تغییرات اقلیمی و ظهور عوامل بیماری‌زا در ایران

  4030713060

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیازمند شناسایی عوامل بیماری‌زای جدید مطابق با تغییر اقلیم در کشور هستیم.

به گزارش تسنیم، صدیقه ترابی؛ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با سخنرانی در سمپوزیوم بهداشت محیط با عنوان «ایجاد جوامع مقاوم از طریق کاهش خطر بلایا و کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم» پیشنهاد انجام دو پژوهش را به اعضای این سمپوزیوم ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه اثرات تغییر اقلیم بر بروز عوامل بیماری‌زای جدید در مناطق متاثر از اثرات افزایش دما و تغییر بارش می‌تواند یکی از موضوعات اصلی برای پیگیری نهادهای علمی به ویژه دانشگاه باشد، افزود: شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور تغییر کرده و همچنان در حال تغییر است و عوامل بیماری‌زا جدید در حال پیدایش است که باید شناسایی شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه لازم است کار تطبیقی در این خصوص انجام شود، تصریح کرد: تغییر شرایط اقلیمی در مناطق مختلف کشور و احتمال بروز بیماری‌هایی که به طور مثال به دلیل اقلیم گرم و مرطوب در سواحل جنوبی سابقه داشته ممکن است در سواحل شمالی کشور نیز بروز کند.

ترابی تاکید کرد: یکی دیگر از این عوامل شناخت بیشتر پیامدهای تغییر اقلیم و تبدیل آن به سطوح مختلف آموزشی از طریق بررسی پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم است که روی سلامت اثر می‌گذارد و نتایج این مطالعه می‌تواند به گزارش‌های آموزشی برای عموم مردم تبدیل شود.

وی گفت: نیازمند شناسایی عوامل بیماری‌زای جدید مطابق با تغییر اقلیم در کشور هستیم و در این زمینه دو پیشنهاد به دانشجویان و اساتید دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه شهید بهشتی در سمپوزیوم بهداشت محیط داده شد.