نجات صنعت خودروسازی در دستان دولت چهاردهم/ آقای پزشکیان مدیریت خودروسازان را به بخش خصوصی واگذار کنید

  4030506029 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
نجات صنعت خودروسازی در دستان دولت چهاردهم/ آقای پزشکیان مدیریت خودروسازان را به بخش خصوصی واگذار کنید

 رضا عباسی نوشت: شعار سال ۱۴۰۳ مرتبط با موضوع «اقتصاد» نام‌گذاری شد اما با این تفاوت که نقش مردم پررنگ‌تر دیده شده است. «جهش تولید با مشارکت مردم» گره خورده و رهبر معظم انقلاب با تأکید بر لزوم باز شدن پای مردم به عرصه تولید برای تحقق «جهش تولید»، راه‌حل مقابله با سوءاستفاده‌ها و رانت‌های احتمالی را در دقت بیشتر مسئولان دانسته‌ است.
موضوع مهمی که در دل شعار امسال نهفته و بارها نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، میدان دادن به بخش خصوصی است اما متأسفانه تاکنون این هدف نتوانسته آن‌طور که بایدوشاید محقق شود.
در این راستا و با توجه نام‌گذاری سال جاری به ‌نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، خودروسازان بزرگ ایران در پیام‌هایی بر حفظ تولید و جهش آن با حمایت مردم تأکید کردند که البته بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته تا عملیاتی و اجرا.
در بالاترین سطح مدیریتی کشور این اتفاق‌نظر وجود دارد که اقتصاد و ضعف‌های آن مهم‌ترین مسئله امروز کشور است و بدون مشارکت بخش خصوصی امکان توسعه و پیشرفت اقتصاد ملی وجود ندارد. از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی، رویکرد واگذاری اقتصاد به مردم کلید خورد اما‌ دستاورد چندانی به دست نیاورد.
وضعیت قرمز صنعت خودرو
اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی یا به‌عبارت‌دیگر، خصوصی‌سازی واقعی، تنها راه خارج شدن خودروسازان کشور از بحران فعلی است. اگر قانون تجارت به‌درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات فعلی صنعت خودرو با مشخص شدن متصدی واقعی آن برطرف خواهد شد و تکلیف سهام درون‌گروهی این شرکت‌ها نیز که اکنون به دلیل زیان انباشته غیرقابل فروش تبدیل شدند، مشخص می‌شود.
قابل ذکر است که سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در یک اطلاعیه اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از چالش‌های موجود، واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی است. موضوعی که اهمیت دارد، خارج شدن دولت از تصدی‌گری بر خودروسازان بزرگ است و صرفاً باید در قالب مطالبه گر و نظارت‌کننده عمل کنند.
تأکید رهبر انقلاب در مورد واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی
موضوع واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، به‌طوری‌که حتی در آخرین بازدید ایشان از نمایشگاه تولیدات داخلی در اسفند سال ۱۴۰۲، فرمودند: «شنیدم در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با این که دولت سهم زیادی ندارد، اما مدیریت در اختیار دولت است. به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهام‌داران اختیار بدهند، منتها نظارت شود».
اشاره ایشان به گلایه برخی سهامداران خصوصی خودروسازان بزرگ کشور در جریان نمایشگاه دستاورد‌های داخلی بابت دخالت و نفوذ دولت در امور دو شرکت بزرگ خودروسازی با وجود دارا بودن سهامی کمتر از بخش خصوصی بود. تأکید مقام معظم رهبری بر رعایت حقوق سهامداران خصوصی شرکت‌ها، درواقع این پیام را به دنبال داشت که باید امور شرکت‌های دارای مدیریت مشترک دولتی و خصوصی، منصفانه و طبق قانون اداره شود و هر سهامداری (حتی دولت) به اندازه سهم خود در این امور دخالت کند. این که دولت تنها مالک ۵ درصد سهام شرکت بزرگ خودروساز باشد، اما مدیریت آن را بر عهده داشته باشد با هیچ منطقی سازگار نیست، اما با این که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند و دستور دادند اما این فرمان عملاً زمین مانده و اجرایی نشده است.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم راهکارهایی برای افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار تدبیر شد. ازجمله فروش خودرو به افرادی که در چهار سال گذشته خودرو نخریده‌اند یا پلاک فعال ندارند. جلوگیری از فروش خودروهای تازه خریداری شده و مسدود کردن سند خودرو به مدت یکسال، انجام قرعه‌کشی و فروش از طریق بورس کالا و همچنین ممانعت از قیمت‌گذاری خودروها در سکوهای مجازی ازجمله اقداماتی بوده که در دولت سیزدهم مورد استفاده قرار گرفته است.
اما پس از 7 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، رهبر انقلاب در 10 بهمن‌ماه سال 1400 در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی درباره عملکرد صنعت خودروسازی اظهار داشتند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: «اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است».

