۱۹ دمنوش برای سرماخوردگی

  4030721155

دمنوش‌های خانگی، روشی عالی برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.

با مصرف چای و دمنوش‌های گیاهی، نه تنها مزایای دارویی دریافت می‌کنید، بلکه آنها نیز آرامش بخش و گرمادهنده نیز هستند.

 

۱.دمنوش آویشن

آب جوش را روی گیاه دارویی آویشن بریزید و رویش در پوش بگذارید و حداقل 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن، می‌توانید آن را خالی، یا با مقداری عسل یا قند یا نبات میل کنید.

 

۲. دمنوش مریم گلی

یک و نیم قاشق چای خوری از پودر خشک شده این گیاه یا 3 قاشق چای خوری مریم گلی تازه را به یک فنجان چای بیفزایید.

زنان باردار و شیرده از این چای استفاده نکنند.

 

۳. چای لیمو

نوشیدن دم‌کرده لیمو یا چکاندن چند قطره لیمو در انواع نوشیدنی‌های گیاهی، یک درمان خانگی است که محبوبیت زیادی دارد و معمولاً برای تسکین گلودرد مورداستفاده قرار می‌گیرد. لیمو حاوی ویتامین C است و این ویتامین یک ماده مغذی مهم برای بدن در مبارزه با سرماخوردگی یا ویروس‌های دیگر است.

 

۴. چای سبز

چای سبز به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، محبوب است. این چای به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود، از بدن هنگامی که تحت حمله ویروس یا عفونت قرار می‌گیرد، محافظت می‌کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چای سبز به تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می‌کند. هم‌چنین چای سبز علاوه بر مبارزه با سرماخوردگی، انرژی جسمی را نیز افزایش می‌دهد.

 

۵. چای اکالیپتوس

دمنوش برگ‌های گیاه اکالیپتوس به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند. اکالیپتوس حاوی اسانسی به نام سینئول است که معمولاً به عنوان یک گیاه معطر یا طعم‌دهنده و هم‌چنین به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده شربت‌ها و داروهای درمان سرفه استفاده می شود. سینئول با کاهش دفعات سرفه به درمان علائم برونشیت حاد نیز کمک می‌کند.

 

۶. چای نعناع

نعناع دارای خواص ضد التهابی است و به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک می‌کند. دم‌کرده این گیاه دارای خواص ضد درد است؛ اگر گلودرد دارید، نوشیدن چای نعناع می‌تواند به بی‌حس شدن گلو و کاهش درد کمک کند. نعناع هم‌چنین به طور طبیعی فاقد کافئین است، به این معنی که ضمن بهبودی بیماری، بر خواب تأثیری نمی‌گذارد.

 

۷. دمنوش برای سرماخوردگی: چای ترش

اولین دمنوش مناسب سرماخوردگی چای ترش است. چای ترش گیاهی سرشار از ویتامین c است و به همین دلیل با تقویت سیستم ایمنی بدن، در بهبود سرما‌خوردگی کمک فراوانی می‌کند.

در حدود 8 الی 10 گل چای ترش و کمی از برگ آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و 5 دقیقه اجازه دهید بماند. سپس مخلوط را از صافی عبور داده و میل کنید. می‌توانید از عسل و شکر هم برای طعم دادن به این دمنوش سرما خوردگی استفاده کنید.

 

۸. دم نوش برای سرما‌خوردگی: نعنا فلفلی (سوسنبر)

دمنوش نعنا فلفلی دارای رایحه تندی است که به رفع گرفتگی تنفسی کمک می‌کند. بنابراین اگر از این جوشانده برای سرماخوردگی کودکان استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با کمی عسل ترکیب کنید تا تندی آن گرفته شود و خاصیت بیشتری پیدا کند. البته قبل از مصرف این دمنوش خانگی برای کودکان خیلی کوچک، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ابتدا یک قاشق چای‌خوری برگ خشک را بشویید سپس یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و 2 دقیقه به حال خود بگذارید. اگر از برگ تازه‌ سوسنبر استفاده می‌کنید باید مقدار بیشتری (مثلاً نیم مشت) از برگ را شسته، خرد کنید و در حدود 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

 

۹. دمنوش برای سرماخوردگی: لیمو‌ترش و زنجبیل

لیمو‌ترش و زنجبیل مانند بمب قدرتمندی هستند که با محافظت از سیستم ایمنی بدن، به جنگ سرما‌خوردگی می‌روند. با ترکیب گیاه درمانی زنجبیل با لیموترش و عسل، بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و بدن درد را در اختیار دارید.

کمی زنجبیل تازه را با یک‌چهارم لیوان آب‌لیموی تازه و دو قاشق عسل مخلوط سپس به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید و روی آن را با کیسه‌ی نایلونی بپوشانید. در نهایت پس از ده دقیقه صاف کنید و داغ بنوشید.

 

۱۰. دمنوش برای سرماخوردگی: گزنه

گزنه گیاهی سرشار از مواد معدنی، آهن و ویتامین c است. بدون اغراق می‌توان گفت که یک فنجان دمنوش گزنه علاوه بر سرما‌خوردگی شما را از بسیاری از بیماری‌ها نجات می‌دهد. این دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی بسیار معجزه می‌کند و نوعی آنتی هیستامین طبیعی محسوب می‌شود.

