روایت عراقچی از پیام ایران به آمریکا/ درخواست روزنامه اصولگرا از جلیلی/ نظر همتی درباره مالیات‌ستانی از دهک‌های پایین

  4030711119 ۴ نظر، ۱ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هشدا پزشکیان به رژیم صهیونیستی

مسعود پزشکیان در جلسه صبح امروز چهارشنبه هیئت دولت، ضمن تقدیر از عملیات غرورآفرین شب گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: این عملیات افتخارآمیز که بار دیگر غرور ملی ایرانیان را به رخ جهان کشید، بر طبق موازین بین‌المللی و در پاسخ به جنایت این رژیم در ترور شهید هنیه در کشورمان و همچنین شهادت سید حسن نصرالله و شماری از فرماندهان مقاومت بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از ترور شهید هنیه در تهران که نقض آشکار حاکمیت و امنیت ملی ایران بود، کشورهای غربی مدام ما را به خویشتنداری دعوت و وعده برقرار فوری آتش‌بس در غزه را می‌دادند، افزود:‌ ما نیز به رغم انتظار به حق مردم در پاسخ به این جنایت،‌ به امید اینکه نسل‌کشی مردم مظلوم و بی‌گناه غزه متوقف شود، اقدامی نکردیم، اما این رژیم جنایتکار و خونریز نه تنها به کشتار زنان و کودکان ادامه داد، بلکه دامنه جنایات خود را به لبنان نیز گسترش داد و با انفجار پیجرها در دست مردم عادی فاجعه آفرید و نکته قابل تامل اینکه همین کشورهای مدعی حقوق بشر که ما را به خویشتنداری دعوت می‌کردند، در مقابل اقدامات این رژیم سکوت کردند.

دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه عملیات غرورآفرین شب گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی آنها از شیشه شکننده‌تر است، تصریح کرد‌: ما همچنین ثابت کرده‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.

رئیس جمهور ضمن انتقاد شدید از رفتار دوگانه و بی‌عملی مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی در قبال جنایتگری رژیم صهیونیستی گفت‌: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اساس تشکیل آن برای حفظ امنیت بین‌المللی و صلح جهانی است، نخست وزیر جنایتکار این رژیم که دستش به خون ده‌ها هزار زن و کودک مظلوم فلسطینی آغشته است، به صورت علنی اقدام به تهدید کشور ما کرد و کشورهای دیگر در مقابل چنین رفتاری سکوت کردند.

دکتر پزشکیان تصریح کرد: ‌واقعا شرم‌آور است که مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی به راحتی به یک جنایتکار اجازه ارتکاب شنیع‌ترین و فجیع‌ترین جنایات را بدهند و بعد دم از حقوق بشر و کرامت انسانی هم بزنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال جنگ نیستم، اما از جنگ هم نمی‌هراسیم و برای حفظ امنیت، اقتدار و عزت مردم و کشورمان حد و مرزی نمی‌شناسیم، افزود:‌ امیدواریم خدای متعال ملت‌های منطقه را از شر جنایتکاران و ظالمان نجات دهد و هر چه زودتر شاهد صلح و امنیت و آرامش برای کل منطقه و جهان باشیم.

***

روایت عراقچی از پیام ایران به آمریکا

به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی  وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد: هر اقدام جدیدی توسط رژیم صهیونیستی یا حامیان این رژیم با پاسخ سخت‌تر جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد این هشداری است که از دیشب در گفت‌وگوهای تلفنی بنده چه بیانیه رسمی به همه طرف‌ها داده شده است.

وی درباره اینکه گفته شده ایران قبل از حمله به آمریکا اطلاع داده است؟ افزود: خیر، تأیید نمی‌کنم. اولا تبادل پیام به معنی هماهنگی نیست. هیچ تبادل پیامی صورت نگرفته ولی به صورت منطقی بعد از حمله لازم است هشدارهای خود را به همه طرف‌ها از جمله آمریکایی‌ها بدهیم و این کار انجام شده است.

وزیر خارجه اضافه کرد: هشداری که عرض کردم دیشب به صورت صحیح و دقیق به سفارت سوئیس داده شد که به آمریکایی‌ها منتقل کنند و محور اصلی آن این بود  که این اقدام دفاعی ما بوده که براساس ماده ۵۱ منشور انجام شده است و حق دفاعی ما بوده و عملیات ما انجام شده و قصد ادامه نداریم مگر اینکه طرف‌های مقابل پاسخ دهند. 

عراقچی افزود: همچنین هشدار به نیروهای آمریکایی که خودشان را کنار بکشند و دخالت نداشته باشند وگرنه با پاسخ سخت ما مواجه خواهند شد..

