قالیباف فردا به تاجیکستان سفر می‌کند

  4030717108 ۰ نظر، ۲ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و تاجیکستان از سفر رئیس مجلس به تاجیکستان به منظور شرکت در کنفرانس سالگرد قانون اساسی این کشور خبر داد.

به گزارش مهر، فتح‌الله توسلی با اشاره به سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به تاجیکستان، گفت: این سفر به دعوت مقامات تاجیکستانی انجام می‌گیرد و ۲ روزه است، بر همین اساس هیأت پارلمانی ایران روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه عازم این کشور می‌شود.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و تاجیکستان در توضیح اهداف این سفر، تصریح کرد: این سفر اهداف چندجانبه و دوجانبه را دنبال می‌کند؛ از منظر چندجانبه می‌توان به حضور رئیس مجلس در کنفرانس سالگرد قانون اساسی تاجیکستان اشاره کرد و از بعد دوجانبه رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه با رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان، محمدطاهر ذاکر زاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان و امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار خواهد داشت.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس دوازدهم با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان در این سفر رئیس مجلس را همراهی می‌کنند، ادامه داد: در این سفر مقامات کشور تاجیکستان کنفرانسی را به مناسبت ۳۰ امین سالگرد قانون اساسی این کشور برگزار خواهند کرد و رئیس مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد.

توسلی بیان کرد: رئیس جمهور تاجیکستان در سال ۱۴۰۱ سفری را به ایران داشته است و در این سفر ۱۶ سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید. نخستین نشست رایزنی کمیته سیاسی در شهر دوشنبه نیز در سال ۱۴۰۲ انجام شد، همچنین در سفر رئیس جمهور شهید به تاجیکستان ۱۸ سند همکاری میان دو کشور امضا شد و توافقات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلفی صورت گرفت که مهمترین آن لغو روادید میان دو کشور بود.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و تاجیکستان مجلس اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های این سفر، گفت‌وگوهای دوجانبه در خصوص افزایش همکاری‌ها و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور است.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس دوازدهم ادامه داد: روابط میان دو کشور، روابط بسیار دوستانه‌ای است و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه روابط پارلمانی، این سفر می‌تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.