دخل و تصرف در ارث؛ راهنمای کامل برای وراث

گزارش بازرگانی، 339275،   4030627030 ۰ نظر، ۹ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

متاسفانه یکی از مشکلات رایج در بسیاری از خانواده‌ها پس از فوت یکی از اعضا، دخل و تصرف غیرمجاز در ارث توسط احدی از وراث می‌باشد. این مشکل می‌تواند ریشه‌های مختلفی داشته باشد و به روابط خانوادگی آسیب جدی وارد کند. در ادامه با گروه حقوقی دادارمنش همراه می شویم تا با ابعاد مختلف دخل و تصرف در ملک ورثه‌ای آشنا شویم.

دخل و تصرف در ارث به معنای استفاده، بهره‌برداری یا تغییر در اموالی است که از طریق وراثت به فرد منتقل شده است. این موضوع، به ویژه زمانی که چندین وارث وجود دارد، می‌تواند منجر به اختلافات و مشکلات حقوقی و حتی کیفری شود.

دخل و تصرف یعنی چه؟

در حقوق زمانی که مداخله، کنترل یا اعمال تغییرات در مال منقول یا غیر منقول رخ می‌دهد، به آن دخل و تصرف گویند. به طور مثال می‌تواند دخل تصرف در ملک را نام برد. این دخل و تصرف می‌تواند در اموال، امور دیگران و همچنین در قراردادها رخ دهد.

تصرف در ارث توسط وراث

زمانی که یکی از وراث بدون اجازه و توافق مابقی وراث، اموالی که به ارث رسیده است را در اختیار خود می‌گیرد، تصرف در ارث اتفاق افتاده است. به بیان ساده‌تر، زمانی که فردی فوت می‌کند، وراث به جای تقسیم عادلانه سهم الارث، یکی از وراث یا چند نفر از آنها اموال یا مالی از سهم الارث را تصاحب نمایند، تصرف در ارث توسط وراث صورت گرفته است.

احتمال دارد این اتفاق به دلیل عدم توافق بر سر تقسیم ارث، نیاز مالی، عدم آگاهی از حقوق رخ دهد.

مجازات تصرف منزل موروثی توسط یکی از وراث

زمانی که یکی از وراث ملک موروثی را تصرف کرده باشد، ورثه می‌بایست با طرح دعوا، متصرف را از ملک اخراج نمایند. ورثه می‌توانند مطالبه اجرت المثل ایام تصرف را داشته باشند، توجه داشته باید در صورت تکرار این عمل توسط متصرف، احتمال دارد به مجازات کیفری هم محکوم شود.

برای حل و فصل موضوع و جلوگیری از این اتفاق، وراث می‌توانند درخواست پلمپ ملک را داشته باشند. همچنین وراث می‌توانند با طرح دعوای تقسیم ترکه از دادگاه بخواهند که سهم الارث را بین وراث تقسیم نماید.

تصرف عدوانی احدی از ورثه در ماترک

در زمان تصرف غیر قانونی فردی در ملک، در حقوق به آن تصرف عدوانی گویند. حال زمانی که این تصرف توسط احدی از ورثه اتفاق افتد، وراث می‌تواند بر علیه متصرف دعوای خلع ید را مطرح نمایند و از دادگاه بخواهند متصرف را از ملک تخلیه نماید.

برای طرح دعوی خلع ید، به مدارکی مانند گواهی انحصار وراثت، سند مالکیت ملک، تنظیم دادخواست و همچنین در صورت نیاز، شهود و سایر مدارک نیاز دارید. دعوی خلع ید دعوای پیچیده‌ای است که نیاز شما را به وکیل پر رنگ می‌کند. گروه حقوقی دادارمنش با داشتن وکیل باتجربه می‌تواند به شما کمک شایانی نماید.

