زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  4030617045 ۲۰ نظر، ۲۷ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ایران آبشار های بسیار زیادی وجود دارد که به نظر بسیاری از افراد زیباترین آبشار ایران آبشار بیشه خرم آباد است.

زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

در این روزهای آخر تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی جدید بسیاری از خانواده ها قصد سفر دارند. در این مطلب از الف قصد داریم یکی از طبیعت های چشم نواز و زیبای ایران که در استان لرستان و در شهر خرم آباد واقع شده است را معرفی کنیم.

استان لرستان را بیشتر بشناسیم

 استان لرستان از استان‌های غربی ایران است. این استان ۲۹۳۰۸ کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت می‌باشد. خرم‌آباد مرکز استان است. لرستان سرزمینی کوهستانی است و غیر از چند دشت محدود، سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده‌است.

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی این منطقه یکی از نخستین سکونتگاه‌های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان‌شناسی زیادی برخوردار است. لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده‌است. این ۴ بخش اصلی عبارتند از پیش از تاریخ، تاریخی و لرستان، دوران اسلامی، مهر و سکه. استان لرستان سومین استان پرآب کشور است و ۱۲ درصد آبهای کشور را در اختیار دارد.

آب و هوای این استان متنوع است و تنوع آب و هوا در آن از شمال شرق به جنوب غرب کاملاً مشهود است. لرستان از شمال با استان‌های همدان و مرکزی، از شرق با استان اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با استان‌های کرمانشاه و ایلام همسایه است. همچنین این استان از طریق باریکه‌ای در سمت جنوب شرقی دارای مرز بسیار کوتاهی با استان چهارمحال و بختیاریاست. لرستان ۳۶۳٫۰۱ کیلومتر از تهران فاصله دارد.

خرم آباد مرکز استان لرستان

 اگر به شهر خرم آباد سفر کنید با خود فکر می کنید من چرا قبلا به این شهر سفر نکرده بودم. زمانی که حرف از مسافرت می شود شاید اولین جیزی که به ذهن شمامیرسد مخصوصا اگر ساکن تهران باشید سفر به شمال ایران است ولی فقط با 5 ساعت رانندگی از تهران میتوانید به شهر زیبای خرم اباد برسید و با دیدن این همه زیبایی شگفت زده شوید. 

 خرم آباد کاملا برازنده این شهر است شهر و یک آبادی خرم و سرسبز و با مردمانی خرم و مهربان. در جامعه خبری تحلیلی الف پیشنهاد میکنیم حتمااز این شهر دیدن کنیدو از زیباییهای این شهر لذت ببرید.

 جاذبه های خرم آباد

خرم آباد جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد.

 قلعه فلک الافلاک

 خرم آباد را با نام قلعه فلک الافلاک می‌شناسند. این جاذبه مهم و محبوب خرم آباد که با نام‌های دژ شاپور یا قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود، در واقع جلوه‌ای از تاریخ کهن این شهر است. این قلعه از دوران ایران باستان به یادگار مانده و در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است. به دلیل آب‌و‌هوای مناسب و وجود چشمه‌ها، رودها و طبیعت سرسبز، خرم آباد در تمام دوران تاریخ، مورد توجه پادشاهان قرار می‌گرفت.

قلعه فلک الافلاک محل زندگی بسیاری از حکمرانان حکومت‌های مختلف مانند ساسانیان، آل بویه، صفویان و قاجاریان بود. این قلعه، برفراز تپه‌ای باستانی قرار دارد و قدمتش به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. مصالح به‌کار رفته در این قلعه، سنگ، آجر، خشت و آهک و گچ است. فلک‌الافلاک اکنون خانه موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خرم آباد است و به عنوان یک اثر مهم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.معمولا در تور داخلی خرم آباد از این جاذبه مهم بازدید می‌کنند.

 آدرس قلعه فلک‌الافلاک: استان لرستان، خرم آباد، خیابان دوازده برجی (خیابان امام)

ساعت کاری قلعه فلک‌الافلاک: 8:00 صبح تا 7:00 بعدازظهر

قلعه فلک الافلاک

پل شاپوری (پل شکسته)

پل شاپوری خرم آباد متعلق به دوره ساسانیان و یکی از جاهای دیدنی خرم آباد لرستان است. این پل که با نام طاق پیل اشکه‌سه نیز شناخته می‌شود، یک پل سنگی است که در ضلع جنوبی قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد. با اینکه از نظر گردشگری به این پل توجه کمی شده، اما هنوز هم 5 چشمه طاق از حدود 28 چشمه طاق آن باقی مانده است. سنگ، ملاط گچ و ساروج از مصالحی هستند که در ساخت این پل استفاده شده است. در ساخت چشمه طاق‌ها نیز قلوه سنگ‌‌های رودخانه به کاربرده شده‌اند. این پل، یکی دیگر از جاذبه های خرم آباد است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 آدرس پل شاپوری: لرستان، خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک، جنوب شهر خرم آباد

