بدرود فرمانده!

  4030717078 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرمانده و مغز متفکر خط میانی بارسلونا و تیم ملی فوتبال اسپانیا خداحافظی‌اش را از فوتبال اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، آندرس اینیستا یکی از بهترین هافبک‌های قرن بیست‌ویکم فوتبال جهان بازنشستگی‌اش را از فوتبال اعلام کرد. اینیستای ۴۰ساله آخرین بار در امارات پا به توپ شد. او با چشمانی اشکبار در ویدیویی خداحافظی‌اش را از فوتبال اعلام کرد. در همان ویدیو، مربیان سابق او یعنی لوئیس انریکه، پپ گواردیولا، لوئیس فان‌خال، ویسنته دل‌بوسکه و لورنزو سر آ فرر درباره بزرگی این بازیکن صحبت کردند.

اینیستا بیش از ۶۰۰ بار برای بارسا بازی کرد، چهار بار با این تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و ۹ عنوان قهرمانی لالیگا را به دست آورد و درخشش مثال‌زدنی در این تیم داشت و در نهایت بعد از چند سال حضور در آسیا فوتبالش را به پایان برد.

زندگی بعد از بارسلونا

آندرس تابستان ۲۰۱۸ کاتالونیا را ترک کرد و راهی آسیا شد. او پنج سال را در ویسل‌کوبه ژاپن و یک سال را هم در تیم فوتبال الامارات امارات گذراند؛ جایی که هزارمین بازی حرفه‌ای خود را انجام داد. این بازیکن اسپانیایی بعد از جدایی از بارسا تیم‌های غیر معمول را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد و درباره دلیلش برای این کار نیز گفت: می‌خواهم به این باشگاه‌ها کمک کنم تا پیشرفت کنند و به همین خاطر خوشحال شدم که بعضی از پروژه بزرگ آنها بودم.

قرارداد او با الامارات تابستان ۲۰۲۴ به پایان رسید و از گزینه تمدید یک‌ساله استفاده نشد و به این ترتیب اینیستا به خط پایان رسید.

میراث یک اسپانیایی

آندرس با به ثمر رساندن گل پیروزی در وقت اضافه فینال جام جهانی ۲۰۱۰ مقابل هلند، اسپانیا را به قهرمانی در جام جهانی رساند و یک لحظه خاص و تاریخی را برای فوتبال اسپانیا رقم زد. او در مجموع  ۳۷ جام در دوران حرفه‌ای‌اش به دست آورد که رکورد چشمگیری است. تنها سه بازیکن بیشتر از او توانستند جام کسب کنند.

او بخشی از تیمی بود که یکی از قوی‌ترین خط هافبک‌های تاریخ فوتبال را داشت و در کنار سرخیو بوسکتس و ژاوی در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا کار کرد. اینیستا بیش از هزار بازی برای باشگاه و کشورش انجام داد و اکنون ممکن است به دنبال مربیگری باشد: «بدیهی است که دوست دارم در مقطعی از زندگیم دوباره به بارسا بازگردم. می‌دانم که ۲۲ سال حضور در این تیم چه معنایی دارد. برای من بارسلونا بهترین تیم جهان است.» این پیامی بود که او درباره کار مربیگری در بارسلونا به زبان آورد و تمایل این هافبک را برای حضور دوباره در جمع آبی‌واناری‌ها نشان می‌دهد.