۴۳ کشته بر اثر طوفان هلین در آمریکا

  4030707025

بر اثر وقوع طوفان سهمگین هلین در بخش‌های گسترده‌ای از جنوب شرقی آمریکا، تاکنون دستکم ۴۳ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بر اثر وقوع طوفان سهمگین هلین در بخش‌های گسترده‌ای از جنوب شرقی آمریکا و وقوع سیل و تخریب راه ها و مسیرها، تاکنون دستکم 43 نفر کشته و برق بیش از 3 و نیم میلیون مشترک قطع شده است.

مقامات محلی گزارش دادند بیشترین تعداد کشته شدگان این طوفان در ایالت کارولینای جنوبی بوده که در آنجا 19 نفر کشته شدند.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده در 6 ایالت آمریکا در پی وقوع طوفان‌های استوایی وضعیت اضطراری اعلام شده است. این طوفان از حیث قدرت ویرانگری در سطح یا رده چهارم طبقه‌بندی شده و سرعت وزش آن پیش از حرکت به سمت جورجیا و تنسی و کارولینای شمالی و جنوبی 225 کیلومتر بر ساعت اعلام شد اما عصر روز گذشته از شدت وزش باد کاسته شد اما بارش شدید باران همچنان ادامه دارد.

طوفان «هلین» که از آن به عنوان طوفانی «بسیار خطرناک» یاد می‌شود شامگاه پنجشنبه 26 سپتامبر در ساحل ایالت فلوریدای آمریکا به سطح زمین رسید و ضمن به بار آوردن خسارات و طغیان آب در برخی مناطق، باعث وقوع رانش زمین، تخریب راه ها و مسیرهای مواصلاتی، کنده شدن درختان، واژگونی قایق ها و کشتی ها در بنادر شده است.

در حالی که سرویس ملی هواشناسی آمریکا از کاهش سرعت وزش این طوفان خبر داده اما هلین همچنان سیل های مرگباری را در بسیاری از مناطق به راه انداخته و نیروهای پلیس و آتش نشانی در حال انجام عملیات های امداد و نجات در مناطق تحت تاثیر سیل هستند.

تا کنون در ایالت‌های فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، آلاباما و ویرجینیا وضعیت اضطراری اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، بیش از 50 نفر از پشت بام بیمارستانی در منطقه یونیکوی در ایالت تنسی نجات داده شده اند. همچنین بالا آمدن آب رودخانه ای در این ایالت باعث شده مسیر حرکت خودروهای امدادی و آمبولانس ها برای تخلیه و نجات جان بیماران و افراد گرفتار دیگر بسته شود و مقامات مجبور به استفاده از قایق و بالگرد شوند.

علاوه بر این، برای ساکنان حومه رودخانه ای در غرب کارولینای شمالی دستور تخلیه و رفتن به مناطق مرتفع تر صادر شده است. در منطقه دیگری در این ایالت، سیل و رانش زمین باعث تخریب مسیرهای بین ایالتی شده است.    

براساس اعلام سرویس ملی هواشناسی، با حرکت طوفان به سمت شمال، بیش از 55 میلیون آمریکایی تحت هشدارهای جدی آب و هوایی قرار گرفته‌اند.

روز گذشته ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا با تایید کشته شدن یک نفر بر اثر سقوط تابلوی جاده‌ای به دلیل وزش طوفان، از شهروندان ساکن این ایالت خواسته است در مکان‌های امن بمانند. برخی گزارش‌ها حاکی از بالا آمدن آب تا سطح جاده‌ها و منازل مسکونی در برخی نقاط ایالت فلوریدا است.

یک خانواده اهل فلوریدا به رسانه‌ها گفتند که مجبور شده‌اند با شنا از خانه خود خارج شوند، زیرا آب به داخل خانه سرازیر شده و تا شانه‌های آن‌ها بالا آمده بود.

هواشناسان اظهار کردند طوفان هلین معمولا طوفان بزرگی برای خلیج نیست و اندازه طوفان برابر با قدرت آن نیست.