بهترین تغذیه مدرسه برای دانش آموزان + لیست کاربردی

  4030613062

بهترین تغذیه مدرسه برای دانش آموزان شامل ترکیبی از انواع مواد پروتئینی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات است.

بهترین تغذیه مدرسه برای دانش آموزان + لیست کاربردی

به مناسبت فرا رسیدن سال نو تحصیلی و بازگشایی مدارس در این مطلب از الف قصد داریم بهترین تغذیه مدرسه برای دانش‌آموزان را معرفی کنیم. قطعا شما هم نگران فرزند خود هستید که در مدرسه و در زنگ تفریح چه می خورد و چه می نوشد! شما هم می خواهید بهترین تغذیه مدرسه کودکان را برای آن ها داشته باشید.

تغذیه مدرسه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌های سالم و میان‌وعده‌های مقوی در مدرسه، بر میزان یادگیری دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد. انتخاب میان وعده سالم برای دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. در طول روز، میان وعده‌ها به عنوان وعده‌هایی که بین وعده‌های اصلی غذایی مصرف می‌شوند، نقش مهمی در تأمین انرژی و مواد مغذی برای دانش آموزان دارند.

به گفته سرویس ملی سلامت انگلستان (NHS)، ظرف غذای کودک شما باید شامل این موارد باشد:

  • غذاهای نشاسته ای مانند نان، برنج، سیب‌زمینی یا پاستا
  • غذاهای پروتئینی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ یا لوبیا
  • یک ماده لبنی مانند پنیر یا ماست
  • سبزیجات یا سالاد و یک واحد میوه

رعایت این نکته زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که فرزندتان وعده ناهار را در مدرسه (یا مهد) بگذراند. بسیاری از والدین به این نکته آگاه هستند اما نمی‌دانند چگونه باید کودک خود را به خوردن این غذاها تشویق کنند یا چطور تغذیه مدرسه شامل تمام این موارد را بسته‌بندی و آماده کنند که برای فرزندشان جذابیت داشته باشد. 

تنقلات و خوراکی‌هایی که در کیف دانش‌آموزان به عنوان میان‌ وعده مدرسه برای زنگ تفریح می‌گذارید، بهتر است ترکیبی از انواع مواد پروتئینی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات باشند. این را هم در نظر داشته باشید که بیشتر بچه‌ها تعداد وعده‌های توصیه شده برای خوردن غلات، میوه‌ها و سبزیجات را رعایت نمی‌کنند ولی بدنشان به ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در این مواد غذایی نیاز دارد.

همچنین خوردن میوه و سبزیجات از همان دوران کودکی، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و فشارخون در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. این موضوع به دلیل وجود فیبر، ویتامین‌های آ و ث در این خوراکی های مفید برای مدرسه است.

علاوه بر این، مواد پروتئینی انرژی کودک را در ساعات حضور در مدرسه بالا نگه می‌دارند. سرو کردن میوه‌ها هم به صورت تازه (در صورت تکه‌ تکه کردن آنها)، هر چند گاهی اوقات چالش‌هایی به همراه دارد و مثلا میوه‌ها ممکن است تیره یا زود پژمرده شوند ولی باز هم نسبت به خوراکی‌های غیرمجاز در مدرسه و تنقلات مصنوعی، فواید بیشتری دارند و در ضمن مقرون‌ به صرفه‌تر هم هستند.

 

شیر شکلاتی خانگی

بدون شک این نوشیدنی مغذی شگفت‌آور مورد استقبال اکثر نوجوانان قرار می‌گیرد! شیر گاو دارای ۸ گرم پروتئین فوق‌العاده در هر وعده است و کربوهیدرات‌ها و چربی آن به نوجوانان کمک می‌کند تا انرژی لازم برای گذراندن چندین ساعت تا زمان شام را به او بدهد. برای نوجوانان مبتلا به آلرژی یا دارای سندروم عدم تحمل لبنیات، به دنبال شیر سویا یا سایر شیرهای گیاهی با پروتئین بالا باشید.

 

لقمه و ساندویچ خانگی

برای انتخاب یک میان وعده سالم در مدرسه هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه یک ساندویچ سالم، مقوی و مفید باشد.

درست کردن یک ساندویچ به همراه انواع مواد پروتئینی مثل گوشت مرغ پخته و سبزیجات پخته مثل نخودفرنگی، گل کلم، بروکلی و هویج یک لقمه خوشمزه برای مدرسه است. با این کار تنوع سبزیجات بالا می‌رود و بچه‌ها از طعم‌های بیشتری لذت می‌برند.

به عنوان آموزش لقمه خوشمزه برای مدرسه پیشنهاد ما به شما این موارد است:

  • ساندویچ مرغ
  •  ساندویچ سالاد الویه
  •  ساندویچ نان و پنیر و گردو
  • لقمه نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی
  • ساندویچ کره با عسل یا مربا
  • ساندویچ کره بادام زمینی و شکلات
  • ساندویچ تخم مرغ آبپز
  • ساندویچ تن ماهی
  • ساندویچ حلوا شکری
  • ساندویچ ماکارانی
  • ساندویچ کتلت یا کوکو

ساندویچ مرغ

 

میوه

از میان میوه‌های مفید برای میان وعده مدرسه و مصرف در زنگ‌های تفریح و استراحت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیب
  • زردآلو
  • موز
  •  تمشک
  • گیلاس
  • نارنگی
  • گریپ فروت
  • انگور
  • کیوی
  • انبه
  • شلیل
  • پرتقال
  • هلو
  • گلابی
  •  آناناس
  •  آلو
  •  توت فرنگی
  • نارنگی

این میوه‌ها را می‌توانید به صورت درسته برای میان وعده زنگ تفریح دانش آموز در ظرف غذای مدرسه بگذارید.

