مساله ای به نام کارشناسان رسمی

گروه تعاملی الف،   4030620009 ۲۱ نظر، ۳ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«با توجه به اهمیت بسیار فراوان نقش کارشناسان رسمی در تامین عدالت قضایی، ورود جدی قوه قضایی به سازوکار جذب کارشناس رسمی بویژه شفافیت و دقت در چگونگی تایید شرایط ماده ۱۵ قانون کارشناسان حیاتی است.»

 مساله ای به نام کارشناسان رسمی

گروه تعاملی الف - سعید باقری‌فر:

کارشناس رسمی دادگستری بعنوان افراد صاحب صلاحیت و متخصصی هستند که در پرونده‌های دادگستری که به آنها معرفی می‌شود توانایی علمی و تخصصی اظهار نظر را دارند. پیچیدگی مسائل امروزه و لزوم ارجاع به کارشناسان، اهمیت تخصص و نظرات آنان در بسیاری از پرونده‌های قضایی را دوچندان نموده است. درست به همین علت است که سازوکار جذب کارشناس باید از سوی قوه قضاییه رصد و نظارت کامل شود. متاسفانه با سهل‌گیری و ساده نمودن مراحل جذب کارشناس (به بهانه سهولت کسب و کار) در حال حاضر صلاحیت علمی برخی کارشناسان بعنوان افراد متخصص در رشته مورد نظر بی معنا شده است.

حتی مسائل اولیه همچون شرایط ماده 15 قانون کارشناسان رعایت نمی‌شود. وفق بند "و" همین ماده قانونی مصوب مجلس، داوطلب کارشناس رسمی باید حداقل پنج سال سابقه تجربی در رشته مربوط بعد از اخذ مدرک تحصیلی  داشته باشد و این موضوع در برخی رشته ها اصلا رعایت نشده و به وفور افراد فاقد صلاحیت جذب شده‌اند. بعنوان مثال در رشته‌های حوادث ناشی از کار، تشخیص اصالت خط و امضا و کارشناس روابط کار و ... تنها افراد خاصی به سبب نوع شغل امکان فعالیت دارند و دارای سابقه واقعی(بازرسان کار، ماموران اصالت امضا پلیس، کارشناسان روابط کار و ...) 5 سال در آن رشته‌ها هستند و جذب افرادی خارج از این مشاغل به صراحت با این ماده قانونی در تضاد است.

از طرفی بر خلاف ماده 18 قانون کارشناسان که بیان می‌دارد: "در مواردی که در قوانین و مقررات جاری کشور به گونه دیگری برای وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های‌دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های دولتی که‌شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا ذکر صریح نام می‌باشد، تعیین تکلیف شده است" ارجاع به کارشناس رسمی ممنوع است و باید وفق همان مقرره که تعیین تکلیف کرده است عمل شود اما باز به کارشناسان رسمی ارجاع می‌شود از جمله ارجاع حوادث ناشی از کار به کارشناسان رسمی(حذف موضوع پیشگیری و ممانعت از تکرار حوادث کاری) در حالیکه در ماده 96 و 99 قانون کار و آیین نامه‌های آن به صراحت ارجاع به بازرسان کار به سبب آموزش و تخصص لازم و پیشگیری از تکرار حوادث در موضوع حوادث ناشی از کار تعیین تکلیف شده است و یا جذب کارشناس رسمی در رشته روابط کار با وجودیکه در ماده 157 قانون کار به صراحت هرگونه اختلاف در موضوع روابط کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف است و ارجاع اختلاف کارگری کارفرمایی به کارشناس رسمی روابط کار غیرقانونی است. این تخلفات در سایه نبود نظارت موثر قوه قضاییه و بی عملی دستگاه‌های مرتبط همچون وزارت کار و ... رخ داده است و سبب اتلاف حق الناس زیادی شده است.

