سفر معنادار قالیباف به بیروت/ هدف اسرائیل از جنگ روانی درباره سردار قاآنی/ تمجید فضائلی از وحدت مسئولین در شرایط امروز منطقه

  4030721115 ۱ نظر، ۴ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هدف اسرائیل از جنگ روانی درباره سردار قاآنی

فرهیختگان نوشت: «درحالی که نیروهای مقاومت از ترور فرماندهان خود اندوهگین بوده و‌ انگیزه مضاعفی برای انتقام خون شهدا دارند، رژیم صهیونیستی با انتشار اخبار جعلی سعی در ایجاد ناامیدی در میدان و همچنین بی‌اعتمادی به فرماندهان دارد تا بتواند‌ انگیزه‌ها برای تقابل با خود را کاهش داده و میدانی که در عرصه نظامی واگذار کرده را به لحاظ روانی تحت تأثیر قرار داده و در دست گیرد...

رژیم‌صهیونیستی که با حمایت از رسانه‌های فارسی‌زبان معاند سعی در ایجاد نفوذ در فضای اجتماعی ایران دارد تا بتواند در مواقع بحرانی از آن بهره برده و با التهاب‌آفرینی در ایران از تقابل نظامی در برود اکنون با انتشار اخبار جعلی از میدان نبرد دست به ریسک بزرگی زده است. پس از آنکه نتانیاهو از مردم ایران خواست تا به تقابل با کشور خودشان برخیزند اکنون انتشار اخبار جعلی در دستور کار قرار گرفته تا به این طریق نسبت به نفوذ رسانه‌ای اسرائیل هم ارزیابی به وجود بیاید.

چنانچه این رژیم این دریافت را داشته باشد که نسبت به مواضع جعلی‌اش پذیرش وجود دارد در این صورت ‌انگیزه بیشتری برای حمایت مالی از رسانه‌هایی همچون ایران اینترنشنال برای تحریف واقعیت‌های میدان و همچنین تحریف واقعیت‌های ایران پیدا خواهد کرد...

اسرائیل که با کمک ابزارهای اطلاعاتی آمریکا توانسته چندین چهره مهم مقاومت را ترور کند اکنون قصد دارد با خبر‌سازی جعلی در‌مورد سایر چهره‌های واجد اهمیت در جبهه مقاومت آنها را وادار به واکنش کند به این امید که ردّی از آنها پیدا کرده و اهدافی در دسترس برای ترورهای جدید به دست بیاورد. در این فضا هوشمندی تصمیم‌گیران امنیتی برای نیفتادن به تله اطلاعاتی پهن‌شده بسیار اهمیت دارد...

نکته عجیب و جالب توجه دیگر در‌مورد اخبار جعلی از شهادت سردار قاآنی همسویی برخی کانال‌های خبری پر مخاطب داخلی با این موضوع است...

هوشمندی در مقابل عملیات روانی دشمن به هیچ عنوان نباید به انفعال و بایکوت معنی شود. این توقع وجود دارد که برای تقابل با جوسازی‌های ایجاد‌شده پروتکلی خبری تعیین شود که هم قدرت مهار شایعه‌ها را داشته باشد و هم بتواند طرف مقابل را به چالش بکشد.

یعنی این پروتکل هم باید بعد سلبی و هم بعدی ایجابی برای تقابل با عملیات روانی دشمن داشته و به‌عنوان مکملی در نبرد میدانی عمل کند. چنین پروتکلی باعث می‌شود تا رسانه‌های دارای مخاطب در داخل نیز هدایت شده و همسو با خط خبری اسرائیل عمل نکنند.»

مشرق نوشت: «ادعای شهادت فرمانده نیروی قدس در بیروت در شرایطی مطرح می‌شد که اخبار رسمی حکایت از آن داشت که سردار قاآنی در آن مقطع در بیروت حضور نداشته و به نظر می‌رسید در پشت پرده پخش این اخبار یک عملیات اطلاعاتی در حال وقوع است، به نظر می‌رسید که سرویس اطلاعاتی آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی در آن مقطع به دنبال آن بودند که با پخش این شایعات حضوروغیاب امنیتی کرده تا بتوانند مسیر تردد، محل حضور و نیز شبکه ترددی مقاومت در منطقه را کشف کنند.»

