نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4030610096 ۷۶ نظر، ۱ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از دغدغه‌های کسانی که هنوز شناسنامه قدیمی دارند، دانستن مدارک مورد نیاز و محل‌های تعویض شناسنامه است.

نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

با توجه به صدور شناسنامه های جدید و تاکید رئیس سازمان ثبت احوال، بر جایگزینی شناسنامه های قدیم به جدید، همچنین، با توجه به عدم قبول شناسنامه های قدیمی در برخی ادارات، امروزه، تعویض شناسنامه قدیم به جدید، برای افراد متاهل و مجرد، مساله ای جدی تلقی می شود.

 

چرا تصمیم تعویض شناسنامه گرفته شد؟

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در مصاحبه ای اعلام کرد: طی ۱۴ سالی که از تعویض شناسنامه‌ها می‌گذرد انتظار می‌رفت که این شناسنامه‌ها باید تعویض می‌شد، اما ما در همین ۲ سال برنامه ریزی کردیم تا سریعتر بتوانیم این شناسنامه‌های معروف به جلد قرمز را تبدیل به شناسنامه‌های جدید کنیم چرا که این شناسنامه‌ها که کاملاً مکانیزه هستند.

کارگر همچنین به امکان جعل شناسنامه‌های جلدقرمز اشاره و عنوان کرد: این شناسنامه‌ها محل اشکال هستند و می‌توانند از آن سوء استفاد کنند و امکان جعل آن وجود دارد.

وی ادامه داد: ما تاکنون هنوز یک مهلت دقیقی را اعلام نکردیم چرا که باید این شناسنامه‌های خام باید تأمین شود تا این کار انجام شود.

تعویض شناسنامه

 

برای تعویض شناسنامه به کجا باید مراجعه کنیم؟

برای درخواست صدور شناسنامه جدید به‌صورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان بروید و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را ارائه کنید. این کار می‌تواند توسط خود فرد، پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در زوجیت پدر باشد) یا قیم برای افراد زیر ۱۸سال انجام شود.

 

مدارک لازم برای برای تعویض شناسنامه قدیم به جدید

بنا بر اعلام سازمان ثبت احوال، در سایت خود، به آدرس www.sabteahval.ir ، مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد در تعویض شناسنامه قدیم به جدید، در مراجعه به دفاتر پیشخوان، عبارتند از:

  • اصلشناسنامه قدیم که فرد، قصد تعویض و تبدیل آن، به شناسنامه جدید را دارد.
  • سه قطعه عکس سه در چهاری که جدیدا گرفته شده و دارای زمینه روشن است. در خصوص افراد ۱۵ ساله ای که قصد تعویض وعکس دار کردن شناسنامه خود را دارند، همچنین، افراد ۳۰ ساله ای که بر طبق قانون، باید نسبت به تعویض عکس شناسنامه، تا یک سال بعد از ۳۰ سالگی، اقدام کنند و در این اثنا، می خواهند، اقدام به تعویض شناسنامه قدیم به جدید نیز نمایند.
  • فیش واریز هزینه تعویض شناسنامه قدیم به جدید. هزینه تعویض شناسنامه امسال ۵۰ هزار تومان است. حالا اگر شناسنامه جدید دوباره گم شود، برای صدور شناسنامه جدید ۱۰۰‌هزار تومان از شما می‌گیرند و اگر برای سومین بار برای صدور شناسنامه جدید دست‌به‌کار شوید، این دفعه هزینه پرداختی ۱۵۰‌هزار تومان می‌شود. از مرحله سوم به ‌بعد، هزینه صدور شناسنامه ۳۵۰‌هزار تومان محاسبه می‌شود.
  • داشتن یکی ازمدارکی که در ادامه، ذکر می شود، در خصوص کسانی که شناسنامه ای که قصد تعویض آن را دارند، فاقد عکس است؛ پاسپورت؛ کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی؛ گواهینامه رانندگی؛ کارنامه دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا که دارای عکس است؛ معرفی نامه عکس دار، در خصوص محصلین، از سوی مدرسه ای که در آن، مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکس دار کارکنان دولتی که در آن، مشخصات شناسنامه ای آن ها، ذکر شده است.
  • داشتن تائیدیه نیروی انتظامی، در خصوص افرادی که شناسنامه ای که قصد تعویض آن را دارند، فاقد عکس است و از مدارکی که در مورد قبل گفتیم، برخوردار نیستند.
  • اطلاعات پستی و مدارک مثبت قیومیت یا نمایندگی قانونی، در خصوص افرادی که قیم یا نماینده قانونی آن ها، نسبت به تعویض شناسنامه، اقدام می کند. همچنین، کد ملی پدر و مادری که در قید حیات هستند، همسر و فرزندان و مشخصات عقد نامه فرد متاهل.

