فقط مردم مقصرند؟!

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030524090 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در معادله بحران کمبود برق در کشورمان صرفا نباید تقصیرها را به در سمت مردم جُست. دولت های مختلف کشورمان نیز در سال های اخیر، لزوما به تعهدات خود جهت توسعه زیرساخت های صنعت برق عمل نکرده اند و همین رویکرد، چالش ها و مشکلات جدی را پیش روی کشورمان قرار داده است.»

فقط مردم مقصرند؟!

همزمان با فرارسیدن فصل گرم سال، مقام های حوزه برق کشورمان نظیر مدیرعامل سازمان توانیر و یا وزیر نیرو، در چندین نوبت از شکسته شدن رکورد مصرف برق در ایران خبر داده اند.  به تازگی مدیر عامل توانیر از افزایش مصرف روزانه برق در کشورمان به بیش از 79 هزار مگاوات خبر است. موضوعی که موجب شده تا در روند ساعات کاری ادارات و بانک ها تغییر حاصل شود و گاه و بیگاه شاهد برخی خاموشی های مقطعی در بخش های مختلف کشورمان نیز بوده ایم. 

با این همه، در روزهای اخیر که مساله افزایش قابل توجه مصرف برق در ایران جدی شده، بسیاری از صاحب نظران و رسانه‌ها، دیدگاه های مختلفی را در این رابطه و ریشه های چالش کمبود برق در کشورمان انعکاس می دهند. برخی به افزایش میزان مشترکان برق خانگی اشاره می کنند و برخی دیگر، اوج گیری بحران تغییرات اقلیمی و گرم تر شدنِ کره زمین و در عین حال عدم سرمایه گذاری کافی در صنعت برق کشورمان را از جمله اصلی ترین محرک های تشدیدِ چالش کمبود برق در ایران معرفی می کنند. 

البته در سال های گذشته مقام های مسوول در حوزه برق کشورمان نسبت به اوج گیری فعالیت های زیرزمینی ماینرها و فعالان بازار رمزارزها نیز هشدار داده اند و اقدامات آن ها را هم یکی از علل مهم افزایش مصرف برق ارزیابی کرده اند. با این همه، در تحلیل معمای چرایی تشدید کمبود برق در کشورمان، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد. 

اول اینکه همچون بحران کمبود آب و یا مصرف فزاینده سوخت در کشورمان(و تخصیص میلیاردها تومان یارانه به این حوزه)، مساله کمبود برق و تبعات منفی این موضوع برای ایران، هنوز به مثابه یک مساله ملموس و اولویت دار برای مردم کشورمان تبدیل نشده است. در حقیقت، طیف های قال توجهی از مردم کشورمان هنوز به این موضوع به چشم یک بحران نمی‌نگرند. دلیل آن هم این است که اوجِ سختی که شاید افراد متحمل شوند قطعی چند ساعته برق است و بار دیگر وضعیت به حالت عادی باز می گردد. 

این در حالی است که بایستی یک فرهنگ سازی جدی در حوزه مصرف برق انجام شود و مردم، این بحران، ابعاد مختلف آن و تبعات به شدت منفی این مساله برای کشورمان را به خوبی بشناسند. در عین حال، دخیل کردن مردم با ابتکارهای مختلف و موثر در حوزه مدیریت مصرف برق نیز از جمله اولویت هایی است که جریان حکمرانی در کشورمان بایستی آن را مد نظر داشته باشد. 

نکته دوم اینکه در معادله بحران کمبود برق در کشورمان صرفا نباید تقصیرها را به در سمت مردم جُست. دولت های مختلف کشورمان نیز در سال های اخیر، لزوما به تعهدات خود جهت توسعه زیرساخت های صنعت برق عمل نکرده اند و همین رویکرد، چالش ها و مشکلات جدی را پیش روی کشورمان قرار داده است. در عین حال، یکی از اصلی ترین خطاهای دولت های مختلف در کشورمان در رابطه با مساله کمبود برق این بوده که صرفا راه حل های موقتی را در مواجهه با این چالش در دستورکار قرار داده اند و عملا به انباشتی شدن هر چه بیشترِ این بحران کمک کرده اند. 