پل شکسته

حمام گپ | یک میراث ملی

حمام گپ یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های تاریخی ایران است که در دوران صفوی ساخته شده و در دوران قاجار توسعه یافته است. این حمام به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد در محله گپ قرار دارد و دارای معماری زیبا و منحصر‌به‌فردی است. این حمام قدیمی، دارای سقف‌های گنبدی‌شکل با روزنه‌های نورگیر، ستون‌ها و تزیینات گچ‌بری، حوضچه‌ها و آبگیر‌های سنگین، کاشی‌کاری هندسی و رنگین، سرویس‌های بهداشتی و لباسشویی است. حمام گپ به‌عنوان یک میراث فرهنگی ملی ایران ثبت شده و همچنان در حال استفاده است.

آبشار نوژیان | به بلندای آسمان

آبشارها از معروفترین جاهای دیدنی لرستان هستند. آبشار نوژیان یک آبشار زیبا و بلند است که در فاصله ۱۴ کیلومتری بعد از پلیس راه در جاده کمربندی خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار از رودخانه نوژین سرچشمه می‌گیرد و به عمق دره می‌ریزد. آبشار دیدنی نوژیان نیز به‌عنوان یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد به شمار می‌رود. این آبشار دیدنی، دارای سطوح مختلف است که هر کدام به شیوه خود جذاب و گیرا هستند. در کنار آبشار نوژین، پارک جنگلی وجود دارد که محل مناسبی برای پیک‌نیک شماست.

خب می‌خواهیم ماجرای اسم آبشار نوژیان از جاهای دیدنی خرم آباد را بگوییم که چرا اصلا به این آبشار، نوژیان می‌گویند. اسم نوژیان به عوض‌شدن پهنای آبشار ربط دارد چون عرض این آبشار در فصل پرباران زیاد و در فصل‌های کم‌باران کم می‌شود؛ این تغییر شکل برای آبشار را یک‌جور زنده‌بودن می‌دانند یعنی ساکن و راکد نیست به همین خاطر به این آبشار نوژیان می‌گویند که به معنی آبشار زنده است.

پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد | کوه مخملی

مخمل‌کوه یا همان کوه مخملی، رشته‌کوهی چشم‌نواز و پرطرفدار به وسعت ۲۹۰۰ متر است که در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان در غرب ایران قرار دارد. این منطقه زیبا در شمال خرم‌آباد در دره مخمل‌کوه واقع شده است و به دلیل فراوانی سنگ‌ها و گل‌های کوچک در مسیر، به همین عنوان نامیده می‌شود.

این رشته‌کوه به‌عنوان بخشی از دره خیدالو، بخشی از شهر خرم‌آباد را در دامنه آن قرار داده است. مخمل‌کوه دارای بافتی رسوبی است و بیشتر آن را خزه و گلسنگ پوشانده است. با شروع فصل بارندگی، خزه‌ها در قسمت‌هایی از کوه‌ها که آفتاب کمتری دارند، رشد می‌کنند و به بافتی سبز و مخملی سیاه تبدیل می‌شوند.

برای دیدن یکی از جاهای دیدنی خرم آباد که به طبیعتی مخمل‌گونه و درختان باعظمت بلوط آراسته شده، به پارک جنگلی مخمل‌کوه بروید. طبیعت مخملی این پارک به خاطر وجود گلسنگ‌هایی است که روی کوه‌ها روییده‌اند.

پارک جنگلی مخمل کوه

آبشار گریت | هفت چشمه

آبشار گریت که در روستایی به همین نام واقع شده است، در ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد در امتداد درختان انبوه بلوط بلند، زالزالک و انگورهای در‌هم‌پیچیده جریان دارد. این آبشار یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد در استان لرستان است و به دلیل وجود مناظر بکر و کمتر‌دیده‌شده خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آبشار گریت با ارتفاع ۱۵ و عرض ۱۷ متر، هم با ماشین و هم به‌صورت پیاده قابل دسترسی است.