 

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد

در مواردی، افراد متاهل، به دلیل جدایی از همسر خود یا فوت همسر، قصد حذف اسم همسر را از شناسنامه خود داشته و برای این هدف، قصد دارند، نسبت به تعویض شناسنامه و یا درخواست صدور شناسنامه المثنی، اقدام کنند.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجردی که صرفا قصد تبدیل شناسنامه قدیم به جدید را دارند:

  • عکس سه در چهار به تعداد سه قطعه (افرادی که علاوه بر تعویض، قصد عکس دار کردن شناسنامه یا تغییر عکس آن را دارند)؛ اصل شناسنامه قدیمی؛ فیش واریز هزینه تعویض شناسنامه؛ کد ملی همسر و فرزندان افراد متاهل؛ کد ملی پدر و مادری که زنده هستند؛ مدارک مثبت سمت و قیومیت (در صورتی که ولی خاص، نماینده قانونی یا قیم، برای تعویض شناسنامه، اقدام می کند)؛ اطلاعات پستی و اطلاعات عقد نامه افراد متاهل؛
  • پاسپورت، کارت معافیت یا پایان خدمت، معرفی نامه عکس دار در خصوص محصلین از سوی مدرسه، کارنامه های عکس دار دوره راهنمایی یا کارت پرسنلی دارای عکس که مشخصات سجلی در آن درج شده(در خصوص افرادی که شناسنامهآن ها، فاقد عکس است)؛ تاییدیه عکس نیروی انتظامی، در خصوص افرادی که از مدارکی نظیر پاسپورت و... در شناسنامه فاقد عکس، برخوردار نیستند.

 

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد مطلقه ای یا بیوه ای که با تعویض شناسنامه و دریافت المثنی یا شناسنامه جدید، قصد حذف اسم همسر یا همسران قبلی را از شناسنامه دارند:

 

علاوه بر تمام مدارک ذکر شده در دو پاراگراف قبل، زنان باکره، باید از حکم دادگاه و گواهی بکارت و مردان و زنان مطلقه و بیوه، باید از سند نکاحیه و طلاق، همچنین، مدارک مثبت ثبت ازدواج جدید در شناسنامه، برخوردار باشند.

در غیر این صورت، حتی در صورت تعویض شناسنامه قدیم به جدید یا صدور المثنی، همچنان نام همسر سابق یا فوت شده، در شناسنامه جدید یا المثنی، قید خواهد شد و این امر، از جمله نکات حقوقی است که افراد باید در خصوص مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد (به واسطه طلاق یا فوت همسر)، مد نظر داشته باشند.

تعویض شناسنامه

 

نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه عبارتند از:

  • از مهم ترین نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد این است که هر فرد، شخصا باید، برای این امر، اقدام کند؛ مگر اینکه وکیل داشته یا محجور باشد که در این صورت، ولی خاص یا قیم یا نماینده قانونی او، با مدارک مثبت این امور، می توانند، برای تعویض شناسنامه محجور، اقدام کنند.
  • از دیگر نکات حقوقی مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل، این است که تنها در صورتی نام همسران سابق در شناسنامه مرد متاهلی که تعدد زوجین دارد یا زن متاهلی که پیش از این مطلقه یا بیوه بوده، نخواهد آمد که سند طلاق و سند ازدواج فعلی خود را ارائه کنند و ازدواج فعلی، در شناسنامه آن ها، ثبت شده باشد.
  • همچنین، از نکات حقوقی مربوط به مدارک تعویض شناسنامه زنان مجرد که پیش از این، سابقه ازدواج داشته و اکنون، به واسطه طلاق یا فوت همسر، مجرد هستند، این است که تنها بعد از ارائه حکم دادگاه و گواهی بکارت، نام همسر سابق، در شناسنامه جدید تعویض شده، نخواهد آمد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۶۱۸۷۰۸:۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
کارت ملی ، شناسنامه ، گواهینامه رانندگی... هر چند سال هم باید عوض شوند با هزینه بالا و زحمت بسیار . چرا؟ در کشورهای دیگر یک گواهینامه رانندگی کافیست. ولی در ایران برای تامین هزینه های بیمورد، مدام مردم را اذیت میکنند
سعید۳۵۹۶۲۱۱۰۸:۴۲:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۱
ما دقیقا از کدوم ویژگی کارت ملی هوشمند استفاده کردیم که قراره از شناسنامه جدیدش استفاده کنیم؟!!
Behzad۳۵۹۶۸۶۱۰۷:۴۵:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
تا الان که از هیچ کدوم یک موردی استفاده نشده
ناشناس۳۵۹۶۲۱۵۰۸:۵۶:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
هر روز تکنولوژی تغییر میکنه و قرار نیست با تغییر تکنولوژی هر روز یک مساله جدید برای مردم درست کنیم.
مراد۳۵۹۶۲۳۰۰۹:۲۱:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
شما نوشته اید هزینه تعویض شناسنامه ۵۰ هزار تومان است، چرا یک دفعه هزینه ۳۳۰ هزار تومان شده؟؟؟؟
ناشناس۳۵۹۶۲۶۳۱۰:۰۳:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
بنظرم بهتر بود میگفتند هر کارت ملی این مبلغ را پرداخت کند و فیش را نگه دارد .
یاس۳۵۹۶۲۶۴۱۰:۰۴:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
ازما برای تعویض شناسنامه ۲۹۰ تومن گرفته اند ،.
ناشناس۳۵۹۶۸۷۹۰۹:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۲
سلام، دوروز پیش رفتم دفتر پیشخوان، ۳۳۰ هزارتومان پرداخت کردم، از رییس اداره ثبت احوال هم پرسیدم، گفتند جدیدا هزینه پست هم ۶۵ هزار تومان اضافه شده است.
محمود نام آور۳۵۹۶۳۲۳۱۰:۵۷:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
ثبت احوال کشور از لحاظ مالی گویا خیلی به پیسی خورده و بدون دلیل و منطق راه پول در آوردن را از جیب مردم تشخیص داده و دلایل بی اصالت و پوچ ارائه داده .
ناشناس۳۵۹۶۳۵۵۱۱:۴۱:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اینهمه مدارک برای تعویض شناسنامه؟ترجیح میدم شناسنامه م قدیمی باشه
ایرج۳۵۹۶۳۵۸۱۱:۴۵:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۱
سلام . هزینه را۵۰هزارتومان نوشتید، ولی ثبت احوال ازما ۱۵۰ هزارتومان برای تعویض نوبت اول شناسنامه گرفتن ‌.
کیانا۳۵۹۶۶۸۰۲۰:۳۴:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
ظاهرا هرکی هرکی هست،همین امروز اقدام کردمو دقیقا۳۰۵۰۰۰ تومان برای مرتبه اول گرفتند
ایرانی۳۵۹۶۳۷۷۱۲:۱۳:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
وقتی بقول خو دتان کارت ملی هوشمند است چه نیازی به شناسنامه است ! یک کارت برای همه کس و همه چیز .
ناشناس۳۵۹۶۳۸۱۱۲:۲۱:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
مشکل اداره ثبت سلایق مختلف مدیران و فشار برای تغییر قبل از فکر کردن و استفاده از متخصصین امر است!!!!!
ناشناس۳۵۹۶۳۸۲۱۲:۲۲:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