تردیدی نیست که وقتی یک چالش ماهیت فرسایشی و انباشتی بگیرد، کاملا طبیعی است که درمان و علاجش نیز با مصائب جدی همراه باشد. موضوعی که آن نیز باید مورد توجه جریان حکمرانی در کشورمان باشد و از تداوم این رویکرد جلوگیری شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۱۵۰۱۰۹:۰۹:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۲۵
کلا ما مردم باید از مسئولین عذرخواهی کنیم که از محصولات بی کیفیت و با مصرف بالای تولدیشون داریم استفاده می کنیم و آقایون رو دچار مشکلات می کنیم .
ناشناس۳۵۸۱۵۸۵۱۲:۳۰:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۲۵
ربطی ندارد
ناشناس۳۵۸۱۶۳۱۱۳:۴۳:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۲۵
سرانه مصرف برق در ایران یک سوم سرانه عربستان و قطر و امارات و یک ششم بحرین است
ناشناس۳۵۸۱۶۳۴۱۳:۴۹:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
یادش بخیر آن زمان های قدیم می رفتیم تو صف نفت قدر می‌دانستیم و وسایل گرمایشی و سرمایشی زیاد اضافه نمی کردیم اما الان معادل چند برابر آن گاز سوزانده می شود باز کم می آوریم!
بیگی29۳۵۸۲۳۹۳۱۲:۰۰:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۲۶
مصرف عمده برق توسط کولر ها و تلویزیون است اولی که لازم است دومی هم بی خاصیت است و هم در نهایت تمام برق مصرفی را به گرما تبدیل میکند خاموش کنید.کولر و تلویزیون هر کدام حدود ۱۵ تا ۳۰ لامپ کم مصرف انرژی مصرف میکنند
ناشناس۳۵۸۱۵۰۲۰۹:۱۱:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
بیست میلیون افغان در کشورمون برق مصرف نمیکنن؟
ناشناس۳۵۸۱۵۸۳۱۲:۲۹:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
الان یادت آمده؟!! سال قبل ماقبل آن ده سال قبل یاددت نبوده؟!! در ضمن عدد هم درست بدهید
ناشناس۳۵۸۱۷۴۶۱۶:۴۲:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۲۵
بیست سی ساله افغان ها بودن بعضی مواقع دو سه میلیون و گاهی ده دوازده میلیون و ما باید از جیب نحیفمون هزینه ها را بپردازیم.
ناشناس۳۵۸۲۲۴۴۰۹:۲۸:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۶
ربطی ندارد
ناشناس۳۵۸۱۹۷۹۲۳:۲۸:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
شما که اطلاعات دقیق تری دارید لطف کنید و نمودار جمعیتی مهاجران قانونی و غیر قانونی افغانستانی کشورمان را در ۴۰ ساله اخیر ترسیم کنید تا با هم بهتر متوجه موضوع شویم
ناشناس۳۵۸۲۳۴۰۱۱:۰۲:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۶
نه الان یادمان نیامده. چندین سال است که داریم درباره حضور چندین میلیونی شما افغانی‌ها و خطراتی که برای کشور ایجاد میکنید به مسئولان هشدار می‌دهیم. مشکل برق هم دقیقا در این دو سه ساله که کشور با هجوم ۷-۸ میلیون افغانی جدید مواجه شد، تشدید شد. الان جمعیت افغانی‌ها در کشور حدود ۱۶ میلیون است که اندازه دو سه کشور حاشیه خلیج فارس است. خب معلوم است که این تعداد جمعیت اضافی به ویژه آنها که از سال ۱۴۰۰ به ناگاه چند میلیون با هم وارد شدند به همه منابع کشور فشار می آورند. آیا این تعداد افغانی آب مصرف نمیکنند؟ برق ، گاز، بنزین مصرف نمیکنند؟ دارو مصرف نمیکنند؟ الان وزیر آموزش پرورش صراحتا در مجلس گفت وجود بچه های افغانی‌ها در مدارس باعث کمبود کلاس و فشار بر آموزش پرورش شده. اینکه شما در کشور ما برای ما زباندرازی میکنید و با پرخاشگری از ما عدد میخواهید نشان‌دهنده گستاخی و البته جای راحت شماست، اما عدد درباره افغانی‌ها قبلی مشخص و حدود ۸-۹ میلیون که به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت ۸ میلیون افغانی جدید هم از سال ۱۴۰۰ به بعد وارد ایران شده که فقط یک میلیون از آنها برگشته‌اند یعنی الان در ایران حدود ۱۶ میلیون نفر هستند که با توجه به نرخ نجومی زاد ولدشان به زودی به بیست میلیون و بالاتر هم می‌رسند و همینطور ادامه می‌دهند تا اشغال کامل ایران ، چیزی که خودشان هم بارها از آن صحبت کرده اند. مسئولین هم به جای بیرون کردن اینها فقط به مردم فشار می آورند که برق کم مصرف کنید ، مرد حسابی این جماعت اضافه طلبکار که باری به دوش ملت و دولت است را بیرون کن ، با وجود اینها در کشور هیچکس حاضر نمیشود با طرحهای صرفه جویی شما همکاری کند چون همه فکر می‌کنند خب حتما منابع هست که این تعداد جمعیت جدید پذیرش می‌کنند .
ناشناس۳۵۸۲۴۵۱۱۲:۴۹:۰۸ ۱۴۰۳/۵/۲۶
چه در زمان احمدی نژاد کمبود برق رفع شد مگر افغانی ها نبودن؟!!!
حمید۳۵۸۱۵۱۱۰۹:۳۴:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۲۵
به گفته ی خود مسئولان با توجه به زیرساخت‌های پایین انتقال برق در شبکه سراسری کشور 15 درصد اتلاف انرژی داریم محاسبه کنید77هزار مگاوات تولید حدود10 هزار مگاوات پرت برق داریم چیزی حدود 10 نیروگاه بوشهر یا کارون 4 که با سرمایه گذاری مناسب مشکل برق کشور حل میشود.
ناشناس۳۵۸۱۵۲۴۱۰:۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۲۵
با توجه به اینکه گرم ترین نقاط جهان در ایران واقع شده ساخت نیروگاههای خورشیدی از نان شب هم واجب تر است و هیچ عذر وتعللی جایز نیست . برای ما عیب است که کمبود برق داشته باشیم و خجالت آوره که بنزین را از خارج وارد کنیم.
خاوری۳۵۸۱۵۲۸۱۰:۳۲:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۲۵
تعداد زیاد ساختمان های دولتی ، عامل اصلی افزایش مصرف برق است.
ناشناس۳۵۸۱۵۲۹۱۰:۳۳:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۲۵
در این چند دهه فقط از فرهنگ سازی صحبت میشه.ایا این فرهنگ سازی فقط برای مردم است یا اینکه مسئولین هم احتیاج به فرهنگ سازی دارند؟
پرویز۳۵۸۱۵۳۸۱۰:۵۴:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۲۵
بفرمائید دولت پزشکیان مقصر است.
ناشناس۳۵۸۱۵۸۲۱۲:۲۸:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲۵
چرا قبل این دولت جدید برق خانگی نمی رفت؟!!! در ضمن تاترازی هم مسبب آن از همین دوستان جدید هستند...
ناشناس۳۵۸۱۶۲۸۱۳:۴۰:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۲۵
دولت جدید؟ مگه هنوز دولت جدید مستقر شده؟ تمام بدنه دولت قبل هنوز پشت میزهاشون هستن
ناشناس۳۵۸۲۲۵۲۰۹:۳۵:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۲۶
چرا سال قبل نمی رفت اما با آمدن رئیس جمهور جدید رخ داده؟؟؟
ناشناس۳۵۸۱۶۳۸۱۳:۵۳:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۲۵