همچنین مطابق تبصره ماده 18 قانون کارشناسان رسمی ارجاع امر کارشناسی از ناحیه مراجع قضائی به کارشناس، تابع قانون آیین دادرسی می‌‌باشد و در ماده ۲۵۸ آیین دادرسی مدنی آمده است دادگاه باید کارشناس مورد وثوق را از بین کسانی که دارای صلاحیت در رشته مربوط به موضوع است انتخاب نماید. مشاهده می‌گردد که افراد صاحب صلاحیت بعنوان کارشناس معرفی شده‌اند و لذا ممکن است افرادی صاحب صلاحیت باشند اما کارشناس رسمی نباشند و دادگاه می‌توان انتخاب نماید اما با سازوکار فعلی کارشناس صرفا از بین کارشناسان رسمی انتخاب می‌شود و در واقع تعریف ماده 258 قانون دادرسی مدنی محدود شده است و بسیاری از افراد متخصص از دایره اظهار نظر علمی و تخصصی در پرونده‌ها خارج شده‌اند. با توجه به موارد مطرح شده و اهمیت بسیار فراوان نقش کارشناسان رسمی در تامین عدالت قضایی، ورود جدی قوه قضایی به سازوکار جذب کارشناس رسمی بویژه شفافیت و دقت در چگونگی تایید شرایط ماده 15 قانون کارشناسان حیاتی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۵۱۶۵۰۹:۴۰:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
هر کس یکجا ، نظام مهندسی های جور واجور ، تعزیرات . بهداشت . اماکن . اتحادیه و غیره وغیره ، بی خود نیست همه دوست دارند کارمند شوند ، هیچ کجای دنیا این قدر بگیر و ببند نیست ، جالب است که تخلف هم کم است ، اما در ایران تا دلت بخواهد تخلف زیاد است
ناشناس۳۶۰۵۳۰۱۱۲:۴۵:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
کارشناس کارمند نیست
مهدی۳۶۰۵۲۳۳۱۱:۰۵:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
ثبت نام تمدید نشد
ناشناس۳۶۰۵۲۴۰۱۱:۲۰:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۲۵
در رشته امور مالیاتی منحصرا کارمندان سازمان امور مالیاتی قبول می شوند ، چرا ؟ چون بجای طرح سوال از کل جوانب امور مالیاتی فقط از قوانین مالیاتی سوال طرح می شود و کارمندان امور مالیاتی هم که از صبح تا شب بالاو پایین کردن قوانین است
عزیز از بابل۳۶۰۵۳۳۰۱۳:۰۸:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
سلام،در مورد کارشناسان رسمی ،قانون جدید بسیار خوب و مترقی و عدالت محور است .بعد از امتحان، چند بار کار آموزی همراه کارشناس خبره کافی است.با احترام
مر۳۶۰۵۳۴۳۱۳:۲۱:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
انحصار در همه تشکلها و صنوف وجود دارد
محمد۳۶۰۵۳۸۴۱۳:۵۱:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۵
این افراد صاحب نظر که خارج از دایره کارشناسان رسمی دادگستری هستند جهت اثبات ادعای خود ( صاحب نظر بودن) تشریف بیاورند در آزمون این کانون که عمدتاً سوالات عملی دارد شرکت نمایند و در این حوزه ورود کنند. با تشکر
ناشناس۳۶۰۵۴۶۲۱۵:۳۳:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
نقد درستی است. نه فقط در این حوزه بلکه در سایر حوزه ها بویژه مدیریتهای دولتی نه مدل شایستگی با اعتبار احصا شده و نه مدل ارزیابی معتبر. اگر بود بسیاری سوء استفاده های سیاسی هم در تمام حوزه ها جمع میشد. این مسئله سخت گیری یا ساده گیری نیست. بحث وابسته بودن اعتبار نظر کارشناسی به صلاحیت کارشناس است که هیچکدام نیست و هر نظری هم قابل خریدن است!!!!
قبول شده سال قبل مرکز و کانون۳۶۰۵۴۶۷۱۵:۴۰:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
