وسر میز وبعضی وقتها سر شاخ هست
ناشناس۳۵۶۰۴۱۶۱۳:۰۵:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اولا ترکیه دلال هست و ما دلال نیستیم که حزب باد باشیم ....!!!!
ناشناس۳۵۶۰۵۲۳۱۴:۲۷:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
ما از کل مظلومان عالم دفاع می کنیم و برمون فرق نداره که فلسطینی باشند یا اکراینی یا اویغور را چچنی !
ناشناس۳۵۶۰۵۶۲۱۵:۲۳:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
بله به شرطی که واقعا مظلوم باشند نه کسانی که امریکا مظلوم نشان می‌دهد. چچنی‌ها و اویغورهایی که گمان می‌کنید مظلومند همان داعش‌پرورهای مورد حمایت امریکا هستند و برای همین است که آنها هر روز درباره آنها می‌نوشتند اگرنه دلشان برای مظلوم نسوخته بود. اوکراین هم مظلوم نیست، با حماقت خودش که گمان میگرد با شکستن تعهد و رفتن به سمت ناتو وضعیت بهتری پیدا می‌کند، تصمیم گرفت و الان هم همان امریکا و اروپا دارند ازش حمایت مالی و تسلیحاتی و سیاسی می‌کنند. آنقدر هم حمایت کردند که مردم امریکا و اروپا اعتراض کردند که چرا باید از مالیاتها ما برای آنها هزینه کنید
سید محسن۳۵۶۰۴۴۸۱۳:۲۵:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اگر بخواهیم از اردوغان یاد بگیریم باید مثلا در ظاهر به اسرائیل بگوییم کشور بچه کش ولی در واقع حتی آب خوردن سربازان بچه کش اسرائیل را هم تامین کنیم و...
ناشناس۳۵۶۰۶۱۱۱۶:۰۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
نتیجه اش سومین تورم دنیا!!!
ناشناس۳۵۶۰۳۲۱۱۰:۵۹:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
موارد مطرح شده درست است اما همه مطلب نیست. باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا آمریکا تلاش میکند ایران محور شرارت باشد و بماند؟! منفعت یک دشمن در خاور میانه برای آمریکا چیست؟! نه معامله غیر نقد درست است و نه وارد شدن در بحث انرژی به صورتی که مطرح شد که اتفاقا هم آمریکا و هم روسیه و هم عربستان با ما رقیبند. فقر، فساد داخلی، مدرک فروشی و تحقیر دانشگاه و علم و دامن زدن به تنش داخلی و خارجی، اهداف این رقبا را بهتر تامین میکند. سر میز مذاکره معامله غیر متوازن مثل امنیت با اقتصاد دوام ندارد. امنیت با امنیت و اقتصاد با اقتصاد باید معامله شود. همانطور که در مقاله اشاره کردید ایران یک ظرفیت اطلاعاتی و ارتباطی منطقه ای دارد. ظرفیتهای معدنی و محیط زیستی و توریستی دارد. منابع انسانی هوشمند دارد که برایش هزینه میکند اما فرصت استفاده اش را به دیگران میدهد. و البته ظرفیت تولید انرژی فسیلی دارد که راه استفاده از آن ساده نیست. بسیاری از فرصتهای ما به دلایل متعدد هدر رفته و میرود. تحریم ابزار چانه زنی و امتیاز گرفتن آمریکا فقط از ایران نیست. حتی با اروپا هم میکند. با چین و روسیه هم به هکذا. اما هیچکدام از آنها نه ارتباطشان را قطع کرده اند و نه خارج از چهارچوب مرزهای سیاسی هزینه بدون بازگشت اقتصادی کرده اند! اینکه ما بیش از سرمایه گذاری اقتصادی، مرتب هزینه کنیم برای امنیت، برای صادرات فرهنگی، خوب آخرش میرسیم به ته کیسه. در طول چهار دهه گذشته حداقل بنده تناسبی بین سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی با هزینه های نظامی و امنیتی و فرهنگی داخلی و خارجی نمیبینم. صحبت از بودجه ظاهری نمیکنم.
ناشناس۳۵۶۰۵۶۵۱۵:۲۷:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
خب اینکه ما بخواهیم امنیت را با امنیت و اقتصاد را با اقتصاد معامله کنیم خیلی خوب است اما سوال این است اگر طرف ما خواست امنیت را با اقتصاد معامله کند و با معامله اقتصاد با اقتصاد راضی نشد، باید چه کنیم؟ برای این راه حل بدهید
ناشناس۳۵۶۰۳۲۴۱۱:۰۴:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اما در نهایت وقتی فهمیدند این کار برای ایران چه سودی دارد نه تنها این پیشنهاد را قبول نکردند بلکه یکی از بزرگترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع کردند.!!! این همه کشور در منطقه و جهان وجود داره که دارن رشد و پیشرفت می کنن و امریکا مانع اونها نیست . این استدلالهای بچه گانه چیه ؟؟ امریکا تا فهمید ما داریم سود می کنیم زد زیر میز ؟ مگه خود آمریکا سود نمی کرد ؟؟؟
