«باغ‌های ارغوانی»؛ فرید حسینیان تهرانی؛ نشر چشمه سفر به باغ قصه‌های رنگارنگ

دریا امامی،   4030517048

فرید حسینیان تهرانی، از آغاز کارش همواره در دو حوزه‌ی شعر و داستان فعال بوده است و ترجمه‌ی اشعاری از جویس با نام «موسیقی مجلسی» و آنتولوژی شعر ذن چینی با عنوان «هر قلبی بودای خویش است» را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. طبع‌آزمایی در نثر و نظم به تدریج سیری تکاملی در آثار داستانی او پدید آورده که نمونه‌ی بارز آن را می‌توان در رمان اخیرش «باغ‌های ارغوانی» مشاهده کرد

«باغ‌های ارغوانی»

نوشته: فرید حسینیان تهرانی

نشر چشمه، 1402

113 صفحه، 125000تومان

 

***

 

فرید حسینیان تهرانی، از آغاز کارش همواره در دو حوزه‌ی شعر و داستان فعال بوده است و ترجمه‌ی اشعاری از جویس با نام «موسیقی مجلسی» و آنتولوژی شعر ذن چینی با عنوان «هر قلبی بودای خویش است» را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. طبع‌آزمایی در نثر و نظم به تدریج سیری تکاملی در آثار داستانی او پدید آورده که نمونه‌ی بارز آن را می‌توان در رمان اخیرش «باغ‌های ارغوانی» مشاهده کرد. او در این کتاب روایتی چندگانه خلق کرده که هر بُعدی از آن متعلق به بخشی از تاریخ یکی دو قرن اخیر است. نه تنها در انتخاب نوع کلمات، بلکه در گزینش نوع دغدغه‌های شخصیت‌ها هم تفاوت‌های چشمگیری که منشأ زمانی دارند به وضوح دیده می‌شوند. 

بدیهی است که آدم‌هایی که در دوره‌های مختلف تاریخی زندگی می‌کنند زبان و لحن متفاوتی در روایت داشته باشند، اما نویسنده می‌کوشد تحولات تاریخی را که آدم‌ها در لحظه‌ی روایت تجربه می‌کنند نیز به تصویر بکشد تا نشان دهد که قصه چه‌قدر می‌تواند متأثر از زمانه‌ی خویش باشد و رویدادهای اجتماعی و سیاسی تا چه اندازه می‌توانند در نگاه افراد به اطراف‌شان تأثیر بگذارند. قطعاً کسی که در گیرودار ترور ناصرالدین شاه در حال روایت داستان خویش است، با آن شخصی که در همین سال‌های اخیر و در تعطیلات نوروز، برای گشت و گذار به اطراف تهران آمده و قصه‌ی خویش را تعریف می‌کند دنیایی تفاوت دارد و این شاید کلیدی‌ترین مؤلفه‌ی داستان است که نویسنده به آن توجه نموده است.

اما افراد اشتراکات دیگری نیز با هم دارند و به نظر می‌رسد مثلاً شخصیت ناصر در عصر حاضر با ناصرالدین شاه شباهت‌های قابل توجهی دارد. ناصر در روزگاری زندگی می‌کند که جهان همواره و هر روز انقلاب تکنولوژیکی تازه‌ای را در حوزه‌های مختلف شاهد است و شغل او که مرتبط با تبلیغات است نیز لزوم روزآمد بودن را برایش پُر رنگ می‌کند، اما نگاه او بیش‌تر معطوف به جنبه‌های کم‌تر مدرن زندگی امروز است. سرنخ‌هایی که او از حضور در زمان حال حاضر می‌دهد دقیقاً مؤید همین مطلب است و مخاطب به سختی و به ندرت می‌تواند در فصل‌های مرتبط با روایت اکنون، آن‌ها را بیابد. توصیفی که هنگام گشت و گذار در دل طبیعت می‌دهد، به گردش‌هایی که ناصرالدین شاه در شهر یا حوالی آن می‌کند شباهت‌های بسیاری دارد. شاید عمده تفاوت‌شان در نثری باشد که این دو به کار می‌برند که هر کدام متعلق به زمانه‌ی خودشان است.

