ناتو رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند

  4030721092

رزمایش هسته‌ای ناتو از روز دوشنبه با مشارکت کشورهای عضو این ائتلاف نظامی به مدت دو هفته برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم به نقل از "ان تی وی"، از روز دوشنبه (14 اکتبر) ائتلاف نظامی ناتو مانور دفاعی سالانه خود را با سلاح های هسته‌ای برگزار می کند. قرار است خدمه بیش از 60 فروند جنگنده این بار در این رزمایش شرکت کنند. اما ناتو تاکید می کند که این واکنشی به جنگ در اوکراین نیست.

به این ترتیب تا چند روز دیگر، ناتو مانور سالانه خود را برای دفاع از قلمرو این اتحاد با سلاح های هسته‌ای آغاز خواهد کرد. مارک روته، دبیر کل جدید ناتو در حاشیه مذاکرات در لندن اعلام کرد: رزمایش "ظهر ثابت قدم" شامل خدمه بیش از 60 هواپیما از روز دوشنبه آغاز خواد شد. به گفته وی آن ها قرار است در درجه اول در انگلیس، بر فراز دریای شمال و همچنین در بلژیک و هلند آموزش ببینند.

به گفته روته، در برگزاری این مانور همچنین مسئله بازدارندگی مطرح است. وی گفت: در جهانی نامطمئن، بسیار مهم است که ما سیستم دفاعی خود را آزمایش و تقویت کنیم تا دشمنان ما بدانند که ناتو آماده و قادر به پاسخگویی به هر تهدیدی است. ناتو البته هیچ اطلاعاتی در مورد سناریو یا جزئیات این رزمایش ارائه نکرد.

به گفته کارشناسان نظامی، در این رزمایش ها که به طور منظم در ماه اکتبر برگزار می شود، نحوه انتقال ایمن تسلیحات هسته ای آمریکا از مراکز زیرزمینی به هواپیما و نصب آنها در زیر جت های جنگنده تمرین می شود. با این حال، پروازهای آموزشی بدون بمب انجام می شود. ناتو تاکید می کند که "ظهر ثابت قدم" واکنشی به جنگ روسیه علیه اوکراین نیست.

به اصطلاح اشتراک هسته‌ای ناتو تصریح می کند که در شرایط اضطراری، تسلیحات هسته ای ایالات متحده آمریکا مستقر در اروپا نیز از هواپیماهای کشورهای شریک خارج می شود و سپس، برای مثال، نیروهای مخالف را از بین می برند. بر اساس اطلاعات رسمی تایید نشده، تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده آمریکا در شمال ایتالیا، ترکیه، بلژیک، هلند و بوشل در راینلاند-فالتز نگهداری می شود. ارتش آلمان اخیراً با جت های تورنادو در تمرینات «ظهر ثابت قدم» شرکت کرد.

کشور فنلاند نیز با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از پیوستن به ناتو، برای اولین بار در رزمایش بزرگ این ائتلاف با تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای شرکت می‌کند.

به این ترتیب فنلاند قرار است اولین شرکت خود در یک رزمایش ناتو با تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای، از زمانی که تبدیل به عضو جدید این ائتلاف شد، را تجربه کند.

روزنامه فنلاندی "ایلتا-سانومات" در گزارشی در این باره نوشت: رزمایش سالانه 2 هفته‌ای موسوم به "ظهر ثابت قدم " در 14 اکتبر در حریم هوایی دانمارک، بریتانیا و هلند برگزار خواهد شد و جنگنده‌های ارتش فنلاند در آن شرکت خواهند داشت.

جنگنده‌های F/A-18 فنلاند در زمره واحدهای شرکت‌کننده در این رزمایش هستند. ائتلاف ناتو اعلام کرده این رزمایش سالانه که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده قرار است تاثیر و امنیت تسلیحات هسته‌ای ناتو را تضمین کند.

فنلاند در آوریل سال گذشته میلادی تبدیل به عضو جدیدی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شد. این کشور شمال اروپا که از سمت شرق با روسیه هم‌مرز است، در پی شروع جنگ اوکراین و روسیه در فوریه 2022 اعلام کرد که سیاست عدم تعهد نظامی خود را کنار می‌گذارد.

همچنین این سومین بار است که این سری رزمایش‌های ناتو برای تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای از زمان شروع جنگ اوکراین برگزار می‌شود.

آمریکا بمب‌های هسته‌ای مدل B61 خود را در چارچوب توافقات مشارکت هسته‌ای با متحدانش در ائتلاف ناتو در خاک اروپا مستقر کرده است. این بمب‌های هسته‌ای تحت نظارت و کنترل ارتش آمریکا هستند اما در صورت وقوع جنگ در جنگده‌های کشورهای ناتو به کار گرفته خواهند شد.

مقامات ناتو اعلام کرده‌اند که که جت‌های جنگنده F-35A و بمب افکن های B-52 در میان 60 هواپیما از 13 کشور خواهند بود که در این رزمایش به میزبانی بلژیک و هلند شرکت خواهند کرد.

مقامات ناتو حدود 2 هزار پرسنل نظامی که در این رزمایش شرکت می‌کنند، مأموریت‌هایی را شبیه‌سازی خواهند کرد که در آن هواپیماهای جنگی، کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده را حمل می‌کنند.