ناشناس۳۵۶۰۵۶۹۱۵:۳۰:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۳۰
شما یک استدلال بزرگانه بفرما که چرا آن قرارداد را نپذیرفت و ایران را تحریم کرد؟
ناشناس۳۵۶۰۶۱۳۱۶:۰۹:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
یکبار دیگر مقاله را بخوان به جای تطهیر کردن بی جهت!
ناشناس۳۵۶۰۳۳۷۱۱:۱۷:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۰
آقا توافق نکنید، فقط معیشت مردم را بهبود ببخشید مثل وضع سال 96 ، هر طوری که صلاحه اگر راهی غیر از تعامل با دنیا هست برید و نتیجه ملموس بهبود حاصل بشه.
ناشناس۳۵۶۰۵۷۲۱۵:۳۵:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۳۰
باید تولید تقویت شود و رکود تمام شود. با قوی شدن تولید و بیرون آمدن از رکود اقتصادی، سیاست‌های مهار تورم اجرا می‌شود در کنار اینها، با تعامل با کشورهایی که اهل همکاری هستند، ابتدا همسایگان و سپس بقیه کشورها بازار صادرات و واردات لازم تامین و تثبیت شود دیپلماسی اقتصادی در همه سفارت‌خانه‌ها باید فعال باشد در کنار همه اینها باید مبارزه با فساد و لابی‌گری و رانت‌بازی به قدرت وجود داشته باشد با این کارها اقتصاد کشور قوی می‌شود و زندگی ما هم روزهای خوش‌تری خواهد داشت شهید رییسی بخش زیادی از این راه را رفته است و اگر توسط این دولت ادامه پیدا کند، یقینا نتایج ان دیده خواهد شد اما اگر همان روش قبل تکرار شود متاسفانه این مقدار تلاش‌ها هم می‌سوزد و از بین می‌رود
ناشناس۳۵۶۰۶۱۵۱۶:۱۱:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
سال 96؟ تو اون سال داروگر تولی پرس آزمایش ارج و .... ورشکسته شدن!!!!!!
ناشناس۳۵۶۰۶۴۴۱۶:۲۸:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
سال 92 دنبال خارجی ها نمی رفتند تا برجام امضا شود کشور به این مرحله اقتصادی نمی رسید
ناشناس۳۵۶۰۳۴۶۱۱:۳۳:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۳۰
قرار نیست هیچ خودرویی وارد شود. دو سال هست که هو انداختند واردات خودرو نو. دو سال هم مردم و بازار را سرگرم و منتظر. اخرش هم دو سه هزار خودرو دست دوم بنرینی از چین که دیگه در شهرهای بزرگ چین داشتن خودرو بنربنی ممنوع خواهد بود.
ناشناس۳۵۶۰۳۵۱۱۱:۳۷:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
درود به شرف اونی که این مقاله رو نوشته باید در دانشگاه ها و مدارس تدریس بشه این مقاله
ناشناس۳۵۶۰۳۶۴۱۱:۵۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
در مورد روسیه و چین که به جزایر سه گانه ایران چشم دوختن نظری و عکسی چیزی نداری ؟
ناشناس۳۵۶۰۴۲۱۱۳:۰۷:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
دنبال حاشیه هستید در قبال این دو کشور همانند دوستانت که برای شما تکرار می کنند
ناشناس۳۵۶۰۵۲۰۱۴:۲۵:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۳۰
یعنی می خوای بگی این دو کشور در برابر یاوه گویی های امارات طرف ما هستند ؟؟؟ دوست عزیز ماجرا اینطوریه که مثلا همسایه شما بیاد بگه یکی از اتاقهای خونه شما مال ماست ! چون به ما هم نزدیکه ! اونوقت دوستان شما بپرند وسط و اعلام کنند که شما باید با همسایه پر رو مذاکره کنی چون ما با همسایه پر رو شما حساب و کتاب تپل داریم و از نظر ما یه جورایی هم حق داره !! حالا از نظر شما اون دوستان شما واقعا دوست هستند ؟؟؟ ما کلا در خصوص بخشی از خانه خودمان با هیچ کس مذاکره نداریم ولی اقلا انتظار داریم اگر چنین بحث مسخره ای پیش آمد دوستان اگر از ما دفاع نمی کنند اقلا سکوت کنند !
ناشناس۳۵۶۰۵۷۴۱۵:۳۸:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چین و روسیه دوست ایران نیستند، اما مانند خیلی کشورها تعامل اقتصادی دارند بر اساس منافع خودشان اما امریکا گذشته از اینکه دوست نیست، دشمن ما است و اهل تعامل اقتصادی منصفانه و با احترام متقابل نیست