ناصر در خلال یک روز تعطیل عید با مادرش به اطراف تهران می‌رود و همین‌طور که شبیه آدمی سودازده دنبال ایده‌ای برای تفکر و نوشتن می‌گردد، کاغذ جدا شده از دفتر انشای پسرکی را پیدا می‌کند که منجر به تداعی نوشته‌های ناصرالدین شاه برای او می‌شود. نوشته‌های پسرک نقطه‌ آغاز و الهام‌بخش قصه‌هایی برای ناصر می‌شود که دامنه‌ای از دو قرن پیش تاکنون دارد. او در میان آن نوشته‌ها که در ذهن خود خلق می‌کند در پی کشف تفسیری متفاوت از وقایع تاریخی و شخصیت سلطان صاحب قران است. سلطانی که به نظر می‌رسد علیرغم جاه و شکوه پادشاهی‌ و دوران طولانی حکومتش، نگاهی ریزبین، طبعی لطیف، دلی نازک و عزت نفسی شکننده دارد.

دامنه‌ی شخصیت‌ها اما به همین‌جا ختم نمی‌شود و نویسنده پای شاهان و درباریان و آدم‌های کوچه و بازار را به این معرکه می‌گشاید. هر کسی که می‌آید به وجه سورئال داستان چیزی می‌افزاید و در کنار آن، از جنبه‌ای دیگر دریچه‌ی تحلیل تاریخی تازه‌ای را باز می‌کند که از خلال آن می‌توان مثلا نادرشاه را با ناصرالدین شاه یا شاه طهماسب مقایسه کرد. اما به هرحال سلطان صاحب قران در نقطه‌ای حساس و پربسامد از نظر وقوع اتفاقات تاریخی قرار گرفته است. علاوه براین، طبع روایت‌گر و هنرمند او نیز موجب می‌شود مدام قصه‌ی او جلوتر از دیگران بایستد و بیش از سایرین توجه‌ها را به خود جلب کند. 

شخصیت‌ها در خلال ماجراهایی که از کوه و برزن روایت می‌کنند به رخدادهای تاریخی هم مهم اشاره می‌نمایند و در اغلب مواقع درصدد ارزیابی عملکرد خویش نیز هستند. مثلاً شاه مدام مخاطب را با این پرسش مواجه می‌کند که آیا پادشاهی دلسوز و دادگر است یا دیکتاتوری خودخواه و خوش‌گذران؟ آیا از خودش اختیاری ندارد و مدام باید در قید و بند درباریان و نزدیکانش باشد یا چنان مقتدر است که کسی را تاب مخالفت با او و دادن نقدی و نظری درباره‌اش نیست؟ 

قصه در پیچ و تاب‌های مدامش مجال قضاوتی قطعی و متقن را از مخاطب می‌گیرد. به نظر می‌رسد خواننده به شهر فرنگی آمده تا در آن تصویرها و اتفاقات گوناگون و رنگارنگ ببیند و این تماشا لزوماً همیشه معطوف به تجزیه و تحلیل تاریخی و مرور حافظه‌ی جمعی نیست، بلکه بخش بزرگی از آن به لذت بردن از مسیر روایت اختصاص دارد. در هر حال اما آن‌چه بسیار به چشم می‌آید گشت و گذاری است که از ابتدای داستان بر آن تأکید می‌شود. گشت و گذاری که به مرور اتفاقات تاریخی و وقایع اجتماعی جنبه‌ای بیش‌تر روایی می‌بخشد تا تحلیلی. این رویکرد، رمان را از لحاظ ماهیت به قصه‌های هزار و یک شب نزدیک می‌کند؛ گویی در دل هر فصل شهرزادی قصه‌گو نشسته که چندان عجله‌ای برای اتمام داستانش ندارد و با لحن جذاب و ماجراهای پرهیجان خود قصد دارد مخاطب را به پی‌گیری قصه ترغیب کند، فارغ از این که قهرمانان چه کسانی باشند.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  12. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  25. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

آخرین عناوین