با سلام به نظر می آید قانون تسهیل بجای اینکه در جهت بهتر نمودن فضای کسب و کار عمل کند حداقل در مورد خدمات کارشناسی که حرفه است نه کسب و کار ، برعکس عمل می نماید . چه معنی دارد تنها در یک رشته در یک استان ۱۷۰ نفر برای مصاحبه معرفی شوند و بگذریم که در تشکیل پرونده عملا مصاحبه تخصصی صورت پذیرد که خلاف مصوبه است و چندین برابر ظرفیت استان تنها در یک سال پذیرش شوند و برفرض مثال که همگی پروانه خود را دریافت کنند مگر چقدر پرونده کارشناسی وجود دارد که به آنها ارجاع شود و سال به سال بر نفرات افزوده شود این یعنی چه ؟ آنهایی هم که پذیرفته نمی شوند سرخورده و نا امید شوند و چه بسا این عدم پذیرش در مصاحبه و احراز صلاحیت آنان ،در زندگی شان و تفکراتشان بیشتر تاثیرگذار باشد . به نظر می آید یک اصلاحیه سریع در قانون تسهیل الزامی است تا از دانشگاه آزاد شدن و نظام مهندسی شدن مراکز کارشناسی رسمی در استان ها و کانون های کارشناسان رسمی جلو گیری بعمل آید و راههای درامدی دیگری برای این مراکز تعیین گردد تا سیستم قضایی از این قسمت ضربه نخورد. شما تصور کنید از این تعداد پذیرفته به همان اندازه در کانون های کاشناسان رسمی نیز ورودی داشته باشیم یعنی در یک سال در دو مرکز مختلف پذیرش بعمل آید ، و اینجا است که نقص این قانون در حوزه کارشناسی رسمی مشاهده میگردد یعنی بجای دو حوزه تصمیم گیری در خصوص کارشناسان تنها یک حوزه وجود میداشت و اگر تصمیمی در ادغام مرکز کارشناسان با کانون وجود دارد قبل از هر آزمون و برهم زدن ظرفیت ها و مسابقه جذب کارشناس بین دو حوزه صورت پذیرد . بهتر بود مرکز کارشناسان بجای ثبت نام آزمون امسال نتایج احراز صلاحیت های سال قبل را اعلام میکرد بعدا با توجه به تعداد کارشناسان در حوزه های قضایی اقدام به آزمون می نمود . این زنگ خطری است که بایست قبل از ظاهر شدن عوارض آن جدا مورد بررسی قرار گیرد . اگر قانون تسهیل خوب است پس بهتر است در اصناف و مشاغل بازار و تولید این تسهیل در نظر گرفته شود . با تشکر از سایت الف از طرح این مسئله که ضرورت دارد بیشتر مورد بحث قرار گیرد .
کوروش۳۶۰۵۷۵۳۰۵:۰۴:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
شما با استفاده از همین سیستم به عنوان کارشناس کانون پذیرفته شده اید،بعد از ورود به کانون وکلا،منتقد مسیر طی شده خودتون هستید؟!!
ناشناس۳۶۰۵۴۹۶۱۶:۲۱:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۲۵
کارشناس که با پول نظرش عوض شد کارشناس نیست
ناشناس۳۶۰۵۵۲۷۱۷:۳۸:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۵
کارچاق کن است.
ناشناس۳۶۰۵۶۶۵۲۲:۵۸:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۲۵
پرونده های اموال و املاک واگذاری شده در اصل ۴۴ و پرونده های وثیقه های وام های نجومی و ..... بی تردید شاهد و گواهی صادق برای این مطلب است
سسجاد۳۶۰۵۵۱۴۱۷:۰۷:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
سلام دقیقا داره درست میگه .من خودم هشت ساله بعنوان کارشناس خبره فعالیت میکنم .دارای پروانه نظام مهندسی هم هستم .امسال ازمون رو شرکت کردم . بسیاری از کارشناسان خبره با شرف هستند و کار بلد در حیطه خودشون بهر حال از طرفی هم چون اسم کارشناس رسمی روشونه یه سری مبالغی هم دریافت میشه که با توجه به تعریف اون مبالغ در قانون و عدم مشکل اما واقعا شاید نیازی به دریافت اون مبالغ نباشه .ممنون در کل
حمید۳۶۰۵۵۲۹۱۷:۴۴:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۲۵
به نظر شما قضات همه اشان خیلی باسواد مدیر وتوانا وباصلاحیت ودرستکار ه‍ستند. اصل مطلب را رها کردید و پی حاشیه ه‍ستید.
ناآشنا۳۶۰۵۶۰۲۲۰:۱۹:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
متاسفانه بعضی ازکارشناسان گزارش خلاف واقع رامی نویسندمردم عادی ومعمولی گناه دارند که پناه به شماها میارندپس فقط ازخدابترسید.
ناشناس۳۶۰۵۶۲۸۲۱:۴۲:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۲۵
متاسفانه بدلیل اینکه قضات وداورها نظریه کارشناس را مرجع حکم میدانند متاسفانه برخی کارشناسان بدون اینکه موضوعی رادرست کارشناسی کنند اعلام نظر میکنند .
ناشناس۳۶۰۵۶۵۳۲۲:۳۸:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
قطعا سابقه کار ۵ سال برای کارشناس رسمی خیلی خیلی کمه
ناشناس۳۶۰۵۶۷۶۲۳:۱۶:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۲۵