به این آبشار که یکی از آبشارهای معروف لرستان است، در زبان محلی هفت‌چشمه هم می‌گویند. این آبشار، با پوشش گیاهی، گیاهان انبوه و گل‌های دوست‌داشتنی احاطه شده است. این منطقه که دارای زمستان‌های سرد و برفی و بهار و تابستان معتدل و خنک است، برای اینکه با دوستان یا خانواده به آنجا بروید و در مکان‌های کمپینگ چادر بزنید، بسیار مناسب است؛ اینگونه می‌توانید چند ساعت استراحتی بی‌دغدغه را سپری کنید.

آبشار گریت خرم آباد

رصدخانه کاسین خرم آباد

رصدخانه کاسین یکی از جاهای تفریحی خرم آباد است که در بام این شهر و بالای کوه مدبه قرار دارد. این رصدخانه در سال 1393 تاسیس شد و در آن زمان لقب مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه را از آن خود کرد. این رصدخانه به صورت تخصصی فعالیت نمی‌کند و به همین دلیل تمام افراد از کودکان تا بزرگسالان می‌توانند وارد آن شوند و از دنیای ستارگان و کهکشان‌ها لذت ببرند.

فعالیت‌های مختلفی در این رصدخانه انجام می‌شود که برای ساعاتی گردشگران این شهر را سرگرم کند. اجزای تشکیل دهنده این رصدخانه گنبد الکترومکانیکی، تلسکوپ رویت هلال، تلسکوپ ثبت داده‌های خورشیدی، دوربین و مانیتورهای نمایشی، رستوران گردان، کافی‌شاپ، سایت فناوری رباتیک، آسمان‌نما، سالن تئاتر و همایش است. اگر به علم نجوم علاقه‌مندید، این رصدخانه می‌تواند یک مکان تفریحی عالی برای شما باشد.

 آدرس رصدخانه کاسین: خرم آباد، خیابان شریعتی، بام شهر خرم آباد

آبشار بیشه

در جاده ای که به آبشار بیشه میرسد را تا حدودی به جاده چالوس تشبیه کرد جاده ای با پیج های زیبا و کوههایی زیباتر که بسیار چشم نواز هستند. خوبی موقعیت مکانی آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم آباد این است که از تهران علاوه بر ماشین با قطار هم می‌توانید به این آبشار برسید. مسیر راه‌آهن تهران خوزستان با آن مسیر زیبای کوهستانیش که از بین کوه‌های زاگرس می‌گذرد، شما را به آبشار بیشه می‌رساند.

ایستگاه بیشه نام ایستگاهی است که برای رفتن به آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم آباد باید از آن پیاده شوید. مسیر ایستگاه بیشه تا آبشار را حیف است بی‌توجه رد کنید چون با درخت و چشمه‌های مختلف زیبا پر شده است. برای رفتن به آبشار بیشه با ماشین از تهران باید از خرم‌آباد به سمت دورود بروید و حدود ۳۰ کیلومتر را طی کنید تا به آبشار برسید.

چیزی که شما را برای رفتن به آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم آباد دل‌گرم می‌کند امکانات رفاهی این آبشار مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی و اقامتگاه است و مثل بقیه آبشارهای لرستان بی‌امکانات نیست. اقامتگاه‌های آبشار بیشه به صورت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستای بیشه و اقامتگاه‌های چوبی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن بیشه وجود دارند.

آبشار بیشهآبشار بیشه


بهترین زمان سفر به خرم‌آباد چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به خرم‌آباد، فصل بهار و تابستان است؛ زمانی که روزها هوا معتدل است و در شب، خنکای دلپذیری پیدا می‌کند.

