دبیرکل سازمان ملل در پی انفجار پیجرها در لبنان: وسایل غیرنظامی نباید به سلاح تبدیل شوند

  4030628132 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پی موج مرگبار انفجارها در سراسر لبنان که وسایل ارتباطی مورد استفاده حزب‌الله از جمله پیجرها را هدف قرار داد، گفت که وسایل غیرنظامی نباید به سلاح تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در نشستی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «من فکر می‌کنم بسیار مهم است که کنترل مؤثری بر وسایل غیرنظامی وجود داشته باشد، نه اینکه آنها تبدیل به سلاح‌ شوند, این باید قانونی باشد که دولت‌ها باید بتوانند آن را اجرا کنند».

گوترش گفت: «به همان اندازه که این رویداد به خودی خود مهم است، نشانه‌ای از خطر جدی تشدید تنش در لبنان را نشان می دهد و باید هر کاری برای جلوگیری از تشدید تنش انجام شود».

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: «آنچه رخ داده است به‌ویژه جدی است، نه تنها به دلیل تعداد قربانیان آن، بلکه به دلیل نشانه‌هایی که این اقدام انجام شده و روشی عادی برای انجام چنین اقداماتی نبوده زیرا خطر لو رفتن این عملیات وجود داشته است.»

حزب الله لبنان روز سه شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در اولین بیانیه اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند»

حزب‌الله افزود: نهادهای ذی‌ربط در حزب‌الله در حال حاضر در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجارهای همزمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند.

حزب‌الله در بیانیه دوم خود درباره انفجارهای لبنان اعلام کرد: پس از بررسی تمام حقایق، داده‌ها و اطلاعات موجود درباره حمله جنایتکارانه‌ای که امروز بعدازظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز جنایتکارانه علیه غیرنظامیان می‌دانیم.

بر اساس گزارش‌ها، انفجارهای لبنان ۱۲ شهید (از جمله دو کودک) و حدود ۳ هزار مجروح برجای گذاشته است. وزیر بهداشت لبنان گفته است: ممکن است مجبور شویم که برخی از مجروحان را به بیمارستان های تخصصی برای درمان به خارج از کشور منتقل کنیم.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از «مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها که از این عملیات مطلع شدند»، گزارش داد حزب‌الله لبنان این پیجرها را از شرکت تایوانی «گلد آپولو» سفارش داده بود و این دستگاه‌ها پیش از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.

بر اساس این گزارش، دو مقام که نامشان فاش نشده است اعلام کردند، مواد انفجاری که در حد یک یا دو اونس بود، در کنار باتری پیجرها کار گذاشته شده بود. یک سوئیچ نیز که در آن جاساز شده بود، می‌توانست این مواد منفجره را از راه دور منفجر کند.

نیویورک تایمز افزود، دو مقام گفتند ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در لبنان پیجرها پیامی دریافت کردند که وانمود می‌شد از طرف رهبری حزب‌الله ارسال شده است. اما این پیام مواد منفجره در پیجرها را فعال کرد. به گفته سه مقام، پیجرها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجاری صدای بوق کوتاهی بدند.

به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر ویدیویی انفجارها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند کاملا روشن است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد انفجاری بوده است.

میکو هیپونن کارشناسس شرکت نرم‌افزاری WithSecure و مشاور جرایم سایبری در یوروپول گفت: این پیجرها احتمالا به نحوی دستکاری شده بود که باعث این نوع انفجارها شده است. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که علت آن فقط باتری نبوده است.

نیویورک تایمز به نقل از «چند مقام» نوشت که بیش از سه هزار پیجر از شرکت تایوانی گلد آپولو سفارش داده شده بود. این روزنامه مدعی شد که حزب‌الله این پیجرها را در میان اعضای خود در لبنان توزیع کرده بود و برخی از آنها به متحدان حزب‌الله در ایران و سوریه رسیده بود و حمله اسرائیل پیجرهایی را که روشن شده و پیام‌ها را دریافت کرده بودند، تحت تاثیر قرار داد.