اذعان اولمرت به ناتوانی اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

  4030716057 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با اذعان به ناتوانی این رژیم در حمله به ایران گفت: اسرائیل تنها با کمک ایالات متحده می‌تواند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

به گزارش مشرق، «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ گفت اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد.

او که با روزنامه تلگراف گفت‌وگو می‌کرد، افزود: اسرائیل ممکن است ظرفیت نفوذ به سنگرهای زیرزمینی عمیقی را که در مناطق مختلف ایران پراکنده هستند، نداشته باشد. در عوض، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باید توسط آمریکا و با کمک اسرائیل انجام شود.

اولمرت در ادامه گفت: پس داستان متفاوت است. این، باید یک تصمیم آمریکایی باشد.

وی افزود: اهداف بسیار دیگری برای اسرائیل وجود دارد که دردناک و قابل توجه بوده و احتمالاً [در برابر ایران] بازدارندگی ایجاد می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که از حمله رژیم صهیونیستی به سایت‌های هسته‌ای ایران در تلافی ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک شده توسط تهران به سرزمین‌های اشغالی در هفته گذشته حمایت نمی‌کند.

ایهود اولمرت همچنین برای اولین بار فاش کرد که وقتی به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۷ تصمیم به حمله به برنامه هسته‌ای سوریه گرفت، به گوردون براون، نخست‌وزیر وقت انگلیس از قبل هشدار داده بود.

او گفت که ۲ رهبر در جهان از این حمله اطلاع داشتند، یکی از آنها جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود که برای مدت طولانی با او مشورت داشته است.

اولمرت ادامه داد: فرد دیگری که این اطلاعات را با او به اشتراک گذاشتم، گوردون براون بود. من به او در مورد رآکتور اتمی در سوریه گفتم و اینکه ما قصد داریم آن را نابود کنیم. دولت و سازمان‌ها به اشتراک‌گذاری این اطلاعات با سپاسگزاری پاسخ دادند. آن‌ها به من گفتند که هرگز اعتمادی را که اسرائیل به آن‌ها اعطا کرد و اطلاعات حساسی را قبل از عملیات نظامی به اشتراک گذاشت، فراموش نمی‌کنند.

با این حال، اولمرت گفت که تردید دارد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل، در صورتی که تصمیم به حمله به سایت‌های هسته ای ایران بگیرد، اطلاعات مشابهی را با کر استارمر (نخست وزیر انگلیس) به اشتراک بگذارد.

وی خاطر نشان کرد: فکر نمی‌کنم احترام متقابلی از سوی هر ۲ طرف وجود داشته باشد که آن را توجیه یا امکان‌پذیر کند.

وقتی از او درباره تصمیمات استارمر در قبال رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر، مانند تحریم جزئی تسلیحات سوال شد، اولمرت گفت ممکن است با آنها موافق نباشد، اما می‌توان آن را درک کند.

وی همچنین درباره حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان به بهانه مبارزه با حزب‌الله تصریح کرد: ادامه جنگ برای مدت طولانی به نفع اسرائیل نیست. باید از خود بپرسید که استراتژی چیست؟ ما نمی‌خواهیم لبنان را برای ۱۸ سال دیگر اشغال کنیم.

نخست‌وزیر سابق صهیونیستی با ادعای اینکه «ما می‌خواهیم به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کنیم» ادامه داد: سوال این نیست که آیا می‌توانیم آنها را شکست دهیم یا نه. سوال این است که آیا می‌توانیم مانع بازگشت آن‌ها به مرز شویم؟

اولمرت گفت: ۲ راه وجود دارد که اسرائیل می‌تواند از بازگشت حزب‌الله به جنوب لبنان جلوگیری کند. او تاکید کرد که «بسیار مخالف» اولی است؛ سوق دادن حزب‌الله به شمال رودخانه لیتانی و ماندن در آنجا با نیروهای ارتش اسرائیل.

وی افزود: گزینه دیگر این است که با لبنان و حزب‌الله به توافق برسیم تا یک بار برای همیشه مرزها نهایی شود اما این امر مستلزم سازش خاصی از سوی ما نیز هست. من فکر می‌کنم که ما باید به جای یک رویارویی نظامی که ممکن است ما را به یک راه حل دائمی نرساند، این را دنبال کنیم.

او درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران گفت که امیدوار است این آغاز یک رویارویی بسیار گسترده‌تر نباشد.

این مقام سابق صهیونیستی تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است در آغاز مرحله جدیدی باشیم که تنش را کاهش داده و به پایان جنگ نزدیک‌تر ‌شویم.