پیگرد قانونی در انتظار معلم بلاگرها

  4030611006

معلم بلاگرهایی که پای حریم خصوصی دانش‌آموزان را به فضای مجازی باز کرده‌اند با تصویب یک قانون به زودی تعیین و تکلیف می‌شوند.

«ترک تحصیل کردم.حتی جرات نداشتم از خونه بیام بیرون، می‌خواستم خودم رو بکشم.» این جملات بیژن دانش‌آموز تنکابنی است که معلمش سر کلاس درس از او فیلم گرفت و پخش کرد. موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، شنبه در گفت‌و گو با ایسنا خبرداده است که تعیین تکلیف معلم بلاگرها روی میز شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد و قانون ماده واحده این موضوع پس از بررسی و اصلاح، تصویب و ابلاغ می‌شود.
 
 
۳ ماه پیش ‌به منظور استفاده صحیح از فضای مجازی و حل معظل معلم بلاگرها، به درخواست برخی از اولیا و به دستور وزیر سابق آموزش و پرورش قانون ماده‌واحده حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان تنظیم شد.
 
 
طبق این ماده کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی دانش آموزان شود و از طریق صوت، کلیپ، تصویر، عکس، چیزهایی را منتشر کند که به نوعی به شرایط روحی و روانی دانش آموز صدمه بزند. این کار ممنوع است و اگر مشاهده شود، افراد به مراجع قانونی معرفی خواهند شد و باید پاسخگو باشند.
 
 
کارشناسان آموزشی معتقدند اگرچه برخی معلم بلاگرها با سواستفاده از دانش‌آموزان تعداد قابل توجهی دنبال‌کننده جذب و اقدام به تبلیغات و درآمدزایی کرده‌اند اما برخی از معلم‌بلاگرها نیز با خلاقیت و با حفظ چارچوب شیوه‌های نوینی در آموزش ایجاد کرده‌اند.
 
 
کارشناس حوزه آموزش و پرورش ابراهیم سحرخیز  معتقد است که باید به شکل مورد به مورد تصمیم‌گیری و برخورد کرد. «اینکه به‌صورت کلی فعالیت معلم بلاگرها را ممنوع کنیم، باتوجه به فعالیت مفید برخی از معلم‌ها در فضای مجازی  رویه درست و سنجیده‌ای نیست.» کارشناس دیگر آموزش و مرورش موسی‌الرضا کفاش نیز معتقد است که حضور معلمان در فضای مجازی یک تیغ دولبه است و تصویب یک ماده واحده «قرار نیست اجازه فعالیت صحیح معلمان که باعث ارتقای سطح آموزشی می‌شود را از بین ببرد. »
 
 
کارشناس نظام آموزشی نرگس ملک‌زاده راهکار حل معظل‌های ایجاد شده را تهیه دستورالعمل و بخشنامه‌ و چارچوب فعالیت بلاگری در کلاس درس می‌داند و می‌گوید که برای چنین فضای نیز باید دستورالعملی وجود داشته باشد و در هنگام عدم رعایت هنجارها و موازین اخلاقی، اقدامات قانونی لازم در دستور کار قرار گیرد. به طوری که معلم‌هایی که خارج از ساعت کلاس و با رعایت چارچوب‌ها در راستای آموزش بهتر فعالیت می‌کنند تشویق شوند و معلمانی که از فضای کلاس و دانش‌آموزان سواستفاده می‌کنند توبیخ شوند.