مجارستان: استفاده از موشک‌های دوربرد غرب علیه روسیه مغایر منافع امنیتی اروپاست

  4030628101

وزیر امور خارجه مجارستان در یک کنفرانس خبری درباره خطرات مجاز ساختن استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد کشورهای ناتو علیه اهدافی در خاک روسیه ابراز نگرانی کرده و آن را مغایر منافع امنیتی اروپا دانست.

به گزارش ایسنا،‌ «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان درباره احتمال مجاز ساختن استفاده از موشک‌های دوربرد اهدایی غرب به اوکراین علیه خاک روسیه ابراز نگرانی کرده و گفت که این موضوع با منافع امنیتی اروپا در تضاد بوده و خطر افزایش تنش‌ها را در بر دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که سیارتو در یک کنفرانس خبری گفت: مجارستان علاقه‌مند به صلح است و هر قدمی که در بر دارنده تهدید گسترش تنش‌ها است، ما را نگران می‌کند. این یک امر غیرقابل انکار است که اگر موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در عمق روسیه استفاده شوند، تهدید گسترش تنش‌ها افزایش می‌یابد که با منافع امنیتی اروپا مغایرت دارد.

دولت آمریکا تاکنون،‌ اوکراین از به کار بردن موشک‌های اتکمز آمریکایی در حمله به خاک روسیه منع کرده است. این موشک‌ها بردی در حدود ۲۰۰ مایل دارند. از همین رو، انگلیس نیز اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های کروز اهدایی «استورم شدو» را برای حمله به اهدافی در خاک روسیه نداده است.

یکی از دلایل عمده این که دولت بایدن هنوز به اوکراین اجازه نداده است از موشک‌های اتکمز علیه روسیه استفاده کند،‌ نگرانی‌ها درباره گسترش درگیری با یک قدرت هسته‌ای است.

انگلیس در تلاش بوده است که اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد، از جمله استورم شدو را نه‌تنها برای دفاع اوکراین در داخل، بلکه برای حمله به اهدافی در روسیه داشته باشد. این موشک‌ها با کمک برخی سامانه‌های موشکی آمریکایی شلیک می‌شوند. دولت بایدن اجازه استفاده از فناوری نظامی آن برای استفاده در خاک روسیه را نداده است.

استدلال مقامات آمریکایی این است که موشک‌های استورم شدو برد کافی برای هدف قرار دادن بمب‌های سُرشی روسیه را ندارند که یکی از اهداف تعیین‌شده از سوی زلنسکی است. پنتاگون ابراز نگرانی کرده است که استفاده از این موشک‌ها در روسیه ممکن است موجب گسترش درگیری‌ها شود.

کی‌یف مدعی است که موشک‌های استورم شدو در متوقف کردن پیشروی‌های روسیه در خاک اوکراین کارآمد بوده‌اند و مقامات سیاسی این کشور به دنبال مجاز شدن استفاده از آن‌ها برای حملات خود به خاک روسیه هستند.