کارشون شده معطل کردن مردم و تراشیدن هزینه برای مردم تو این نداری!
حافظی۳۵۹۶۳۹۴۱۲:۵۶:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
فعلا شناسنامه های قدیمی استفاده میشه نیازی به درد سر تعویض آن نمی باشد
ناشناس۳۵۹۶۶۴۵۱۹:۲۴:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
گل گفتی والا .. چون کم دردسر نداره
ناشناس۳۵۹۶۳۹۵۱۲:۵۹:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۱
۳۵۶هزارتومان ازمن گرفتند بعد یکماه گفتند برگشت خورد درخواستتان وبعد ۱۵۰ هزارتومان دوباره گرفتند ازم .
ناشناس۳۵۹۶۴۰۴۱۳:۰۸:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۱
باسلام،درفروردین ماه،درخواست شناسنامه شده،ولی متاسفانه تاالآن،که شهریورماه هست،هنوزچیزی بدستمان نرسیده،چطورپس می گویید،یک هفته ای تحویل داده میشود،
سیدموسی موسوی۳۵۹۶۴۱۶۱۳:۲۳:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
هزینه تعویض شناسنامه همراه باهزینه عکس فتوکپی ها وکارمزدپیشخوان چیزی حدود۵۰۰هزارتومن میشه یک خانواده ۴نفره باید۲میلیون تومن هزینه کنه این باعث میشه مردم از تعویض شناسنامه دست بردارند
رضا۳۵۹۶۴۲۴۱۳:۳۵:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اجرای طرح بدون فکر و کارشناسی..کارت ملی خام ندارید..شناسنامه خام ندارید..هزینه و وقت مردم رو هدر می دید و هیچ کس جوابگو نیست .واقعا متاسفم
ناشناس۳۵۹۶۴۲۷۱۳:۴۴:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۱
من وهمسرم در مرداد ۴۰۳ مدارک دادیم وهر کدوم ۲۹۵ هزار گرفت و۳۰ هزار ثبت کد پستی.وعکس جدید که ۲۰۰ یعنی یه تعویض شناسنانه ۵۰۰ هزار هر نفر اب میخوره.
ناشناس۳۵۹۶۶۸۱۲۰:۳۷:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
دقیقا همینطورهست،بنده هم باهزینه عکس،شسصدهزارتومن هزینه دادم برای هرنفر
ناشناس۳۵۹۶۸۸۲۰۹:۱۰:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
من ۱۰ شهریور رفتم ۳۳۰ هزار تومان برای هر شناسنامه دادم. ظاهرا هر ماه گرانتر میشود.
فروغ۳۵۹۶۴۴۵۱۴:۲۱:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
با این عکسهای اجباری روی شناسنامه یا کارت ملی برخی جوونها میلی به تعویض ندارند باید تدبیری بیاندیشید
ناشناس۳۵۹۶۴۵۸۱۴:۴۲:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
هزینه تعویض از ما ۲۸۰ هزارتومان گرفتن نه ۵۰ هزار تومان
مریم۳۵۹۶۴۵۹۱۴:۴۲:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
کجا ۵۰ تومان هزینه تعویض میگیرن ما که ۳۰۰ تومن دادیم
؟؟؟؟۳۵۹۶۴۶۴۱۴:۴۸:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
الان پنج ماهه که برای تعویض شناسنامه اقدام کردیم هنوز تحویل ندادن و‌به مشکل بانکی برخورد کردیم
مهدی کسنوی یزدی۳۵۹۶۴۸۱۱۵:۱۹:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
با توجه به پیشرفت های الکترونیک و رویکرد نظام در پیشبرد دولت الکترونیک، دقیقا کار شناسنامه چی می تونه باشه، ولی تمام اطلاعات رو میشه روی یک تراشه و یک کارت ذخیره کرد و با یک گوشی و نرم افزار قابل خواندن باشه میشه بگید جز گرفتن پول تعویض ،چه منفعتی داره؟منو یاد دفترچه های پس انداز بانکی سابق می اندازه
ناشناس۳۵۹۶۴۹۴۱۵:۳۹:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۱
من قصد ندارم نه شناسنامه نه کارت ملی رو عوض کنم.توان دویدن وخرج کردن ندارم کلی مهرتوشناسنامم هست که یادگارباید بماند که جوابگو باشید
کدملی همسر من که ۲۵ ساله فوت شده ازکجا بیارم اون موقع نبود این چیژا۳۵۹۶۴۹۶۱۵:۴۳:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
کدملی همسرمو که ۲۵ ساله فوت شده ازکجابیارم
ناشناس۳۵۹۶۴۹۷۱۵:۴۷:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
۱۴۰۳،۲،۱۶ تقاضای تعویض شناسنامه دادم هنوز بدستم نرسیده. چرا این همه اذیت ؟
جاسم عالمی۳۵۹۶۵۰۸۱۶:۰۰:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اول بفکرمعیشت مردم باشید بعدشناسنامه که درحال حذف ضمنآ این روزهاکدملی پدرومادرمسن آوردنش سخت وگاهی غیرممکن بهتراست ازمدارک تقليل ویااین پروژه تعویض حذف وهزینه آنرا به نیازمندان بدهیدتاتقویت کارت ملی