دادخواست

اختلاف بین وراث در فروش خانه پدری

از موارد شایع اختلاف بین وراث، موارد مربوط به فروختن ملک است. معمولا این اختلاف‌ها به دلیل دیدگاه‌های مختلف وراث و نیاز مالی اتفاق می‌افتد. هم نظر نبودن وراث می‌تواند فروش ملک را به تاخیر انداخته و حتی به طولانی شدن اختلافات خانوادگی منجر شود.

دلایل اصلی اختلاف می‌تواند بابت نیاز مالی متفاوت وراث، علاقه عاطفی به ملک و همچنین عدم توافق بر سر قیمت فروش بین وراث باشد.

در این صورت می‌توانید با مراجعه به وکیل ملکی، راهکارهای قانونی برای حل اختلاف را بررسی نمایید. وکیل می‌تواند با تمامی وراث گفتگو و تعامل سازنده برقرار نماید.

میتوان با صلح و سازش به راه‌حلی رسید که منافع همه طرفین را تامین کند. در صورتی که مذاکرات، نتیجه‌ای در بر نداشته باشد، یکی از وراث می‌تواند دادخواست تقسیم ترکه را ثبت نماید.

دادگاه با بررسی پرونده و شنیدن ادعاهای طرفین، حکم لازم را صادر خواهد کرد. در مواردی که اختلافات جدی باشد و توافق یا حکم دادگاه نیز به نتیجه نرسد، قاضی با شرایط موجود، می‌تواند دستور فروش اجباری ملک را صادر کند.

در این شرایط با بررسی اسناد و مدارک، سهم هر یک از وراث در ملک تعیین می‌شود و کارشناسی رسمی دادگستری ارزش ملک را مشخص می‌نماید و در صورت عدم رضایت وراث در مورد قیمت اعلامی، می‌توانند درخواست کارشناسی مجدد به هیئت ۳ نفره و غیره را داشته باشند.

در نهایت حکم فروش ملک صادر و مزایده در حضور نماینده دادگاه و سایر مالکان برگزار می‌شود. بالاترین پیشنهاد دهنده، برنده مزایده خواهد بود. مبلغ حاصل از فروش ملک، پس از کسر هزینه‌های مزایده، به نسبت سهم هر یک از مالکان تقسیم می‌شود.

ساخت و ساز در ملکی که هنوز انحصار وراثت نشده چه حکمی دارد؟

زمانی که انحصار وراثت گرفته نشده و رضایت تمامی وراث برای ساخت و ساز وجود نداشته باشد، این موضوع می‌تواند منجر به اختلافات جدی بین وراث شود. در این شرایط هرگونه ساخت و ساز، نوعی تصرف در مال مشترک محسوب می‌شود و باعث می‌شود مشکلات در فروش یا تقسیم ملک ایجاد شود.

در صورت بروز ساخت و ساز توسط متصرف، سایر وراث می‌توانند با ثبت دادخواست و طی کردن مراحل دادرسی، از دادگاه درخواست حکم به تخریب ساختمان و جبران خسارت وارده به سایر وراث را داشته باشند. در برخی موارد، ساخت و ساز غیرمجاز می‌تواند جرم تلقی شده و فرد خاطی به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم شود. برای این امر باید وراث، شکواییه خود را به دادگاه کیفری ارائه دهند.

شکایت برای ارث چقدر طول میکشد؟

مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های ارث و شکایات مرتبط با آن، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد. عواملی که بر زمان شکایت تاثیرگذار است را میتوان پیچیدگی پرونده، حجم پرونده‌های دادگاه صالح برای رسیدگی و همکاری وراث نام برد.

توجه داشته باشید وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند با پیگیری مداوم پرونده و انجام اقدامات قانونی درست و لازم، به تسریع روند رسیدگی کمک کند.

گروه حقوقی دادارمنش با دارا بودن وکلای با تجربه در زمینه تصرف و سهم الارث آماده قبول وکالت دعاوی شما می‌باشد.

دادارمنش، راهنمای شما در پیچ و خم قوانین

نسخهٔ اصلی خبر