ابطحی: شهید نصرالله دیپلماتی انقلابی بود/ حزب‌الله به مسیر خود ادامه خواهد داد

  4030710039 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان وجوهی از شخصیت شهید نصرالله گفت: سید حسن یک نیروی همه جانبه بود که انقلابی‌گری و دیپلمات بودن را در اوج داشت.

در پی شهادت سید حسن نصرالله رهبر جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان، سید محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایرنا به تشریح وجوهی از شخصیت این شهید پرداخت.

ابطحی با اشاره به این‌که سید حسن نصرالله در طول سال‌های طولانی‌ که رهبری حزب‌الله را بر عهده داشت، حزب‌الله را از یک دفتر کوچک تبدیل به یک ارتش بزرگ و یک گروه علمی و سیاسی بزرگ لبنان کرد که شاید در بین گروه‌های مقاومت در تمام دنیا از نظر توانایی در برابر اسرائیل حرف اول را می‌زد، گفت: بخش زیادی از این موضوع به خصوصیات فردی سید حسن برمی‌گشت چون ایشان یک نیروی همه‌جانبه‌ بود؛ شجاعت را خیلی خوب تمرین کرده بود و در خود داشت، جسارت را خوب می‌فهمید، ضمن اینکه شجاع بود، دیپلماسی قوی‌ داشت و انسان دیپلماتیک و عاقلی بود و با محاسبه کارهایش را انجام می‌داد و بی‌گدار به آب نمی‌زد، وی یک دیپلمات انقلابی بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: از نشانه‌های هوش فراوان سید حسن نصرالله این بود که ضمن این‌که برای او ایران یک مرجعیت دینی، سیاسی، علمی داشت، هرگز در مسائل داخل ایران دخالت و اظهارنظر نمی‌کرد و فقط حوزه خودش که مبارزه با اسرائیل بود را دنبال می‌کرد.

ابطحی تأکید کرد: این هوشمندی و رعایت همزمانی انقلاب‌گری در اوج و دیپلمات بودن در اوج، سید حسن را به نحو جدی از دیگران متمایز می‌کرد، قطعا با شهادتش اوضاع برای اسرائیل تلخ‌تر خواهد بود.

معاون حقوقی رئیس دولت اصلاحات سپس به بیان خاطره‌ای از شهید نصرالله در دوران دولت اصلاحات پرداخت و اظهار داشت: پس از اینکه آقای خاتمی به ریاست جمهوری رسید و فضای کشور متفاوت شد، جریاناتی از داخل ایران و منطقه حزب‌الله را نگران کرده بودند که آمدن دولت اصلاحات می‌تواند آسیبی به حزب‌الله بزند؛ من به دستور آقای خاتمی سفری به لبنان رفتم، آقای سید حسن نصرالله شورای مرکزی حزب را تشکیل داد و در آن جلسه من وضعیت دیدگاه آقای خاتمی را تشریح کردم و گفتم بین ما در مورد مبارزه با اسرائیل نقطه اختلافی وجود ندارد.

ابطحی گفت: بعدها هم معلوم شد جریان اصلاحات به نحو اصولی مبارزه با صهیونیست‌ها را دنبال می‌کرد، به همین دلیل در سفری که آقای خاتمی به لبنان داشت سید یک مانور نظامی بسیار بزرگ ترتیب داد و خودش در کنار آقای خاتمی ایستاد و نیروهای نظامی حزب‌الله در حضور آنها رژه رفتند.

وی ادامه داد: هرگاه هم سید حسن به ایران می آمد چه مواقعی که علنی می آمد و چه غیرعلنی، دیداری با آقای خاتمی داشت، من در منزلی که ایشان اقامت داشت به بازدید ایشان می‌رفتم.

ابطحی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه واکنش ما به ترور این شهید، گفت: حزب‌الله یک حزب لبنانی است و حمایت‌های ما هم از این حزب حمایت‌های معنوی بوده است، سید حسن نیز بارها اعلام کرده بود علاوه بر این‌که به فرمان رهبر ایران در جهات سیاسی و نظامی توجه دارد، یک مقلد شرعی رهبر ایران هم هست، طبیعتا ارتباط وسیعی که بین ایران و حزب‌الله بوده همچنان باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: حزب‌الله حتما به مسیر خودش ادامه خواهد داد و به عقیده من بزرگ‌ترین انتقام ما همچنان که در پیام رهبری آمده این خواهد بود که حمایت‌های همه‌جانبه ما مثل گذشته از حزب الله ادامه پیدا کند و عملا بغض و کینه جامعه اسلامی و مردم ایران نسبت به اسرائیل بیشتر خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: دنیا ماهیت نتانیاهو را به عنوان یک جنایتکار درجه یک بیشتر بشناسد و بفهمد او برای بقای خودش همه دنیا را به آتش می‌کشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خاتمه تأکید کرد: در برابر اظهارنظرهای تند و افراطی که جنگ‌طلبی می‌کنند یا سخنان منفعلانه‌ای که دشمنان از آن احساس ضعف برداشت کند، بهترین کار پایبندی به نظرات رهبری انقلاب است که نشان داده هم رهبر انقلابی است و هم در اوج هوشمندی، مراقب مصالح مردم ایران است. در طول جنگ اسرائیل و غزه این درایت را تجربه کرده‌ایم.