با رئیس‌جمهور در موزه ملی ایران

دکتر علی دارابی،   4030721077

دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم در جمع مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور یافت و ضمن بازدید از بخشی از موزه ملی و رونمایی از تعدادی از الواح استردادی هخامنشی از آمریکا از نزدیک صحبت ها و دیدگاه های چند تن از فعالان عرصه های تخصصی وزارت خانه را شنید:

-دکتر مهدی حجت رئیس ایکوموس ایران که خود از مؤسسان و پایه گذاران میراث فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی است در سخنان مهم و کوتاهی گفت: "میراث فرهنگی هویت است نه اینکه امکانی برای پر کردن اوقات فراغت" . 

او گفت: دانشگاه بین المللی میراث فرهنگی را تشکیل دهید تا هم کادرسازی و نیروهای متخصص و کارآزموده تربیت شود و هم فراگیران و دانشجویان خارجی ضمن آشنایی با میراث فرهنگی و تمدنی ایران، زبان فارسی را هم بیاموزند و این کار موجب گسترش و ترویج زبان فارسی در دنیا خواهد شد. » 

- واقعیت آن است که «زبان فارسی» در خطر است، چه در داخل کشور و چه در خارج از آن. نگاهی به ظرفیت و میزان پذیرش و اقبال دانشجویان در کنکور سال جاری در رشته زبان و ادبیات فارسی این نگرانی را تشدید می کند. این یعنی تهی شدن از سرمایه و اعتبار تمدنی، تاریخی و میراث فرهنگی کشور. از سوی دیگر زبان فارسی در ایران فرهنگی دارد روز به روز ضعیف و ضعیف تر می شود و زبان های دیگری جایگزین آن می شود. نگاهی به ترجمه شاهنامه فردوسی، حافظ، مثنوی مولوی و ... در سالهای اخیر بیندازیم و ببینیم این ترجمه ها که قبلا به زبان فارسی بود، هم اکنون چه زبان های جایگزین آن شده است؟! 

«زبان فارسی، ایران و اسلام» سه سازه و ستون اصلی اتحاد و وحدت ملت ایران از گذشته تا کنون و نقش اساسی در تحکیم ملی و تمامیت ارضی در ایران فرهنگی داشته است. 

- سرمایه گذاری و توجه به میراث فرهنگی و زبان فارسی می تواند نقش اساسی در دیپلماسی عمومی و فرهنگی ایران در عصر و زمانه کنونی داشته باشد.