ناشناس۳۵۹۶۵۰۹۱۶:۰۱:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
من ۶۰ سال دارم آیا تعویضش لازمه شناس نامه میگم نه خانمم
ابراهیم۳۵۹۶۵۱۰۱۶:۰۵:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۱
نزدیک به یک ماه هست مدارک تحویل دادیم هنوز خبری از شناسنامه نیست
حسین۳۵۹۶۵۱۸۱۶:۱۶:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
شاید هزینه باارز خارجی حساب بشه مثل ۵۰ دلار یاپوندی
ناصر فرامرزی۳۵۹۶۵۳۴۱۶:۳۶:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اول سازمان ثبت به سوال جواب دهد که زمان تعویض شناسنامه چرا بیشتر از یکسال طول می کشد.دوم اینکه مگر سرعت عملش بیشتر شده که همانند نانوایی عمل کند که بعد از اقدام دراسرع وقت شناسنامه جدید را تحویل دهد.
ناشناس۳۵۹۶۵۵۱۱۶:۵۷:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
وقتی طرح طرح خودتونه چرا از مردم پول میگیرن. این که تز ما نیست. ما با همین شناسنامه های قدیمی سر میکنیم
اسمعیل عظیمی۳۵۹۶۵۵۸۱۷:۰۹:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
بیش از دو ماه میباشد که درخواست شناسنامه جدید را داده ام ولی هنوز به دستم نرسیده علت این که اینگونه طولانی برای صدور شناسنامه هست چیست ؟؟؟ چگونه می‌خواهید چند ده میلیون شناسنامه را عوض کنید؟؟؟؟؟؟
محمد۳۵۹۶۵۷۴۱۷:۴۰:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اصلا تعویض نکنید کارت ملی هوشمند برای همه چیز کافیه
بازنشسته کشوری۳۵۹۶۵۸۳۱۸:۰۰:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
در این وضعیت بد معیشتی ، چرا هزینه تراشی میکنید؟
ایمان۳۵۹۶۵۹۶۱۸:۱۴:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۱۱
میگین هزینه تعویض امثال ۵۰ تومانه درصورتی از من تا حالا ۴۰۰گرفتن ۲ماه هست هنوز شناسنامه دریافت نکردم یعنی ثبت احوال بندرعباس هیچ نظارتی روش نیس همینجور بی دلیل مردم رو تواین گرما اذیت می‌کنند طرف اومده برای شناسنامه فرزندش همش امروز فردا میکنن
علی۳۵۹۶۶۰۷۱۸:۲۲:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
ماشناسنامه قدیمی را تحویل دادیم والان پنج ماه است خبری نیست به ما گفتن یک هفته تا یک ماه طول میکشه که شناسنامه جدید به دستتان برسد من سه ماه است که به هراداره ای زنگ میزنم کسی جوابگو نیست لطفا به مردم دروغ نگویین وشماره تلفن هاییکه توسایت ثبت احوال هستش چرا کسی جواب نمیده این کار توهین به مردم هستش
محمدی۳۵۹۶۶۳۱۱۹:۰۴:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
یه تعویض عادی شناسنامه ۵۰۰ هزینه داره حذف طلاق داشته باشی یا ازدواج قبلی ۵۰۰ دیگه میگیرن حذف پسوند ۴۰۰ و کلا یه تعویض و تغییر ۲میلیون پول دادم
علی کریمی۳۵۹۶۶۳۹۱۹:۱۷:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
هزینه اضافی در شرایط اقتصادی فعلی درست نیست!!!.
مسعود۳۵۹۶۶۴۱۱۹:۲۲:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
با سلام . بنده چندین بار به پیشخون جهت تعویص مراجعه کردم با وجود اینکه در عقد نامه اصلی توضیحات طلاق قید شده واقرلر دریافت مهریه هست ومهر محضر هم داره ودر شناسنامه هم طلاق قید شده میگن باید طلاق نامه داشته باشید وچون همسرم از من وکالت طلاق گرفته بود خودش اقدام به طلاق کردومن مدرکی نداشتم ورفتم به اون محضر میگن باید تقاضای صدور طلاقنامه بدید در صورتی که از قبل دارن ومبلی ۶۵۰۰۰۰ هزارتومان بدید چرا آخه وفتی در عقدنامه وشناسنامه طلاق قید شده قبول نمیکنن آدمو سر میدونن .. .. قابل توجه مسئولان اداره ًثبت احوال وپیروان دولت کمی کارو ساده کنید بد نیستا .. .. ممنون
اکبر۳۵۹۶۶۴۹۱۹:۳۸:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
سه بار رفتیم عوض کنیم میگن جلد نیست به فکر جلدش نبودن فراخوان میزنن
آقاابوالقاسم۳۵۹۶۶۵۴۱۹:۴۵:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