***

سفر معنادار قالیباف به بیروت

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف که صبح امروز به لبنان سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه بیروت، بیان کرد: عازم سفر به ژنو هستم اما تصمیم گرفتم به دعوت آقای نبیه بری اول به بیروت بیایم تا پیام مردم ایران و مسئولان و رهبری و ریاست جمهوری ایران را به مردم لبنان برسانم و اعلام کنم ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و جریان مقاومت هستیم و در شرایط سخت مثل گذشته در خدمت آنان هستیم.

رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: در ادامه این سفر، بنده برای شرکت در نشست IPU  به ژنو سفر خواهم کرد و پیام مظلومیت مردم غزه و لبنان را به آنجا خواهم برد تا آن ها را نسبت به وظایف خودمان و خودشان در عرصه بین المللی برای  حمایت از مردم مظلوم آگاه سازم تا حامی مظلومیت ملت لبنان و فلسطین باشیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر به لبنان، در منطقه البسطه بیروت حضور پیدا کرد و از ساختمان های تخریب شده توسط رژیم صهیونیستی بازدید کرد. او در این بازدید گفت: بدون شک ایران همیشه حامی ملت لبنان و فلسطین بوده و هست؛ این جنایات رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم می‌کنم که اینگونه به صورت ناجوانمردانه و گرگ صفت این کارها را می کند.

قالیباف تاکید کرد: وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از مردم در رسیدگی به آن ها و ارسال امکانات در حوزه رسیدگی به مجروحان است و ان‌شاءالله در بازسازی این جا کمک می‌کنیم.

رئیس مجلس افزود: رژیم صهیونیستی و در راس آن نخست وزیر گرگ صفتش چنین جنایاتی را مرتکب شدند و در این شرایط سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند. لازم است کشورهای اسلامی و همه انسان های آزادی خواه دنیا این جنایات را محکوم کنند و کمک به مردم اینجا در اولویت باشد.

***

تمجید فضائلی از وحدت مسئولین در شرایط امروز کشور

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در همشهری نوشت: «اهمیت پرهیز از اختلاف و نزاع در شرایطی مانند هنگام مواجهه با دشمن، به‌مراتب بیش از مواقع عادی است...

امروز، توجه داشته باشیم که منطقه شرایطی را تجربه می‌کند که هیچ‌گاه تا این حد ویژه، پیچیده‌ و خطیر نبوده است؛ شرایطی که برای دوطرف شرایط مرگ و زندگی است و کوچک‌ترین بی‌توجهی و اشتباهی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد.

رژیم صهیونیستی همچون حیوان درنده‌ای در بند مقاومت گرفتار شده و برای رهایی از بند، عربده می‌کشد، پنجه‌های زهرآگینش را به هر سمت دراز می‌کند و دندان‌های مرگبارش را به هر چیزی فرو می‌کند تا شاید بتواند از این مخمصه رهایی یابد و خسار‌ت‌هایی که شاهد آن هستیم ازجمله ترور بزرگانی چون سیدمقاومت، سیدحسن نصرالله، ناشی از این دست و پازدن‌های لحظه آخری این رژیم ددمنش و گرگ‌صفت گرفتار در بند است.

لذا امروز دوباره شاهد رویارویی و نبرد اراده‌ها در بالاترین سطح هستیم و کوچک‌ترین تعلل و غفلتی به خسارت‌های غیرقابل جبران منجر می‌شود.

ازهمین‌رو، لازم است توصیه چندی پیش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را یادآور شوم ... معظم‌له در ادامه و در نهایت سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی فرمودند: «در مسائل مهم کشور هم باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود... تا آن کسانی که در دنیا گوش تیز کرده‌اند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک صدا باید شنیده بشود.»

بحمدالله امروز چنین است و دنیا از ایران اسلامی که به‌منزله دولت مقاومت است یک صدا می‌شنود و آن ایستادگی در برابر شرارت‌های جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی، تداوم حمایت از جبهه مقاومت و آمادگی کامل برای پاسخ به هر شرارت و اقدام متجاوزانه احتمالی این رژیم است.

همچنین این صدای واحد علیه اتاق فرمان جنایت‌ها و شرارت‌های رژیم صهیونیستی یعنی آمریکاست که در تمام اعمال خباثت‌آلود این رژیم شریک است و سهم اصلی را دارد.