٨٠٪؜برق كشور درااختيار صنعت هست وهميشه هفته اي ٢روز كامل قطع ميشه وميشد وخواهدشد.برق خانگي رقمي درمصرف برق كشور نيست
ناشناس۳۵۸۲۲۵۱۰۹:۳۴:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۲۶
اشتباه گفتی
ناشناس۳۵۸۱۶۴۲۱۴:۰۱:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۲۵
چون کارگاه‌ها و کارخانجات را بطور مرتب تعطیل کرده بودید!
ناشناس۳۵۸۲۰۲۴۰۰:۲۴:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۲۶
ان زمان 8 سال هم بوده!!
ناشناس۳۵۸۱۶۴۴۱۴:۰۲:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۲۵
دولت پزشکیان هنوز مستقر نشده.
ناشناس۳۵۸۱۷۴۷۱۶:۴۳:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۵
هنوز دولت جدید کارش را شروع نکرده
سوادت۳۵۸۲۴۷۰۱۳:۱۸:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۲۶
تا همین امروز هم هنوز دولت قبلی مستقر هست ضمنا دولت قبل هم هنر نمیکرد بجای برق خانگی برق کارخانه ها را قطع میکرد و باعث گرانی آهگ سیمان و.... شد و همینطور هزاران کارخانه و کارگاه بخاطر قطعی برق و اجبار به تولید کمتر خیلی کارگر ها را اخراج کردن.
ناشناس۳۵۸۱۵۴۶۱۱:۲۰:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۲۵
اب برق گاز دیر بجنبید کشور فلج میشه هیچ کشوری با تحریم پیشرفت نکرده
مردم۳۵۸۱۵۶۲۱۱:۵۴:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۲۵
در شهر ما آستارا استان گیلان چراغ کوچه و خیابانها از ساعت 6 بعد از ظهر روشن است بعد به مردم میگند صرفه جویی کنید
ناشناس۳۵۸۱۵۶۳۱۱:۵۶:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۲۵
اگر به فرض محال سرمایه گذاری پیدا کنیم که همین الان بهترین توربین های گازی دنیا را در کشور خریداری و نصب کنه ، برای راه اندازی گاز نداریم ، بماند که هدر رفت انرژی در خطوط انتقال و توزیع حداقل پانزده درصد تولید هست و مسئولین عزیز فقط مردم را مقصر میدونند.
ناشناس۳۵۸۱۵۶۷۱۲:۰۵:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
افتتاح روزی صد ها هزار طرح عمرانی چی شد پس..فقط تو توهمان مسولان و روی کاغذ بوده.الان که موقع عمل است همه مقصرند جز برخی ها..
ناشناس۳۵۸۱۵۷۱۱۲:۱۰:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۲۵
علت اصلی را باید در سیاست خارجی دید که باعث شده ارتباطات با دنیا ضعیف بشه و تحریم ها به سراغ کشور آمده و همین علت عدم سرمایه گذاری در صنعت برق شده و این ناترازی رات به وجود آورده
ناشناس۳۵۸۱۵۷۸۱۲:۲۴:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۲۵
1-عدم سرمایه گذاری طی سنوات گذشته 2-عدم انتقال تکنولوژی به دلیل تحریم ها 3-تلفات بالا در انتقال و توزیع 4-راندمان پایین نیرو گاه ها 5-پایین بودن راندمان محصولات خانگی داخلی و چینی و مصرف بالای آنها 6-حضور اتباع بیگانه(صد ها هزار یخچال،تلویزیون،کولر و .... به مصرف کننده ها اضافه شده اند در مورد آب و سوخت و ... هم این شرایط صادق است)
ناشناس۳۵۸۱۵۸۰۱۲:۲۷:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۲۵
نخیر در اصل آقایان مقصرند با ارزان فروشی همانند ارزان فروشی بنزین
ناشناس۳۵۸۱۶۴۷۱۴:۰۵:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۲۵
ارزانی حقوقها را در نظر بگیر اونوقت از ارزانی انرژی بگو.
