رئیس دومای روسیه: بایدن مسئول انفجار نورد استریم است

  4030705027 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجلس دومای روسیه روز پنجشنبه گفت واشنگتن و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شخصا پشت انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم هستند.

به گزارش ایسنا، «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه در پیام‌رسان تلگرام خود نوشت: «واشنگتن و بایدن شخصا پشت انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم هستند. بایدن از محروم کردن اروپای غربی از گاز ارزان روسیه سود برد و آن را مجبور کرد تا با قیمت‌های گزاف از آمریکا بخرد.»

در سپتامبر ۲۰۲۲ سه خط لوله از چهار خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» ۱ و ۲ هدف انفجارهای خرابکارانه واقع شدند. پروژه نورد استریم با هدف انتقال گاز از روسیه به آلمان و سپس اروپا طراحی شده و انفجار در این خطوط انتقال گاز شوک ژئوپلیتیکی بزرگی را به جهان وارد کرد. هنوز عامل اصلی این اقدام خرابکارانه مشخص نشده‌اند، اما انگشت‌ها به‌سوی روسیه، اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا نشانه رفته‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این قانونگذار روس در ادامه پیامش تاکید کرد: «تحقیقات آلمان، دانمارک و سوئد هیچ نتیجه مشخصی به همراه نداشته و روسیه اجازه ندارد با روند پیشروی این پرونده آشنا شود و تا آنجا که ممکن بود روند را به تاخیر انداختند تا شواهد را پنهان کنند.»

روسیه و اوکراین دست‌داشتن در این انفجارها را رد کرده‌اند و تحقیقات دانمارک و سوئد نیز بدون ذکر نام افراد مظون، به حالت تعلیق درآمده است؛ اما در تحقیقات دادستانی آلمان در مورد این انفجارها، به چند شهروند اوکراینی اشاره شده و برای یکی از آن‌ها نیز حکم بازداشت صادر شده است.

رئیس دومای روسیه افزود: «معلوم شده که این واشنگتن نبود که هزینه حمله تروریستی به نورد استریم را پرداخت کرد، بلکه مردم آلمان بودند. در نتیجه، آنها (رهبران آمریکا و آلمان) اعتماد مردم را به کشورهایشان از دست دادند.»

ولودین با بیان اینکه طراحان و عاملان خرابکاری در نورد استریم باید «پاسخگو» باشند، گفت: «در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.»