چرا با اینکه ۲۰ سال است انرژی هسته‌ای داریم، از برقش نمی‌توانیم استفاده کنیم؟  

  4030525038 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها که قطع برق در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور مردم را کلافه کرده، سؤال مهمی افکار عمومی را می‌گزد و آن اینکه، مگر یکی از اهداف اصلی فعالیت هسته‌ای کشورمان تولید برق نبود؟ پس چرا این همه کمبود و قطعی برق داریم؟  

سایت عصرایران نوشت: الان ۲۱ سال است که فعالیت هسته‌ای کشورمان به "مسئله‌ای جهانی" تبدیل شده و انبوهی از تحریم‌ها را متوجه مردم این دیار کرده ولی از "برق هسته‌ای" چنانکه باید خبری نیست. یعنی مردم در سراسر کشور مشکل قطعی برق در گرم‌ترین روزهای سال را دارند؛ در حالی که دست کم سیزده سال است که شدیدترین تحریم‌ها را هم تحمل کرده‌اند تا دانشمندان محترم هسته‌ای، "بازدهی شگفت‌انگیز مواد هسته‌ای در تولید برق" را محقق سازند.

  روزنامۀ کیهان در اواخر خرداد ماه سال گذشته، در گزارشی با عنوان «فواید صنعت هسته‌ای از تولید دارو و تأمین برق تا کشاورزی و صنایع غذایی» دربارۀ "مزیت‌های تولید برق با انرژی هسته‌ای" نوشت:

   «امروزه ۱۱ درصد برق جهان توسط رآکتورهای اتمی تولید می‌شود و کشور ما نیز در زمره کشورهای تولیدکننده برق هسته‌ای است. اما شاید اکثر مردم از بازدهی شگفت‌انگیز مواد هسته‌ای در تولید برق در مقایسه با سایر روش‌ها مطلع نباشند.

 یک قرص اورانیومی‌ که از گردو نیز کوچک‌تر است، به‌ اندازه ۱۰۰۰ کیلوگرم زغال سنگ یا بیش از ۴۷۰ لیتر نفت، انرژی تولید می‌کند. ضمن اینکه سوخت هسته‌ای چگالی بیشتری دارد و زباله کمتری تولید می‌کند. نیروگاه‌های هسته‌ای به لحاظ‌ اشغال فضای فیزیکی نیز مزیت زیادی دارند. یک نیروگاه هسته‌ای ۱۰۰۰ مگاواتی تقریبا ۲.۵ کیلومتر مربع فضا لازم دارد. اما اگر بخواهیم با توربین بادی همان مقدار انرژی تولید کنیم، ۳۶۰ برابر فضای بیشتری لازم داریم و باید ۴۳۰ توربین بادی بزرگ نصب کنیم. تاسیس نیروگاه خورشیدی نیز ۷۵ برابر بیشتر فضا اشغال می‌کند و برای تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی باید ۳,۰۰۰,۰۰۰ صفحه خورشیدی نصب شود. ضمن اینکه تولید برق به روش بادی و خورشیدی گرچه سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد ولی دارای محدودیت در استفاده است. نیروگاه‌های خورشیدی در شب برق تولید نمی‌کنند و توربین‌های بادی نیز در شرایط وزش باد مناسب کارامد هستند. حال آنکه نیروگاه هسته‌ای در هر شرایط جوی قادر به تولید انرژی است.»

 بله، برق هسته‌ای حرف ندارد ولی از حرف تا عمل راه بسیار است. در عمل از برق هسته‌ای خبری در "زندگی مردم" نیست؛ که اگر بود هر روز برق انبوهی از شهرها و روستاهای کشور چندین ساعت قطع نمی‌شد.
 

البته شاید گفته شود بیست‌وچندسال فعالیت هسته‌ای برای تولید برق هسته‌ای در حدی که نیاز سراسر کشور به برق بی‌وقفه تامین شود، کافی نیست و مردم باید یکی دو دهۀ دیگر هم صبر کنند و در برابر تحریم‌های ناشی از فعالیت هسته‌ای کشورمان – به قول آقای جلیلی – "با قدرت" طاقت بیاورند تا برسیم به قلۀ "تولید برق هسته‌ای". در این صورت، به رغم گرم شدن کرۀ زمین، حتی در گرم‌ترین تابستان‌ها نیز سایۀ خنکا سراسر کشور را فرا می‌گیرد.

  به هر حال در شرایط فعلی، بد نیست مسئولان صنعت هسته‌ای کشور توضیح دهند که برق هسته‌ای دقیقا از چه زمانی "زندگی مردم" را به شکلی ملموس و موثر روشن و خنک خواهد کرد؟

   مشکل بی‌برقی برای مردم است. کسانی که با وعدۀ تولید چشم‌گیر برق دربارۀ تداوم فعالیت هسته‌ای، به رغم فشار طاقت‌فرسای تحریم‌ها، تصمیم می‌گیرند، هر روز مجبور نیستند چند ساعت بی‌برقی را تحمل کنند. ضمنا فشار اقتصادی تحریم‌ها را نیز در زندگی شخصی‌شان تحمل نمی‌کنند. بنابراین مردم حق دارند بپرسند که برق هسته‌ای کو؟