***

درخواست روزنامه اصولگرا از جلیلی

خراسان نوشت: «در روزهای گذشته پس از داغ سنگین ترور وحشیانه شهید سید حسن نصرا... برخی کاربران در فضای مجازی که منتسب به حامیان یا حامی شناخته شده آقای دکتر سعید جلیلی هستند، این اتفاقات را نتیجه تاخیر در انتقام ترور شهید هنیه تفسیر کرده و با الفاظی خطرناک و خلاف واقع نظیر «ترسیدن»، خواسته یا ناخواسته نهادهای نظامی و امنیتی و برخی ارکان را تضعیف کرده‌اند.

این کاربران، حتی پا را فراتر گذاشته و در اقدامی عجیب و سوال برانگیز با گزاره‌های غلط و تهمت پراکنی از شرایط کنونی برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود و برجسته‌سازی ایشان استفاده می‌کنند. 

غافل از این‌که دشمن صهیونی در حال پیشبرد اهداف نظامی و امنیتی خود برای جبران شکست ناشی از «طوفان الاقصی» است. سوالی که پاسخ آشکار دارد، این است که آیا این شرایط و این لحظات، زمان کار انتخاباتی است؟

با شناختی که از دکتر جلیلی دارم، حتما با این اتفاقات عجیب و خطرناک مخالف هستند؛ چه این که در برهه‌ای که دبیر شورای امنیت ملی بودند، درک کرده‌اند که دوقطبی شدن کشور در انتخابات ۸۸، چطور به منافع ملی ما در ابعاد بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی آسیب زد و حتی باعث شد رژیم صهیونیستی تعدادی از دانشمندان موثر هسته‌ای را ترور کند‌...

 جناب آقای دکتر جلیلی! حرف اصلی این است که این پیامدها نتیجه تحلیل‌ها و محتواهایی است که توسط جوانان انقلابی و مذهبی بیان می‌شود که خود را حامی شما می‌دانند و در این شرایط تنها کسی که می‌تواند مقابل این اتفاق خطرناک بایستد، شما هستید.

شما که سابقه طولانی عضویت در  شورای عالی امنیت ملی دارید حتما واقفید که باید جلوی این دومینوی خطرناک را گرفت و اجازه داد، ارکان مختلف منطبق بر سیاست‌ها و تصمیم‌های اتخاد شده، که شما هم از آن مطلعید، جنگ با رژیم صهیونیستی را مدیریت کنند. بر همین اساس از شما خواهش می‌کنم برای این‌کار و تبیین شرایط کشور برای حامیان خود و باز داشتن آنان از مسیری که رفته‌اند، حتی لحظه‌ای را از دست ندهید.»

***

تصمیم‌گیری درباره پاسخ ایران به اسرائیل برعهده چه کسی بود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «همان گونه که از متن قانون اساسی بر می‌آید، تصمیمات مهم در حیطه سیاست‌های دفاعی، امنیتی کشور، محصول همفکری مقام‌های کشور در شورای عالی امنیت ملی است و البته در پی تصمیم‌گیری اعضای این شورا، مصوبات‏ شورا «پس‏ از تأیید مقام‏ رهبری» ‏ قابل‏ اجراست.

اگرچه این موارد نشان می‌دهد حتی رهبر انقلاب می‌تواند اجازه اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی را ندهد و با توجه به اختیار «‎اعلام‏ جنگ‏ و صلح» مطابق اصل 110 قانون اساسی شخصا حق قانونی تصمیم‌گیری در این باره را دارد، اما نوعا رهبران انقلاب اسلامی (امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) تصمیمات خود را بر مبنای خرد جمعی و مشورت مسئولان ذیربط گرفته‌اند...

از سوی دیگر، معمولا رهبر انقلاب، براساس ویژگی مردم‌سالارانه نظام، به موضع دولت مستقر که رای مردم را به دست آورده، توجه دارند و این رویکرد ایشان، در تصمیمات متنوع مجموعه نظام در روند فراز و فرود پرونده هسته‌ای کشور قابل مشاهده است.

با این وصف، می‌توان گفت شخص رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم و رئیس شورای عالی امنیت ملی و نیز مجموعه ‎‎‎‎‎‎دولت، در تصمیم‌گیری‌های حساس امنیتی موثرند؛ اما تصمیمات این چنینی، نظر جمعی مقامات ذی‌ربط کشور است و البته جز با تایید رهبر انقلاب، رسمیت نمی‌یابد و قابل اجرا نیست.

