اتحاد؛ نتیجه انفجار پیجری در لبنان!

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030630073 ۰ نظر، ۱۹ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«جنایت اخیر صهیونیست ها موجب شده تا مردم لبنان متحد‌تر از هر زمان دیگری در برابر رژیم اشغالگر قدس قرار گیرند»

مدت زمان زیادی از اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس طی انفجار پیجرها، برخی بی‌سیم ها و حتی شماری از محصولات الکترونیک نظیر لپ تاپ و موبایل ها و پنل های خورشیدی تولید برق در لبنان نمی‌گذرد. رویدادی که با بازتاب های بین المللی گسترده ای همراه شده و بسیاری آن را محکوم کرده اند. حملات تروریستی اسرائیل در قالب مذکور تاکنون منجر به شهادت رسیدن بیش از 20 نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر شده است. 

البته هر چه زمان می گذرد، ابعاد تازه تری از جنایت صهیونیست ها و تلاش های آن ها برای به هم ریختن وضعیت داخلی لبنان و انجام بهره برداری های خاص خودشان آشکار و افشا می شود. با این همه، نکته جالب این است که جنایت اخیر صهیونیست ها موجب شده تا مردم لبنان متحد‌تر از هر زمان دیگری در برابر رژیم اشغالگر قدس قرار گیرند و حزب الله لبنان نیز خیلی زود اقدامات تقابلی علیه اسرائیل را آغاز کرده و جدای از حمله به یک خودرویی نظامی اسرائیلی در نزدیک کریات شمونا که منجر به هلاکت یک اسرائیلی و زخمی شدن شمار دیگری شد، حملات به سایت های نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها با استفاده از موشک و پهپاد را نیز از سرگرفته است. 

در این میان، تحلیل های مختلفی در مورد نیات احتمالی اسرائیل از انجام حملات پیجری اخیر به لبنان مطرح می شود. 

اولا، اینطور به نظر می رسد که رژیم اشغالگر قدس در آستانه تشدید حملات خود به مواضع حزب الله لبنان در جنوب این کشور، به نوعی سعی داشته از طریق حملات پیجری و آسیب زدن به سامانه های ارتباطی حزب الله، ارتباط نیروهای این جنبش در جنوب با بیروت را قطع کند. 

نمونه این رویکرد را صهیونیست ها در جنگ 33 روزه نیز نشان دادند با این حال، در جریان همان جنگ نیز نتوانستند دستاورد خاصی داشته باشند و در نهایت هم با شکست های بزرگی رو به رو شدند. 

دوم اینکه اسرائیل با انجام حملات اخیر خود علیه لبنان سعی داشته تا بخش مهمی از سازمان رزم و نیروهای حزب الله را شناسایی و به نوعی زمینه های لازم را برای خارج کردن آن ها از هرگونه عرصه نبرد و تقابل آتی فراهم سازد. 

در این رابطه شاهد بودیم که تنها اندکی پس از آغاز حملات پیجری صهیونیست ها، بسیاری از جریان های رسانه‌ای در لبنان تاکید داشتند که بهتر است افراد، اقدام به عکسبرداری از مجروحان و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در شبکه های اجتماعی نکنند زیرا رژیم اشغالگر قدس و دستگاه های اطلاعاتی و جوخه های ترور آن سعی در سواستفاده از این وضعیت دارند و بر آن هستند تا جای ممکن دستاوردهای اقدام تروریستی خود را افزایش دهند. 

اسرائیل با یک حمله بزرگ نظیر آنچه در روزهای گذشته در قالب حمله به پیجرها و دیگر وسایل الکترونیکی در لبنان شاهد بودیم قصد داشته اگر امکان داشته باشد، هزینه های یک جنگ گسترده با حزب الله را متحمل نشود و این جنبش را متقاعد کند که به حملات خود به شمال اراضی اشغالی خاتمه دهد. با این حال، حزب الله لبنان به صراحت تاکید کرده که همچنان به حمایت از غزه ادامه می دهد و در تقابل با اسرائیل نیز کاملا مصمم است. از این رو، به نظر می رسد که در روزهای آتی بایستی نظاره‌گر تحولات تازه و سرنوشت سازی در سطح منطقه باشیم.