اسرائیل در موقعیت ارّه !

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030711100 ۱۰ نظر، ۴ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

۱- آنچه  طی عملیات وعده صادق ۲ توسط سپاه پاسداران به‌ثبت رسید، انهدام تمام آن هیمنه پوشالی و دروغینی بود که اسرائیل طی سالیان متمادی برای خود ساخته و سعی داشت به‌واسطه آن تصویری غیرقابل شکست از خود نزد جهانیان ارائه کند. شلیک پرحجم موشک‌های سپاه به سرزمین‌های اشغالی و اصابت ۹۰ درصدی به اهداف مدنظر آن‌هم در میان انبوهی از پدافندهای پیشرفته‌ای که رژیم اسرائیل از آن بهره می‌برد و با درنظرگرفتن همراهی آمریکا برای کمک به رهگیری موشک‌ها، نشان داد که سپاه پاسداران از چه قدرت تخریب بزرگی برخوردار است و می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد. از یاد نبریم که عملیات وعده صادق ۲ نمایش بخش بسیار کوچکی از توانایی‌های موشکی ایران آن‌هم در حجم محدود بود که رژیم‌صهیونیستی حتی در رهگیری و مقابله با این تعداد شلیک‌ها هم ناکام ماند و جمهوری‌اسلامی توانست گوشه‌ای از قدرت ویرانگر خود را به‌رخ سرکردگان این رژیم جنگ‌طلب بکشد.

۲- وعده صادق ۲ از نظر نوع موشک‌های استفاده‌شده، دامنه اهداف و نتایج برجای گذاشته شده تفاوت‌هایی با عملیات وعده صادق ۱ داشت اما مهم‌ترین مسئله، عیان‌کردن توانایی اعمال‌قدرت ایران در سطحی گسترده و در شرایطی حساس بود. جمهوری‌اسلامی ایران نشان داد که برخلاف محاسبات غربی‌ها قدرت نظامی انباشت‌شده‌اش دارای اعتبار بسیاری بوده و از امکان عملی‌کردن تهدیدها و استفاده از ابزارهای قدرت خود برخوردار است و این مهم‌ترین نتیجه‌ای است که عملیات گسترده سپاه پاسداران برجای گذاشت؛ فارغ از آمار تخریب‌ها، تلفات نظامی و آسیب‌های وارده به اسرائیل. ایران ثابت کرد در اوج تنش‌های منطقه‌ای و با وجود حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از رژیم و برآورد احتمالی از پاسخ‌های دریافتی، متکی به قدرتی است که طی سالیان متمادی ایجاد کرده و در بزنگاه‌ها می‌تواند آن را اعمال کند.

۳- حمله به اسرائیل که در پاسخ به نقض حاکمیت ایران در ماجرای ترور اسماعیل هنیه و به‌شهادت رساندن فرماندهان مقاومت و سیدحسن نصرالله صورت گرفت، آغازی است بر تغییر قاعده بازی در منطقه. تادیب اسرائیل ابتکار عمل را از دستان رژیمی گرفت که به‌واسطه سیاست ارعاب و با بهره‌گیری از ترور و حملات گسترده سعی داشت عرصه را بر مقاومت تنگ کرده و راهی برای ترکتازی خود فراهم کند. حالا این ایران و مقاومت است که معادله‌ای جدید را ترسیم کرده و رژیم صهیونیستی را در موقعیت اره گرفتار کرده‌اند. اسرائیل به‌خوبی دریافته که تعدی به ایران و پاسخ به حملات دقیق موشکی سپاه، با واکنشی فراتر از حد تصور خود مواجه می‌شود و با توجه به نمایش خیره‌کننده موشک‌های ایرانی در اصابت به اهداف مدنظر تعیین‌شده، صحبت از واکنش هولناک ایران گزافه نیست و چه‌بسا موجب فرستاده‌شدن رژیم‌صهیونیستی به عصر حجر شود! از سویی دیگر متحدین منطقه‌ای ایران به‌خوبی دریافته‌اند که از حامی بزرگی به‌نام جمهوری‌اسلامی به‌عنوان ستون‌فقرات جریان مقاومت برخوردارند و خط‌شکنی‌های بیشتر رژیم موجبات فروغلتیدن آن در باتلاق خواهد شد و از این روست که پس از حمله موشکی سپاه، حزب‌الله و دیگر جریان‌های مقاومت در حال اجرای سطح جدیدی از پاسخ‌های خود به اسرائیل هستند. 

۴- به ضرس قاطع می‌توان وعده صادق ۲ را مقطعی تاریخی قلمداد کرد که هم نمایش عینی از قدرت خیره‌کننده ایران و توانایی اعمال آن بود و هم آغازگر تغییر قواعد بازی در سطح منطقه و گرفتن ابتکار عمل از دستان اسرائیل که چه‌بسا راهی به‌سوی آتش‌بس و پایان تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی به فلسطین و لبنان بگشاید. اگرچه این پاسخ قاطع،‌ بخش کوچکی از تقابل شطرنج‌وار مقاومت و اسرائیل بوده و راهی دراز برای به‌سرانجام‌رساندن آن در پیش است اما سپاه در یکی از مهم‌ترین فراز و فرودهای این تقابل توانست رژیم‌صهیونیستی را کیش و مات کند.