کانال‌های پوششی منافقین چگونه فعالیت می‌کنند؟

  4030712053 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

منافقین سال‌هاست که با استفاده از کانال‌های پوششی و اکانت‌های توئیتری فیک، در مقاطع گوناگون بر روی افکار و قدرت تحلیل مردم تاثیر گذاشته و برای ایجاد شکاف اجتماعی و اختلاف‌افکنی در جامعه از این بازو بهره می‌برند.

به گزارش تسنیم، یکی از شگردهای عملیات روانی گروهک تروریستی منافقین، راه‌اندازی و استفاده از کانال‌های پوششی برای تاثیرگذاری بر روی افکار است. در واقع این گروهک کانال‌هایی در پوشش‌های مختلف به‌ویژه خبری و انقلابی راه‌اندازی می‌کند و اقدام به انتشار اخبار روزانه کرده و حتی برای سفیدسازی مواضع انقلابی می‌گیرد. اما در لایه‌ی دوم در حقیقت اهداف خود را پیاده می‌سازد.

برای مثال و آشنایی با شیوه فعالیت این کانال‌های پوششی، فعالیت یکی از کانال‌هایی که در پشت پرده متعلق به منافقین بوده را بررسی خواهیم کرد. کانال خبررسان شبکه یک مدعی است تنها کانال خبری شبکه یک صدا و سیما است. در اطلاعات کلی این کانال دو نکته اصلی وجود دارد.

الف) پوشش کلی کانال

1-تاریخ ایجاد کانال 17 ژانویه 2019 ( 27 دی ماه 97) بوده است که قطعا کانالی پرمخاطب و دارای عضو بالا بوده است. در تاریخ 13 آگوست 2022 ( 22 مرداد 1401) سابقه مطالب کانال را پاک و یکی از پیام‌های قدیمی کانال را ویرایش و محتوایی متناسب با نام پوششی کانال در آن قرار می‌دهد و اولین پیام با نام و هویت جدید را در 22 مرداد 1401 منتشر می‌کند. ( دقت در سفیدسازی کانال نشان می‌دهد که برای این گروهک موضوعیت جدی داشته و تدابیر فنی آن را بررسی جدی کرده‌اند) بررسی‌ها نشان می‌دهد که 18.567 پست از تاریخ تغییر هویت کانال تا الان منتشر شده است که انتشار میانگین 25 پست در روز را نشان می‌دهد و طی یک ماه گذشته حدود 5 هزار ریزش عضو داشته است.

2-در اطلاعات معرفی (بیو) کانال، هیچ کانال ارتباطی برای ارتباط با ادمین کانال ثبت و درج نشده است و تنها آدرس و تلفن‌های شبکه یک برای پوشش ماجرا در آن قرار داده شده است.  شبکه ورودی و خروجی انتشار مستقیم محتوای کانال در جدول زیر مشخص است.

در تصویر زیر نیز برخی از کانال‌هایی که محتوای کانال مذکور را نشر می‌دهند قابل مشاهده است .آنالیز با استفاده از یک قابلیت اوسینت مناسب می‌تواند شبکه نشر این کانال را به خوبی نشان دهد.

ب) تحلیل محتوای کانال

1- محتوای منتشره در کانال یک خط کلی عمومی و اخبار جاری برای سفیدسازی دارد، یک خط جاری اخبار جهت‌دار برای شکاف یا سیاه‌نمایی دارد و یک بخش بازتاب اقدامات له یا علیه منافقین:

در بخش اخبار مربوط به منافقین سیاست کلی کانال بر بازنشر اخبار مربوط به اقدامات گروهک با هدف بزرگنمایی آن، آلترناتیونمایی، محوریت و رهبری اقدامات میدانی و شورش‌ها و جذب جوانان به ویژه دهه هشتادی‌ها به گروهک است که چند نمونه خط کلی با مستند تصویری ذکر می‌شود:

