پیام موشکی حماس

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030525049 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

به تازگی دولت آمریکا و جریان های رسانه ای متحد آن در عرصه بین المللی، شانتاژ سیاسی و تبلیغاتی گسترده‌ای را با محوریت ارائه یک طرح آتش بس جدید که در نوع خود می تواند منجر به پایان یافتن جنگ غزه شود، به راه انداخته اند. موضوعی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران یک عملیات فریب تازه است و در قالب آن واشنگتن سعی دارد به نوعی مانع از انتقام جویی ایران از رژیم اشغالگر قدس شود و تهران را با این استدلال که نباید با حمله به اراضی اشغالی مانع از تحقق توافق آتش‌بش در جنگ غزه شود، تحت فشار قرار دهد. 

با این حال، چند روز قبل شاهد بودیم که جنبش حماس در حرکتی معنادار از مذاکرات آتش بس جنگ غزه خارج شد و تاکید کرد که بهتر است طرف های میانجیگر نظیر قطر، مصر و آمریکا، به جای تلاش برای ارائه یک ابتکار تالزه آتش بس، توافقی که پیشتر ارائه شده بود و حماس نیز آن را پذیرفت اما با زیاده خواهی صهیونیست ها به شکست انجامید، اجرایی و احیا کنند. در این رابطه، حماس به تازگی یک پیام دیگر را نیز به رژیم اشغالگر قدس و متحدان غربی آن فرستاده است. 

ماجرا از این قرار است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با دو موشک M90، اراضی اشغالی و به طور خاص تل آویو را هدف قرار داده است. منابع رسانه ای اعلام کرده اند که در این شهر صدای انفجار شنیده شده و پدافند صهیونیست ها نیز اعلام هشدار نکرده است. نکته جالب اینکه ارتش اسرائیل اعلام کرده که محل شلیک موشک فاصله بسیار کمی را از محل استقرار نظامیان اسرائیلی داشته است. 

 حماس با این اقدام خود نشان داد که همچنان قدرت دارد و می تواند معادلات مطلوب خودش را به دشمن اسرائیلی تحمیل کند. این یک شکست بزرگ برای رژیم اشغالگر قدس است که با گذشت بیش از 9 ماه از زمان آغاز جنگ غزه، هنوز نمی تواند روند شلیک موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی را متوقف کند. مهمتر از همه اینکه حماس پس از گذشت چند ماه، بار دیگر تل آویو را با موشک هدف قرار داده است که این مساله نیز یک باخت بزرگ برای اشغالگران اسرائیلی است. 

حماس با عملیات موشکی اخیر خود به صراحت هم به اسرائیل و هم متحدان آن اعلام کرد که هنوز قدرتمند است و می تواند چالش های جدی را برای دشمنانش ایجاد کند. 

 حماس به واسطه عملیات موشکی خود علیه تل آویو، این پیام را نیز منتقل کرد که فریب جوسازی های صهیونیست ها و دولت آمریکا را در زمینه مذاکرات آتش بس جنگ غزه نمی خورد. مذاکراتی که صرفا به دنبال وقت خریدن برای اسرائیل هستند و در سایه وحشت از انتقام جویی قریب الوقوع ایران از رژیم صهیونیستی، برجسته شده اند. 

جنبش حماس با خروج از مذاکرات آتش بس جنگ غزه و در عین حال، حمله موشکی به تل آویو، نشان داد خودِ مقاومت فلسطین نیز بر رویکرد تقابلی و انتقام‌جویانه علیه دشمن اسرائیلی تاکید دارد. موضوعی که به زعم بسیاری از صاحب‌نظران مسائل راهبردی، یک حرکت هوشمندانه است و چالش‌های تازه ای را پیش روی اسرائیل و دولت آمریکا قرار داده است.