این صدای واحد تا شکست رژیم صهیونیستی و پیروزی جبهه مقاومت ادامه خواهد داشت؛ قطعا!»

***

ایران نقشی در خرید پیجرها برای حزب‌الله نداشت

شب گذشته مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد یک شرکت  ایرانی در فرایند خرید پیجرهای منفجرشده حزب‌الله لبنان نقش داشته است. 

 اطلاعات کسب‌شده توسط تسنیم بیانگر آن است که کمیته فنی حزب‌الله لبنان بلافاصله بعد از انفجار پیجرهایی که طی یکی ـ دو سال اخیر سفارش داده شده و دریافت کرده بود، وارد عمل شد و چند روز بعد گزارش کاملی از این مسئله ارائه داد که نشان می‌دهد فرد واسطۀ خرید این پیجرها که ایرانی نبوده و شرکت ایرانی هم در کار نبوده، دچار سهل‌انگاری شده است و به همین دلیل سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی روی موضوع سوار شده است.

بر این اساس، سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از طریق تأسیس شرکت‌ صوری ذیل شرکت تایوانی تأمین‌کننده پیجرها، این تجهیزات را به مواد خاص انفجاری آلوده می‌کند و آن را در چرخه تحویل به حزب‌الله لبنان قرار می‌دهد.

در بررسی‌های حزب‌الله لبنان کوچکترین نشانی از اینکه شخص یا شرکت ایرانی در این پروسه دخالت کرده باشد، ‌به‌دست نیامده است و در گزارش کمیته فنی حزب نیز، اثری از چنین مشارکتی وجود ندارد.

اما درباره منشأ ارسال پیام واحد به پیجرها نیز سرنخ‌های مشخصی وجود دارد که حزب‌الله لبنان در حال بررسی آنهاست، در عین حال، تیم فنی حزب‌الله تاکنون دسترسی رژیم صهیونیستی به سرورها را با استدلال‌های مختلف رد می‌کند.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی که سابقه معاونت فنی وزارت اطلاعات را در کارنامه خود دارد در گفتگو با جماران درباره عملیات انفجار پیجرها گفت: «این کاری که اسرائیلی‌ها انجام دادند و مواد منفجره‌ای را در یک کامپوننت یا در یک قطعه‌ای قرار دادند، از لحاظ فنی خیلی کار پیچیده و سختی نبوده است. من اطلاع دقیقی ندارم که این مواد منفجره در باطری بوده است یا قطعه دیگر؟ بعضی‌ها می‌گویند در باطری بوده است و بعضی‌ها می‌گویند در آی سی بوده است.

به‌هرحال، اینکه مقداری مواد منفجره در یک قطعه‌ای از این پیجرها قرار بدهند و آن را از طریق ارسال موج منفجر کنند، با یک پهپاد کوچک هم صورت می‌گیرد؛ چون شما با یک قدرت خیلی کم هم می‌توانید از بالا آن موج را بفرستید و اگر کد باشد، آن کد را موافق با کدی تعبیه شده در بمب می‌فرستید و آن بمب می‌ترکد.

 اگر ما بخواهیم این عملیاتی را که اسرائیلی‌ها انجام دادند، نمره بدهیم، من نمره 20 از 100 را برای به‌کارگیری تکنولوژی آن می‌دهم و نمره 80 را به دیگر فعالیت‌های آنها می‌دهم که توانستند این کار را به‌صورت پنهانی، آن‌هم در این حجم، انجام بدهند و آن را به دست یک سازمانی نسبتاً هوشمندی مثل حزب الله لبنان برسانند.

 می‌بینم که بعضی‌ها برداشت می‌کنند که تکنولوژی این عملیات خیلی پیچیده‌ بوده است، در حالی که چنین نبوده است. در این کار ممکن است از ابزارهای تکنولوژیکی پیشرفته مینیاتوری کردن استفاده شده باشد، ولی فناوری پیچیده‌ای در به‌کارگیری آن نیست. گزارش‌هایی هم که من از تلویزیون‌ها و سایت‌های خبری می‌بینم، نشان می‌دهد که حتی مواد منفجره مورد استفاده در این عملیات نیز چیز خاصی نبوده است.»

