ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کدام اند؟

گزارش بازرگانی، 341433،   4030702083

این روزها سرمایه‌گذاری دیجیتال روش‌های متنوع و متفاوتی یافته است که ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا (Gold-backed cryptocurrencies) یکی از آنها است. سرمایه‌گذاری از طریق این ارزهای دیجیتال، روشی نوآورانه برای سرمایه‌گذاری در طلا از طریق دارایی‌های دیجیتال است. این رمز ارزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ثبات بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال شده داشته باشند.

در واقع ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، توکن‌های بلاک چینی هستند که دارای ارزش مقدار مشخصی از طلا را دارند. برای اینکه این دارایی‌ها دارای اعتبار باشند، باید به طور منظم توسط کارشناسان مورد حسابرسی قرار گرفته و این افراد در بازه‌های زمانی مشخصی، فاکتورهایی را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند. در این مقاله قصد داریم این گونه رمز ارزها را به شما معرفی کنیم.

نمونه‌هایی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا از دسته رمز ارزهای پایدار یا استیبل کوین (Stable Coin) هستند که بر اساس یک دارایی باثبات مانند طلا یا دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.م ارزش استیبل کوین‌های دارای پشتوانه طلا با قیمت طلا مرتبط هستند. برای مثال، یک استیبل کوین با پشتوانه طلا ممکن است با نسبت 1:1 به قیمت طلا منتشر شود. به این معنی که 1 سکه همیشه معادل ارزش 1 گرم طلا است. از انواع این ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

Tether Gold: XAUT

تتر گلد (XAUT) همانند تتر (Tether) با علامت اختصاریUSDT، یک استیبل کوین است که پشتوانه آن طلا است. بنابراین همان گونه که می‌توان قیمت لحظه ای USDT یا همان تتر را در مقایسه با بازار ارز و دلار بررسی کرد، می‌توان  قیمت تتر گلد را در رابطه با طلا مطلع شد. نماد تتر گلد XAUT بوده و یک توکن ERC-20 است. پشتوانه این ارز دیجیتال بیش از 7667 کیلوگرم طلای خالص است. بدین ترتیب (Tether Gold (XAUT توکنی است که مالکیت طلای فیزیکی واقعی را برای سرمایه‎گذاران فراهم می‌کند و قیمت یک توکن آن معادل یک اونس تروی طلا (کمی بیش از 31 گرم) است. اونس تروی واحد اندازه‌گیری طلا در بازار جهانی است.

ویژگی‌های تتر گلد:

  • تتر گلد توسط شرکت Tether Limited ارائه شده است.
  • شرکت تتر می‎گوید که توکن‌های تتر گلد را در حساب‌های تخصیص یافته و تفکیک شده نگهداری می‌کند.
  • پشتوانه طلای این ارز دیجیتال در خزانه‌ای در سوئیس قرار دارد.
  • تتر گلد طراحی شده تا راهی پایدار و مطمئن برای سرمایه‌گذاری در طلا ارائه دهد.
  • تتر گلد در بورس‌های مختلف اوراق بهادار معامله می‌شود.
  • جدا و تقسیم کردن شمش‌های طلای فیزیکی به واحدهای کوچکتر دشوار است، اما توکن‌های XAUT قابل تقسیم بوده و به مقادیر 1 اونس تروی طلا یا کمتر از آن تقسیم می‌شوند.
  • حمل و نقل طلای فیزیکی سخت و چالش‌برانگیز است، با این حال، حمل و نقل توکن‌های XAUT به آسانی به همراه سایر ارزهای دیجیتال ممکن است.

Paxos Gold: PAXG

پکسوس گلد یکی دیگر از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا است که روی بلاک چین اتریوم ارائه شده و یک یک استیبل کوین ERC-20 است. هر توکن آن یک توکن معادل یک اونس تروی طلا است. این ارز دیجیتال تحت نظارت شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust) قرار دارد و پشتوانه طلای آن در خزانه‌های LBMA (انجمن بازار فلزات گران‌بهای لندن) قرار دارند. در مورد ویژگی‌های Paxos Gold می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • پکسوس گلد با هزینه کمتری نسبت به سایر توکن‌های طلا ارائه می‌شود.
  • صاحبان این توکن امکان حداقل مقدار خرید را به سرمایه‌گذاران می‌دهند.
  • هزینه ذخیره‌سازی Paxos Gold برای سرمایه‌گذاران رایگان است.
  • طلای اختصاص یافته که پشتیبان PAXG است، ماهانه حسابرسی و بررسی می‌شود.
  • PAXG توکنی‌ با پشتوانه طلا است که می‌توان آن را بازخرید کرده و به طلای فیزیکی تبدیل کرد.
  • امکان نقدشوندگی پکسوس گلد بسیار آسان است و سرمایه‌گذاران هر زمان که بخواهند، می‌توانند آن را بفروشند.
  • پکسوس گلد قابل معامله در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال است.
  • برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که می‌خواهند از طریق دارایی دیجیتال طلا ذخیره کنند.