  •  بازنشر اقدامات کانون‌های شورشی و بزرگنمایی آن، سعی در القای این موضوع را دارد که گروهک منافقین شبکه بسیار قوی و منسجمی در شهرها دارد و خطر کانون‌های شورشی برای نظام بسیار بالاست.
  • ارتباطات بین‌المللی و حمایت‌های پارلمانترهای اروپایی و آمریکایی از منافقین را با ادبیات پوششی بزرگ و آن را به عنوان یک آلترناتیو جا بزنند.
  • شاخصه شورشی بودن، عملیاتی بودن و مسلح بودن کانون‌های شورشی و عملیات‌های مختلف علیه مقرهای نظامی و انتظامی
  • ظرفیت بین‌المللی منافقین در ایجاد هزینه برای جمهوری اسلامی مانند موضوع قرارگرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی
  • جذب گروهک از نوجوانان برای اقدامات میدانی و مسلحانه
  • روایت‌سازی از در دست داشتن مدیریت میدانی آشوب‌های 1401 توسط منافقین
  • ایجاد رعب و وحشت میان ارکان انتظامی و بسیج با مقتدر و شورشی و مسلح نشان دادن حامیان منافقین و نشر تصاویر حملات آشوبگران با مضامین جهت‌دار برای ایجاد رعب و وحشت
  • بازنشر خط نفوذ منافقین در لایه‌های مختلف نظام و فرزندان آن‌ها به دلیل ویژگی‌های بارز منافقین
  • تلاش برای الگوبرداری جوانان از اقدامات منافقین
  • القای خط نمایشی بودن دادگاه بررسی جنایات منافقین و بی‌توجهی منافقین به آن و اینکه این دادگاه تنها راه نجات نظام از براندازی توسط منافقین است.
  • القای خط مطالبه مالی و خسارت و دیه به عنوان تنها خواسته خانواد‌ه‌های شاکی
  • حمله به شاکیان دادگاه با مضامین جهت دار مانند خط " تصویرسازی از شهید لاجوردی به عنوان عامل هزاران منافق" و حضور دختر ایشان در دادگاه

در بخش مربوط به اخبار دیگر سیاست آنها، سیاه‌نمایی، تعمیق و تشدید اختلاف میان جریان انقلاب، بازنشر صحبت‌های عناصر مشکوک وابسته به گفتمان داخلی نفاق، توجه و تمرکز بر کلیدواژه "طیف تندرو صدا و سیما و.. می‌باشد که برخی خطوط کلی آن ذکر می‌شود:

  • حمله جهت‌دار به علی کریمی پس از اظهارنظر درباره منافقین به عنوان "کسی که سرمایه خود را از نظام و ساخت و ساز برای ارگان‌های حکومتی و نظامی بدست آورده است." و اتهام به نظام که به عناصر حامی سلطنت کاری ندارد و القای خط گروهک که سلطنت ابزار سیاسی جمهوری اسلامی است.
  • تعمیق خط‌های القائی روز جامعه مانند کاسبی نظام از فیلترینگ یا ارسال سوخت رایگان برای لبنان
  • بازنشر استوری و پست‌های معاندین در زمان شورش‌های 1401 و القای خط شکنجه و سرکوب و کشتار مردم توسط نظام
  • تولید و بازنشر صدها پست از شورش‌های 1401 با هدف بحرانی بودن شرایط و در رفتن زمام کنترل آشوب‌ها از دست نظام و حمله به وزیر کشور و فرمانده فراجا که به مردم نسبت به کنترل شورش‌ها دروغ می‌گویند و خط‌دهی به شورش‌ها
  • القای خط کشته‌سازی عمدی توسط نظام
  • حمله به جریان‌ها یا اشخاص رسانه‌ای انقلابی مثل کیهان و فارس و...

گروهک منافقین سال‌هاست که با استفاده از همین کانال‌های پوششی و اکانت‌های توئیتری فیک، در مقاطع گوناگون اولا بر روی افکار و قدرت تحلیل مردم تاثیرگذاشته و دوم برای ایجاد شکاف اجتماعی و اختلاف‌افکنی در جامعه از این بازو بهره گرفته است.