***

دو حاشیه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها با حضور رئیس جمهور

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها در دانشگاه تهران حاضر شد که این حضور با حاشیه هایی همراه شد.

پیش از سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم و چند تن از اساتید درباره مسائل دانشگاه صحبت کردند. هنگامی که رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت، تعدادی از دانشجویان با انتقاد از اینکه فرصتی برای صحبت به آنها داده نشده است، خواستار بیان صحبت هایشان شدند که رئیس‌جمهور گفت: چند نفر می خواهند حرف بزنند؟ یک نفر را انتخاب کنید، که بیاید صحبت کند، دعوا هم نکنید.

معمولا در سال های اخیر اینگونه بود که تشکل های دانشجویی در مراسم روز ۱۶ آذر تریبون داشتند و در مراسم آغاز سال تحصیلی فرصت بیشتر در اختیار تشکل های علمی و اساتید قرار می گیرد؛ با این حال رئیس جمهور از دانشجویان معترض خواست یک نفر را به نمایندگی انتخاب کرده تا او حرف خود را بزند.

وقتی دانشجو به روی سن آمد، پزشکیان از پشت تریبون کنار رفت، از سن پایین آمد و روی صندلی خود نشست. دانشجوی معترض هم  چند دقیقه صحبت کرد و با انتقاد از اینکه چرا فرصت به آنها نرسیده است، از رئیس جمهور خواست تا بین دانشجوها رفته و صحبت آنها را هم بشنود. او همچنین خواست که رئیس جمهور روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران حضور یابد.

بعد از سخنان این دانشجو، پزشکیان صحبت های خود را آغاز کرد، اما چند دقیقه بعد، یکی دیگر از حضار بلند شد و با صدای بلند مطالبی بیان کرد که این بار رئیس جمهور از او بابت بهم زدن نظم جلسه انتقاد کرد و گفت که لطفا بنشینید و اجازه دهید حرف بزنم. قرار نبود که شما حرف بزنید. شمایی که نمی توانید نظم را مراعات کنید، یعنی ما هنوز به این فهم و آگاهی نرسیدیم که در چارچوب برنامه رعایت کنیم. یک جلسه بگذارید کارمندان تا حرف هایشان را بزنند. هم جلسه را به هم زدی و هم داد می زنی. بنشینید تا من حرفم را بزنم.

در ادامه هم فرد معترض به صندلی خود هدایت شد و با برقراری نظم جلسه، رئیس جمهور سخنرانی خود را ادامه داد.

***

وزیر کشور: هیچ‌گونه دخالتی در انتخاب استانداران نخواهد شد

به گزارش تسنیم، اسکندر مؤمنی در آیین تودیع و معارفه استاندار خراسان رضوی با تشریح فرایند انتخاب استانداران تصریح کرد: پزشکیان در شعارهای انتخاباتی خود بر وفاق ملی تأکید کردند و این عهد خود را محقق کردند و ما هم در وزارت کشور در همین مسیر حرکت کردیم و به همین منظور کارگروهی شامل خبرگان این موضوع، متخصصان و افراد مورد وثوق تشکیل شد و پیشنهاداتی برای استانداران ارائه دادند.

مؤمنی با ابراز اینکه پیشنهاداتی از سوی تشکل‌ها، معتمدین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... برای انتخاب استاندار ارائه می‌شد، ادامه داد: بعضاً در برخی استانها 40 گزینه ارائه می‌شد و نهایتاً در کارگروه یک نفر انتخاب و به هیئت دولت جهت انتخاب معرفی می‌شد.

وی با تصریح به اینکه "تمام استانداران انتخاب‌شده تا کنون نخستین گزینه بوده‌اند و با پیشنهاد شخص وزیر کشور بوده است."، اضافه کرد: مطمئن باشید هیچ دخالتی در انتخاب استانداران نبوده و نخواهد شد و طبق سازوکار رئیس جمهور پیش خو‌اهیم رفت و براساس دولت وفاق ملی عمل می‌کنیم.

‌وزیر کشور با بیان اینکه "در انتخاب استاندار خراسان رضوی شاهد یک وفاق ملی بودیم."، گفت: در مشورتی که با نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان قدس رضوی داشتیم اعلام کردند که؛ "هیچ گزینه‌ای نداریم و از گزینه دولت نهایت حمایت را خواهیم کرد".