Gold Coin: GFC

گلد کوین یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که در سال 2013 ارائه شده است. این رمز ارز که بلاک چین اتریوم آن را پشتیبانی می‌کند یک توکن ERC-20 بوده که متعلق به یک شبکه غیر متمرکز است. گلدکوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا (peer-to-peer) است که در عمل می‌کند و هیچ مقام مرکزی برای مدیریت تراکنش‌ها یا صدور ارز وجود ندارد. هر توکن GoldCoin به طور کامل توسط طلای فیزیکی ذخیره شده در خزانه‌های امن آن شبکه پشتیبانی می‌شود. ویژگی‌های گلد کوین عبارتند از:

  • هر توکن گلدکوین دارای 1/1000 اونس طلای خالص 99.9 درصد است.
  • ذخایر طلای این شبکه برای شفافیت کاملاً حسابرسی شده و در هر زمان به صورت آنلاین قابل مشاهده هستند.
  • توکن‌های گلد کوین با فناوری پیشرو طراحی شده و دارای امنیت از نظر رمزنگاری است.
  • به دلیل ماهیت تغییرناپذیر فناوری بلاک چین هیچ راهی برای مسدود کردن یا محدود کردن پرداخت‌ها وجود ندارد.
  • گلد کوین یک دارایی خصوصی است، به این معنی که برای خرید گلد کوین نیازی به شناسایی و احراز هویت وجود ندارد.
  • با داشتن یک آدرس کیف پول اتریوم امکان ارسال گلد کوین برای کاربران وجود دارد.
  • امکان نقدشوندگی گلد کوین به راحتی وجود دارد.
  • قابلیت بازخرید و تبدیل توکن‌های گلد کوین به طلای فیزیکی وجود دارد.

Kinesis gold: KAU

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کینسیس گلد با علامت اختصاری KAU است. (Kinesis gold (KAU یک رمز ارز است که پشتوانه آن یک گرم طلای مرغوب است که در خزانه‌های بیمه شده که مورد حسابرسی قرار می‌گیرند، به نام کاربران ذخیره می‌شود. KAU به کاربران این امکان را می‌دهد که در هر کجای دنیا طلای فیزیکی خود را خرج کرده، تجارت کرده و ارسال کنند. این یک سیستم مالی مستقل برای افرادی است که طلا و نقره فیزیکی را به صورت دیجیتال ذخیره انتخاب می‌کنند. ویژگی‌های کینسیس گلد عبارت است از:

  • امکان استفاده از KAU به عنوان پول با کارت مجازی Kinesis
  • قابل خرید و فروش در بازار بورس
  • مالکیت به طور کامل تخصیص یافته برای کاربران
  • امکان بازخرید
  • بررسی اعتبار طلای پشتوانه KAU تحت ممیزی‌های مستقل دوسالانه توسط متخصص‌های برجسته
  • کارمزد پایین برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال کاربران.

Digix Gold: DGX

  • دیجیکس گلد یک توکن ERC-20 است که معادل کسری از یک گرم طلا (0.01 گرم) است. پشتوانه هر توکن طلای فیزیکی است که در خزانه‌های امن نگهداری می‎شود. دیجیکس گلد وابسته به DigixDAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است که پروژه دیجیکس گلد را با هدف توانمندسازی جامعه دیجیکس راه اندازی کرده است. از ویژگی‎های دیجیکس گلد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دارای با پشتوانه شمش‌های طلا ذخیره شده در خزانه‌های معتبر در سراسر جهان.
  • امکان دستیابی مستقیم و تقسیم‌پذیری طلا به واحدهای کمتر از شمش و حتی یک گرم
  • قابل معامله در مبادلات ارزهای دیجیتال و استفاده برای معاملات غیر متمرکز طلا.
  • امکان تصمیم‌گیری مرتبط با پروژه برای دارندگان توکن دیجیکس گلد
  • تقویت حس مالکیت جامعه و تعامل با جامعه
  • شکل دادن قراردادهای هوشمند از طریق برنامه‌های خود اجرایی بر روی بلاک چین اتریوم
  • امنیت بالا به دلیل قرار داشتن روی بلاک چین اتریوم.

مزایای و معایب ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در مقایسه با سرمایه‌گذاری سنتی در بازار طلا و سایر رمز ارزها، دارای مزایا و معایبی هستند که می‌توان اینگونه برشمرد.