باسلام،،میگم این شناسنامه که فعلااستفاده میشه (جلدقرمز)مشکلش چیه،خودتون صادرکردیدوهزینه اش راهم تقدیم کردیم ،چنانچه مشکل داره چراصادرشده،درضمن ماکه مقصرنیستیم ،پس اگه قضاوت خدایی باشه هیچگونه حقی به گردن ماملت نداریدببریدعوضش کنیدممنون میشیم،درضمن شماکه کارت ملی هوشمنددادیدنیازی به شناسنامه نیست،ترابه وجودتان ووجدانتان هزینه تراشی نکنیدخداراخوش نمیاد
ابراهیم۳۵۹۶۶۹۱۲۱:۱۹:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۱
من ۴۲ سال پیش عقد کردم. عقد نامه گم شده دفتر عقد وجود ندارد. تکليف چیست. از روی شناسنامه نمی شود اطلاعات را وارد کرد؟
ناشناس۳۵۹۶۷۰۳۲۱:۴۷:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
من شناسنامه ام مفقود شده فقط کارت ملی هوشمند دارم چطوری شناسنامه بگیرم همسرمم جداشده مدرکی ندارم چطوری شناسنامه بگیرم؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۹۶۷۱۸۲۲:۰۹:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
سلام من امروز جهت تعویض شناسنامه دخترم که 16 ساله است به پست بانک مراجعه کردم بعد از تشریفات اداری مبلغ 300000 تومان دریافت کردند واقعا سرسام آور است. ۱۴۰۳/۶/۱۱.
مسعود۳۵۹۶۷۱۹۲۲:۱۰:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
آیا عکس کروات دار هم قبوله اگه نیست چرا؟ من شناسنامه جلد قرمزم عکسش کرواتیه ودوست ندارم عوض کنم چکار کنم
ناشناس۳۵۹۶۷۲۶۲۲:۳۱:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
الان شهرستان بروجرد قیمت تعویض شناسمه قدیم به جدید 300000هزار تومان میگیرند
به رنگ آفریدنیا۳۵۹۶۷۳۴۲۲:۵۶:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
وقتی که کارت هوشمند ملی داریم نیازی به شناسنامه نیست هرازگاهی طرح جدیدبیهوده ارائه میدهیدکه هیچ منافعی برای این ملت بلااکشیده ندارن ش کارت ملی وقتی وارد سیستم میشودجدوآبادطرف به نمایش گذاشته میشودنیازی به شناسنامه جدید نیست مردخانواده شرمنده خانواده شده لطفابس کنید
خالقی۳۵۹۶۷۴۰۲۳:۱۴:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
همه مدارکم قدیمی هست. کارت ملی. شناس. پایان خدمت. حالا به مشکل خوردم. کارت عابر بانکم دستگاه خورده. یکیش هم تاریخش گذشته. بانک میگه فقط کارت ملی جدید بیار. برای تعویض سیم کارت به یوسیم هم میگه فقط کارت ملی جدید. مواظب باشید سر شما نیاد
حسن۳۵۹۶۷۴۴۲۳:۱۸:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
ما اصلا شناسنامه نمخوام
ناشناس۳۵۹۶۷۶۵۰۰:۱۵:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
ما که ۳۳۰ هزار تومن برای تعویض دادیم تازه با هزینه عکس حدودا ۴۵۰ شد هنوز هم به دستمون نرسیده
ناشناس۳۵۹۶۷۷۶۰۰:۳۷:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
برج/11/402شناسنامه را دادم برای تعویض العان برج 6/1403 هستش هنوز خبری از شناسنامه نیست
ناشناس۳۵۹۶۷۹۱۰۱:۱۵:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
من که با شناسنامه قدیم ازدواج کردم و بچه دارم شدم و سرکارم نمیرم پس چرا برم ٥٠٠ تومن الکی بدم اون پول میرم خرج بچه هام میکنم لذتشو میبرم
ناشناس۳۵۹۶۸۰۵۰۲:۲۴:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۲
من‌ دو ماه به عید مانده کارت ملی کم‌ سده در خواست کردم یک ماه پیش رفتم تحویل بگیرم‌حاج خانم میگوید بروید سه سال دیگه آماده میشود . حالا شناسنامه هم بدهم‌ برای تعویض امدم سن من بالاست فوت شدم با چه مدرکی من‌را خاکسپاری کنند ضمن‌اینکه قبر هم دارم خانواده من‌ چطور ثابت کنند که این قبر من هست همین سناسنامه ای که داریم خوب هست
مجید۳۵۹۶۸۱۳۰۳:۰۲:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
بنظر می‌رسد که با تعویض هر رییس ثبت احوال ،باید یکبار تمام مدارک ملت با هزینه مردم تعویض شود، تا مردم هم بفهمند که رییس هست و اداره بی صاحب نیست ، حالا مشکلات مردم هم ربطی به رییس نداره ،اینکه هست ...
ناشناس۳۵۹۶۸۱۸۰۳:۳۵:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
