شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به شنود گسترده متهم شدند

  4030630016

آمریکا شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی را به شنود گسترده متهم کرد.

به گزارش برنا، گزارش کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد از اطلاعات شخصی افراد دست به نظارت و شنود گسترده زده‌اند.

این گزارش براساس پرسش‌هایی که در سال ۲۰۲۰ درباره ۹ شرکت متا، یوتوب، اکس، اسنپ، آمازون (مالک توییچ) و بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک) ارائه شد، تنظیم شده است.

در گزارش نشان داده شده است که این شرکت‌ها، داده‌های کاربران را جمع‌آوری کرده و گاهی از طریق کارگزاران واسطه، این اطلاعات را به صورت نامحدود حفظ می‌کنند.

لینا خان، رئیس این کمیسیون در این خصوص گفت: این گزارش‌ها نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های پخش ویدئو چگونه حجم عظیمی از داده‌های شخصی آمریکایی‌ها را جمع‌آوری کرده و سالانه میلیاردها دلار از آن کسب درآمد می‌کنند.

به گفته وی، این اقدامات نظارتی، حریم خصوصی افراد را به خطر می‌اندازد و آن‌ها را در معرض احتمال سرقت هویت و سایر سوءاستفاده‌ها قرار می‌دهد. 

این گزارش شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها را «به طرز تاسف‌باری نامناسب» می‌داند و می‌گوید که بعضی از این شرکت‌ها حتی بعد از درخواست کاربران برای حذف اطلاعات، این اطلاعات را حذف نکرده‌اند.

این در حالی است که چندی پیش شرکت ۴۰۴ میدیا اعلام کرد که اینستاگرام و فیسبوک با میکروفون گوشی کاربران خود را شنود می‌کنند.