ناشناس۳۵۸۲۰۲۲۰۰:۲۲:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۲۶
بر اساس حقوق گفته شده!
ناشناس۳۵۸۲۹۰۴۲۳:۴۲:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۲۶
با حقوق مردم عادی مقایسه کن!
ناشناس۳۵۸۱۷۵۱۱۶:۵۰:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۲۵
در حال حاضر نیروگاه ها یا دولتی یا خصولتی هستن در غیر این صورت با این قیمت خرید برق ،تولید کاملا زیان ده هست ، با این روند یکی دوسال آینده شاهد فروپاشی صنعت برق باشیم.
اقایان۳۵۸۲۴۷۷۱۳:۲۲:۲۹ ۱۴۰۳/۵/۲۶
اتفاقا اقایان مقصر هستن با رانت جلوی واردرات محصولات با کیفیت خانگی رو گرفتن و گفتن محصول داخلی بخرن مردم اونم با قیمت بالاتر و مصرف برق بیشتر و خدمات افتضاح اگر همین اقایان میذاشتن محصولات و برندهای معتبر وارد کشور بشه حداقل ده درصد در مصرف برق خانگی صرفه جویی میشد و کارخانه ها مجبور به تولید محصول بهینه تر میشدن برای بنزین هم همینکار را کردن کجای دنیا. دیدی نیسان ابی تولید کنن با مصرف صد کیلومتر بیست و پنج لیتر بنزین یا خودروهای دیگه هم همینطور
ناشناس۳۵۸۱۵۹۱۱۲:۳۴:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
بودجه کشور را به جای حیف و میل کردن به زیر ساختها اختصاص دهید مانند نیروگاه های خورشیدی
ناشناس۳۵۸۱۶۰۶۱۲:۵۱:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۲۵
پس چرا زمان انتخابات می‌گفتند دولت رئیسی کمبود برق را رفع کرده است؟
ناشناس۳۵۸۱۸۴۲۱۹:۴۸:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۲۵
منظور ناترازی بوده و 15 هزار تا ناترازی بود جالب این هست امسال 13 درصد افزلیش مصرف هست نسبت به سال قبل!!
محمد۳۵۸۱۶۰۷۱۲:۵۲:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۲۵
قرار بود بیست هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم و اصلا غنی سازی صنعتی در ایران فقط برای این انجام شده است که سوخت نیروگاههای جدید را تامین کند. مشکل در تامین آب و برق یعنی پسرفت کشور و متوفق شدن قطار توسعه کشور ، آنهم زمانی که ارزش ریال دهها برابر کاهش یافته ، اینهمه هزینه بابت پرونده هسته ای داده ایم و چندین میلیارد دلار از منابع کشور توسط خواص در قالب اختلاس های مختلف از بین رفته است . برنامه چشم انداز 1404 قرار بود ایران را متحول کند
ناشناس۳۵۸۱۶۲۹۱۳:۴۲:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۲۵
از روزی که نیروگاه بوشهر راه افتاده روسیه اجازه نداده حتی یک گرم اورانیوم غنی شده در ایران وارد بوشهر بشه.
ناشناس۳۵۸۲۲۴۶۰۹:۳۰:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۲۶
قرارداد وجود دارد. و اطلاعات شما هم ناقص
ناشناس۳۵۸۱۶۱۶۱۳:۰۸:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۲۵
هر سال چون به جمعیت اضافه میشه مصرف برق هم زیاد میشه و با مسئولان هست که برق را تولید و تامین کنند این فرض که مصرف برق هر سال نباید افزایش داشته باشد فرض غلطی است اگر جمعیت ما کاهشی بود و صنایع جدید هم تاسیس نمیشد و این همه مهاجر افغان و.. هم نبود اون موقع فرض درستی بود ولی الان با این همه افزایش جمعیت که سالانه نزدیک یک و نیم هست و با در نظر گرفتن میلیونها افغان خب مصرف هم بالا میره این جمعیت روشنایی و سرمایش و.. نیاز داره تولید برق وظیفه اولیه و مقدماتی دولت ها است