ناشناس۳۵۶۰۵۷۳۱۵:۳۶:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
حاشیه یعنی اینکه دشمن اصلی را ول می کنید (آمریکا دنبال تجزیه ایران هست) ولی می رود دنبال منفعت‌طلب ها که هرکجا منافعشان باشد آن طرفی هستند می خواهد یک روزی امارات باشد یا می خواهد ایران
ناشناس۳۵۶۰۸۱۹۱۹:۲۳:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
تجزیه یعنی چی ؟ وقتی چشم طمع به قسمتی از خاک ما دارند و از کشورهای چشم ناپاک حمایت می کنند هم نوعی تجزیه است
ناشناس۳۵۶۰۵۷۵۱۵:۳۸:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
در ضمن برجام باید مثال بزنی که دوست و دشمن در امور داخلی ایران دخالت کردن و قرارداد هم امضا کردید یا قبل‌تر آن سعد اباد!!!!
ناشناس۳۵۶۰۳۶۸۱۲:۰۰:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
تا وقتی که به آمریکا میگید دشمن همینه. اولین قدم برای حل این مسئله باز کردن سفارت آمریکا تو ایران و ایران تو آمریکاست. همونطور که ما دلمون میخواد از فلسطین دفاع کنیم اونا هم میخوان از اسرائیل دفاع کنند حالا خوب یا بد. ولی واقعیت ها اینه اگه میخواد خروجی متفاوت بشه باید ورودی سیستم رو متفاوت کنید.
ناشناس۳۵۶۰۵۸۲۱۵:۴۴:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۳۰
کشوری که منافع شما براش مهم باشه طوری که با لحاظ منافع خودش حاضر باشه گاهی از منافع خودش را در خطر بندازه برای حفظ منافع تو میشه دوست کشوری که فقط منافع خودش مهمه اما تعارض منافع کلی با تو نداره میشه کشور عادی (نه دوست و نه دشمن) که در موارد اشتراک منافع تعامل دارید در موارد تعارض اختلاف (مثل ما با چین و روسیه و اکثر کشورهای دنیا) کشوری که فقط منافع خودش مهمه و تعارض منافع کلی با تو داره میشه دشمن. طبیعتا با این کشور تعامل کلی نمی‌توانی داشته باشی و تنها در اندک موارد منافع مشترک میشه توافق و نعامل داشت (مانند ما با امریکا که در موراد مختلفی مذاکره و توافقاتی داریم مانند مسائل منطقه‌ای و تبادل اسرا و...) اما اگر کسی دوستی و دشمن‌ها و واقعیت ها را نبیند، بزرگترین خطر برای منافع کشور است زیرا مانند چوپانی است که با نشناختن دشمنی گرگ دو دستی منافع کشور را تقدیم دشمن می‌کند
ناشناس۳۵۶۰۳۸۱۱۲:۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۳۰
آمریکا اصل شر است اما شما چرا در این شرایط وخیم اقتصادی و تنگنای مردم ، میلیونها افغانی را وارد کشور کرده اید که عمدتا خلافکار و اوباش هستند و به جای خدمت به مردم خود از دهن آنها می گیرید و به کسانی می‌دهید که مرزهای ما تجاوز کرده و غیرقانونی وارد کشور شده اند .
ناشناس۳۵۶۰۴۳۹۱۳:۲۱:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۰
هیچ کشوری چنین کاری نمی کنه اگر جرات داری بدون مجوز وارد افغانستان شو تا طالبان بهت نشون بدن چه خبره ! ولی ما در را باز کردیم و افغان از در و پیکر مملکت بالا می روند و زاد و ولد شدید می کنند و بیمارستانها و مدارس را پر کرده اند و متوقع هم هستند در محلات و کوچه ها بطور دسته جمعی پرسه می زنند و وحشت ایجاد می کنند مگه می شه افغانها بچه تولید کنند و بفرستند ایران برای ارتزاق و اشتغال و جوانان خودمان بیکار باشند !
ناشناس۳۵۶۰۵۰۲۱۴:۰۴:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۳۰
داریم عملا دست خودمان را می گذاریم زیر سنگ طالبان اگر در مرز پر رویی کنند و بخواهیم گوشمالی بدهیم چند میلیون افغان که در حال زندگی در مویرگهای کشور ما هستند تبدیل می شوند به دشمن خارجی در داخل ! الان معلون نیست چند طالبانی در مملکت ما برای روز مبادا کمین کرده اند هیچ کشور عاقلی چنین کاری نمی کند یه مشت بی سواد و بی پول و گرسنه را راه بدهیم که از یارانه دولتی استفاده کنند و زاد و ولد کنند و رها کنند در خیابانهای ما !