به نظرمن تعویض شناسنامه کار اشتباهه مگرحویت ماتعقیر کرده که شناسنامه باید عوض بشه مگرشناسنامه مامشکلی براش پیش امده تعویض بشه اقا دست وردارید ماراواردحاشیه سیاست نکنید که خودسیاست مدارهستم باوجود بی سوادی می تونم هرکسی که تودنیا ادعا داره محکوم کنم ملت راتحت فشارقرارندین خواهشن کشورماتحریم شده فشار روی دولت نگذارید
ناشناس۳۵۹۶۸۲۶۰۵:۴۵:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
وقتی استفاده ای ندارد چرا باید تعویض بشه؟
علی اصغر۳۵۹۶۸۲۷۰۵:۴۷:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
سلام قرار بود کارت ملی جایگزین شناسنامه شود ،چرا هزینه تراشی برای دولت و مردم می شود ،اکنون کپی کارت ملی و شناسنامه را می خواهند که برای تهیه آن باید بین ۸تا ۱۰ هزارتومان هزینه کرد ،در عصر ارتباطات،چرا برای هر کاری عکس و کپی داد ،این موارد کی باید حل شود
محمد رضا۳۵۹۶۸۲۸۰۵:۵۹:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
همون شناسنامه جلد قرمز جاش امنه
نرگس صادقی۳۵۹۶۸۴۳۰۶:۴۸:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۲
درود و عرض ادب، طبق نظرات دوستان چه دلیای داره واقعا با این اوضاع فقر مالی با 150 شروع میشه ولی 500 باید هزینه کنی چرا به هر دلیلی از پول قبض گرفته آبونمان از پول برق بیشتر میشه واسه من، واقعا عجیبه یکم به فکر پیشرفت ملت باشید
ناشناس۳۵۹۶۸۷۷۰۹:۰۰:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
وقتی قرار است فقط کارت ملی مورد استفاده گردد دیگر چرا شناسنامه تعویض میشود .
ناشناس۳۵۹۶۹۷۳۱۲:۰۱:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۲
تحمیل هزینه کمر شکن برای اکثریت مردم فقیر دور از عدالت است هزینه ۵۰ هزار تومان‌ را ۵۰۰هزار تومان میگیرند چرا ؟از حق مردم دفاع نمیشود؟ و و
ناشناس۳۵۹۷۰۱۵۱۳:۳۳:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
اصلا برای همه کارها از کارت ملی استفاده میشود دیگه چه نیازی به شناسنامه هست که بخواهیم برای تعویض آن این همه سختی بکشیم.
2355676۳۵۹۷۰۱۶۱۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۲
الان میگه تعویض کردن شناسنامه کاری نداره. وقتی میخای برای انجام بدی اینقدرپاست میدن اینورواونوردیگه ازخودت زده میشی
ناشناس۳۵۹۷۰۴۲۱۴:۳۸:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۲
رفتم گفتم شناسناممو جدید کنم اسم خانمم ک طلاق گرفتم نمیاد اسمش تو شناسنامم؟گواهی طلاق هم بهشون دادم. گفتن نه. شناسنامه جدیدم اومد، میبینم اسمش هس تو شناسنامه جدیدم.۲۶۰ تومن هم گرفتن
احمد۳۵۹۷۰۵۶۱۵:۰۷:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۲
باسلام اگر یکی از فرزندان نیست واز او هیچ خبری نیست مادر باید چه کار کند تا شناسنامه قدیم جدید کند
جواد غلامی۳۵۹۷۰۶۸۱۵:۳۱:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
می‌ترسیم 5سال بعد شناسنامه دستمون برسه
سلمان۳۵۹۷۰۷۳۱۵:۳۹:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
سلام ما باید برای گرفتن یه فرم و فیش واریزی باید 170کیلومتر بریم تا شهرستان و بعدش بیاییم پایگاه انتظامی که هوویتمون تایید بشه بعد دوباره باید برگردیم همون شهرستان که کارای دیگه اشو برامون انجام بدن چرا ما باید انقدر گرفتاری بکشیم خب تایید هویتو بزارین همون شهرستان یا ثبت احوال رو بیارین اینجا که ما انقدر گرفتاری نکشیم
ناشناس۳۵۹۷۰۸۴۱۵:۴۹:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
این هزینه ها که میگید فقط در حد حرفه،دفاتر پیشخوان در همه موارد نرخ خودشونو میزارن،هرکس هم بخواد پیگیری کنه باید چند برابر هزینه پرداخت کنه و کلی هم از کار و زندگی بیفته،نمیدونم چرا از این دفاتر بازرسی نمیشه.
مهدی۳۵۹۷۰۸۷۱۵:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
خدا پدر تونو بیامرزه از من ۷۶۰ تومان درخواست کردن که واقعا سخت بود بدم چرا دولت هر وقتی بوجه کم میاره رجوع میکنه به جیب مردم بیچاره خواهش دارم از دولت پزشکیان یه راه چاره ای بیندیشن تا مردم کمتر الاف بشن وکمتر هزینه بدن
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. زنگِ زور!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