امیر۳۵۸۱۶۲۶۱۳:۳۸:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۲۵
اتفاقا به نظر من مردم تقریبا تقصیری ندارند. مقصر اول تعیین کنندگان استراتژی‌های کلان از جمله نمایندگان مجلس هستند به خصوص مجلس هفتم که فانون تثبیت قیمتها رو دادند و انگیزه بخش خصوصی برای زدن نیروگاه عملا از بین رفت. در وهله بعد دولتها که سرمایه گذاری نکردند. در کنارش سیاست‌های کلی که باعث کاهش قدرت خرید مردم در خرید وسایل با کیفیت تر هست که توان مصرفی کمتری دارند. ته این لیست یک درصدی از مردم هستند که بیش از نیاز مصرف می‌کنند. ولی مقصر اصلی را در آن بخشها جستجو فرمایید.
ناشناس۳۵۸۱۶۵۹۱۴:۲۶:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۲۵
اگر رشد اقتصادی قرار است ۸ درصد باشد حداقل توسعه ظرفیت نیروگاهی باید ۱۲ درصد باشد تا نیازهای جدید و استهلاک نیروگاه‌های فرسوده موجود را پوشش دهد یعنی باید سالی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود راه دوم بهینه سازی کارخانجات موجود فولاد و پتروشیمی و سیمان و... و افزایش راندمان نسبت به انرژی مصرفی بوده که بنظر با این شیوه سال به سال ناترازی بیشتر می شود
ناشناس۳۵۸۱۷۳۲۱۶:۱۹:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۲۵
دولت باید کوچک شود. وزارت های نیرو و نفت ادغام شوند یا شرکت گاز در وزارت نیرو ادغام شود. این همه گازکشی در تمامی کشور ایراد جدی دارد. گاز را به نیروگاه‌ها بکشید، برق را به خانه مردم. هر صنعت بزرگ برق خود را تأمین کند. تولیدات برقی استاندارد شوند.
محسن۳۵۸۱۷۴۲۱۶:۳۷:۵۵ ۱۴۰۳/۵/۲۵
بسیاری از مشکلات، متوجه مردم است، مردمی که در فهم بدیهیات یا مشکل دارند یا تجاهل می کنند
حسین ازاد۳۵۸۲۳۱۶۱۰:۴۱:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۲۶
دوباره دولت غیره سر کار اومد و همه چیز تقصیر دولت شد. برای همین مردم به برخی سیاستمداران اعتمادی ندارند.
حمید۳۵۸۲۶۳۱۱۶:۵۷:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۲۶
کسی از نیروگاه بوشهر خبر داره؟؟ شب ها برقی برای روشن کردن چراغ های خودش داره؟ ظاهرا قرار بود منبعی برای تامین برق باشه، ولی محلی برای باج خواهی روس ها شد .
ناشناس۳۵۸۲۷۸۶۲۱:۰۳:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۲۶
تمام کویر ایران را باید نیروگاه های خورشیدی گذاشت
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. قدردان پلیس هستیم اما...

  5. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  6. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. چماق بنزین !

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  17. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  18. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  19. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  20. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  21. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  22. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

آخرین عناوین