نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

بیژن ایرانی، گروه اقتصادی الف،   4030502091 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

به تازگی شاهد وقوع یک تحول مثبت و معنادار در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشورمان بوده‌ایم. در این راستا، روز یکشنبه 31 تیرماه، قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین راه اندازی شد.  فاز نخست کریدور ریلی چین-ایران-اروپا نیز به بهره برداری رسیده است. 

راه اندازی قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین و همچنین افتتاح فاز نخست کریدور ریلی چین-ایران-اروپا، از جمله نمونه های دیپلماسی موفق اقتصادی کشورمان به حساب می آیند که در نوع خود منافع قابل توجهی را در حوزه های راهبردی و اقتصادی متوجهِ کشورمان می کنند.

بر اساس آنچه سید میعاد صالحی، معاون وزیر مسکن و شهرسازی و البته مدیر عامل راه آهن کشورمان گفته، یک قطار حامل مواد معدنی از ایران به مقصد چین حرکت کرده است. قطاری که در مسیر خود از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان نیز عبور خواهد کرد. در عین حال، 10 روز قبل از حرکت قطار ایرانی، یک قطار از چین نیز که حامل قطعات خودرو بوده، از طریق مسیر مذکور به سمت کشورمان حرکت کرده است. بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران بر این باورند که تحولات اینچنینی از اهمیت زیادی برخوردارند و به معنای واقعی کلمه می توانند دستاوردهای جدی و معناداری در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشورمان باشند. 

در این راستا، ارتباط ریلی ایران و چین از طریق کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و البته فعال شدن کریدور ریلی چین-ایران-اروپا، گامی مهم علیهِ تلاش های جریان های مخالف با کشورمان است که در سال های گذشته به هر طریق ممکن سعی داشته اند تا ایران را در لاک انزوای اقتصادی و بین المللی فرو ببرند. به بیان ساده تر، این جریان ها همواره سعی داشته اند تا ایران از ابتکارهای بین المللی از این نوع دور باشد و نتواند منافع متعدد ناشی از این موضوع را به سمت خود جذب کند. 

این در حالی است که افتتاح پروژه قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین و همچنین افتتاح فاز نخست کریدور ریلی چین-ایران-اروپا، دقیقا در نقطه مقابله این قبیل تلاش های آن ها ارزیابی می شود. نکته دیگری که در رابطه با افتتاح های اخیر باید مد نظر داشت این است که این خطوط ریلی از مزیت های قابل توجهی نیز برای بازرگانان و فعالان اقتصادی در سطح بین المللی برخوردارند. بر اساس برآوردهای رسمی و دقیق، کریدور ریلی ایران-چین و همچنین چین-ایران-اروپا، به نسبت مسیرهای دریایی، هزینه کمتری را برای فعالان اقتصادی جهت جابجایی بارِشان به همراه دارد و در عین حال، امنیت جابجایی کالاها از طریق این خط ریلی برای آن ها نیز به شدت بالاست. 

موضوعی که می تواند شمار قابل توجهی از فعالان اقتصادی را به سمت استفاده از کریدورهای ریلی مذکور سوق دهد.

البته باید به این مساله هم توجه داشت که با گذشت زمان، می توان انتظار  رشد و پیشرفتِ بیشتر و ارائه طرح های متنوع‌تر بر پایه ابتکارات ریلی مذکور را نیز داشت. موضوعی که آن نیز کاملا در راستای منافع کشورمان قرار دارد.