ناشناس۳۵۶۰۵۸۷۱۵:۴۹:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اگر خدای ناکرده مشکلی بین ما و طالبان ایجاد شود مطمئن باشید بیشتر افغانستانی‌های اینجا مدافع ایران هستند نه طالبان بسیاری از آنان نسبت به ایران حس وطن و عرق ملی دارند
ناشناس۳۵۶۰۸۲۳۱۹:۲۶:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چنین ادعایی را نمی تونی ثابت کنی ما هم نمی تونیم منتظر بمونیم و ریسک کنیم وجود این همه افغان بی هویت در میان مردم به صلاح نیست باید یه تعداد محدود برای کارهای مشخص شناسایی بشوند و جا و مکان و عملکرد و درآمد شان مشخص بشه و مابقی برگردند به کشور خودشان
ناشناس۳۵۶۰۵۸۵۱۵:۴۷:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
بیشتر افغانستانی‌های حاضر در ایران انسان‌های شریف و با اخلاقی هستند. متاسفانه خرابکار و بزه‌کار هم در بین این مهاجرین زیاد است که مقداری به خاطر شرایط مهاجرت و... است اما اینکه اینطور کلی آنها را تبه‌کار معرفی کنید بی‌انصافی است
سید۳۵۶۰۴۹۲۱۳:۵۸:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
با عرض سلام و احترام ، موضوع : رفاه اجتماعی بدون مقدمه وارد بحث اصلی می شویم و سپس خود خوانندگان می توانند تشخیص بدهند ، که آیا مشکلات ما وقت تحریم است و یا بحث مدیریتی و انتخاب افراد ؟ اشتغال + مسکن + آموزش +بهداشت +امنیت = رفاه اجتماعی در تمامی کشور ها اعم از صنعتی و پیشرفته و یا در حال توسعه برای ایجاد اشتغال به چند شاخص و یا فاکتوری که بیشترین سهم در ایجاد اشتغال را دارند دست یافته و یا آنرا تجربه کرداه اند . صنعت ساختمان سازی ، صنعت خودرو ، صنعت کشاورزی نوین ، صنعت توریسم و گردشگری و تولید علم . معمولا دو شاخص دیگر برای دست یابی به نائل گردیدن به یکی از 10 کشور قدرتمند اقتصادی دنیا دو شاخص دارد . الف : منابع انسانی ب : منابع طبیعی چنانچه به کشور های پیشرفته دنیا و چگونگی پیشرفت آنها بپردازیم ، به ندرت می توان اذعان نمود که ، تعداد کشور هائی که از این دو منبع برخوردار هستند ، کمتر از تعداد انگشتهای یک دست است. کشور هائی نظیر ژاپن و یا آلمان و حتی امروز چین را می توان اشاره نمود که ،هر 3 کشور فوق از نظر اقتصادی حرفی برای گفتن دارند ،اما از داشتن شاخص منابع طبیعی محروم هستند . بنا براین ایران ، آمریکا ، روسیه ، نروژ جزء کشور هائی هستند که از هر دو منبع یعنی هم انسانی و هم طبیعی بر خوردار هستند . کشور های حوزه خلیج فارس از منبع طبیعی برخوردار هستند ، اما در تلاش برای جذب نیرو های متخصص و مدیران با توانائیهای برتر هستند.
رضا۳۵۶۰۵۲۹۱۴:۳۴:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
تنها رهبر معظم اتقلاب می تواند نقشه اسراییل را خنثی کند.
ناشناس۳۵۶۰۶۱۶۱۶:۱۱:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
تنها راه مبارزه با تحریم تولید است چرا کشورهایی مانند چین و نروژ و .... می توانند خودروی برقی تولید کنند و ما نمی توانیم آیا چشم های ما از آنها ضعیف تر است یا دستان ما کج وکوله است یا خدای ناکرده مغز و بهره هوشی ما ضعیف تر از آنهاست.آیا ما نمیتوانیم با تولید برق خورشیدی در کویر لوت آب خلیج فارس را شیرین کنیم تابخش زیادی از مناطق مرکزی ایران زیر کشت برود؟
ناشناس۳۵۶۰۷۰۱۱۷:۱۳:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۳۰
ملت ایران حقیقتا ملت مظلومیست. در داخل باندها و مراکز قدرت به هیچ چیز بجز منفعت باندشان فکر نمیکنند در خارج هم نه شرق ایران قوی را دوست دارد و نه غرب. هم شرق تا توانسته به ایرانی صدمه زده هم غرب.حال راه حل چیست؟ پر واضح است که زعمای قوم و مقامات ارشد دلسوز، ابتداباید تمام حواسشان به حل معضلات داخلی باشد تا باندهای قدرت تا بدین حد منافع ملی را بازیچه امیال خود نکنند و بدانیم که اگر از این هفت‌خوان پرپیچ و خم مشکلات داخلی گذشتیم آنجاست که میتوانیم بگوییم ما یک ایران قوی هستیم که هراسی از مشکلات و دشمن خارجی نداریم و یقینا بر آنها فائق خواهیم آمد.
باهر۳۵۶۰۸۸۰۲۰:۳۸:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۳۰
