هگمتانه چگونه ثبت جهانی شد؟

  4030506092

دکتر علی دارابی در یادداشتی نوشت؛ امروز، شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۷ ژوئیه در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو پرونده هگمتانه  ایران با اجماع جهانی به ثبت رسید.

این اتفاق فرخنده را به ملت عزیز ایران و جامعه جهانی تبریک می گویم. از هیأت همراه و همکارانم در معاونت میراث فرهنگی و سفیر ایران در یونسکو که تلاش زیادی در جهت موفقیت این پرونده داشته اند تشکر و قدردانی می نمایم.

ثبت جهانی هگمتانه، معرفی و هدیه ارزش های فرهنگی و تمدنی ایران به جامعه جهانی 

***

-  هگمتانه، محوطه ای بی نظیر و برخوردار از ارزش های اصیل فرهنگی و تمدنی ایرانی و جهانی است. 

-  حفاظت از هگمتانه زین پس امری مهم در عرصه استانی، ملی و جهانی است.

- ایران سرزمین تاریخ است و مفتخر است كه سابقه تمدنی آن به بیش از هفت هزار سال پیش باز می گردد.

- تمام تلاش ما این است که سوابق فرهنگی و تمدنی نظیر هگمتانه را به خوبی حفاظت نموده و به آیندگان بسپاریم.

-  هگمتانه یادگاری برجسته از دوران با شکوه تمدن ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی است، هگمتانه كه باستان شناسان آن را به معنای مکانی برای گرد هم آمدن و اجتماع كردن اقوام مختلف تفسیر كرده‌اند، شاهدی برجسته از توسعه دانش شهرسازی و فرهنگ شهرنشینی از سه هزار سال پیش در ایران است.

- همدان امروزی كه هگمتانه را در خود دارد، شهری است كه در كوچه‌هایش شخصیتهای برجسته جهانی همچون ابن سینا قدم نهاده و زندگی كرده‌اند. لذا باید گفت ثبت جهانی هگمتانه ثبت شهری باستانی است که بر تارک فرهنگ و تمدن منطقه ایستاده است. 

-  ثبت جهانی هگمتانه ظرفیتی غنی و ارزشمند برای دیپلماسی فرهنگی ایران است که در ترسیم چهره فرهنگی ایران در اذهان جهانی جایگاه تمدنی ایران را بیش از پیش غنا می بخشد 

-  جهانی شدن هگمتانه، مولدی مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی در سطح منطقه ای و ملی است و می تواند همدان را تبدیل به یکی از قطب های شناخته شده گردشگری در سطح منطقه نماید.

-  پیشینه شهرسازی در هگمتانه نشان می دهد سرزمین ایران برخوردار از دانش سه هزار ساله شهرسازی و شهرنشینی است
دولت و مقامات استانی باید با بهره گیری از ظرفیت های ناشی از ثبت جهانی هگمتانه این موفقیت را به کام مردم فرهنگ دوست ایران شیرین کنند.