در مجموع، به نظر می‌رسد کسانی که این روز‌ها به دنبال تفکیک میان دولت و رئیس جمهور با مقام معظم رهبری و القای شکاف میان این دو رکن نظام هستند، یا اطلاع درستی از ساختار تصمیم‌گیری‌های مهم در کشور ندارند و یا دانسته در زمین دشمنان کشور به فعالیت مشغولند. شب گذشته نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود تصریح کرد که این حمله با تصمیم شورای عالی امنیت ملی انجام شده و مواضع رئیس جمهور نیز از همین همراهی حکایت داشته است.»

***

تاکید وزیر نفت بر عدم افزایش قیمت بنزین

به گزارش ایسنا، محسن پاک نژاد، وزیر نفت در حاشیه جلسه  هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به موضوع ناترازی انرژی، اظهارکرد: موضوع ناترازی انرژی بحثی است که از جنبه‌های مختلف باید بررسی شود. بخشی از این ناترازی به مکانیزم های تولید حامل های انرژی باز می گردد که باید افزایش پیدا کند. طبیعتا در رابطه با افزایش تولید ما با چالش‌هایی مواجه هستیم به خصوص در زمینه تامین منابع مالی که تدابیری اتخاذ شده است که این مسئله را حل کنیم.

وی در ادامه افزود: بحث مهم تر ماجرا به بهینه سازی مصرف، مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف باز می‌گردد. بخش عمده‌ای از زحمت این بخش به دوش مردم عزیز است که همکاری کنند تا بتوانیم در این حوزه موضوع ناترازی را به مرور زمان حل کنیم. موضوع ناترازی مسئله ای نیست که ظرف یکسال یا دوسال ایجاد شده باشد. ناترازی دستاورد سال ها است. شاید سرمایه گذاری‌های مناسبی که باید انجام می شده، صورت نگرفته است. طبیعتا حل مسئله ناترازی نیز مستلزم گذشت زمان است.

وزیر نفت در ادامه بیان کرد: ان شاالله که ما بتوانیم راهکارها را به نتیجه برسانیم. در خصوص افزایش قیمت سوخت فعلا طرح و برنامه‌ای روی میز دولت نیست. البته این موضوع بحثی است فراتر از ساختار وزارت نفت و موضوعی حاکمیتی است.

وی ادامه داد: آنچه که اولویت ما است حرکت به  سمت مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است. بنزین با مازوت تولید نمی‌شود. مازوت سوزی در نیروگاه ها موضوعی است به دلیل نحوه مدیریت تامین سوخت معادل نیروگاهی، بخشی از این سوخت معادل در حوزه هایی مازوت است که البته مقدار آن خیلی کم است و کمک می‌کند  به حفظ ذخایر ما برای اینکه در زمستان و پیک سرما با مشکل مواجه نشویم.

***

هراس‌افکنی بیهوده یک نماینده مجلس

فردا نوشت: «به تازگی رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و نماینده کنونی مجلس مدعی شده است که ممکن است برای کسانی که گوشی آیفون دارند اتفاقی مشابه آنچه برای پیجرها در لبنان رخ داد، اتفاق بیفتد...

مشخص نیست دلیل ایجاد هراس برای بخش‌هایی از مردم در شرایط حساس کنونی که نیاز به وحدت و آرامش وجود دارد، چیست؟ حتما در مقطع کنونی تولید هراس می‌تواند آسیب‌زننده باشد زیرا دشمن دقیقا می‌خواهد هراس در دل مردم ایران ایجاد کند و بیان این دست سخنان به نوعی بازی در زمین دشمن است که همه به ویژه آنانی که مسئولیتی دارند باید از به وجود آمدن چنین وضعیتی پرهیز کنند...

تقی‌پور در حالی می‌گوید که ممکن است برای گوشی‌های آیفون شرایطی مانند انفجار پیجرها به وجود آید که حتما خودش به عنوان فردی که در دوره‌ای مسئولیت وزارت ارتباطات کشور را برعهده داشته باید بداند که گوشی‌های تلفن همراه از کجا و در چه زمانی وارد کشور شده است و حتما اکنون هم مسئولان می‌دانند که از چه شرکت‌هایی و از چه مسیرهایی گوشی‌های آیفون وارد کشور می‌شوند.

نکته مبهم در سخنان او این است که اگر همه مسئولان نسبت به مبادی ورود گوشی‌های آیفون اطلاع دارند، چه طور امکان دارد که مواد منفجره -مانند آنچه در ماجرای پیجرها وجود داشت- در تلفن‌های همراه کار گذاشته شود.

این دست سخنان علاوه بر آنکه ایجاد هراس می‌کند بلکه به نوعی این ذهنیت منفی را برای مردم ایجاد می‌کند که مسئولان ذی‌ربط توانایی کنترل ورود تلفن‌های همراه را ندارند.»