میوه

 

میوه‌های خشک شده

مثل کشمش، زردآلو، انجیر، سیب، زغال اخته، آناناس و … که قند کمی دارند یا در تهیه آن‌ها از افزود‌نی‌ها استفاده نشده است، انتخاب‌های خوبی به عنوان میان وعده مدرسه به شمار می‌روند.

میوه خشک

 

پاپ کورن

پاپ کورن هم یک میان وعده مفید برای مدرسه است. ذرت بو داده را از نمونه‌های کم چرب انتخاب کنید. مثلا پاپ کورن خانگی که با اسپری روغن و اضافه کردن پنیر پارمسان، پودر سیر یا سایر ادویه‌های غیر نمکی، مزه‌دار شده‌ است یک میان وعده مناسب برای مدرسه است.

پاپ کورن

 

انواع مغزها و آجیل

مغز آجیل انتخاب سالمی از میان خوراکی های مفید در مدرسه است، اما از آن جایی که آجیل کالری متراکم دارد، بهتر است آنها را همراه با یک میان وعده دیگر مانند میوه سرو کنید. یک مشت کوچک آجیل با چند تکه میوه یک وعده غذایی مناسب برای میان وعده مدرسه است. بادام زمینی، پسته، بادام، گردو، بادام هندی، نخود برشته یا آجیل سویا از جمله میان‌ وعده‌های مناسب برای دانش‌ آموزان هستند.

آجیل

 

توپک خرمایی انرژی‌زا

این توپ‌های کوچک خرمایی سرشار ار انرژی و قند طبیعی هستند و هم ظاهری مانند یک شکلات لوکس و جذاب دارند. می‌دانید که کودکان عاشق رنگ‌ها و مدل‌های فانتزی هستند. پس برای هیجان‌انگیز‌تر شدن ماجرا، روی آنها را با کمی ترافل رنگی تزئین کنید.

 

چند نکته برای تهیه غذای مدرسه کودکان

از قبل آماده شوید

بسته به دستور غذا، سعی کنید تا آنجایی که می‌توانید از شب قبل خوراکی را آماده کنید تا صبح‌ها راحت‌تر باشید و کارتان عجله‌ای نشود. با اینکه بعضی از غذاها باید تازه باشند، ولی مثلا صبح زمان خوبی برای خرد کردن سبزیجات ساندویچ نیست. بنابراین، می‌توانید تمام مواد آماده شده را در ظروف دربسته و از شب قبل در یخچال نگهداری کنید.

 

بچه‌های خود را در آشپزی مشارکت دهید

بچه‌ها مشارکت را دوست دارند، مخصوصا اگر به آنها نشان دهید که کمک و اظهار نظر آنها بسیار مفید است. مطمئن باشید اگر فرزندتان در درست کردن خوراکی مدرسه خود شریک شود، حتما به خاطر شور و شوق هم که شده این غذا را در مدرسه می‌خورد تا ببیند که چه مزه‌ای شده است. نیازی نیست از بچه‌ها بخواهید که بخش سخت را بر عهده بگیرند. حتی کارهایی مثل شستن میوه‌ها و مخلوط کردن مواد اولیه نیز برای آنها جذاب است.  

 

از ظرف غذای زیبا و تزئینات جذاب غافل نشوید

درست است که بخش بزرگ کار به طعم و مزه غذا مربوط می‌شود، ولی جذابیت ظاهری آن را دست کم نگیرید. بنا به سن دانش‌آموز، می‌توانید از ظروف طرح‌دار و عروسکی استفاده کنید. ظرف را بر اساس رنگ مورد علاقه او بخرید و نهایتا با توجه به نوع غذا، روی آن را کمی تزئین کنید. حتی پیشنهاد می‌شود که هنگام تهیه ظرف نظر فرزند خود را بپرسید و از او بخواهید طرح مورد علاقه خود را انتخاب کند. در این صورت احتمالا ذوق بیشتری برای خوردن خوراکی مدرسه خود دارد.

 

غذای کم دردسر و بدون احتمال کثیف‌کاری را انتخاب کنید

نهایتا فراموش نکنید که شما باید هر روز به فکر خوراکی و صبحانه برای مدرسه فرزندتان باشید. اگر هر روز غذاهای سخت و پر دردسر درست کنید، مطئنا خسته می‌شوید و بعد از مدتی دوباره به سراغ خوراکی‌های ناسالم و آماده می‌روید. پس در هفته فقط یکی دو بار خوراکی خاص‌تر درست کنید و بقیه روزها غذایی مقوی ولی جمع و جورتر بپزید. در ضمن یادتان باشید که بچه‌ها به اندازه کافی جنب و جوش دارند و شما نیز نباید غذایی درست کنید که باعث کثیف شدن لباس، کیف و صندلی آنها شود. درحد امکان از مایعات دوری کنید و در صورت استفاده آنها را طوری قرار دهید که در داخل کیف نریزند.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  12. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  13. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  15. زنگِ زور!

  16. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  17. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  18. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  21. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  22. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  25. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

آخرین عناوین