یک دلیل ابتلا به کرونای طولانی مدت مشخص شد

  4030721058

یک مطالعه جدید نشان می دهد که آسیب به ساقه مغز می تواند عامل بروز اثرات فیزیکی و روانی طولانی کووید باشد.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که اسکن مغز ۳۰ بیمار مبتلا به کووید طولانی نشان داد که آنها آسیب به ناحیه ساقه مغز مرتبط با تنگی نفس، خستگی و اضطراب داشتند.

«جیمز رو»، محقق ارشد گروه علوم اعصاب بالینی دانشگاه کمبریج، می‌گوید: «ساقه مغز جعبه اتصال حیاتی بین خود آگاه ما و آنچه در بدن ما اتفاق می‌افتد است. توانایی دیدن و درک اینکه چگونه ساقه مغز در پاسخ به کووید ۱۹ تغییر می‌کند به توضیح و درمان مؤثرتر اثرات طولانی مدت این بیماری کمک می‌کند.»

پژوهشگران در یادداشت‌های پس‌زمینه گفتند، مطالعات بر روی افرادی که در اوایل همه‌گیری به دلیل کووید ۱۹ شدید جان خود را از دست دادند، تغییراتی را در ساقه مغز آنها نشان داد.

رو در ادامه افزود: «افرادی که در اوایل همه‌گیری بسیار بیمار بودند، تغییرات مغزی طولانی‌مدتی را نشان دادند که احتمالاً ناشی از پاسخ ایمنی به ویروس بود. اما اندازه گیری این پاسخ ایمنی در افراد زنده دشوار است. اسکن‌های MRI بیمارستانی معمولی نمی‌توانند داخل مغز را با جزئیات شیمیایی و فیزیکی که ما نیاز داریم نشان دهند.»

بنابراین، تیم تحقیق به دستگاه‌های MRI قدرتمندتری به نام اسکنرهای ۷-Tesla روی آوردند که متوجه شدند عفونت کووید باعث آسیب التهابی در مناطق مختلف ساقه مغز می‌شود.

به گفته محققان، این ناهنجاری‌ها چندین هفته پس از بستری شدن در بیمارستان، به طور کلی در مناطقی از مغز که با کنترل تنفس مرتبط است، ظاهر شدند.

رو گفت: «این واقعیت که ما ناهنجاری‌هایی را در بخش‌هایی از مغز می‌بینیم که با تنفس مرتبط است، قویاً نشان می‌دهد که علائم طولانی‌مدت اثر التهاب در ساقه مغز به دنبال عفونت کووید ۱۹ است. این اثرات در افرادی که مبتلا به کووید -۱۹ شدید بوده‌اند، آشکارتر است.»

به گفته محققان، اسکن مغز همچنین آسیب‌هایی را در نواحی مرتبط با خستگی و اضطراب نشان داد.

رو در بیانیه خبری کمبریج گفت: «سلامت روان ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد و بیمارانی که بیشترین پاسخ ایمنی را داشتند، سطوح بالاتری از افسردگی و اضطراب را نشان دادند. تغییرات در ساقه مغز ناشی از عفونت کووید ۱۹ همچنین می‌تواند منجر به پیامدهای بد سلامت روان شود، زیرا ارتباط تنگاتنگ بین سلامت جسمی و روانی وجود دارد.»