***

پاسخ اسرائیل به ایران برای خودش نابودکننده خواهد بود

عصرایران درباره عملیات وعده صادق2 نوشت: «علاوه بر کمتر بودن تعداد موشک ها، طرف اسرائیلی، تجربه دفاع قبلی را هم داشت و لابد انتظار می رفت عملکرد بهتری در برابر موشک های ایرانی داشته باشند که این گونه نشد. شب گذشته، قبل از هر چیز، گنبد آهنین و فلاخن داوود و پیکان فرو ریختند...

با این عملیات مشخص شد که ایران در استفاده از ذخایر موشکی خود، از روش آسانسوری استفاده می کند؛ یعنی هر بار دکمه طبقه بالاتری را می زند. با این اوصاف، اگر کار به عملیات سوم و طبقه سوم برسد، قاعدتاً باید شاهد موشک های قدرتمندتری باشیم و این، اصلاً خبر خوبی برای اسرائیل نیست...

ایران اعلام کرده عملیات موشکی اش علیه اسرائیل به پایان رسیده است ولی اگر اسرائیل بخواهد اقدامی علیه ایران کند، پاسخ قدرتمندتری خواهد داد و دکمه طبقه بالاتری از آسانسور موشکی اش را خواهد زد. این نشان می دهد که تهران با علم به احتمال جدی اقدام متقابل اسرائیل دست به حمله زده و خود را برای همه سناریوها آماده کرده است.

اگر اسرائیل پاسخ ندهد، توازن از دست رفته، تا حدی زیادی برقرار می شود ولی اگر جواب دهد، با پاسخ متقابل و ادامه دار مواجه می شود. چنان وضعیتی حتماً برای ایران، بسیار خسارت بار خواهد بود ولی برای اسرائیل، می تواند نابود کننده باشد.

بنابر این، استراتژیست های اسرائیلی قاعدتاً نباید به بیش از چند حرکت رفت و برگشتی محدود بیندیشند، خاصه آن که اگر جنگ به تلفات انسانی و غیرنظامی بکشد، سلاح های بعدی ایران می تواند عامل مقابله به مثلی غیر قابل پیش بینی باشد و این برای کشوری که  مبتنی بر "جمعیت مهاجر" است، بسیار ویرانگر خواهد بود.

البته، این نوشتار به طور مشخص از جنگ حمایت نمی کند و واقع بینانه آن را برای ایران هم زیانبار می داند؛ با این حال اگر روند وقایع ایران را به سمت جنگ ببرد، چاره ای جز پاسخ های بسیار قدرتمند نیست.»

***

آخرین وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری درباره وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد.

به گزارش ایسنا، محمدجعفر قائم‌پناه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: قرار بود نامه بررسی آن را به مجمع تشخیص بنویسیم که انشاءالله بررسی می‌شود.

وی افزود: به نظرم در این زمینه اجماع داخلی رخ می‌دهد.

***

پیام عملیات وعده صادق2 از نگاه سنایی

مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توییتی نوشت: «عملیات وعده صادق۲ حاوی این پیام روشن است که؛ ایران در دفاع مشروع از خود و متحدینش تردید نمی‌کند، صلح و ثبات از مسیر احیای بازدارندگی می‌گذرد و تجاوزات و نقض پیوسته حقوق بین‌الملل از سوی رژیم غاصب اسرائیل باید متوقف شود. در این شرایط حفظ غرور، هویت و وحدت ملی ایرانیان یک اصل است.»

***

نظر همتی درباره مالیات‌ستانی از دهک‌های پایین

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در نشست خبری نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور اظهار کرد: عدالت مالیاتی باید در دستور کار قرارگیرد و انرژی و تمرکز سازمان امور مالیاتی و همکاران بر دانه درشت‌ها و ظرفیت‌های جدید گذاشته شود.

وی افزود: حمایت مالیاتی از اقشار پایین مساله مهمی است. از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. در زمانی که کنترل ریال را انجام می دادیم اشخاصی بودند که هویتشان مشخص نبود و بعضا هویت اجاره‌ای داشتند که باید اطلاعات این افراد به صورت آنلاین دریافت شود.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی قصد ندارد اطلاعات بانکی مردم را فاش کند گفت: کارها باید به صورت سیستمی انجام شود و نگرانی ایجاد نشود. همه می خواهیم در مسیر عدالت مالیاتی حرکت کنیم. وقتی ۵۰ میلیارد مالیات مشمول یک نفر می شود و سه سال بعد پرداخت می کند با توجه به تورم، ارزش این ۵۰ میلیارد تومان کاهش می یابد. پس سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات باید به‌موقع عمل کند.

همتی تصریح کرد: نمی‌شود ۸ دهک روز به روز وضعشان بدتر شود و ۲۰ درصد وضعشان بهتر شود و در عین حال ما فشار مالیاتی را بر ۸ دهک بیاوریم.