با اهمالی که از سوی قوه قضائیه و شخص آقای اژه ای جهت همسویی با مجلس بدون اندیشیدن به مسئولیت خطیر این سهل انگاری در سازوکار پذیرش کارشناس رسمی صورت گرفته است جان و مال مردم در سالهای آینده با وجود انبوه کارشناسان فاقد صلاحیت علمی به تاراج خواهد رفت. سوال این است قوه قضائیه چرا در برابر این مسئله تنها نظاره گر است و آیا به اینکه نظرات کارشناسان که منجر به صدور رای می گردد و در بسیاری از پرونده ها تاثیرگذار است چرا سکوت کرده و نظاره گر ورود انبوه کارشناسان فاقد صلاحیت است.
م۳۶۰۵۷۰۸۰۰:۱۲:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
برگزاری مصاحبه برخلاف قانون تسهیل است باید سنجش صحیح در مرحله کاراموزی انجام شود
ناشناس۳۶۰۵۷۵۵۰۶:۱۲:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
امیداست اصل خدا ترسی و ایمان به قیامت علاوه بر تخصص مد نظر مسولین گزینش کارشناسان باشد و ترتیبی اتخاذ شود کارشناسان بعداز جذب رها نشوند وارزیابی دوره ای هم از انها بعمل اید و یک نسخه از گزارشناسی انها در پرونده ای مورد ارزیابی قرارگیرد و نقاط ضعف و قوت و نواقص ومعایب ان مورد تجزیه وتحلیل یک سیستم مورد ارزیابی قرارگیرد تا درصد خطای گزارشات کارشناسی مشخص شود تاهم قضات محترم وهم مردم متضرر نشوند ونکته مهم انتخاب در مراحل رسیدگی یک دعوا در دادگاه بدوی و تجدید نظر و اجرای احکام نباید فقط از یک کارشناس واحد استفاده شود که احتمال نفوذ درپرونده را ازسوی فرد خاص ویا سهل انگاری در انتخاب و بی عدالتی در تقسیم کاربین تمام کارشناسان هم مخدوش مینماید .
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  3. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  4. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  5. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  6. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  7. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  8. تذکر رییس دیوان عالی کشور به رییس جمهور درباره وضع حجاب یک خبرنگار

  9. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

  10. رئیس بانک مرکزی فهرست کارمندان دریافت کننده تسهیلات بانکی را به مجلس می‌دهد

  11. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

  12. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

  13. حقوق ۱۲میلیونی با مدرک دکترا !

  14. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

  15. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

  16. پزشکیان یک‌شنبه عازم نیویورک می‌شود

  17. صادرات زندانی در انگلستان!

  18. ضرغامی از سمت جدیدش کناره‌گیری کرد

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  7. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  8.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  9. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  10. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  11. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  14. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  15. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  16. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  17. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  18. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  19. زنگِ زور!

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  22. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  23. هنوز وقتش نرسیده؟!

  24. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  25. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

آخرین عناوین