دیدگاه کاربران

مهندس۳۵۸۱۶۷۹۱۴:۵۸:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۲۵
نیاز به راکتور اتمی است.فعالیت اصلی ایران در زمینه غنی سازی است
ناشناس۳۵۸۲۰۵۲۰۱:۴۴:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۶
الان دو نیم درصد برقمون با نیروگاه بوشهر هست
ناشناس۳۵۸۱۶۸۸۱۵:۰۲:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۲۵
چون در آن 8 سال احداث پروژه های برق هسته ای تعطیل شد
ناشناس۳۵۸۱۷۴۸۱۶:۴۶:۴۷ ۱۴۰۳/۵/۲۵
این یک سوال کاملا بجا و حرف میلیون ها نفر ایرانی است هزینه ای که برای برق هسته ای پرداخت شده از پر هزینه ترین پروژه های تاریخ است و 20 سال روسیه هی امروز و فردا کرد ولی الان در حد یک نیروگاه کوچک سوخت هم نمی تواند برق تولید کند مردم می پرسند آیا این همه تحریم و این همه هزینه و این همه فرسایش ارزشش را داشت؟ چرا ما نباید با این همه روزهای افتابی از انرژی خورشیدی استفاده کنیم؟ چرا کشور اول دنیا در نفت و گاز باید کمبود برق داشته باشد؟
ناشناس۳۵۸۱۷۶۳۱۷:۱۵:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۲۵
از روسیه سوال کنید
ناشناس۳۵۸۱۸۶۸۲۰:۴۰:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۲۵
عصر ایران فقط مشکلش روزنامه کیهان هست . جدی نگیرید چرا از المان نپرسیم؟
ناشناس۳۵۸۲۰۳۰۰۰:۲۹:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۲۶
ربطی ندارد
ناشناس۳۵۸۱۷۸۸۱۷:۵۴:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
تحریمها ربطی به انرژی هسته ای نداره بلکه به خباثت غرب وحشی مربوط میشه . کل انرژی هسته ای را هم تعطیل کنیم ، باز بهانه های دیگری را درست می کنند . تا سر افعی غرب وحشی به سنگ کوبیده نشود ، تحریمها خواهند بود مگر اینکه نوکری آنها را بپذیریم و یا قدرتمان را کاملا تثبیت کنیم . یادمون نرفته که سیم خاردار هم‌ تحریم کرده بودند .
ناشناس۳۵۸۱۸۰۶۱۸:۳۱:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۲۵
نوشتار خوبی بود. ایران بیابانهای زیادی کنار خلیج فارس و دریای عمان دارد که بهترین مکان هم برای تولید برق خورشیدی و همزمان آب شیرین کن است.
ناشناس۳۵۸۱۸۴۱۱۹:۴۸:۱۲ ۱۴۰۳/۵/۲۵
برق هسته ای کیلواتی چند تمام میشود؟؟؟؟
ناشناس۳۵۸۱۹۳۱۲۱:۵۶:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۲۵
بیا این رو حساب کن با پولی که سر این نیرو گاه دادیم و ضرری که از سر تحریم ها کشیدیم چند صد نیروگاه بزرگ خورشیدی گرمایی بادی و هزارتا دبگه میشد ساخت و راحت بود
ناشناس۳۵۸۲۲۴۰۰۹:۲۵:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۲۶
چه قدر سطحی و از روی ناآگاهی
کارشناس۳۵۸۱۹۹۵۲۳:۵۵:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۲۵
ایران باید برای تولید برق از تمام امکانات موجود مانند ابی . گاز ی،اتمی و خورشیدی استفاده کند.نیاز به سرمایه گذاری است که در شرایط موجود چنین سرمایه ای برای اینکار موجود نیست.
ناشناس۳۵۸۲۰۳۱۰۰:۳۰:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۶
عصر ایران یک رسانه هست که علیه منافع ملی حرف می زند
ناشناس۳۵۸۲۰۳۷۰۰:۳۸:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۲۶
اگر کل ایران را نیروگاه هسته ای و غیرهسته ای بسازیم با این ولنگاری در مصرف و چراغانیهای بیخود که هر روز داره زیاد میشه بازم برق کم میاریم. شرم آوره که هیچکس از کنترل مصرف حرفی نمیزنه و همه میگن برق نداریم. نخیر آقا برق داریم ولی دود میشه میره هوا!
امیر۳۵۸۲۲۵۶۰۹:۳۶:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۲۶
سلام. برای تولید برق هسته‌ای بایداول سوخت آن رو داشته باشید چون کسی به شما سوخت ارزان نمیده و گران در میاد. تا حالا ایران برای دستیابی به دانش تولید سوخت جنگیده. و حالا با افتخار خودمان تولید می‌کنیم دوماً این همه رادیو دارو نتیجه همان تولید سوخت است. سوما کشور ابرگودرت نفت یعنی سعودی با این همه سرمایه در تولید برق تر زده بنده دوماه پیش اونجا بودم و برقشون می‌رفت و کمبود برق دارن‌ . لطفاً خود تحقیر نباشیم.
ناشناس۳۵۸۲۴۱۴۱۲:۱۶:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۲۶
اولا ساخت نیروگاه خورشیدی در بیابان بی اب و علف چه مشکلی داره فرض فضای بیشتری بخواد یه مطالعه ساده نشون میده هزینه ساخت نیروگاه اتمی ۱۰برابر شاید بیشتر از نیروگاه خورشیدی باشه هزینه نگهداری و احتمال نشت رادیواکتیو به کنار تازه با ساخت نیروگاه خورشیدی و نصب تکنولوژی روز با مزپرطوب نگه داشتن سایه نیروگاه میشه فضای سبز ایجاد کرد کشورهای اروپایی بیسواد هستن در حال جمع کردن نیروگاه اتمی و جایگزین کردن انرژی پاک هستن؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. قدردان پلیس هستیم اما...

  5. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  6. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  7. چماق بنزین !

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  21. فکرش را هم نمی کردند!

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  24. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

آخرین عناوین