آموزش تمیز کردن لپ تاپ + عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید

  4030717121

اگر لپ تاپ‌های خود را به درستی تمیز نکنید ممکن است آسیب بسیاری به دستگاه وارد شود. یکی از رایج‌ترین عواملی که منجر به خرابی لپ تاپ می‌شود تمیز کردن لپ تاپ به شیوه‌های غلط است.

مهم‌ترین دلیل برای پاک کردن لپ تاپ، بهبود عملکرد و افزایش طول عمر لپ تاپ است، زیرا به مرور زمان با گردش هوا در بین قطعات نوت بوک و خنک سازی اجزایی همچون پردازنده، هارد و کارت گرافیک، به همراه هوا گرد و غبار و پرزهایی که درون هوا وجود دارند نیز به فضای داخلی نوت بوک وارد می‌شوند و انباشته‌شدن آن‌ها بر روی هم باعث افت سرعت و عملکرد لپ تاپ و حتی خراب شدن آن می‌شود.

در میان تمیز کردن بخش‌های مختلف لپ تاپ دو بخش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. یکی از آن ها نمایشگر یا ال سی دی و دیگر کیبورد لپ تاپ است که معمولا ریختن خرده‌ریزها در داخل آن منجر به عدم عملکرد درست کیبورد می‌شود. نفوذ گرد و غبار به داخل کیبورد نیز یکی دیگر از عواملی است که در روند خرابی کیبورد لپ تاپ تاثیرگذار است.

 

تمیز کردن نمایشگر یا ال سی دی لپ تاپ

نمایشگر یا ال سی دی لپ تاپ یکی از حساس‌ترین قسمت‌های دستگاه است که تحت‌تاثیر ضربه و نفوذ مایعات دچار مشکل می‌شود. نفوذ مایعات در ال سی دی لپ تاپ صرفا با نفوذ آب به صورت مستقیم اتفاق نمی‌افتد بلکه بر اثر اسپری مستقیم مواد پاک کننده سبب آسیب دیدگی نمایشگر می‌شود. اسپری مستقیم مواد پاک کننده معمولا در طولانی مدت منجر به خرابی تصویر در لپ تاپ و یا به طور کلی عدم عملکرد این بخش از دستگاه می‌شود.

به همین منظور لازم است برای تمیز کردن لپ تاپ در بخش ال سی دی آن ابتدا ماده پاک کننده را بر روی یک پارچه لطیف اسپری کرده و سپس صفحه را تمیز کنید. توجه داشته باشید در هنگام انجام این کار بر نمایشگر فشاری وارد نکنید زیرا این فشارها ممکن است نمایشگر را تحت‌تاثیر قرار داده و در آن اختلال ایجاد کند.

برای تمیزکردن مانیتور به نکات زیر توجه کنید:

  • توجه کنید که محلول تمیز کننده، آمونیاک و پراکسید هیدروژن نداشته باشد و همچنین کف نکند.
  • استفاده از دستمال‌های زبر، حوله‌ای، کاغذی و دستمال‌هایی که از خود پرز به جای می‌گذارند ممنوع است، گزینه مناسب دستمال‌های میکروفایبر و یا دستمال عینک است.

 

تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم وجود خرده‌ریزها در لپ تاپ یکی از مواردی است که تمیز کردن لپ تاپ را حائز اهمیت می‌کند. برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ، دستگاه خود را تا 75 درجه مایل کنید تا به صورت شیب‌دار قرار بگیرد و بعد با تکان‌دادن‌های ملایم سعی کنید خرده‌ریزها را از کیبورد خارج کنید. به یاد داشته باشید که تکان‌های شدید دستگاه را دچار اختلال می‌کند.

بنابراین سعی کنید با تکان‌های مداوم و ملایم خرده‌ریزها را خارج کنید. اگر این راه‌کارها برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ موثر نبود می‌توانید از هوای فشرده برای خروج آشغال‌ها استفاده کنید. همچنین اگر از هارد دیسک مکانیکی برخوردارید بهتر است لپ تاپ خود را خاموش نمایید تا از هر برخوردی با آن جلوگیری شود.

 

تمیز کردن درگاه‌های اتصال لپ تاپ

در تمیز کردن لپ تاپ یکی از مهم‌ترین اجزا درگاه اتصال است. ممکن است گاهی با این مسئله روبه‌رو شده باشید که وقتی لوازم جانبی خود را به لپ تاپ وصل می‌کنید، مکرر قطع و وصل شوند یا اصلا در لپ تاپ شما علامتی از متصل شدن آن‌ها نباشد، یکی از دلایل این اتفاق کثیف شدن پورت‌ها است. برای اینکار یکی از ابزارهای کارآمد اسپری خشک است که یک پاک کننده با قدرت چربی زدایی است و ضرری برای سیستم ندارد.

