خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد/ خودکفایی در تولید گندم

  4030708109 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن رسیده است که با این میزان کشور خودکفا و گندم مورد نیاز مصارف مختلف تامین می‌شود.

به گزارش تسنیم از شهرکرد، سهراب سهرابی امروز در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیم رازهای استان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: برنامه خودکفایی پایدار گندم را از سال 1400شروع شد که در آن زمان میزان خرید تضمینی گندم کشور 4.5میلیون تن بود که با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار گندم در سال 1401میزان خرید به 7.5میلیون تن و درسال 1402به 10.5میلیون تن و در سال جاری به حدود 12میلیون تن رسید، با این میزان تولید تمام نیازهای کشور در خبازی‌ها و صنف و صنعت تامین می‌شود و کشور در تولید گندم در مصارف مختلف خودکفا می‌شود.

 مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی و همکاری با سازمان جهادکشاورزی استان‌ها قصد داریم که خودکفایی پایدار را متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش دهیم و در برنامه هفتم هدف‌گذاری 100درصدی خودکفایی گندم را به شکل پایدار پیش‌بینی کردیم برای رسیدن به این برنامه‌ها پروژه‌هایی از جمله توسعه مصرف بذور لیبل‌دار، مصرف متعادل کود شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها که امسال سال چهارم اجرا آن در سطح 6میلیون هکتار هستیم ، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات ، روش‌هایی نوین کشت می‌توانند ما را برای همیشه خودکفا کنند.

وی بیان کرد:در شرایط کنونی کشور و جهان خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که ما این برنامه را در دستور کار خود داریم.

سهرابی اشاره کرد: در ایران 2میلیون هکتار کشت گندم آبی و 4میلیون هکتار کشت گندم دیم داریم که در این سطح حدود یک میلیون و سیصد هزار بهره‌بردار گندم مشغول هستند و تاصبح امروز میزان خرید تضمینی گندم حدود 12میلیون تن انجام شده که در استان چهارمحال و بختیاری بیش از 67هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته 43درصد رشد داشته است.

وی افزود: علاوه بر این میزان 500هزار تن بذور اصلاح شده در ارقام مختلف گندم تهیه شده است که نزدیک 100درصد برنامه که در بذر داشتیم تحقق پیدا کرده است.قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری برای گندم نان 20هزار و 500 تومان است.