پدیده آقا زادگی و نیاز به قانونگذاری در کشور 

  4030714043 ۳ نظر، ۲ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

غلامعلی رجایی ،  فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با خبر انلاین به سوالاتی در باره پدیده آقا زادگی و علت نگاه منفی مردم به  این پدیده پاسخ داد که بخشهایی از آن را میخوانیم

علت نگاه منفی مردم پدیده آقازادگی، عملکرد خودشان است یا بی اعتمادی به مسئولان گفت: هر دو است اما دلیل دیگر هم جاافتادن اخبار زرد در میان مردم است، گاهی مواردی را به شخصی منصوب می‌کنند که ربطی به او ندارد. مدت ها یک مداحی را که در اردبیل فوت شده بود، به عنوان داماد نعمت زاده مطرح می کردند در حالی که ربطی به او ندارد. 


مساله آقازادگی در شرق بیشتر از غرب دیده می شود چون قانون بعد از افراد است

رجایی درباره ورود آقازاده‌ها به سیاست در ایران گفت: من فکر می‌کنم این موضوع یک ارتباطی به توسعه یافتگی دارد و بیشتر در جوامع جهان سوم و شرق است. در غرب به دلیل حکمفرما بودن قانون مسئله آقازادگی کمتر دیده می‌شود اما در شرق و مدیترانه قانون بعد از افراد است. البته یک استثنائاتی وجود دارد و شما مشاهده می کنید که بارها در پاکستان نخست وزیر محاکمه و برکنار شده است، چیزی که ما در ایران نمونه آن را مشاهده نکردیم.... 

وی گفت: تا زمانی که این ماجرا تبدیل به فرهنگ نشود و قانون بعد از افراد نباشد، در بر روی یک پاشنه می‌چرخد. این ویژگی نیاز به جناح و سلیقه خاصی ندارد. همچنین علاوه بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در نهادهای دینی هم مشاهده می شود. در جوامع غربی هم این پدیده دیده می شود مانند دور قبل، ترامپ برای بایدن مطرح کرد و سعی شد برای او پاشنه آشیل درست کند که موفق نشد. 


باید قانون شود که نزدیکان مسئولان حق پست گرفتن ندارند

.... بنابراین، تا زمانی که قانون حاکم نشده و این مسئله تبدیل به فرهنگ نشود ما شاهد تبعات و پس لرزه‌های آن هستیم.
رجائی گفت: البته رسانه ها و نهادهای حاکمیتی و قانونی در این زمینه بسیار موثر هستند، مثلا قانون شود که نزدیکان مسئولان حق پست گرفتن ندارند و باید برای ایران همچین سیاستی در نظر گرفته شود.

در برخی از موارد دیدم که طرف همسر خودش را به عنوان مشاور استخدام کرده است بنابراین باید با قانون و آیین نامه منع و نظارت شود. 

آقازاده های شهیدان رجایی و بهشتی وارد مناصب دولتی نشدند

وی گفت: نقش رسانه‌ها در افشای این موارد خیلی مهم است، من بر این باور نیستم که فرزند یک مسئول حق زندگی ندارد اما حق برخورداری از رانت را ندارد وباید مانند بقیه زندگی کند. اما اینکه از رانت و قدرت استفاده کنند، در سفرهای خارجی حضور داشته باشند و معادلات اقتصادی و اختصاصی برای خود ایجاد کند اشتباه است.