بهترین جاهای دیدنی خرم آباد کدامند؟

آبشار بیشه، دریاچه کوهسر، جنگل‌های سرسبز خرم‌آباد، دره بیدی، پارک ملی گله‌نگ و آبشار گوگد از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌آیند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۰۱۴۸۱۰:۲۹:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
من چند سال پیش رفتم ابشار بیشه آنقدر زباله و لفاف پفک و چیپس و اب معدنیو ... از همه جای آبشار اویزان شده که متحیر می شوید.
فریده۳۶۰۰۱۸۹۱۱:۳۷:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آبشاربیشه مال درودهست خرم آبادنیست
محمد۳۶۰۰۲۳۳۱۲:۲۲:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
بعیده این آبشار زیباترین آبشار ایران باشه. اوضاع خوبی اصلا نداره. آب بسیار محدود. ساخت و ساز اطرافش و تخریب طبیعی که در اطرافش شده اصلا آبشاری نذاشته.
مهر۳۶۰۰۲۵۳۱۲:۴۸:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
سلام. در معرفی اماکن خیلی اشتباه وجود داره بیشه ماله دورود هست نه خرم آباد دره خایدالو و بعضی اسامی اشتباه درج شده
مانیا۳۶۰۰۲۹۱۱۳:۳۶:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آبشار بیشه واسه شهرستان دورود هست!
ناشناس۳۶۰۰۳۰۹۱۴:۰۸:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
این آبشار جزو جاذبه های دیدنی شهرستان دورود هست
ناشناس۳۶۰۰۳۳۹۱۴:۴۵:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
تابوده وبوده بیشه روبه اسم دورود میشناسن نه خرم اباد .
آرمان۳۶۰۰۳۶۵۱۵:۱۷:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۸
فقط حیف که آبشار رو پر از آشغال کردند و هیچکس هم رسیدگی نمی کنه
امیرمهدی۳۶۰۰۳۹۶۱۵:۴۲:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
دورود پایتخت طبیعت ایران
میثم باجلان۳۶۰۰۴۲۷۱۶:۲۴:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۸
از لحاظ پیمایش و دسترسی دورود به آبشار بیشه چه مسیر راه آهن و چه مسیر ماشین رو در برابر مسیر طولانی خرم آباد به آبشار اصلا قابل مقایسه نیست.
ناشناس۳۶۰۰۵۰۱۱۷:۵۰:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آبشار زیبای بیشه بنام دورود می‌باشد
ناشناس۳۶۰۰۵۶۰۲۰:۳۸:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۸
بهترین و زیباترین آبشار ایران آبشار شوی تله زنگ می باشد
ALI۳۶۰۰۵۶۷۲۰:۵۳:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۸
از زمانهای قدیم مردم این آبشار را بانام دورود شناخته ونامی از شهر دیگری نبوده ولی دوسه ساله که دارن میگن آبشار خرم آباد ؟؟؟؟
ناشناس۳۶۰۰۵۸۶۲۱:۲۹:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آبشاربیشه متعلق به شهرستان دورود هستش و اینکه با قطار خیلی راحتتر به آبشار دسترسی هست
حمید میر۳۶۰۰۵۹۰۲۱:۳۹:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۸
خرم آباد واقعا زیباست، پیشنهاد میکنم حتما تشریف ببرید و ازاین زیباییها دیدن کنید، خاطرات خیلی خوبی براتون میشه
ناشناس۳۶۰۰۶۲۳۲۲:۲۸:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۸
ممنون از زحمات شما لرستان دسته گلی زیبا تقدیم به همه ایرانیان عزیز
گل رز۳۶۰۰۶۳۴۲۳:۱۳:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آبشار بیشه ازگذشته تا الان مربوط به شهرستان دورود بوده وهست بهتر است مسولین فکر حل مشکلات جوانان واشتغال وکسب بودجه برای شکوفایی شهرهای استان باشند تا اینکه نقاط دیدنی و تفرجگاه دیگر شهرهای استان رو به اسم خرم آباد به دیگران معرفی نمایند
مصطفی۳۶۰۰۶۵۰۲۳:۴۷:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۸
آبشار بسیار زیبای بیشه شهرستان دورود واقع در روستای تله زنگ تابع شهرستان دورود
مهدی۳۶۰۰۶۶۳۰۰:۱۵:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۹
از سمت دورود زیر نیم ساعت فاصلش ولی از خرم‌آباد نزدیک دو ساعت
سوگند۳۶۰۰۶۷۳۰۰:۴۱:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۹
پایتخت طبیعت ایران لرستان عاشق استان لرستان هستم خیلی خوب است
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. وقاحت غربی!

  4.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  5. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  13. زنگِ زور!

  14. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  15. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  16. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  17. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  21. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  3. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  4. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  5. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

  6. احتمال ۷ ساله شدن شورای ششم چقدر است؟

  7. موحد: به سمت رفع فیلترینگ برویم

  8. دیوان عدالت حکم ابطال محدودیت سنی را در پذیرش دانشگاه فرهنگیان اجرا کند

  9. معاون علمی رییس جمهور: تامین مسکن نخبگان در دستور کار است

  10. سهم افغانی‌ها از نان یارانه‌ای در بردسیر؛ فقط سه نانوایی/ توضیح دادستان درباره بنر جنجالی  

  11. چمران: درخواستی از شهرداری برای جایگزینی کارگران ایرانی با اتباع نداشته‌ایم

  12. زمان‌بندی پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان اعلام شد

  13. چه تعداد ملک قولنامه ای در کشور وجود دارد؟!

  14. دادستان کل کشور: کسی که تمرد می‌کند، حق کتک زدن او را نداریم

  15. توضیحات کنکوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

آخرین عناوین