برخورد با پدیده ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران

  4030528075

استاندار مازندران گفت: پدیده ساخت و ساز غیرمجاز مجاز و صدور انشعابات غیر قانونی به یک معضل در مازندران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، یوسف نوری استاندار مازندران در کارگروه پیشگیری از ساخت و ساز‌ غیر مجاز در استان اظهار داشت: متاسفانه شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز در مازندرانیم و احکام صادره در زمینه ساخت و ساز‌ غیر مجاز بازدارنده نیست و پدیده ساخت و سازهای غیر مجاز به یک معضل در مازندران بدل شده است.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای خدمات رسان نباید به ساخت و ساز‌ غیر مجاز انشعاب آب، برق و گاز دهند تصریح کرد: با دهیاران و  اعضای شورا‌های شهر و روستا و همچنین مدیران در زمینه ساخت و ساز غیرمجاز برخورد قاطع، جدی و قانونی می‌شود.

 استاندار مازندران خواستار تهیه پیوست قانونی در اختصاص انشعابات شد و افزود: شاهدیم که ساخت و ساز‌های غیر مجاز و بدون مجوز سیمای استان مازندران را تحت تاثیر قرار داده است.

حجت‌الله هادیان مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: از سال 85 تاکنون هزار و نه مورد احکام اجرا نشده وجود دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته 125 حکم قضایی برای 198 قطعه زمین با 5 هکتار مساحت صادر شد و محدودیت نیروی انسانی و لزوم تامین ماشین آلات برای اجرای احکام قلع و قمع مهم‌ترین مشکلات اجرای کامل احکام قلع و قمع صادر شده در زمینه ساخت و ساز‌های غیر مجاز در مازندران محسوب می‌شود که برای مقابله با این پدیده به حمایت بین دستگاهی نیازمندیم.

وی شناسایی تغییر کابری‌ غیر مجاز در استان را از الویت‌ها برشمرد و با بیان اینکه  اقدامات قانونی و قضایی باید پس از شناسایی دقیق تغییر کاربری‌ها انجام شود اظهار کرد: 926 مورد پایش انجام شده در سامانه مدیریت پنجره واحد زمین در مازندران ثبت است.

قاسم مایلی رستمی مدیرعامل شرکت گاز مازندران هم با بیان اینکه 2 هزار انشعاب غیر مجاز گاز شناسایی شد گفت: سرقت لوله‌های انتقال گاز از جمله موارد در نتیجه ساخت و ساز‌ غیر مجاز محسوب می‌شود و نیازمند ورود جدی در زمینه ساخت و سازهای غیر مجازیم.

 بهزاد برارزاده مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران هم در این کارگروه افزود: در مازندران 20 هزار انشعاب آب غیر مجاز داریم که سالیانه چهار میلیون متر مکعب آب استفاده دارند.

برارزاده به شناسایی 8 هزار انشعاب آب غیر مجاز در محدوده آمل و چمستان اشاره کرد و یادآور شد: از سال 1401 تاکنون بیش از 200انشعاب آب غیرمجاز شناسایی شد که حذف شدند.