8 فرمان بر زمین مانده شهید جمهور در صنعت خودرو
اسفند ۱۴۰۰ بود که شهید رئیسی، هشت فرمان خودرویی برای بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور صادر کرد. با اینکه قریب به اتفاق این هشت فرمان به فراموشی سپرده شده‌اند، اما آخرین فرمان، یعنی بحث خصوصی‌سازی هر از چندی مجدداً ارائه می‌شود.
نکته قابل توجه این است که وزارت صمت و اقتصاد، در سالیان گذشته برای اجرای دستورات رئیس‌جمهور اقدامی انجام نداند.
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، پیش از این عنوان کرده بود که باید وزیر اقتصاد در این رابطه تصمیم‌گیری کند و خصوصی‌سازی، زیرمجموعه وزارت اقتصاد است. وزارت اقتصاد نیز می‌گوید دولت در واگذاری سهام خودروسازان تردیدی ندارد و دستور واگذاری صادر شده است.
اما پس از این اظهارات، خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت آنچه که مهم‌تر از واگذاری سهام است. «اصلاح مدیریت بخش خودروسازی کشور و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی» در مدیریت چنین بنگاه‌هایی است. 
واردات خودروهای خارجی ارجح‌تر از مدیریت خودروسازان داخلی
آیین‌نامه واردات خودروهای مدل بالای 2019 در آخرین روزهای دولت سیزدهم در حالی ابلاغ شد که سخنگوی دولت آن را تلاشی برای مقابله با انحصار صنعت خودروسازی در کشور اعلام کرده است. اما آنچه مسلم است رفع مشکلات خودروسازی در کشور در اولویت برنامه‌های تیم اقتصادی نبوده است.
بر اساس آخرین گزارشی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در صورت‌های مالی تلفیقی خود به بورس ارائه دادند، مبلغ ۲۴۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان زیان انباشته اعلام شده است. زیانی که سالانه بر آن افزوده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، میزان ضرر ایران‌خودرو در سال مالی 1402، 30 همت بوده است در حالی که قیمت محصولاتش در همان سال به طور متوسط 50 % افزایش داشته است.
یکی از دلایل این زیان‌های متوالی و رکوردشکن این است که دولت قصد تصدی‌گری دارد نه نظارتی. دخالت‌های دولت به دلیل مالکیت سهام اصلی و سهام شرکت‌های زیرمجموعه و نظام قیمت‌گذاری، نحوه مدیریت و تصمیمات غیرکارشناسی و همچنین تحمیل نیرو به آنها، چنین وضعیتی ایجاد کرده است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی اخیراً در آخرین جلسه شورای اصل ۴۴، بر اجرای واگذاری سهام دو خودروساز تا پایان تأکید کرده است. همچنین وزیر صمت معتقد است که ابتدا باید مدیریت خودروسازان واگذار شود و زمانی که صنعت خودرو به ثبات رسید واگذاری سهام صورت پذیرد.
در پایان باید گفت که تصمیم و ابلاغ دولت مبنی بر آزادسازی واردات خودرو در آخرین روزهای دولت سیزدهم، با تایید همه کارشناسان  عجولانه و غیرکارشناسی انجام شد و نشان داد که دولت اراده کافی برای احیای صنعت خودرو و رفع مشکلات این صنعت  نداشته است.
بدیهی است که با آزادسازی واردات بدون رفع مشکلات تولید داخل، صنعت خودرو آسیب اساسی خواهد خورد. هر چند که به دلیل مشکلات ارزی، امکان واردات گسترده خودرو وجود ندارد، اما با اولویت‌دهی به واردات آزاد نسبت به رفع مشکلات تولید داخلی، به خوبی روشن می‌شود که صنعت خودروسازی کشور به‌هیچ‌وجه استراتژی بلندمدتی ندارد. انتظار می‌رود که آقای دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم، هرچه سریع‌تر به داد صنعت خودرو و خودروسازی برسند  مدیریت ایران خودرو و سایپا را  به بخش خصوصی واگذار کندو دست دولت را از تصدی‌گری مداخله کوتاه و سیاست گذار و ناظر همه جانبه باشد .



دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۶۲۳۰۱۳:۰۲:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۶
باید خودرو از حالت کالای سرمایه ای خارج بشه که همه بتونن بخرند و استفاده کنند نه اینکه لاشه خودرو خارجی مدام گرون و گرون تر بشه ! خودرو ساز ایرانی هم تبدیل شده به مونتاژ کار گران فروش که ادعا می کنه که داره با ضرر کار می کنه و جالب اینکه محصولاتش پر مصرف و نا امن و آلاینده است یعنی جان مردم را از لحاظ تصادف و آلودگی هوا نشانه گرفته ! مردم هم چون خودرو بسیار گران می خرند زیر بار افزایش قیمت بنزین نمی روند چون فکر می کنند قیمت بنزین را از پیش پرداخت کرده اند ! و اینطور می شه که قیمت بنزین از آب معدنی به مراتب ارزان تره -که هم باعث قاچاق می شه و هم باعث مصرف بی رویه به دلیل ارزانی بنزین تبدیل شده ایم به مردمان تنبل و بی تحرک که برای خرید از سوپری و نانوایی محل هم از خودرو استفاده می کنیم و برای تفریح دور دور می کنیم و برای خرید کاسه بشقاب و تیشرت از شمال شهر می رویم صالح آباد و شوش و عبدل آباد و مصرف بنزین برامون مهم نیست سیستم حمل و نقل شهری هم شلوغ و فرسوده است و اتوبوس مترو را افغانها پر کرده اند و بسیاری از محلات دسترسی به اتوبوس و مترو منظم و مناسب ندارند راهکار فقط باز شدن راه واردات خودرو است خودرو باید تبدیل بشه به کالای مصرفی و قیمت بنزین باید منطقی بشه و فرهنگ باید طوری تغییر کنه که خودرو سواری ایجاد کلاس و شخصیت نکنه خلاصه یک چنبره پیچیده برامون درست شده که متاسفانه صنعت لوازم خانگی هم داره با ایجاد انحصار بی منطق همون راه را می ره لوازم خانگی کیفیت پایین و پر مصرف و گران و مونتاژ کارهای گران فروش و بنجول ساز .... چرا اینطوریم ما ؟؟؟
ناشناس۳۵۶۶۴۲۲۱۷:۵۹:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۶
عزیزان، محترمان، سروران، باور بفرمایید ایران کالاهای صنعتی از قبیل خودرو یا لوازم خانگی مانند تلویزیون و یخچال تولید نمی‌کند. کل این صنعت سرهم‌بندی می‌کند نهایتش یک اسم ایرانی هم به آن الصاق می‌شود. شما حتی نمی‌توانید یک عدد خودرو ایرانی را در بازارهای جهانی به فروش برسانید؟
ناشناس۳۵۶۶۵۰۷۲۰:۴۶:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۶
در مطلب فوق هم دوست ناشناس تاکید کردند که هم خودرو و هم لوازم خانگی در ایران مونتاژ از نوع بی کیفیت و گران است لطفا اول مطالب را بخوانید بعد اظهار نظر کنید
ناشناس۳۵۶۶۵۳۹۲۲:۱۰:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۶
مشکل صنعت خودرو و لوازم خانگی ما فقط انحصار است
ناشناس۳۵۶۶۲۵۱۱۳:۳۹:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۶
از استیضاح کنندگان وزیر وقت صمت سوال کن که دنبال چی بود!!!
ناشناس۳۵۶۶۲۹۸۱۴:۵۱:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۶
اول باید نرخ ارز شناور شود تا صنعت عقب افتاده و فربه از رانت ارزی خودرو، شاید تکان بخورد!
ناشناس۳۵۶۶۴۴۱۱۸:۳۸:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۶
الان هم که شناوره ! ارز دولتی برای موارد خاص است و ارز شناور برای مصرف کننده ها.
ناشناس۳۵۶۶۳۳۸۱۶:۰۲:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۶
خصوصی مثل زمان روحانی .اول مفت بفروشید بعد کارخانه ها را تعطیل کنید.
ناشناس۳۵۶۶۵۴۰۲۲:۱۲:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۶
شما هم هر بحثی می شه به لگد به روحانی می زنی ؟ دولت شهید رئیسی چرا راه روحانی را ادامه داد و انحصار را برنداشت !
ناشناس۳۵۶۶۳۸۲۱۷:۰۴:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۶
هر وقت پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی واگزار شدند آن زمان می توان امیدوار بود که خودروسازی هم به بخش خصوصی واگزار شود.
ناشناس۳۵۶۶۳۸۹۱۷:۱۸:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۶
رسانه ها یی هم که حامی کامل و مبلغ دولت و مجلس هستند کم مقصر نیستند.
سجاد۳۵۶۶۳۹۴۱۷:۲۱:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۶
از رئیس جمهور هم تو این زمینه نمیتونه کاری انجام بده
محمد۳۵۶۶۶۷۶۰۷:۴۲:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۷
تنها راه نجات نخریدن خودرو بی کیفیت است
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  5. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  6. مساله دهک‌بندی برای ارائه خدمات به ایثارگران از بودجه حذف می‌شود