      2. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

      3. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

      4. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

      5. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

      6. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

      7. احتمال ۷ ساله شدن شورای ششم چقدر است؟

      8. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

      9. موحد: به سمت رفع فیلترینگ برویم

      10.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

      11. دیوان عدالت حکم ابطال محدودیت سنی را در پذیرش دانشگاه فرهنگیان اجرا کند

      12. بابایی:مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم رسمی افزایش یابد

      13. مهلت ۷۲ ساعته دادستانی تهران برای اعلام اسامی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس با مدرک جعلی

      14. سهم افغانی‌ها از نان یارانه‌ای در بردسیر؛ فقط سه نانوایی/ توضیح دادستان درباره بنر جنجالی  

      15. چمران: درخواستی از شهرداری برای جایگزینی کارگران ایرانی با اتباع نداشته‌ایم

      16. دستور اژه‌ای به دادستان کل برای بررسی پرداخت وام به اعضای هیئت مدیره بورس

      17. صدور حکم اعدام برای راننده اسنپ متجاوز به کودک ۱۲ ساله در یزد

      18. زمان‌بندی پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان اعلام شد

      19. چه تعداد ملک قولنامه ای در کشور وجود دارد؟!

      20. دادستان کل کشور: کسی که تمرد می‌کند، حق کتک زدن او را نداریم

      21. توضیحات کنکوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

      آخرین عناوین