یک قاشق غذا‌خوری برگ خشک گزنه را با یک لیوان آب در قوری ریخته و منتظر می‌شویم تا آب به جوش آید (دمای 80 الی 100 درجه‌ی سانتی‌گراد). سپس به‌مدت 20 دقیقه اجازه می‌دهیم تا بماند. از شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل هم می‌توان استفاده کرد.  نوشیدن روزانه یک لیوان از این دمنوش توصیه می‌شود.

 

۱۱. دمنوش برای سرماخوردگی: گل ختمی

گل ختمی یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است که در درمان سرما‌خوردگی و حداقل 30 بیماری دیگر معجزه می‌کند. گل ختمی در تهیه دمنوش‌های ضد سرفه کاربرد زیادی دارد و بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه محسوب می‌شود.

دو قاشق سوپ‌خوری ریشه‌ گل ختمی رنده شده را به یک لیوان آب در حال جوش اضافه و درجه‌ی حرارت را کم می کنیم تا 5 دقیقه دم بکشد.

 

۱۲. دمنوش برای سرماخوردگی: آویشن

یکی از راه‌‌های کنترل آب‌ریزش از بینی استفاده از نوشیدنی‌های داغ است که می‌توانند سبب دفع مواد تجمع‌یافته داخل بینی شوند. دمنوش آویشن کمک موثری برای کاهش علائم سرما‌خوردگی می‌کند.

در یک لیوان آب جوش دو قاشق چای‌خوری آویشن بریزید و 5 دقیقه دم کنید. می‌توانید آن‌را با کمی عسل و نصف یک عدد لیمو‌ترش میل کنید.

 

۱۳. دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان یک گیاه دارویی با خواص طبیعی است که از دیرباز به عنوان درمانی برای بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آرامش بخش است. ترکیبات موجود در گل گاوزبان می‌توانند التهاب‌ها را کاهش داده و تسکین دهنده‌ای برای علائم سرماخوردگی باشند. مصرف دمنوش گل گاوزبان می‌تواند علائم مزاحم مانند سرفه و عطسه را کاهش داده و تنفس را راحت تر کند.

 

۱۴. دمنوش سنجد

مانند سایر انواع توت‌های کوچک و تیره، سنجد سرشار از آنتی اکسیدان‌های تقویت کننده سلامتی است که از نظر محتوای پلی فنول حتی از زغال اخته بالاتر است. سنجد حاوی ویتامین C، فلاوونوئیدها، اسیدهای چرب و ترکیبات دیگری است که خواص مختلفی دارند. این دمنوش دارای خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. مصرف این دمنوش می‌تواند در کاهش علائم سرماخوردگی و تسکین درد حلق مؤثر باشد.

برای تهیه این دمنوش برای سرماخوردگی، یک یا دو قاشق چایخوری از میوه‌های خشک سنجد را در یک فنجان آب جوش بریزید و برای حدود ۱۰-۱۵ دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کنید. می‌توانید این دمنوش را ۲-۳ بار در روز مصرف کنید.

 

۱۵. دمنوش ریشه شیرین بیان

اگر چیزی شیرین‌تر دوست دارید، ممکن است از چای ریشه شیرین بیان لذت ببرید. ریشه شیرین بیان یا Glycyrrhiza glabra یک داروی گیاهی محبوب در طب چینی است. این گیاه معمولا برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل استفاده می‌شود، اما تحقیقات نشان داده است که ریشه شیرین بیان خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دارد. این خواص در دمنوش ریشه شیرین بیان به شما این امکان را می‌دهند تا سرعت درمان سرماخوردگی را افزایش دهید.

برای تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان، یک یا دو قاشق چای خوری از ریشه خشک شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید و برای حدود ۱۰-۱۵ دقیقه دم کنید و پس از دم کشیدن استفاده کنید. می‌توانید این دمنوش را ۲-۳ بار در روز مصرف کنید.

 

۱۶. دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه یکی از دمنوش‌های مفیدی است که در کنار آن‌که عطر خوبی دارد، سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است.

دمنوش بادرنجبویه به بهبودی سلامت قلب، پوست و آرامش اعصاب کمک بسیاری می‎کند. این نوشیدنی برای بهبودی حافظه و افزایش مهارت‌های پیشرفته ذهنی هم بسیار مفید است.

 

۱۷. دمنوش گل میخک

دمنوش گل میخک ادرارآور است. اگر به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، این دمنوش به شما کمک می‌کند که راحت نفس بکشید و گرفتگی ریه‌ی شما از بین برود.

 

۱۸. دمنوش دارچین برای سرماخوردگی

دارچین، گیاهی بسیار محبوب و خوش‌عطری است که خاصیت ضد ویروسی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از شما در برابر ابتلا به سرماخوردگی محافظت می‌کند. همچنین خوردن دمنوش دارچین برای بهبود دردهای عضلانی هم مفید است.

 

۱۹. دمنوش به برای سرماخوردگی

دمنوش به یکی از خوش‌طعم‌ترین دمنوش‎های گیاهی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و هم‌چنین به بهبود بیماری سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر در فصلی هستید که میوه به وجود دارد، از میوه تازه آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید، اما اگر به در بازار وجود ندارد، نگران نباشید، شما می‌توانید به خشک شده تهیه کنید و با آن دمنوش تهیه کنید. همچنین این دمنوش سیستم گوارش را تقویت می‌کند و آرامش‌بخش است.