ابتدا اسپری را گرفته و به داخل پورت هوا وارد کنید. اگر به خوبی تمیز نشد از یک میکروبراش استفاده کنید و غبارهای داخل پورت را خارج کنید. همچنین دقت کنید به پورت‌ها فشاری وارد نکنید و به آنها صدمه نزنید.

 

پاک کردن بدنه لپ تاپ

در اولین نگاه، یک لپ تاپ تمیز دارای بدنه‌ای تمیز و بدون لکه است و کثیف بودن آن وجهه خوبی ندارد؛ گرچه تمیز کردن بدنه لپ تاپ کار سختی نیست ولی چند نکته برای انجام آن هست که باید به آن‌ها توجه کنید.

معمولا بدنه لپتاپ‌ها از جنس فلز، پلاستیک و یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها هستند و به‌راحتی با استفاده از دستمال و محلول ضدعفونی کننده می‌توانید آن را تمیز کنید. مقداری از اسپری روی دستمال بزنید و دستمال را بر بدنه لپ تاپ بکشید، بدنه بعضی از لپتاپ‌ها دارای شیارهایی تزئینی هستند که با دستمال نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را تمیز کرد، برای تمیز کردن این شیارها نیز از فرچه استفاده کنید و آن ها را گردگیری کنید.

 

آیا می‌توان از جاروبرقی برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده کرد؟

به هیچ وجه، برای تمیز کردن لپ تاپ نباید از جاروبرقی استفاده کنید زیرا خلاء می‌تواند الکتریسیته ساکن ایجاد کند و به لپ تاپ آسیب بزند، همچنین به دلیل مکش بالا ممکن است به قطعات آسیب بزنید.

 

آیا باید دستگاه خود را از برق بکشید تا آن را تمیز کنید؟

تصور غلط رایج این است که برای تمیز کردن دستگاه‌های خود باید آنها را از برق جدا کنید؛ اما این کار لازم نیست. به شکلی که پارچه فقط کمی رطوبت دارد، عملاً راهی برای ورود آب به داخل دستگاه برقی شما و ایجاد مشکل وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این، گاهی روشن کردن نمایشگر ممکن است برای تمیز کردن شما مفید باشد. در واقع، به شما کمک می‌کند تا متوجه لکه‌هایی (مخصوصاً لکه‌های چرب) شوید که روی صفحه سیاه دیده نشده بودند. بنابراین، با روشن شدن صفحه نمایش، به سرعت متوجه لکه‌ها خواهید شد و پیدا کردن بخش‌های کثیفی را که از دست دادید آسان می‌کند. با این حال، مناسب‌ترین حالت برای تمیز کردن صفحه نمایش، زمانی است که دستگاه شما خاموش باشد؛ زیرا بیشتر لکه‌ها در پس زمینه تاریک بهتر دیده می‌شوند.

 

آیا فرآیند تمیز کردن مانیتور در مقایسه با صفحه نمایش لپ تاپ متفاوت است؟

روش اصلی تمیز کردن مانیتور مشابه تمیز کردن نمایشگر لپ تاپ است: استفاده از حداقل مایعات و پاک کردن ملایم. باید به طور منظم و به‌آرامی با یک پارچه نرم و بدون پرز مانند میکروفایبر تمیز شوند و از مایعات اضافی و مواد شیمیایی خشن جلوگیری کنید تا به صفحه نمایش شما آسیب وارد نشود.

 

برخی نکات مهم در تمیز کردن لپ‌تاپ، مانیتور و تلویزیون را به صورت خلاصه آورده‌ایم:

  • برای تمیز کردن صفحه نمایش، از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید. این دستمال‌ها برای پاک کردن صفحه نمایش بسیار مناسب هستند و خطر خراشیدگی را کاهش می‌دهند.
  • برای پاک کردن کیبورد، می‌توانید از اسپری هوا فشرده استفاده کنید تا گرد و غبار و خاک را از بین ببرید. همچنین، برای تمیز کردن کلیدها و بین فاصله‌های آنها، می‌توانید از فرچه‌های کوچک با پرزهای مینیاتوری استفاده کنید.
  • برای پاک کردن بدنه لپ‌تاپ، از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. اطمینان حاصل شود که دستمال خیس نباشد و آب به قسمت‌های داخلی لپ‌تاپ نرسد.
  • از محلول‌های شیمیایی قوی مانند آمونیاک یا سفیدکننده برای تمیز کردن لپ‌تاپ استفاده نکنید. این مواد ممکن است به برخی قطعات و قسمت‌های لپ‌تاپ آسیب برسانند.
  • در پایان، لپ‌تاپ، مانیتور و یا تلویزیون را قبل از روشن کردن آن و اتصال آن به برق به خوبی خشک کنید.

با رعایت این نکات و انجام تمیزکاری دوره‌ای بر روی لپ‌تاپ، مانیتور و یا تلویزیون خود، می‌توانید از ظاهر و عملکرد بهتر وسایل خود لذت کافی را ببرید.