بورل با تکرار ادعاهای موشکی: پیشنهاد تحریم ایران روی میز است

  4030723064 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه گفت که تحریم ایران روی میز شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست شورا در لوکزامبورگ به خبرنگاران ادعا کرد: به‌نظرم [تحریم‌ها] تصویب خواهد شد. در حال حاضر نمی‌توانم بیشتر اظهار نظر کنم و جزئیات را بعدا اعلام خواهم کرد.

ادعاها درباره دخالت نظامی ایران در مناقشه اوکراین درحالی مطرح می‌شود که مقامات تهران و مسکو بارها این ادعا را رد و بی‌اساس توصیف کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، همواره اعلام کرده است که از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین طی دو سال گذشته، بدون تغییر باقی مانده و از این منظر، تکرار ادعای ارسال موشک های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

احتمال تحریم دو وزیر کابینه رژیم صهیونیستی

بورل در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اوضاع در خاورمیانه بسیار بدتر شده است. دیشب سرانجام پس از ساعت‌ها رایزنی و گفت‌وگو بیانیه‌ای را در حمایت از یونیفیل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) صادر کردیم. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از اسرائیل درخواست کرده‌اند که به حملات علیه یونیفیل پایان دهد. بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا در این ماموریت مشارکت دارند. کار آن‌ها بسیار مهم است و حمله به نیروهای سازمان ملل متحد کاملا غیرقابل‌قبول است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با کنایه به اتهامات رژیم صهیونیستی علیه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: این دبیرکل نیست که درباره ماندن یا نماندن یونیفیل تصمیم می‌گیرد. این شورای امنیت است که چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کند؛ پس دست از سرزنش گوترش بردارید.

وی ادامه داد: در کرانه باختری و غزه وخامت اوضاع انسانی، نابودی زیرساخت‌ها و خشونت علیه شهرک‌نشینان (صهیونیست) رو به افزایش است. امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا درباره نحوه پاسخ به این تحولات رایزنی خواهند کرد. پیشنهادهایی در مورد تحریم شهرک‌نشینان و حتی دو وزیر کابینه اسرائیل روی میز است.

بورل البته عنوان کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل اختلاف نظر دارند اما گفت: باید ببینیم اعضا امروز چه تصمیمی خواهند گرفت.

وی همچنین با اشاره به تحولات در لبنان، تصریح کرد: ما خواستار آتش‌بس فوری در کل منطقه هستیم تا از یک جنگ فاجعه‌بار جلوگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می دهد.