  • مزایا
  1. سادگی ذخیره کردن: طلا یک دارایی فیزیکی است. این بدان معنی است که ذخیره و مدیریت آن، به خصوص در مقیاس بزرگ، می‌تواند دشوار باشد، در صورتی که ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به سادگی ذخیره می‌شوند.
  2. ثبات بیشتر: ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا امکان سرمایه‌گذاری با ثبات‌تری را در مقایسه با سایر رمز ارزهای دارای آزمون و خطا برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‎کنند.
  3. مالکیت غیر متمرکز طلا: ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به طور بالقوه می‌توانند مالکیت طلا را قابل دسترس‌تر کرده و به افراد بیشتری امکان حضور در بازار طلا را می‌دهند.
  4. کاربردهای نوآورانه: ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا امکان استفاده‌های نوآورانه مانند ضمانت قراردادهای هوشمند و دیجیتال یا ایجاد ذخایر غیرمتمرکز طلا را به وجو د می‌آورند.
  • معایب

از سوی دیگر معایب و چالش‌های ارزهای دیجیتال رمزنگاری با پشتوانه طلا به ویژه در مقایسه با این فلز زرد وجود دارد که عبارتند از:

  1. طلا دارایی با ارزش و نسبتاً پایداری است. قیمت آن به طور سنتی نسبت به سایر بازارها نوسانات کمتری داشته است، در صورتی که احتمال وجود نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا بیشتر است.
  2. ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا دارایی‌های دیجیتال هستند و هر چند که امکان ذخیره، انتقال و معامله آنها بسیار ساده است، اما ممکن است در معرض هک و کلاهبرداری نیز قرار گیرند.
  3. استفاده از طلا در ارزهای دیجیتال با پشتوانه این فلز ارزشمند ممکن است به دلیل وضعیت آن به عنوان یک کالای ارزشمند با موانع نظارتی مواجه شود.
  4. تعداد معدودی از سرمایه‌گذاران و کسب و کارها این سکه‌ها را پذیرفته‌اند و هنوز پذیرش محدودی از جانب بازار و سرمایه‌گذاران وجود دارد.
  5. استخراج طلا با اثرات زیست محیطی و اجتماعی همراه است که باید در زمینه ارز دیجیتال مبتنی بر طلا نیز مورد توجه قرار گیرد.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا چگونه کار می‌کنند؟

یک ارز رمزنگاری شده با پشتوانه طلا یک نسخه به روز، مدرن و دیجیتال از استاندارد طلا است. این ارزها بازگشت به یک گردش مالی است که ارزش آن از این فلز گرانبها تعیین می‎شود. ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به دلیل ارزش دارایی زیربنایی آنها پایدارتر هستند. ارزش این ارزها بر اساس ذخیره مقدار طلایی که شرکت و یا شبکه‌های غیر متمرکز ارائه کننده، وابسته است. در واقع همان طور که طلا و سایر ذخایر یک کشور پشتوانه ارز فیات یا کاغذی آن کشور را تامین می‎کنند، طلا در اینجا پشتوانه و اعتبار ارزهای دیجیتال وابسته به خود را تعیین می‌کند.

بررسی امنیت و ثبات ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

چنان که گفته شد ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا از دسته دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌آیند. شاید بتوان گفت که امنیت این دارایی‌های دیجیتال نسبت به طلای فیزیکی قابل تامل است. از یک سوی نگهداری طلای فیزیکی در گاوصندوق‌های خانگی با چالش‌های امنیتی مواجه است و نیاز به پس‌انداز در خزانه‌های معتبر و صندوق‌های بانکی است. این در صورتی است که بانک‌ها مورد سرقت قرار نگیرند. از سوی دیگر پدیده‌های هک کردن و انواع کلاهبرداری در زمینه دارایی‌های دیجیتال نیز امری است که همزمان با پیشرفت این فناوری‌ها، رشد کرده است. در نتیجه امنیت دارایی‌های دیجیتال نیز مانند طلای فیزیکی قابل تامل است.

در زمینه ثبات ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا نیز نکات قابل تاملی وجود دارد. این رمز ارزها از دسته رمز ارزهای پایدار یا استیبل کوین هستد. ارزش این رمز ارزها با قیمت طلا مرتبط است و قیمت آن بر اساس میزان ذخیره طلا توسط شرکت یا شبکه صادرکننده تعیین می‌شود. در واقع قیمت ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، وابسته به قیمت طلا است. از این روی می‌توان گفت که ثبات ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به این فلز گرانبها مربوط است که از ثبات بالایی برخوردار است. برخی بر این باورند که ارزهای رمزپایه با پشتوانه طلا می‌توانند مانند خود طلا به عنوان محافظ در برابر تورم و رکود اقتصادی عمل کنند. اما باز هم باید در نظر داشت که از آنجایی که این استیبل کوین‌ها توسط کالا پشتیبانی می‌شوند، نسبت به استیبل کوین‌هایی مانند تتر با پشتوانه ارزهای فیات، ثبات کمتری دارند.

نسخهٔ اصلی خبر