  7. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  8. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  9. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

  10. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

  11. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

  12. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  13. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

  14. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

  15. خضریان: میدری به اصل خود در مجلس ششم بازگشت

  16. ورزشگاه رویایی عربستان برای جام جهانی ۲۰۳۴

  17. غریب آبادی: گروسی دست خالی از ایران نرفت/درصورت تصویب قطعنامه پاسخ قاطع و فوری می‌ دهیم

  18. جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرید؛ مردم چه گناهی کردند؟

  19. پاریس: تلاش می‌کنیم با آلمان و انگلیس به مذاکرات هسته‌ای با ایران بازگردیم

  20. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

  21. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. چطور ترازش کنیم؟!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  22. یارانه‌ها واریز شد

  23.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  24. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

پربحث‌های هفته

  1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  2. چطور ترازش کنیم؟!

  3. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  4. یارانه‌ها واریز شد

  5. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  6. هجوم تهرانی ها به این منطقه برای خرید مسکن/ واحدهای کوچک هم نایاب شد  

  7. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  8. یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز؛ نامعلوم!

  9. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  10. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

  11. تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

  12. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

  13. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

  14. رونمایی از یک نامه جنجالی/ قیمت خودرو را ۸۰ درصد گران کنید  

  15. تصمیم اخیر دولت، قیمت خودروهای ایرانی را نجومی‌تر کرد + جدول قیمت

  16. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

  17. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

  18. آقای همتی! بالاخره نقدینگی کم است یا زیاد؟

  19. جزئیات جدید از دلیل عدم واریز یارانه آبان ماه

  20. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

  21. قالیباف: همه در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم

  22. فرزین: ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم

  23. نرخ ارز نیما و توافقی بهم نزدیک می‌شود/۱۷۰۰همت رانت توزیع شد

  24.  امکان تک نرخی کردن ارز با توجه به شرایط جامعه وجود ندارد

  25. حمایت وزیر اقتصاد از رفع فیلتر

آخرین عناوین