این موارد تقریبا همه قول و قرارهای شفاهی بوده است.باید مکتوب می گردید و تعهدات طرفین بوضوح مشخص می شد و مرحله به مرحله انجام می گردید و هر وقت در هر مرحله انها به تعهدات خود عمل نمی کردند ،ایران هم نباید به تعهدات خود عمل می کرد. این سادگی از طرف مذاکره کننده ایرانی بوده است. درهمین داخل مملکت اگر با هر کس معامله کنی و تعهدات طرفین مشخص و با تاریخ اجرا ذکر نشود براحتی قرارداد را زیرپا می گذارند و هیچ چیز هم نتیجه نخواهد داد.
ناشناس۳۵۶۱۰۸۵۰۳:۱۶:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۳۱
شما هرچی بگی درست ولی چرا این امریکا با ژاپن و کره جنوبی و ... و یا کشورهای اسلامی دیگه مثل عربستان و امارات و کویت و کشور دوست و برادر قطر ... مشکلی نداره؟ اگر روزی قرار بود برای قدرت های دنیا شاخ و شونه بکشین صبر می کردید و تبدیل به یک قدرت جهانی می شدید شاید بعدش می نشستید فکر می کردید به این موضوع. چین بعد این همه پیشرفت و سربلندی مردمش هنوز برای کشور های دیگه شاخ و شونه نمی کشه و فقط به پیشرفت کشورش فکر می کنه. چون می دونه شاخ و شونه کشیدن حتی اگر در حال ابرقدرت شدن هم باشی عاقلانه نیست، چه برسه به اینکه در همه ی شاخص ها رو به زوال باشی و هر روزت از دیروزت بدتر و بخوای چنین کارایی بکنی.
ناشناس۳۵۶۱۰۹۱۰۳:۲۶:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
ما یک کشوری داریم بغل دستمون که رابطمون باهاش خوب هم هست اتفاقا که بدون ویزا هم میشه بهش سفر کرد به نام ترکیه. این کشور از مخالفین اسراییل و طرفداران فلسطین هم هست. با روسیه و چین هم رابطه ی خوبی داره و در عین حال نه تنها ازین مشکلات با امریکا نداره بلکه جز ناتو هم هست! خب ما این کشور رو داریم می بینیم و کشور خودمون رو هم می بینیم. چرا امریکا با ترکیه مشکل نداره؟ شاید به خاطر اینه که سیاست هاشو مبنی بر دشمنی با امریکا قرار نمیده؟
ناشناس۳۵۶۱۱۳۸۰۷:۱۵:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۳۱
تصویری که در بالای مقاله گذاشته اید، خود گویای واقعیت است! از شیطان چیزی به کسی نمیرسه، اگر هم برسه مطمئن باشید که چند برابرش رو برده و تفاله هاش رو برای طرف گذاشته!
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

      2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

      3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

      4. وقتی آمریکا جا می ماند

      5. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

      6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

      7. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

      8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

      9. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

      10. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

      11. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

      12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

      13. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

      14. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

      15. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

      16. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

      17. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

      18. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

      19. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

      20. از باب قدرشناسی

      21. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

      22. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

      23. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

      24. واکنش پلیس پایتخت به انتشار تصویرِ معتاد متجاهر

      25.  اگر اعتماد به بورس را برنگردانیم رشداقتصادی۸درصدمعنا ندارد

      آخرین عناوین